Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

No eihän tossa siitä ole kyse, vaan on laitettu ilmeisesti vahinko, puhelin, malli yms., ja siellä vakuutuslafkassa katotaan taulukosta mikä se summa on.

Noinhan se menee. Vaikka korjaushinta olisi katsottu penan puhelinkorjaamon sivuilta jossa Pentti veloittaa korjauksesta 400e, ja lähetetty tuo sitten vakuutusyhtiölle, sama 160e sieltä olisi tilille tullut. Niillä on tietyt standardihinnat jotka korvataan ja sillä siisti. Jos saat halvemmalla kuin tuo korvaus on, onneksi olkoon.

Muuttakaa vaikka pellon keskelle, jos ne kissat teitä noin paljon häiritsevät. Meidän kissat on aina ollut pihakissoja, ja ravannut juuri siellä missä haluaa, myös naapureiden pihalla. Eikä kukaan naapuri ole ikinä valittanut. Ainiin, mutta nämä naapurit asuvatkin maalla. Huomattavasti suvaitsevampaa ja fiksumpaa porukkaa, kuin junttikaupunkilaiset. Taitaa tämän palstan valittajat olla pahamaineisia rivitalokyttääjiä. :rolleyes:

Juntteja on ne, jotka eivät pidä omasta eläimestään huolta. Eikä kaikki viitsi sanoa, en mäkään jaksa mainita naapureille heidän kissastaan joka on meidän pihalla joka päivä. Eipä tuo kamalasti puristele, mutta ymmärrän kyllä niitä joita puristelee. (En mäkään ihan kamalasti arvosta kun just istutetut taimet on nurin kun kissan rallirata on mennyt siitä kukkapenkin yli.)
Pelloista en pidä, asustelenkin metsän laidassa ~4000m2 tontilla.. Se ei silti poista sitä tosiasiaa että meidän piha on meidän piha. Ja omaan pihaani laitan just ihan mitä haluan, enkä toivo että mikään tai kukaan tuhoaa mun laittamia juttuja mitenkään.

Ärsyttää kun ihmisillä on sama asenne kissojen kanssa kuin pienien koirien. Tekevät mitä tahansa = "ei haittaa kun ovat pieniä".
Ja mitäpä jos vaikka alkaisin pitää koiraa vapaana ihan omin päin, vaikka öitä myöten? Miksi se ei saisi samalla tavalla toteuttaa itseään myös naapureiden ilona kuin kissakin? Ja kyllähän se koirakin varmasti tykkäisi kamalasti olla ulkona vapaana! Ja haukkuukin sisällä jos ei pääse ulos. Voivoi... :D

En mäkään oikein ymmärrä, miten kissa saisi auton naarmuille. Onhan se lakka / maali nyt tosi paljon kovempaa kuin kynsi, jos sitäpaitsi on piilossa. Tassun jäliä saattaa jäädä, mutta nehän saa pesemällä pois.

Eihän ne tassut ja kynnet yksistään, vaan se hiekka jota siinä auton konepellillä on valitettavan usein. Ja kissa kun vauhdilla hyppää, tai liukuu alas, jättää se jäljet.
Ei toki paljon puristele jos kyseessä on joku parin tonnin kosla, vaan sitten kun alkaa olla harrasteauto tai muuten vain uusi ja kalliimpi auto kyseessä, en kamalasti tykkää. En siitäkään jos joku ihminen menisi lähmimään.
Ja kyllä vain muuten ihmisen kynnetkin jättävät auton maalipintaan naarmuja, voi vaikka vilkaista jotain autoa kahvan lähettyviltä. Samaa ne kissankin kynnet tekevät.

Muuttakaa vaikka pellon keskelle, jos ne kissat teitä noin paljon häiritsevät. Meidän kissat on aina ollut pihakissoja, ja ravannut juuri siellä missä haluaa, myös naapureiden pihalla. Eikä kukaan naapuri ole ikinä valittanut. Ainiin, mutta nämä naapurit asuvatkin maalla. Huomattavasti suvaitsevampaa ja fiksumpaa porukkaa, kuin junttikaupunkilaiset. Taitaa tämän palstan valittajat olla pahamaineisia rivitalokyttääjiä. :rolleyes:

Just tollasten älyvapaiden kissaihmisten takia mulla on lähtökohtaisesti se asenne että jos kissaa ei pidetä aisoissa niin sen voi sitten menettää. Mä koen valtaosan eläinihmisistä täysin idiooteiksi joilta on kohtuu vääristynyt käsitys siitä mikä on oikein ja mitkä ne eläinten oikeudet on. Unelmamaailmassas naapurit moikkailevat onnellisena toisilleen "MOI LIISA! mä just maalautin auton kun toi teidän kissa oli sitä vähän naarmuttanut, mutta ei se mitään kun ne kissat on niin ihania ja saa mennä vapaana :)))))))" ???

Tollaset eläinhölmöläisomistajat pistää nii vihaks että varmana väärälle pihalle eksyvät kissat pääsee hengestään. Naapurisopukin säilyy kun ei koskaan tarvii valittaa siitä kissasta alunperinkään, levittelee vaan käsiään ja voivottelee että voi kissaparkaa kun on kadonnut jonnekkin omille teilleen, se oli niin mukava kun joskus kävi meidänkin pihalla. :love:

^ Olithan tietoinen siitä, että kissaa ei lain mukaan saa tappaa? Ääliö.

Voinko minäkin noilla teidän perusteilla viedä naapurin kakarat lastenkotiin, jos ne koskevat autooni? Enemmän ne vahinkoa tekevät kuin kissat.

Voinko minäkin noilla teidän perusteilla viedä naapurin kakarat lastenkotiin, jos ne koskevat autooni? Enemmän ne vahinkoa tekevät kuin kissat.

Lapsia saa pitää vapaana, elukoita ei :rolleyes:
Älä nyt ihan oikeasti lähde vertaamaan lemmikkejä ja ihmisiä tuollaisessa asiassa.

Sitten kysymys:
Sanoin työnantajalle että haluan tehdä kesälomat duunina ja siitä sitten lomakorvaukset. Minä siis pyysin sitä, ei työnantaja.
Työnantaja kysyi kirjanpitäjältään ja se kirjanpitäjä sanoi ettei onnistu koska työsuojeluviranomainen vahtii noita tunteja?
Täh? Lomat on kuulemma aina pidettävä lomana, muuten on laitonta. Tuohon mun duuniin ei esimerkiksi ole tuuraajaa ollenkaan, eli vaikka loman haluaisinkin pitää niin olisi todella hankalaa.

Sitten kysymys:
Sanoin työnantajalle että haluan tehdä kesälomat duunina ja siitä sitten lomakorvaukset. Minä siis pyysin sitä, ei työnantaja.
Työnantaja kysyi kirjanpitäjältään ja se kirjanpitäjä sanoi ettei onnistu koska työsuojeluviranomainen vahtii noita tunteja?
Täh? Lomat on kuulemma aina pidettävä lomana, muuten on laitonta. Tuohon mun duuniin ei esimerkiksi ole tuuraajaa ollenkaan, eli vaikka loman haluaisinkin pitää niin olisi todella hankalaa.

Minkä alan TES? (jos siis on)

Pau:n puolelle menee.

Työaika on aina vakio, ikinä ei tuu mitään ylityötuntejakaan.

PAU:lla on käytössä useampi TES, ei siis hirveästi auta tuo vielä.

"Posti-ja logistiikka-alan unioni PAU solmii seuraavat työehtosopimukset:
  • Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimus
  • Rahankäsittelypalvelut-alan työehtosopimus
  • Informaatiologistiikka-alan työehtosopimus
  • Tavarankuljetusalan työntekijöiden työehtosopimus
  • Posten Åland-Ahvenanmaan Postin työehtosopimus"
Jos nyt jotain pitäisi sanoa niin Vuosilomalaki, 5 luku, pykälät 20, 21 ja 27 voisivat auttaa jotenkin. Lomaa et voi jättää pitämättä, mutta sen ajankohtaa voi siirtää ja osan lomasta voi myös säästää riippuen tietysti siitä, paljonko sitä lomaa on kertynyt.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050162

Voi vittu mitä paskaa kun on pakko jotain lomia pitää. Eikö tuota voi mitenkään kiertää?

Pitää varmaan sitten katkaista työsopimus ja kirjoittaa heti uusi niin sillähän tuo on ratkaistu.

Oli pakko ottaa selvää tuosta kissa-asiasta, koska aihe kiinnostaa itseänikin. Alla lainauksia eräästä Poliisin vastauksesta kissa-aiheiseen kysymykseen. Koko kirje löytyy täältä.

"Heitteillä oleva eläin tarkoittaa lemmikkieläinten suojelua koskevan yleissopimuksen ensimmäisen artiklan 5 kohdan mukaan joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa."

"Erityisesti tulee ryhtyä kohtuullisiin toimiin eläimen karkaamisen estämiseksi."

"Eläinsuojelulain 15§:n mukaan irrallaan tavatun lemmikin saa ottaa kiinni ja toimittaa kunnalliseen talteenottopaikkaan tai löytöeläinkotiin."

"
Yllä mainittujen säädösten perustein kissa ei saa kulkea vapaana taajamassa ilman valvontaa."

Siinä Grandie on oikeassa, että nykyisen lain mukaan vapaana kulkevaa (koti)kissaa ei enää saa tappaa. (Villiintyneen kissan saa.) Mutta kyllä kissan omistajan täytyy noudattaa lakia ja huolehtia lemmikistään, että se ei karkaa oman pihan ulkopuolelle. Jos kissan omistaja itse rikkoo lakia ja päästää lemmikkinsä kylille juoksentelemaan, niin ei sillä mun mielestä oo oikeutta myöskään russuttaa, jos joku sen kissan listii. Ja tämä ei tarkoita sitä, että kannattaisin kulkukissojen tappamista. Mutta kannatan lain noudattamista. Ja laki koskee siis myös kissojen omistajia.

- - - Updated - - -

Kissan irtipitokielto koskee siis taajamaa. Maaseudulla/haja-asutusalueella ne ilmeisesti saavat kulkea vapaasti. Eikä niillä naapureilla silloin edes ole lakiin perustuvaa syytä valittaa asiasta.

Siinä Grandie on oikeassa, että nykyisen lain mukaan vapaana kulkevaa (koti)kissaa ei enää saa tappaa. (Villiintyneen kissan saa.) Mutta kyllä kissan omistajan täytyy noudattaa lakia ja huolehtia lemmikistään, että se ei karkaa oman pihan ulkopuolelle. Jos kissan omistaja itse rikkoo lakia ja päästää lemmikkinsä kylille juoksentelemaan, niin ei sillä mun mielestä oo oikeutta myöskään russuttaa, jos joku sen kissan listii. Ja tämä ei tarkoita sitä, että kannattaisin kulkukissojen tappamista. Mutta kannatan lain noudattamista. Ja laki koskee siis myös kissojen omistajia.

Puhut ittesi aika ristiin. Kyllä, olen tietoinen siitä, että lain mukaan kissa pitäisi pitää kytkettynä, kuten tuossa mainitset. Ja kuten sinäkin luit laista, niin kissaa ei saa tappaa. "Ei sillä mun mielestä oo oikeutta myöskään russuttaa, jos joku sen kissan listii. Ja tämä ei tarkoita sitä, että kannattaisin kulkukissojen tappamista. Mutta kannatan lain noudattamista." Ethän sinä kannata lain noudattamista, jos mielestäsi on ihan ok listiä kissoja.

Ja jos meinasit, että on mielestäsi ok tappaa villiintyneitä kissoja, mutta ei oo ok tappaa lemmikkejä, niin kerropa toki, mistä tunnistat villiintyneen ja mistä tunnistat kesyyntyneen kissan? :)

Ai mistä tunnistaa villiintyneen kissan? Ei siitä oikein voi erehtyä, jos sellasen sattuu joskus näkeen läheltä. Mikä on kylläki harvinaista, koska ne menee piiloon ihmistä eikä oo kovinkaan helppoja yllättää.

Ai mistä tunnistaa villiintyneen kissan? Ei siitä oikein voi erehtyä, jos sellasen sattuu joskus näkeen läheltä. Mikä on kylläki harvinaista, koska ne menee piiloon ihmistä eikä oo kovinkaan helppoja yllättää.

Ei pidä paikkaansa. Myös kotikissa voi olla arka vieraiden ihmisten läsnäollessa.

Ei pidä paikkaansa. Myös kotikissa voi olla arka vieraiden ihmisten läsnäollessa.
Joo, mutta kyllä sä silti villiintyneen kissan tunnistat jos kohtaat. Ne on yksiä perkeleitä, yhtä pahoja ku minkit. Ykskään kotikissa ei käyttäydy sillälailla, niillä on luottamusta ihmistä kohtaan.

Puhut ittesi aika ristiin. Kyllä, olen tietoinen siitä, että lain mukaan kissa pitäisi pitää kytkettynä, kuten tuossa mainitset. Ja kuten sinäkin luit laista, niin kissaa ei saa tappaa. "Ei sillä mun mielestä oo oikeutta myöskään russuttaa, jos joku sen kissan listii. Ja tämä ei tarkoita sitä, että kannattaisin kulkukissojen tappamista. Mutta kannatan lain noudattamista." Ethän sinä kannata lain noudattamista, jos mielestäsi on ihan ok listiä kissoja.

Ja jos meinasit, että on mielestäsi ok tappaa villiintyneitä kissoja, mutta ei oo ok tappaa lemmikkejä, niin kerropa toki, mistä tunnistat villiintyneen ja mistä tunnistat kesyyntyneen kissan? :)

Sulla on joko huono lukutaito tai luetun ymmärtäminen. En mä oo mitään ristiin puhunu. Sanoin, että en kannata kulkukissojen (siis nimenomaan vapaana kulkevien lemmikkien) tappamista, eikä se ole mitenkään ristiriidassa lain noudattamisen tai villien kissojen listimisen kanssa.

Lain mukaan siis villiintyneen kissan saa tappaa. Ja mä hyväksyn sen täysin. Miksi en hyväksyisi? Hyväksynhän minä hirven, jäniksen, ketun ja sorsankin tappamisen. Pihamaalle tulevan kissan saa pyydystää loukulla, ja ohjeiden mukaan jo lyhyellä tarkkailulla pitäisi selvitä, onko se villiintynyt vai ei. Mutta väitän, että tyhmempikin erottaa villin ja kesyn kissan toisistaan.

^ Hyväksyn minäkin metsästämisen. Siinä on vain se ero, että metsästyksessä ne eläimet menevät ravinnoksi. Villikissat eivät. Joten tappaisit niitä huvin vuoksi. Mahtava ajatustapa, ei voi muuta sanoa.

Kissoissa ja niiden omistajissa on kyllä jotain outoa. Miksi hankkia lemmikki ja silti vähät välittää sen hyvinvoinnista? Vai tuleeko jollekin mieleen muuta lemmikkiä, joka potkaistaan pihalle päiväksi periaatteella menkööt mihin menee?

Back
Ylös Bottom