Työvoimatoimisto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
7.1.2005
Viestejä
2 556
Muistui hampaita pestessä taas tuo mieluisa paikka ja kokemukset laitoksesta.

Muutamassa työpaikassa olen ollut ja itse niihin olen aina hakeutunut. Eräs kerta kun työt loppuivat ja muutamassa viikossa sain hankittua uuden paikan. Jonkin aikaa uudessa paikassa olin ja sitten riitti.
No, töistä oli joku jo työkkäriin soittanut ja ilmoittanut haun täyttyneen jne. Ilmoitin työkkäriin että työttömiä ollaan taas (työsopimusta ei ehditty tekemään). Siellä alkoi kauhea tivaus, mitä nyt, miksi... ja vielä hyvinkin ahdistelevalla äänensävyllä. Karenssia uhitellen ja karenssihan lopulta tuli.
On se mukavaa kun yrittämisestä kostetaan, olisinhan voinut maata tuolloin sohvalla hakematta mihinkään, prkl.

Kyseisen laitoksen kautta en ole ikinä saanut töitä, vtumaisia kuulusteluja ja pompottelua kylläkin. Mistä niillekin maksetaan, varmaan tilastojen kaunistelusta, perustetaan kaiken maailman kansalaisen ab-kortteja atk alalta joilla ei tee hevonv--kaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mäkään en ole koskaan hyötynyt työkkäristä muuta kuin niitten nettisivuista. koskaan en ole kuullut kenenkään saavan töitäkään niitten välittämänä.
 
mäkään en ole koskaan hyötynyt työkkäristä muuta kuin niitten nettisivuista. koskaan en ole kuullut kenenkään saavan töitäkään niitten välittämänä.

no on niillä tosiaan hyvät nettisivut uravalintaa ajatellen jne, ja hyvin löytyy avoimia työpaikkoja niiden sivustojen kautta.

onneks ei ole tarvinnut kuin käydä yhellä kurssilla jostain ihme syystä, ja vähän semmonen kuva jäi että aika tehotonta taitaa toiminta yleisesti ottaen olla.
 
Kannattaa muistaa, että työvoimaneuvoja ei voi vaikuttaa työhönsä... työt on tehtävä lakien/asetusten yms. mukaan ja jos toimistonjohtaja on käskenyt hoitaa työt tietyllä tavalla, niin ne on hoidettava sillä tavalla kaikille.

Työvoimaneuvojana sai kuulla kyllä valitusta asiakkailta, vaikka teki vaan työtään. Jos jostain haluaa valittaa ni kannattaa valittaa te-keskuksesta ja työministeriöstä, sieltä ne ohjeet ja päätökset tulevat, että miten pitää toimia.


Edit. Itse olen saanut töitä työvoimatoimiston kautta, ensin työvoimatoimistoon ja sitten nykyiseen paikkaan =)
 
Jos työsopimusta ei vielä oltu kirjotettu niin miksi ne karenssin laittoi? Itse olen työkkärin kautta yhteen paikkaan mennyt mutta sieltäkin sitten lähdin työsuojelupiirin tukemana, joten karenssia ei tullut.
 
Mikä nyt sitten on työkkärin kautta? Työkkärin sivuilla oleva duuni vai sellainen, että työkkäristä joku soittaa, että menet tuonne haastatteluun tai suoraan duuniin?

Eipä taida työkkäristä olla muuta iloa kuin, että he keksivät pitkäaikaistyöttömille kaikkia kivoja kursseja. Tai no jos saisi ammatin itsellensä(käytyä koulun loppuun) työvoimakoulutuksena, esim kesken jääneen koulun takia, niin sehän on tietenkin enemmän kuin hyvä asia.

Tietenkin tulee karenssia jos lähtee duunista ilman, että saa itse kenkää.
 
Vedänpä tähän "siskoni on Norjassa" kortin. Noista kursseista ja eroista maiden välillä. Yritän muistella kuullun perusteella. Siskon mies tekee raksahommia tuolla Norjassa ja sillä alko hermo hirttämään noihin hommiin plus leikattu selkä vaivas. Norjassa on sellanen systeemi että ne kouluttaa julkisin varoin sut ilmeisesti lähes mihinkä tahansa ammattiin jos ammatinvaihtoon löytyy hyvät perusteet. Työterveyslääkärin kautta se sai paprut ja marssi paikalliseen työkkäriin. Ennestään se oli sukelluskouluttaja ja mikälie kaasuseos sukeltaja. Norjan valtio sitten koulutti sen uuteen ammattiin ohjaamaan sellaisia kauko-ohjattavia sukellushärveleitä millä huolletaan ja korjataan kaapeleita ja öljynporauslauttoja tms.

Kuulemma kaverin unelmaduuni. Koulutusajalta sai täyden palkan joka vastasi entistä palkkaa. Käytännönjaksojen aikana jolloin on merillä se saa palkan harjoittelu firmasta ja maissa olon aikana taas paikallinen työppäri maksaa palkan, siis täyden. Sitten kun valmistuu pääsee mukavan rahakkaisiin hommiin.

Suomessa sut laitettas todennäköisesti atk-ajokortti kurssille tai johonkin puukengän teko kurssille. Mut on noi nettisivut ihan hyvät.
 
Mä olen ihan eri mieltä. Tosin mun (parin päivän) kokemukset liittyvät eri asiaan.
Viime perjantaina valmistuin ja työkkäristä on ollut apua. Oli jokin aika varattuna, missä yleensä puhutaan uravalinnoista korkeakoulutettujen kanssa. Minulla oli tämä aika nyt maanantaina, ja koska mulle oli jo selvää että mitä työtä tulen tekemään, ja paikka näyttää olevan jo mun, virkailija auttoi KELA-sun muiden sotkujen kanssa, vaikkei hänen olisi missään nimessä tarvinnut! Asia ei ihan täysin selvinnyt, ja vaikka olen käynyt muuallakin koittamassa setviä sotkuja, ajattelin palata tämän työkkärivirkailijan luokse tässä vartin päästä, kysymässä mikäli voisi nopeuttaa asiaa. Kai se hänen työnkuvaansa sinänsä kuuluu, etten voi aloittaa pestiä ennenkun kaikenmaailman paperit on kunnossa (outoa... mutta eipä ole eka kerta). Mutta aivan mahtava ihminen ainakin korkeakoulutettujen työvoimatoimistossa on, näkee oikeasti vaivaa auttaakseen tavalla joka ei suoranaisesti kuuluisi hänelle. Tekee mieli melkein lähettää jotain kukkia sitten kun asia on selvinnyt. Hän on jo nopeuttanut prosessia mielettömästi, heti samana päivänä kun kävin paikalla ensimmäistä kertaa. Kyllä siellä asioita aikaan saadaan!

:5:
 
Mutta aivan mahtava ihminen ainakin korkeakoulutettujen työvoimatoimistossa on

Mikäs se tuommoinen on?

Kerran olen ollut työkkärin asiakkaana (syystä että tarvi saada päivärahat juoksemaan), eikä pahaa sanottavaa ole siitä. Täti kyseli perusjutut kuten olenko hakenut itse hommia ja mitä ihmettä työkseni teen sun muut. Karenssit lätkähti asetusten mukaan ja rahat tuli liitolta aivan ookoosti, tosin pirunmoisella viiveellä josta johtuen olis kyllä ollut paha paikka tyhjätaskulle.

Alunperin työkkärin idea kai oli välittää niitä työpaikkoja, mutta se jobi on livahtanut yksityisille toimijoille.
 
Mikäs se tuommoinen on?

Ei mullakaan ollut tietoa että on erillinen työkkäri korkeakoulutetuille. Mut ohjattiin suoraan sinne, sijaitsee yliopiston vieressä Kluuvissa Helsingissä tämä paikka. Siellä on kaikkea korkeakoulutettujen info-tilaisuuksia ja korkeakoulutettujen neuvojia. Näköjään ihan hyvin painotettu sana "korkeakoulutetuille", kun katsoo ihan mitä vaan lippusta minkä sieltä olen saanut. Voi olla, että siellä myös kohdellaan ihmisiä paremmin, verraten muiden kokemuksiin.
 
Tietenkin tulee karenssia jos lähtee duunista ilman, että saa itse kenkää.

Ei tuo ihan noin suoraan mene. Työvoimalautakuntaan (tjsp) vain lausuntoa jos on hyvät syyt lähteä lätkimään. Näitä hyviä syitä voi olla terveyden puolella yms. Tiedän monta tapausta, että on lähteneet itse duunista ja karenssia ei ole tullut. Toki se yleensä tulee, mutta ei ole mikään automaatio.
 
No miten sen nyt ottaa? Itse olen hyötynyt työkkäristä useammankin kerran. Niin työnhakijana kuin nykysenä työllistäjänä. Sieltä saa vuokrattua lyhytaikaista työvoimaa samoin kuin yksityisistä vuokrafirmoista.
 
Paljon on kiinni lainsäädännöstä, jonka lähtöajatuksena näyttää olevan, että työttömyys on oma valinta (mitä se useimmiten ei ole). Tämän vuoksi saattaa syntyä täysin käsittämättömiä tilanteita, kun työttömän yksilöllisen tilanteen arviointia tärkeämmäksi tulee tilastojen siivoaminen.

Tilastojen siivoaminen onkin johtanut täysin harhaanjohtaviin "tuloksiin": osa työttömyyden vähentymisestä selittyy yksinkertaisesti sillä, että ihmisiä on alettu entistä hanakammin laittaa "akvitointitoimenpiteisiin". Esim. yritykselle ja kunnille täysin ilmainen orjatyö on yleistynyt hälyttävästi. Ja kun esim. pitkäaikaistyötön saadaan vaikka vain hetkeksi pilipalikurssille, niin kas kummaa: hän ei työttömäksi palattuaan olekaan enää pitkäaikaistyötön - ja näin tilastot kaunistuvat. On merkillepantavaa, että vaikka työttömyysjaksojen pituus on vähentynyt, työttömyysjaksojen _määrä_ ei juurikaan ole. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että osa työllisyyden parantumisesta on täyttä silmälumetta.

Itselläni on kyllä ihan positiivisia kokemuksia työkkäristä, mutta minkäänlaista hyötyä työllistymisen kannalta puljusta ei koskaan ole minulle ollut. Itse ne työpaikat on jostain hankittava.
 
Tilastojen siivoaminen onkin johtanut täysin harhaanjohtaviin "tuloksiin": osa työttömyyden vähentymisestä selittyy yksinkertaisesti sillä, että ihmisiä on alettu entistä hanakammin laittaa "akvitointitoimenpiteisiin". Esim. yritykselle ja kunnille täysin ilmainen orjatyö on yleistynyt hälyttävästi. Ja kun esim. pitkäaikaistyötön saadaan vaikka vain hetkeksi pilipalikurssille, niin kas kummaa: hän ei työttömäksi palattuaan olekaan enää pitkäaikaistyötön - ja näin tilastot kaunistuvat. On merkillepantavaa, että vaikka työttömyysjaksojen pituus on vähentynyt, työttömyysjaksojen _määrä_ ei juurikaan ole. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että osa työllisyyden parantumisesta on täyttä silmälumetta.

Totta varmasti tämäkin. Kiinnostaisi myös tietää, paljonko työkkärissä on työttömiä vielä lamavuosien johdosta? Eli käytännösäs sellaista "työvoimaa" joista monikaan ei enää työyhteisöön sopeudu millään tavalla. Näitä varmaan pompotetaan luukulta toiseen kunnes vanhuuseläkeikä tulee vastaan.

En tiedä onko tollaisia tapauksia merkittävä määrä, tulipa vaan asiasta mieleeni.
 
Täältä löytyy jos jonkinlaista mielenkiintoista tutkimusta ja selvitystä työttömyyteen, työttömyysturvaan ja erilaisten työkkärin toimenpiteiden tehokkuuteen liittyen: http://www.mol.fi/mol/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/01_tutkimukset/index.jsp

Esim. siitä työkkäri ei mielellään kovin paljon puhu, että ilmaisen työharjoittelun jälkeen melkein yhdeksän kymmenestä jää edelleen työttömäksi, vaikka työmarkkinatuella tapahtuvan työharjoittelun alkuperäinen idea oli, että työnantaja voisi harjoittelun kautta turvallisesti testata ja "sisäänajaa" potentiaalisen tulevan työntekijänsä (työharjoittelunhan maksaa siis veronmaksajat - ei työnantaja, jolle toimenpide on ilmainen). Yksityiselle sektorille tukityöllistäminen sen sijaan näyttäisi olevan tehokas väylä työelämään: kun työnantaja joutuu osallistumaan kustannuksiin, ketään ei oteta pelkästään kahvinkeittäjäksi. Minua ylipäätään kummastuttaa ajatus, että joku pakotetaan "töihin" ilmaiseksi, vaikka työtehtäviä ei todellisuudessa työnantajalla olisikaan. Ei sellainen ketään pidemmällä tähtäimellä aktivoi - korkeintaan vituttaa.

Meikäläisellekin heti kättelyssä tuputettiin ilmaistöitä, kun olin valmistunut yliopistosta. Eikä siinä mitään, kyllähän työharjoittelusta voi olla aidosti hyötyä, kunhan harjoittelupaikka ei tule ylhäältä sattumanvaraisesti saneltuna tilastojen kaunistamiseksi, vaan oikeasti tukee työttömän urasuunnitelmia.
 
Työkkärin kautta koitin saada töitä joskus, laitoin noin 40 hakemusta ja vain kahteen tuli vastaus ja sekin kielteinen , paska paikka
 
Back
Ylös Bottom