Paskat. (Niin ja luin minä sen viestin, tuo vaan on laiskan kissanomistajan mantra, miten ne kaipaa ulos. Eivät ne täällä luontoon kuulu.)
Kyllä ne tottuu. Ja mouruaminen loppuu jopa vuosien ulkoilun jälkeen sisätiloissa jossain vaiheessa.
Tai sitten mun tuttavat ovat jotain kissakuiskaajia, kun kaksi maalla / metsissä ulkoillutta kissaa (eri omistajat) ovat tottuneet kerrostaloelämään ja valjasulkoiluun (joka ei ole päivittäistä). Toinen näistä kissoista oli muuten 10+ ikäinen leikattu narttu. Toinen leikattu uros, vain 6v.
Eikä mullakaan ole ollut mitään ongelmaa yhdenkään kissan kanssa. Sisäkissoja. Tosin kokemusta on vain kolmesta kissasta. Kaksi niistä ihan täysin löytökissoja (pentuina pelastettu jostain mistälie ulkoa), yksi oli sekarotuinen sisäkissan vahinkopentu.
Ja meillä on kyllä kissoilla kiipeilyseinää, niitä leikitetään, ikkunoista voi seurailla lintuja ja oravia.. Seuraa pidetään.
Ulos ei toinen halua, toinen taas mielellään lähtee. Valjaissa. Niihinkin piti totutella ja se oli kohtuullisen rankkaa, vaan nykyään hyvä ettei kissa pue niitä itse.
(Ja on livahtanutkin joskus väärin säädetyistä valjaista, enää ei koita venkoilla mitenkään. Tietää että tulee lähtö sisälle jos edes yrittää moista.)
Ja tiedän myös sen että kissoille suljetut ovet ovat s*atanasta. Kahvat meillä käännetty aukeamaan ylöspäin, muuten olisi ovet levällään milloin minnekin. Ja näiden suljettujen ovien taakse ne kyllä mouruavat, kun välillä ovat päässeet joihinkin huoneisiin joihin pääsy syystä tai toisesta evätään. Vaan loppuu sekin aikanaan. Fakta.
Ja mä jeesustelen tän asian suhteen. Kissoista pidän kovasti, vaan kyllä muakin pännii jos on kissan jättämät naarmut konepellillä (kahdessa autossa jo ollut), tai kissankusi haisee ulko-ovesta astuttaessa ja kas vain, jälleen on mun kukkapenkki myllätty ja kuseksittu.. Silloin mua v*tuttaa ne omistajat joita noin vähän kiinnostaa oma lemmikkinsä (eniten pelkäisin juuri noita pässejä jotka kostavat eläimelle sen mikä on ihmisen syy).
Sitten varmaan joku hanpsteri vois olla parempi lemmikki.