• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Tyhmien kysymysten kerho

Ikä
28
Onkos täällä ihmiset harrastelleet tuota ns. meal preppausta? Mulla on pitkään pyörinyt mielessä, että ottais nyt niskasta itseä ja hankkis kunnolliset ja tarpeeks monta ruoansäilytysastiaa ja alkaisi viikonloppuisin tekemään kunnon satseja safkaa ja jakamaan ne hetimmiten annoksiksi vaa'an kautta. Osa jääkaappiin ja osa pakastimeen. Ideana, että koko viikon lämpimät ateriat ois sitten valmiina, ravintoarvot laskettu per rasia ja napsis vaan niitä rasioita..

Niin ja se kysymys, eli minkälaisia astioita olette käytelleet, mikä olisi semmonen sopiva tilavuus?

Mä nyt nopeesti kattelin jos tuommosia ostais hyvän määrän: https://www.prisma.fi/fi/prisma/tiivio-bormioli-evolution-18x14-cm
Lasia, pystyy pakastamaan, mikrottamaan, uunittamaan ja pesemään koneessa (vaikken moista edes omista mut ehkä vielä joskus). Tilavuus litran ja vielä pinoutuukin. Jostain syystä haluaisin, että olis lasia kun muovikippoja ihan tarpeeks ja sit se uunitus mahdollisuus. Jos 10-12kpl ottas..

Onkos täällä ihmiset harrastelleet tuota ns. meal preppausta? Mulla on pitkään pyörinyt mielessä, että ottais nyt niskasta itseä ja hankkis kunnolliset ja tarpeeks monta ruoansäilytysastiaa ja alkaisi viikonloppuisin tekemään kunnon satseja safkaa ja jakamaan ne hetimmiten annoksiksi vaa'an kautta. Osa jääkaappiin ja osa pakastimeen. Ideana, että koko viikon lämpimät ateriat ois sitten valmiina, ravintoarvot laskettu per rasia ja napsis vaan niitä rasioita..

Niin ja se kysymys, eli minkälaisia astioita olette käytelleet, mikä olisi semmonen sopiva tilavuus?

Mä nyt nopeesti kattelin jos tuommosia ostais hyvän määrän: https://www.prisma.fi/fi/prisma/tiivio-bormioli-evolution-18x14-cm
Lasia, pystyy pakastamaan, mikrottamaan, uunittamaan ja pesemään koneessa (vaikken moista edes omista mut ehkä vielä joskus). Tilavuus litran ja vielä pinoutuukin. Jostain syystä haluaisin, että olis lasia kun muovikippoja ihan tarpeeks ja sit se uunitus mahdollisuus. Jos 10-12kpl ottas..
Uunitusta ei tuu tehtyä jos on valmis ateria kerta syöntiin.

Kaupunki
Pirkanmaa
Olen harrastanut meal preppausta koko ikäni. Helpottaa elämää helkutisti, kun ei tarvi joka päivä väsätä safkaa ja helppo pelkällä lämmityksellä päästä syömään.

Yksi hyvä vinkki on keittää esim perunoita kattilallinen, vaikkakin iltalehdessä oli, että peruna ei meal preppausta kestä. Ei isoa eroa koostumukseen.

Lisäkkeeksi väsään kerralla kattilallisen vaikka jauhelihakastiketta.

Iltalehdessä toki kehuttiin laatikkoruokien helppoutta. Ei tarvi kun makaronilaatikkoa kauhasta lautaselle ja lämpiään.

Myös mummoni meal preppaa. Eli laittaa ruokaa oman sanomansa mukaan.

Mä en pysty syömään samaa sapuskaa kahta päivää pidempään mutta mulla on niin yksinkertainen kana-jauhiliha linja ettei niissä kauaa mene kun tekee ruuan ja käytännössä joka toinen ateria on suoraan tuoreena lautaselle ja jokatoinen sitten viileenä mikroon.
Kanansuikale 300g ja j-liha 400g niin molemmista tulee 2 ateriaa ja j-lihasta jää vähän ylikin.

Kun mukana ei tarvii raahata niin lämmitys mikrolla lautasella ja jos ajoittain reissuhommia niin yleensä sitten lounas on salaatti ja siihen päälle sopiva määrä vaikka valmiita kinkku tai kalkkunasuikaleita jotka on muuten tosi edullisiakin ja heti käyttövalmiita sekä plussana rasvaa n.4-5%.
Päivällinen reissussa saattaa olla ihan kerrosleipää josta löytyy samat makrot kuin ihan ns. oikeassa ruuassakin, väliin vain juustoa ja leikkelettä sekä rehuja niin ajaa saman asian eikä henkisesti leipä vaadi lämmitystä.

Itse jostain syystä en diggaa mikrotusta muoviastioissa, ei ole hyvää syytä miksen mutta en vaan halua niin .

Itse jostain syystä en diggaa mikrotusta muoviastioissa, ei ole hyvää syytä miksen mutta en vaan halua niin .
Eikös tähän nykyisen tietämyksen valossa ole ihan hyviäkin syitä, kun muovista lämmitettäessä irtoaa jotain kemikaaleja jotka sotkevat ihmisen hormonitoimintaa. google varmaan osaa kertoa enemmän.

Ho-

Muovi noin ylipäätänsä sisältää kaikenlaisia yhdisteitä. Aina kun löydetään joku kiva myrkky siletä, niin se korvataan toisella ja se taas todetaan paskaksi ja poistetaan.
Kuinkahan monen shakerissa lukee BPA free?? Sieltä kuitenkin löytynee BPB:tä tai BPC:tä :D
nytkin markkinoilla pulloja jotka lupailee että vihdoin myrkkyvapaa muovipullo. Uusi petg materiaali heittää bisphenolit hautaan, mutta:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3222987/

"PETG resins and products have recently been introduced as replacements for PC resins. However, all such replacement resins and products tested to date release chemicals having EA (Chemicals having estrogenic activity) (measured as %RME2), sometimes having more EA than BPA-containing PC resins or products, especially when stressed by UV light"

En ole siksi koskaan ymmärtänyt tätä bodauksen pyhää muovirasia ja muovipullo intoilua.

Itse käytän lasia

Viimeksi muokattu:
Eikös tähän nykyisen tietämyksen valossa ole ihan hyviäkin syitä, kun muovista lämmitettäessä irtoaa jotain kemikaaleja jotka sotkevat ihmisen hormonitoimintaa. google varmaan osaa kertoa enemmän.
Kuten muissakin asioissa niin tässäkin on terveen järjen käyttö sallittua, siksi en lämmitä ruokaa muovikipoissa.
Toisaalta ruokaa tulee tehtyä teflonpannussa, miksihän ei enää osaa käyttää valurautapannua joka ei ole oikein käytettynä yhtään sen huonompi?
Ehkä siksi kun ei kuunnellut mummoa eikä tullut katsottua kun se teki kaiken ruuan sellaisella ja vielä puu hellalla, tissiposkena on mukava lämmitellä ruuat keraamiselle tasolle paiskatulla teflontuotteella...

Ikä
24
Miten HBO:n pystyy irtisanomaan? Yritin plärätä sovelluksen asetukset ja kaikki mahdolliset läpi mutta ei mistään löydy.

Netflixissä tuo on jotenkin selkeämmin esillä/löydettävissä.

Entinen lamppuni kattovalaisimeeni (e14, max 40w) oli:
https://www.lamppuexpress.com/philips-softone-esaver-7w-ww-e14-230-240v-t45

Korvasin sen tällä (entinen lamppu alkoi välkkymään)
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-esl-e14-9w-405lm-30k-pikkukupu-6438242091274 (220-240v)

Pistin valot päälle, mutta ei tapahdu yhtikäs niin mitään. Ostinko yhteensopimattoman lampun vai pitääkö tässä alkaa etsimään vikaa muualta?
Laita vanha lamppu takaisin ja kokeile toimiiko. Kokeile uutta lamppua jossain toisessa kannassa, jotta saat selville, onko uusi lamppu rikki.

Uutta telkaria kattelemassa, mutta oon aika pihalla, joten jeesatkaa. Budjetti 500-700€ ja tulee antennitalouteen. Mitä nyt kattelin, niin valikoimaa löytyy ja tuolla rahala saisi 50-55 tuumasen. Oon vaan pihalla noista tekniikoista. Millainen kannattaisi hommatta ja mihin kiinnittää huomiota?

Osaisko joku sanoa, mistä löytyis 70 x 100 taulukehyksiä suht halvalla? Ainoa paikka mistä olen löytänyt niitä on ikea ja mielenkiinnon ja lompakkoni vuoksi kysäsen jos joku osais neuvoa! Kiitos

Sähkö tietotta kaivataan.
Jos sinulla on laite joka vaatii 24v 4a mutta sinulla on muuntaja joka antaa 19v 4a tai muuntaja joka antaa 24v 1a kumpi on laitteelle parempi? Vaikka siis tiedän että molemmat vääriä mutta voiko jotain hajota? Koska arvoja ei kuitenkaan ylitetä.

Kiitos jos joku osaa/ jaksaa vastata

Ja kyllä tiedän ettei kumpikaan ole riittävä mutta onko parempi että voltit on kohdillaan vai ampperit?

Kaupunki
Pirkanmaa
Laite vaatii sen 24 V ja virtaa maksimissaan 4 A.

Koita 24 V muuntajalla riittääkö siinä teho. Jos ei, se vehje ei luultavasti käynnisty tai muuntaja sanoo poks, jos taas virta ei riitä ja ylikuormitat sitä.

19 V muuntajalla tuskinpa pelaa. Ainakin epäilen.

Mitä sähkölaitetta koitat pyörittää?

Pystyykö Nordean mobiilisovellukseen kirjautumaan kahdella eri tunnuksella? En sitten millään löydä miten tuo onnistuisi. Pitäisi pystyä käyttämään sekä omia että taloyhtiön tunnuksia samassa sovelluksessa.