Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Mistä johtuu, että yöllä heräsin kahden aikaan hirmuiseen hikoiluun? Tällä viikolla olen tehnyt kaksi salitreeniä noin klo 19 aikaan ja futsal-treenit oli tiistaina 21.30 asti.
Tosissaan vaan havahduin siihen, kun olen ihan märkä sääristä ja otsasta. Ei ollut mitenkään poikkeuksellinen olo, mutta heräsin sen hikoilun takia ilmeisesti. :D

Sori vaan, mutta ihmittelen todella, että mistä tässä on kyse. :D Voiko univelka olla syy tähän?

Mistä johtuu, että yöllä heräsin kahden aikaan hirmuiseen hikoiluun? Tällä viikolla olen tehnyt kaksi salitreeniä noin klo 19 aikaan ja futsal-treenit oli tiistaina 21.30 asti.
Tosissaan vaan havahduin siihen, kun olen ihan märkä sääristä ja otsasta. Ei ollut mitenkään poikkeuksellinen olo, mutta heräsin sen hikoilun takia ilmeisesti. :D

Sori vaan, mutta ihmittelen todella, että mistä tässä on kyse. :D Voiko univelka olla syy tähän?

Jos noin myöhään menee treenit, niin voisin kuvitella että kroppa vaan käy kierroksilla vielä.

Mites, onko kukaan Pakkislaisista tehnyt ikinä autoremppaa parkkihallissa. Ois kolme viikkoa ajoaikaa ja leimalle pitäs Volleen jarrupalat pyöräyttää eteen uudet. Lämmintä tallipaikkaa ei ole, eikä kympin pakkasillakaan paljon pihalla nappais vaihdella. Operaatio ei kuitenkaan ole sen suurempi, joten en viitsisi huoltoonkaan tommosen takia viedä ja maksaa itseäni kipeäksi siitä.
Lähistöllä on kaks isohkoa parkkihallia, joissa on tyypillisimmin melko hiljaista, joten vapaita paikkoja on enemmän ku riittämiin. Kuinka nihkeästi parkkihallien ylläpitäjät suhtautuvat moiseen toimintaan, vaikka tuskinpa tuosta nyt tarvis kenellekään ilmoittaa ku kävis äkkiä vaihtamassa vain.

Mä oon monesti vahannu auton parkkihallissa, kun siellä on melko lämmin, hyvin tilaa, syrjäisiä nurkkia, kuiva ilma, hyvä ilmanvaihto jne. Oli semmonen ostoskeskuksen parkkihalli, jossa oli ensimmäinen tunti ilmainen, niin siinä kerkes hyvin tekemään hommat. Jarrupalojen (ja levyjen) vaihto on sen verran nopea ja simppeli homma, että tuskin tulee ongelmia. Mä oon muutaman kerran vaihdellut niitä jossain huoltoaseman pehmeällä ja kaltevalla hiekkaparkkiksellakin.

Miten kannattaisi edetä jos joutuu kusetuksen uhriksi huuto.netissä? Eli oon rahat laittanut tilille sunnuntaina ja oon koittanut tekstarilla sekä soittamalla tavoittaa useemman kerran mutta ei vastaa.
Rauhoitu, älä skitsoile asiasta (vielä). Pankista riippuen rahat ovat kerinneet perille pahimmassa tapauksessa vasta keskiviikkona, myyjä on mahdollisesti postittanut tavaran tänään tai postittamassa huomenna. En esim. mäkään tai moni muukaan paljon vastaile tuntemattomiin numeroihin, siitä ei kannata vielä paljon päätellä. No tekstareihin luulisi tietty vastaavan mutta jos jamppa on postittanut paketin jo, ehkä ei halua tuhlata aikaansa skitsoviesteihin vastaamiseen. Se että Fonectasta ei löydy tietoja tarkoittanee vain sitä että numero on salainen, todennäköisesti ei (tai ei ainakaan välttämättä) prepaid.

Odottele nyt syvään hengittäen rauhassa ensi viikon alkuun saakka, sitten laita sähköpostia että missähän tavara viipyy, jos ei edelleenkään vastaa niin ilmoitat että esim. 7 päivän päästä teet rikosilmoituksen ellet ole vastaanottanut tavaraa siihen mennessä. Rikosilmoitus kannattaa tarvittaessa kyllä tehdä mutta sen kanssa ei kannata hätäillä. Itselläkin joidenkin huuto.net-ostojen kanssa tullut joskus pieniä viivästyksiä erinäisistä syistä mutta kaikki olen lopulta saanut. Ihmisille voi välillä tulla sellaisia tilanteita päälle joissa huuto.net-kauppa ei olekaan sillä hetkellä ykkösenä tärkeysjärjestyksessä.

Jos et tavara koskaa saa ja joudut tekemään rikosilmoituksen, kiinnitä jatkossa enemmän huomiota myyjän käyttäjäpalautteisiin. On aika epätodennäköistä että joku vaikkapa +100 positiivista palautetta saanut myyjä kusettaisi.

^^^ En juuri osaa autoja fiksata, mutta eikös jarrupalojen vaihto käy käden käänteessä, kun renkaan vaan ottaa irti? Eli ei tarvi mitään erikoisempia juttuja? Koska jos/kun se niin nopeasti käy, niin tuskinpa parkkihallissa ehditään edes kunnolla tajuta, että joku on siellä autoa rassannut. Olen usein nähnyt jengin vaihtavan renkaitakin siellä ja kerran itse vein oman kärryni sulamaan helvetinmoisilla pakkasilla pariksi päiväksi halliin... ei siitä ainakaan mitään sanomista tullut. Mutta ehkä riippuu kuinka nipo hallin ylläpitäjä (cittarin tms. kauppias) on.

^^^ En juuri osaa autoja fiksata, mutta eikös jarrupalojen vaihto käy käden käänteessä, kun renkaan vaan ottaa irti? Eli ei tarvi mitään erikoisempia juttuja? Koska jos/kun se niin nopeasti käy, niin tuskinpa parkkihallissa ehditään edes kunnolla tajuta, että joku on siellä autoa rassannut. Olen usein nähnyt jengin vaihtavan renkaitakin siellä ja kerran itse vein oman kärryni sulamaan helvetinmoisilla pakkasilla pariksi päiväksi halliin... ei siitä ainakaan mitään sanomista tullut. Mutta ehkä riippuu kuinka nipo hallin ylläpitäjä (cittarin tms. kauppias) on.

Ei omilla nakkisormilla mitään autofiksaushommia voi tehä hanskat kädessä, eikä avokäsin valitettavasti tarkene. Luulenkin siis että ajettava tonne halliin vaihtelemaan joku päivä.

Rauhoitu, älä skitsoile asiasta (vielä). Pankista riippuen rahat ovat kerinneet perille pahimmassa tapauksessa vasta keskiviikkona, myyjä on mahdollisesti postittanut tavaran tänään tai postittamassa huomenna. En esim. mäkään tai moni muukaan paljon vastaile tuntemattomiin numeroihin, siitä ei kannata vielä paljon päätellä. No tekstareihin luulisi tietty vastaavan mutta jos jamppa on postittanut paketin jo, ehkä ei halua tuhlata aikaansa skitsoviesteihin vastaamiseen. Se että Fonectasta ei löydy tietoja tarkoittanee vain sitä että numero on salainen, todennäköisesti ei (tai ei ainakaan välttämättä) prepaid.

Odottele nyt syvään hengittäen rauhassa ensi viikon alkuun saakka, sitten laita sähköpostia että missähän tavara viipyy, jos ei edelleenkään vastaa niin ilmoitat että esim. 7 päivän päästä teet rikosilmoituksen ellet ole vastaanottanut tavaraa siihen mennessä. Rikosilmoitus kannattaa tarvittaessa kyllä tehdä mutta sen kanssa ei kannata hätäillä. Itselläkin joidenkin huuto.net-ostojen kanssa tullut joskus pieniä viivästyksiä erinäisistä syistä mutta kaikki olen lopulta saanut. Ihmisille voi välillä tulla sellaisia tilanteita päälle joissa huuto.net-kauppa ei olekaan sillä hetkellä ykkösenä tärkeysjärjestyksessä.

Jos et tavara koskaa saa ja joudut tekemään rikosilmoituksen, kiinnitä jatkossa enemmän huomiota myyjän käyttäjäpalautteisiin. On aika epätodennäköistä että joku vaikkapa +100 positiivista palautetta saanut myyjä kusettaisi.

Joo en mä sitä rikosilmotusta nyt heti tänään ollut tekemässä, ja omasta kokemuksesta sanon että 2 arkipäivää on ollut maksimi eri pankista toiseen siirrettäessä. Ja kun sovittiin, että ilmottaa kun saa paketin postiin niin kummastuttaa kun ei sitten maileihin tai edes puhelimen yhteydenottoihin vastata. Noihin palautteisiin tottakai kiinnitän huomiota ja kyseisellä myyjällä ei niiden osalta pitäisi olla epäiltävää. Mutta katsotaan ensi viikkoon mitenkä asia etenee. Myönnän, että hieman hätäinen saatan olla mutta juurikin tuo ettei vastaa millään tapaa nostaa epäilykset pintaa, jos siihen on oikea syy miksei pysty vastaamaman tms niin mistä minä sen voin tietää.

Tuskin siitä sakkoja tulee :D joku aika sitten todistin kun parkkihallissa tehtiin hifiasennuksia eli subbaria konttiin :D 2 h olin asioilla ja vielä lähtiessä näpersivät.

Mitä tulee jarrupalojen vaihtoon, niin jos sopivan kokoista palikkaa ei ole satulan väliin mäntää pitämään, niin takaisinlaittoon tarvii isoa työkalua. Mäntä jää kauemmas, koska palat on paksummat. Myöskin tarvikepalat voi mennä huonosti paikoilleen. Takarumpujarruissakin voi jousien virittelyt tökkiä. Mutta molemmista oon selvinnyt vastustuksien kanssa tunnissa per puoli. Nopeimmillaan vartissa.

Edit. Japetius, jos tarviit jarrupala-anturit, niin laita ne paikoilleen uusiin paloihin ennen työhön ryhtymistä ;)

Tuskin siitä sakkoja tulee :D joku aika sitten todistin kun parkkihallissa tehtiin hifiasennuksia eli subbaria konttiin :D 2 h olin asioilla ja vielä lähtiessä näpersivät.

Mitä tulee jarrupalojen vaihtoon, niin jos sopivan kokoista palikkaa ei ole satulan väliin mäntää pitämään, niin takaisinlaittoon tarvii isoa työkalua. Mäntä jää kauemmas, koska palat on paksummat. Myöskin tarvikepalat voi mennä huonosti paikoilleen. Takarumpujarruissakin voi jousien virittelyt tökkiä. Mutta molemmista oon selvinnyt vastustuksien kanssa tunnissa per puoli. Nopeimmillaan vartissa.

Edit. Japetius, jos tarviit jarrupala-anturit, niin laita ne paikoilleen uusiin paloihin ennen työhön ryhtymistä ;)

Onhan noita tullu vaiheltua, mutta tällä hetkellä ongelma vaan on tilat, ei niinkään itse toimenpide.

Miten kontrolloidaan tai varmistetaan että räjäytystyö maalla on aina räjähtänyt kaikki panostukset eikä ole suutaria tai jotain muuta vaaraa? Olin tuossa lenkillä kun satuin erään työmaan reunalle jota ovat kaivaneet ja räjäyttäneet jo kohta 4kk putkeen. Just oli räjäytys menossa ja ei siellä ainakaan mitään tutkimista ja varovaisuutta ollut pamauksen jälkeen. Samantien oli kaivinkoneet kaivamassa ja syöttämässä sitä kivimassaa murskaimeen. Entä jos yksi paukku olisi jäännyt räjähtämättä, voiko se räjähtää kaivinkoneen kauhasta tai siellä murskkaimessa?

Tuollaisilla työmailla käytettävät aineet (esim aniitti) vaativat aina sytytyspanoksen räjähtääkseen.

Nyt neuvoja kehiin. Panostin ja ostin swiss diamondin tyyriin paistinpannun jota en haluaisi kovin nopeasti pistää pilalle. Muutamia suht kalliitta obh nordica pannuja mennyt paskaksi alta aikayksikön, kun tuppaa palamaan pohjaan! Kananmunat varsinkin. Miten nää saa kestämään pitkään siis ton pinnotteen, öljylläkään en viittisi kovin paljoa läträillä. Edellisessä pannussa kuukauden sisällä alko jo selkeesti tartttumaan aina, ehk en vaa oo master chef :face:

Yleensähän se on liian kuuma lämpötila mikä pilaa sen pinnoitteen. Itse olen tehnyt joka kerta niin että kaadan pannulle vettä niin että vesi peittää koko pinnan ja pistän lämmöt siihen missä yleensä paistan safkat (mikä se lämpötila sitten ikinä onkaan ruoka-aineesta riippue). Kun vesi alkaa kiehumaan niin kaadan sen pois ja isken safkat pannulle. Tällä tavalla mulla ainakin on pysynyt nyt viimeisimmässä paistinpannussa pinta kunnossa viimeisen kahden vuoden ajan. Ja kyseessä on 20 euron paistinpannu.

Postin ehdoista ei käy nopealla lukemalla ilmi, meneekö postiennakolla lähettämisestä maksua pakettimaksun päälle. Meneekö, ja paljonko se on?

Yleensähän se on liian kuuma lämpötila mikä pilaa sen pinnoitteen. Itse olen tehnyt joka kerta niin että kaadan pannulle vettä niin että vesi peittää koko pinnan ja pistän lämmöt siihen missä yleensä paistan safkat (mikä se lämpötila sitten ikinä onkaan ruoka-aineesta riippue). Kun vesi alkaa kiehumaan niin kaadan sen pois ja isken safkat pannulle. Tällä tavalla mulla ainakin on pysynyt nyt viimeisimmässä paistinpannussa pinta kunnossa viimeisen kahden vuoden ajan. Ja kyseessä on 20 euron paistinpannu.

Tämä, ja se ettei mene luonnollisesti raapimaan varsinkaan teflonista tavaraa millään metallilusikalla.

Postin ehdoista ei käy nopealla lukemalla ilmi, meneekö postiennakolla lähettämisestä maksua pakettimaksun päälle. Meneekö, ja paljonko se on?

"Postiennakko voidaan liittää kaikkiin muihin kirjeisiin paitsi Pikakirjeeseen. Maksikirjeeseen vain, jos lähetyksen paino on enintään 500 g.
Postiennakko on rahoituspalveluna arvonlisäveroton.

Tilillepanona *) 4,10

*) Pankki perii lisäksi tilinkäytöstä tiliehtojensa mukaisen korvauksen.
Postiennakkomaksua ei palauteta, vaikka lähetystä ei lunastettaisikaan.
Postiennakkosumman enimmäismäärä on 8400 euroa.
Lähettäjä vastaa Suomessa toimivan pankin IBAN-tilinumeron ja BIC-koodin täydellisestä ja oikeasta merkitsemisestä. Viitteenä voidaan käyttää kansallista viitenumeroa."

Back
Ylös Bottom