Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Miten kontrolloidaan tai varmistetaan että räjäytystyö maalla on aina räjähtänyt kaikki panostukset eikä ole suutaria tai jotain muuta vaaraa? Olin tuossa lenkillä kun satuin erään työmaan reunalle jota ovat kaivaneet ja räjäyttäneet jo kohta 4kk putkeen. Just oli räjäytys menossa ja ei siellä ainakaan mitään tutkimista ja varovaisuutta ollut pamauksen jälkeen. Samantien oli kaivinkoneet kaivamassa ja syöttämässä sitä kivimassaa murskaimeen. Entä jos yksi paukku olisi jäännyt räjähtämättä, voiko se räjähtää kaivinkoneen kauhasta tai siellä murskkaimessa?

Jos on normaalilla henkilöautolla liikenteessä eikä auton tai matkustajien ulkonäkö tai olemus ole mitenkään erityisen huomiota herättävä, niin sanoisin että todennäköisyys että tulli pysäyttää ja alkaa jotain kysellä on noin 0.01%. Paitsi jos sattuu olemaan joku ihmeellinen tehovalvontapäivä, normaalisti siellä on about 2 tullimiestä vastassa ja laivalta tulee se pari tuhatta matkustajaa, niin siinä ei kovin tarkkaan aleta seulomaan.

Tämä ei liity topikkiin mitenkään, mutta mut on napattu kolme kertaa tullin toimesta tarkastusta varten Helsingistä- Tallinnaan mennessä :D siellä sitten kopeloitu taskut ja reput läpi. Mielestäni en oo mitenkään epäilyttävän näköinen tai huomiota herättävä ellei sitten nahkatakin pitämistä lasketa sellaiseksi.

Kyllähän se nyt on niin, että kivitalo on kesällä viileämpi kuin hirsitalo.

Riippuu toki ilmanvaihdosta. Ilman mitään jäähdytyksiä kivitalo on melkosen lämpönen kun se kerran pääsee lämpeämään. Hirsitalossa en itse koskaan ole asunut, mutta kivitalossa on tullut asuttua viitisen vuotta.

- - - Updated - - -

Tämä ei liity topikkiin mitenkään, mutta mut on napattu kolme kertaa tullin toimesta tarkastusta varten Helsingistä- Tallinnaan mennessä :D siellä sitten kopeloitu taskut ja reput läpi. Mielestäni en oo mitenkään epäilyttävän näköinen tai huomiota herättävä ellei sitten nahkatakin pitämistä lasketa sellaiseksi.

Viron päässä niitä ei kiinnosta onko alle 20, mutta suomessa saattaa sanomista tulla, jos on tullimies herännyt väärällä jalalla. Ite oon kerran Virossa joutunut syyniin ja niitä kiinnosti vain onko huumeita mukana. Eivätkä ees kattoneet henkkareita, vaikka passin taskusta pöydälle laitoin.

No kyllä sun täytyy jollain tavalla epäilyttävä tyyppi olla. :D Ite reissaan tätä väliä about parin viikon välein eikä ole kertaakaan pysäytetty.

Eli syy Helsingin pään tullimiesten tarkastusinnostukseen täytyy liittyä mun nahkatakkiin. Jos joskus päätän vaihtaa uraa tuonne salakuljetushommiin niin ainakaan nahkatakkia ei kannata pitää päällä.

Miten kontrolloidaan tai varmistetaan että räjäytystyö maalla on aina räjähtänyt kaikki panostukset eikä ole suutaria tai jotain muuta vaaraa? Olin tuossa lenkillä kun satuin erään työmaan reunalle jota ovat kaivaneet ja räjäyttäneet jo kohta 4kk putkeen. Just oli räjäytys menossa ja ei siellä ainakaan mitään tutkimista ja varovaisuutta ollut pamauksen jälkeen. Samantien oli kaivinkoneet kaivamassa ja syöttämässä sitä kivimassaa murskaimeen. Entä jos yksi paukku olisi jäännyt räjähtämättä, voiko se räjähtää kaivinkoneen kauhasta tai siellä murskkaimessa?
Voihan se räjähtää, mutta se räjähdys tarttee yleensä kovan iskun ja kipinän. Räjähtämättömiä paukkuja löytyy aika useesti ja niistä pitää ilmoittaa että käyvät hakee pois. Tolla alalla on muutenkin niin hoppu aina saada tonneja läpi että turvallisuus unohtuu :D

Ainainen kiire. Räjähde vaatii räjähtääkseen kipinän, eikä sitä kauhalla suuremmissa määrin tule. Tai ainakaan niin paljoa, että räjähteen muovikuoren läpäisisi.

^ no entä kun se kivimassa menee suoraan murskaimeen eikö siellä sitten ole riittävästi "iskua" tai jotain että vaaraa olisi. Muutenkin näytti tuo homma hieman että meneekö kaikki turvallisesti. Lähimmät äijät + koneet oli varmaan noin 50-60m päässä matoista ja ne pomppas aika korkeelle.

Onko Lee Childin Jack Reacher -kirjojen suomennokset hyviä?

Ajattelin siis ruveta noita lukemaan, ehkä ensisijaisesti ostaisin suomenkielisinä mutta jos suomennokset on perseestä, voisi ostaa suosiolla alkuperäiskielellä.

^ no entä kun se kivimassa menee suoraan murskaimeen eikö siellä sitten ole riittävästi "iskua" tai jotain että vaaraa olisi. Muutenkin näytti tuo homma hieman että meneekö kaikki turvallisesti. Lähimmät äijät + koneet oli varmaan noin 50-60m päässä matoista ja ne pomppas aika korkeelle.

En ole räjäytysalan ammattilainen, mutta en usko mäntämurskaimessa (jossa paine kasvaa verrattain hitaasti) syntyvän tarpeeksi painetta räjäytykseen. Nykyaikaiset nallit toimivat 99,99% varmuudella.

Tuota se on kun valvontaa ei ole, asiat hoidetaan maalaisjärjellä eikä lakien ja asetusten mukaan. Lisäyksenä edelleen se kiire.

Disclaimer: Painevaikutuksen saa vapaasti kumota, jos niin on.

Miten kannattaisi edetä jos joutuu kusetuksen uhriksi huuto.netissä? Eli oon rahat laittanut tilille sunnuntaina ja oon koittanut tekstarilla sekä soittamalla tavoittaa useemman kerran mutta ei vastaa. Myyjän tiedot ja puhelinnumero siis tiedossa, tosin numeron perusteella ei löytynyt fonectasta tietoja eli prepaid tai joku liittymänä. Summa ei ole iso (70e) vaan kyse on periaatteesta.

Miten kannattaisi edetä jos joutuu kusetuksen uhriksi huuto.netissä? Eli oon rahat laittanut tilille sunnuntaina ja oon koittanut tekstarilla sekä soittamalla tavoittaa useemman kerran mutta ei vastaa. Myyjän tiedot ja puhelinnumero siis tiedossa, tosin numeron perusteella ei löytynyt fonectasta tietoja eli prepaid tai joku liittymänä. Summa ei ole iso (70e) vaan kyse on periaatteesta.

Rikosilmoitus on paras vaihtoehto. Jo ihan näin periaatteen vuoksikin.

Rikosilmoitus, taitaa toi tilinro johon rahaa laitoit olla se tärkein työkalu myyjän henkilöllisyyden selvittämisessä.

Back
Ylös Bottom