Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


Siis mitä vittua, eli täysin laillista esiintyä toisena henkilönä noinkin näkyvässä palvelussa :D Just joo... eli samaan kastiin menee kun jos tilais jonkun toisen nimellä sille tavaraa sen tietämättään?
Ei mene samaan kastiin. Pelkässä toisena esiintymisessä ei ole mitään laitonta, mutta riippuen siitä mitä toisena esiintynen tekee, se voi olla esim. petos, kunnianloukkaus, yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen tai muuta sellaista.
 
Niin no joo jotain tuontapaista kyllä muistelin, mutta silti tuo toisena esiintyminen vaikkei mitään laitonta hommaa siinä tekiskään kuulostaa aika lepsulta lain puolesta. Poislukien nyt tapaus jossa joku kaveri hassuttelee mun tunnuksella vaikka facessa mut jos joku edes tekee mun nimellä ja kuvilla sinne toisen profiilin ja jatkaa siitä on se mun mielestä jo rangaistavaa.
 
Niin no joo jotain tuontapaista kyllä muistelin, mutta silti tuo toisena esiintyminen vaikkei mitään laitonta hommaa siinä tekiskään kuulostaa aika lepsulta lain puolesta. Poislukien nyt tapaus jossa joku kaveri hassuttelee mun tunnuksella vaikka facessa mut jos joku edes tekee mun nimellä ja kuvilla sinne toisen profiilin ja jatkaa siitä on se mun mielestä jo rangaistavaa.
Näinhän tuo oli nähty myös asiaa käsitelleessä mietinnössä muutaman vuoden takaa, mutta kuten tavallista, hallitus ei ole laittanut tikkua ristiin jotta asia näkyisi myös lainsäädännössä.

Kyllähän kaiken järjen mukaan tuollainen tahallinen toisena ihmisenä esiintyminen pitäisi olla rikos jo itsessään. Kenties päättäjätkin heräävät tähän todellisuuteen jo ehkä sadan vuoden kuluttua.
 
Kyllähän kaiken järjen mukaan tuollainen tahallinen toisena ihmisenä esiintyminen pitäisi olla rikos jo itsessään. Kenties päättäjätkin heräävät tähän todellisuuteen jo ehkä sadan vuoden kuluttua.

Varmaan aika lähellä totuutta, kyllä noiden touhuja katsellessa usein tulee mieleen että mitä ne siellä tekee.
 
Menisi imitaattoreiden, näyttelijöiden, aprillipilailijoiden ynnä muiden elämä pikkusen hankalaksi. :)
Joo, just noinhan siinä mietinnössäkin varmasti lukee. Koska lakeja säätäessä ei ole mahdollista käyttää minkäänlaista järkeä.

Sunlaisten ihmisten takia tää järjestelmä on juuri niin paska kuin se on.
 
Jäähtyykö?

Taas kerran tuli saunanlauteilla äijäporukassa mietittyä että kylmeneekö Kossupullo pakastimessa nopeammin kuin jääkaapissa? Miten sen pitäisi teoriassa ainakin olla? Konkretiassa ei ole eroa paljoakaa mitä omia juhlajuomia olen yrittänyt jäähdyttää niin jokseeniin yhtä nopeasti tai hitaasti jäähtyvät. Professorit, miten on?
 
Taas kerran tuli saunanlauteilla äijäporukassa mietittyä että kylmeneekö Kossupullo pakastimessa nopeammin kuin jääkaapissa? Miten sen pitäisi teoriassa ainakin olla? Konkretiassa ei ole eroa paljoakaa mitä omia juhlajuomia olen yrittänyt jäähdyttää niin jokseeniin yhtä nopeasti tai hitaasti jäähtyvät. Professorit, miten on?
Äkkiseltään väittäisin että jäähtymisen nopeus on verrannollinen jäähdytettävän kappaleen ja ympäröivän ilman lämpötilaeroon. Eli jos lähtötilanne on huoneenlämpöinen kossu (20 astetta), ja vaihtoehtoina jääkaappi (5 astetta?) ja pakastin (-15 astetta?), niin kyllä sen pitäisi selvästi nopeammin jäähtyä. Aluksi hieman yli kaksinkertaisella nopeudella jääkaappiin verrattuna, ja mitä lähemmäksi kossun lämpötila tulee jääkaapin lämpötilaa niin sitä hitaammaksi tietysti käy jäähtyminen jääkaapissa. Eikä jääkaapilla tietenkään pääse alle sen jääkaapin lämpötilan.

Tee testi, laita yksi pullo tunniksi jääkaappiin ja toinen tunniksi pakastimeen, ja mittaa sitten kummankin lämpötila, väittäisin että pakastimessa ollut pullo on jäähtynyt ainakin kaksi kertaa niin paljon kuin jääkaappipullo.
 
Mikä helvetin myyntivaltti se "SUOMIAUTO" autokaupoilla muka on?
SUOMIAUTO = Hinnat alkaen malli, jolla takana miljoona kylmäkäynnistystä.

Olen yleensä itse nähnyt näitä sellaisten autojen kohdalla, joita on valmistettu sekä ulkomailla että Suomessa, jolloin suomiauto tarkoittanee, että kyseinen yksilö on valmistettu Suomessa. Joillekin sillä voi olla merkitystä. Ostaisitko itse mielummin Venäjällä vai Uudessakaupungissa tehdyn Samaran?
 
Haluaisin kovasti kuunnella musiikkia salilla. En kuitenkaan halua puhelinta käyttää siihen, koska olisi liian kallis hajotettavaksi. Lisäksi ottaa päähän se nauhaviidakko, mikä näistä korvanapeista syntyy ja tietysti se, että ei pysy korvissa. Toisaalta en halua kyllä mitään huomiota herättäviä luureja päähänkään..

Mikä olisi tyydyttäväksi vaihtoehdoksi? Vai olenko toivoton tapaus vaatimuksineen.
 
Olen yleensä itse nähnyt näitä sellaisten autojen kohdalla, joita on valmistettu sekä ulkomailla että Suomessa, jolloin suomiauto tarkoittanee, että kyseinen yksilö on valmistettu Suomessa. Joillekin sillä voi olla merkitystä. Ostaisitko itse mielummin Venäjällä vai Uudessakaupungissa tehdyn Samaran?

Eikös Suomiautolla tarkoiteta sitä, että se on uutena uitettu suomeen ja myyty täällä uutena?
 
Älä nyt jauha paskaa! Tuulilasissa on aikanaan kerrottu miten homma oikeasti menee:

"Maahantuojat korostavat aitojen Suomiautojen paremmuutta käytettyinä tuotuihin verrattuna. Internetin syövereistä löytyi juttu, josta käy selville, mihin tämä paremmuus oikein perustuu. Tuulilasin keskustelupalstalta tuttu nimimerkki Autoverosika kävi itse paikalla tutustumassa asiaan.

Tulipa sitten matkattua vajaat kaksi viikkoa Keski-Euroopassa teekkariporukkaa opastamassa. Vieläkin maksa piipittää niin, että sokeat meinaavat kävellä punaisia valoja päin suojatiellä. Matkaan mahtui niin viinitiloja kuin autotehtaitakin, mitkä nyt koneteekkareita vain kiinnostivat. Matkaan lähdettiin merimatkan jälkeen Rostockin lauttarannasta ja matkaa tehtiin bussilla aina eteläiseen Saksaan saakka.

Mieleenpainuvia kokemuksia voisi listata loputtomiin, mutta ehdottomasti sykähdyttävin vierailukohde oli Stuttgartin vieressä sijaitsevan Sindelfingenin Mercedes-tehtaan vierailu. Vierailu alkoi perinteisillä pullakahveilla ja yritysesittelyllä auditoriossa, mistä sitten siirryttiin varsinaisen tehtaan läpi ”Suomiosastolle”. Isännät olivat tosi pahoillaan siitä, että meidän piti nähdä ohimatkalla perinteisten Keski-Euroopan Mersujen kokoonpanoa ankeissa ja harmaissa tehdashalleissa, mutta toisaalta he iloitsivat sitä, mitä kohta tuleman pitäisi.

Loputtomien käytävien jälkeen päästiin sitten ”Suomiosastolle”, missä tehtiin yksinomaan Suomeen tuotavia Mersuja. Siis todellakin tehtiin, niin kuin vierailun aikana selvisi, eikä vain kokoonpantu Turkista ja Puolasta tuotavista halpisosista. Tehdas oli hätkähdyttävän siisti, lasiseinäinen rakennus. Jopa Pohjanmaan ökyrikkaiden tehdasparonien hallit jäävät selvästi toiseksi. Tehtaan ulkoseiniä ja ikkunoita kiersi jatkuvasti pesemässä kuuleman mukaan alun toistasataa saniteetti-insinööriä. Heti kun lintu onnistui ulostamaan lennosta säihkyville lasiseinille ruman valkoisen läiskän, ryntäsivät saniteetti-insinöörit puhdistamaan lasipintoja jätöksistä. Tämä myös todistettiin käytännössä silmiemme edessä muutaman mahatautisen lokin kaarreltua liian lähellä krapulaista opiskelijaryhmää ja ulostettuaan kiiltäville lasiseinille.

Sisälle rakennukseen mentiin ilmalukon kautta, sillä ”Suomiosasto” oli kokonaan ylipaineistettu tehdashalli. Tämä takaisi kuulemma ehdottoman varman lopputuloksen, koska ilman epäpuhtaudet eivät pääsisi häiritsemään osien koneistusta ja auton kokoonpanoa. Suuret ”keinomunuaiset” katolla huolehtivat puhtaan ilman riittävyydestä, ja puhdistettu ilma puhallettiin tehdashalliin lukuisten suulakkeiden kautta. Pienenä yksityiskohtana mainittiin oppaan toimesta, että kahden vuoden välein raitisilmajärjestelmä uusittiin kokonaan ja vanhat järjestelmät toimitettiin hyvään hintaan lääketeollisuuden tehtaiden käyttöön. Lääketeollisuuden vaatimukset puhdastilojen suhteen kun kuulemma ovat paljon vaatimattomammat kuin ”Suomiosaston” vaatimukset. Happirikas ilma myös piristi krapulaisia teekkareita silminnähden.

Sisällä tehtaassa ahersi alun kolmatta tuhatta työntekijää, joista kaksi kolmasosaa oli laaduntarkkailijoita. Tämä tarkoitti sitä, että yksi ihminen teki työsuoritteen, mikä sitten hyväksyttiin kahden laaduntarkkailijan toimesta ja merkittiin hyväksyttynä työvaiheena tarkkoihin kokoonpanopöytäkirjoihin. Laatu vaikuttikin olevan kohdallaan ja työilmapiiri vaikutti hyvältä. Minulla oli tilaisuus jututtaa kokoonpanijoita ja laaduntarkkailijoita, jotka aidosti ylpeänä tekemästään tuotteista esittelivät tekemisiään. ”Suomiosastolle” pääsi kuulemma vain useamman vuoden työkokemuksen omaavat henkilöt, jotka sitten viimeisessä vaiheessa perehdytettiin laadukkaan työskentelyn saloihin Maybach -linjalla. Vain todelliset ammattilaiset pääsivät perehdyttämisvaiheen jälkeen töihin ”Suomilinjalle” loppujen jäädessä tekemään Maybacheja viereiseen rakennukseen.

”Suomiosaston” koneistuslinja oli täynnä huipputarkkoja saksalaisia ja sveitsiläisiä koneistuskeskuksia, ja jokaisen työstövaiheen jälkeen työn alla olevat osat läpivalaistiin röntgenosastolla huippulaadun varmistamiseksi. Työstökoneiden maksimi-ikä ”Suomiosastolla” on saatujen tietojen mukaan kolme vuotta, minkä jälkeen ne myydään vapailla markkinoilla osan päätyessä siirtoina McLarenin uuteen Paragon-tehtaaseen sen tarpeita palvelemaan. SLR:t ja formula-1 autot siis tehdään näillä sinänsä hyvillä koneilla, jotka eivät kuitenkaan täytä ”Suomiosaston” vaatimuksia. Korilinjakin teki paatuneeseen ammattilaiseen vaikutuksen. Nimittäin kaikki osat viimeistellään yksitellen prässäysvaiheen jälkeen käsin, jonka jälkeen osat päätyvät vielä sinkkikäsittelyyn ennen lopullista kokoonpanoa.

Kaikki vaikutti todella ammattimaiselta tässä vaiheessa ja ei ihmekään, että oppaamme puhisivat tyytyväisinä nähdessään suomalaisvieraiden hyväksyvät katseet. Muutama seikka kävi positiivisessa mielessä silmään tehdaskierroksen loppuvaiheessa, sillä esimerkiksi ”Suomiosastolla” käytettävät johtosarjat ovat varustettu kokonaan kultaisilla liittimillä ja lämmityslaitteet on tehty platinasta. Todella ammattimaista! Kokoonpanon lopuksi autot pakataan vakuumipakkauksiin, missä ne toimitetaan yksitellen lentorahtina Veholle toimitettavaksi edelleen asiakkaille.

Tehdaskierroksen jälkeen siirryimme vielä ”Suomiosaston” auditorioon, missä teekkareilla oli konjakin nauttimisen ohella tilaisuus kysellä näkemästään. Ensimmäinen kysymys koski Suomeen tuotavien Mersujen huonoa varustelutasoa, mihin saatiinkin kaikenkattava vastaus. Tehtaan edustajan mukaan kaikki lisävarusteiden vaatimat mekaaniset komponentit tehdään alihankintana Rolexin ja Longineksen tehtailla Sveitsissä, mikä asettaa omat rajansa lisävarusteiden määrälle. Kaikkiin yksiöihin ei kuulemma riitä varusteita. Esimerkkinä mainittiin kattoluukun mekanismi, minkä tekeminen vie kolme kuukautta Rolexin kellosepiltä. Tehdas ei puutteellista laatua hyväksy, joten Suomeen toimitettavat valioyksilöt ovat siis pakon sanelemina yleensä perusmalleja.

Toinen kysymys koski mahdollisuutta tulla kesäharjoittelijaksi tehtaaseen, johon saimmekin hyvän vastauksen. Tehtaan politiikan mukaisesti teekkarin statuksen omaava henkilö voitaisiin ottaa ainoastaan saniteetti-insinöörin apulaisen apulaisen tuuraajaksi, ja silloinkin hoitamaan vain pyyhinrättien kuivatusta valvotuissa olosuhteissa. Palkka olisi tosin hyvä; noin 4300 euroa ja luontaisetuudet päälle kuukaudessa.

Kolmas kysymys koski palkkoja tehtaalla yleensä, mihin isännät antoivatkin kaikkia tyydyttävän vastauksen. Perustyöntekijä muualla kuin ”Suomilinjalla” saa 1800 euroa kuukaudessa, mistä vielä vähennetään parkkipaikka- ja ruokailumaksu. ”Suomilinjalla” perustyöntekijä saa kokemuksesta riippuen 9000–12500 euroa kuukaudessa plus työsuhde-edut, joihin kuuluu muun muassa kerran vuodessa uusittava Maybach kuljettajalla (vain tehtaan johtajalla on oikeus ”Suomimersuun, joka on yleisesti e200cdi Classic) ja ilmaiset kesälomamatkat. Myös asunnostaan ”Suomilinjan” työntekijät maksavat huomattavasti vähemmän vuokraa kuin peruskansalainen. Tehtaan edustajat mainitsivat vielä erikseen, että kilpailu on todella kovaa rajallisista työpaikoista.

Tämän jälkeen olikin vierailulle varattu aika lopussa, joten marssimme oppaiden johdolla bussille Keski-Euroopan mallien kokoonpanolinjojen ohitse. Oppaat pyrkivät pitämään kiirettä, mutta muutamille havainnoille oli kuitenkin aikaa; työolot olivat todella karut ja valoa vähän. Kukaan ei piitannut laadusta ja suurin osa osista näytti tulevan purku-autoista, joita olikin tehtaan kokoonpanohalli puolillaan. Myös ”Suomiosaston” kolarikoeautot näyttivät olevan kovaa sanaa näiden autojen kokoonpanossa.

Matkalla nähtiin lukuisia turkkilaisia rähjiä sylkemässä kokoonpanemiinsa osakokonaisuuksiin ja yksi krapulaisen näköinen sankari jopa heitti laatat kokoonpanovuorossa olevan Mersun varapyöräkoteloon. Tästä rohkaistuneena meidänkin teekkarit heittivät lukuisia laattoja kokoonpanolinjoilla olevien autojen hansikaslokeroihin. Bussiin noustessa isännät vielä ojensivat kaikille teekkareille nahkaiset McLarenin varikkotakit (selkämerkinnällä ”Finnish Customer, the BOSS”) ja kolmen litran pullot Mercedeksen oman brandin konjakkia. Ilo oli ylimmillään tässä vaiheessa.

Tämän jälkeen olikin hyvä jatkaa kierrosta viinilaaksoon, missä tutustuimme Suomeen tuotavien viinien salattuihin maailmoihin (Suomeen tuotavat viinit tehdään oikeasti aidoista rypäleistä ja Keski-Euroopan viinit tynnyreiden pesuvedestä!) sekä vedimme kunnon lärvit useampana iltana viinitiloilla. Kunnon asiakasryhmän edustajille kun on tapana tarjota vain parasta…

Olen aina tiennyt, että autotehtailla on omat osastonsa ”Suomiautoille”, mutta en koskaan ole arvannut miten perusteellisesti Mercedeksin väki suhtautuu tärkeimpään asiakasryhmäänsä; suomalaisiin asiakkaisiin. On ylpeä olla suomalainen! Ja aito ”Suomi Auto” on arvokkaampi kuin painonsa kultaa!

Autoverosika"

;)
 
Näinhän se on. Tuskin mersuja, bemareita, chevyjä jne kovin montaa on tehty uudessa kaupungissa.
Mercedes-Benz 320 elegance varustus ja alkuperäinen suomiauto Porrasperä 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto

(ainakaan eemeli mersuja. tehtiinkös A mallia joskus uudessa kaupungissa ?)

Juu no, en ole kamalasti mersuja, bemareita tai chevyjä katsellut :) Itselleni tuo tuntuu aika oudolta, luulisi, että pikemminkin sanottaisiin, jos ei olisi Suomeen uutena tuotu (tai Suomessa valmistettu).

Wikipedian mukaan A-sarjaa on tehty Uudessakaupungissa viime vuodesta alkaen.
 
Yleensä nämä "Alkuperäiset suomiautot" on niitä ruosteisimpia paskoja, joitten myyjät ei ole oikeesti keksinyt mitään muuta lisättävää sen olemattoman vakiovarustuslistauksen lisäksi kun tuon "plussan"
 
Kai siinä ulkoimailta tuodussa autossa joitakin epäilyttää lähinnä se, että mittarilukemaa on ruuvailtu pienemmäksi.
 
Koko "Suomiauto" -termi on suomalaisten autoliikkeiden lanseeraama mielikuva. Samat autot sieltä romanialaisesta tehtaasta rullaa ulos, olivat sitten menossa suomeen tai latviaan. Kotimaista automyyjää vaan harmittaa kun fiksu suomalainen hakee itse ulkomailta eikä maksa käytettyjen autojen myyjälle ylihintaa siitä samasta autosta. Fiksu saa ulkomailta paremman auton halvemmalla mitä suomesta. Ei oo välttämättä kylpenyt vuosia tiesuolassa ja varusteet on parempia pääsääntöisesti. Samoin tyhmä saa suomestakin pahempaa paskaa käsiinsä mitä paskinkaan ulkomaanauto on. Tyhmäähän se on katsoa mobile.de:stä se halvin bemari ja olettaa että se on jotenkin paremmassa kunnossa kuin nettiauton halvin bemari ;) Valikoima, varsinkin lisävarusteiden suhteen, on saksassa jotain ihan muuta mitä täällä. Ja aika harvassa automallissa on mitään pohjoismaihin suunnattua erikoispakettia, jos on niin parilla satasella saat sen paisuntasäiliön ja termostaatin vaihdettua tuontiautoonkin.
 
Haluaisin kovasti kuunnella musiikkia salilla. En kuitenkaan halua puhelinta käyttää siihen, koska olisi liian kallis hajotettavaksi. Lisäksi ottaa päähän se nauhaviidakko, mikä näistä korvanapeista syntyy ja tietysti se, että ei pysy korvissa. Toisaalta en halua kyllä mitään huomiota herättäviä luureja päähänkään..

Mikä olisi tyydyttäväksi vaihtoehdoksi? Vai olenko toivoton tapaus vaatimuksineen.
Sport MP3 Player (Blue) - TF Slot - Free Shipping - DealExtreme Ei ole kyllä kokemusta, mutta jotain tällaisia itse olen miettinyt. Äänenlaatu todennäköisesti on melko hirvee, mutta luulis urheilemisen taustamussiikiksi riittävän.
 
Kai siinä ulkoimailta tuodussa autossa joitakin epäilyttää lähinnä se, että mittarilukemaa on ruuvailtu pienemmäksi.

Tämä on kanssa se autokauppiaiden sitkeästi viljelemä mielikuva. Suomi, maailman rehellisin maa. Täällähän ei mitään mittareiden ruuvailuja tehdä, ei missään nimessä. "Takuu suomikilometrit", joopajoo
 
Back
Ylös Bottom