Työpaikan vaihto, sopimusneuvottelut

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Osaisiko joku antaa vinkkejä työsopimuksen neuvotteluun?

Työsuhteesta tullut aloite uuden työnantajan puolelta. Heidän kanssaan olin yhteisessä projektissa mukana ja projektin jälkeen kysyttiin olisinko kiinnostunut tulemaan heille töihin, kun aloittavat rekryt. Tästä siis aikaa jo vuosi ja nyt olen käynyt haastateltavana heidän rekry osaston kanssa.

Myöhemmin vielä on neuvottelu paikallisen päällikön kanssa, joka on positioon tulevan esimies. Siinä neuvottelussa sitten sovitaan palkat ja muut sopimusehdot.

Minulle ei ole vielä ihan selvinnyt minkälaisilla ehdoilla sopimuksia nykyään tehdään.
Työsopimuksessa noudatetaan teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden työehtoja.

Tietysti isossa yhtiössä on tietyt raamit ja joistakin ehdoista voidaan sopia paikallisesti. Palkassa luulisin olevan neuvotteluvaraa, sillä en ainakaan paljoa alle nykyisen palkan lähde toiseen työhön.

Työssä voi tehdä jonkun verran kotitoimistosta töitä ja osa tehdään asiakkaan luona, tietyissä tilanteissa saattaa venyä työpäivät pitkiksi. Eli ei ole aina 8-16 työaika, sekä liikkumista tulee toisinaan 200-300 km säteellä kotonta länsi-suomen alueella.

Olen ollut nykyisen työantajan palveluksessa pitkän aikaa ja olen itseasiassa todella tyytyväinen nykyiseen työhöni ja tulotasoon, enkä ole edes etsinyt koskaan muuta työtä.
Mutta tämä uusi työ olisi mielenkiintoinen ja todella haastava.

Tulevaisuutta ajatellen uudessa työssä olisi enemmän mahdollisuuksia edetä tai mahdollista lähteä töihin melkein mihin tahansa päin maailmaa. Tällä hetkellä tosin en lähde reissuun töihin, kun on vielä lapset kotona.

Ei kai alle nykyisen liksan kannata lähteä neuvottelemaankaan, vaan pyytää tietty sopivasti enemmän. Onhan vaihtaminen aina riski työntekijällekin ja jos kerran vaatimustasokin kasvaa, niin pitäähän sen näkyä palkassakin.

Lomia kannattanee pyrkiä neuvottelemaan. Optimitilanne ois tietty se, että saat sovittua täydet lomat, etkä polta lomiasi vaihdon yhteydessä, mutta monet työnantajat tarjoavat viikkoa tai sinne päin oma-aloitteisestikin.

Etätyömahdollisuus on itselle nykyään välttämättömyys. Ts. jos työ on konttorityötä, niin silloin pitäs olla ihan sama teenkö sen kotoota vai firman tiloissa. Asiakkaan tiloissa tehtävät hommat tehdään toki asiakkaan luona tai missä tarvitsee.

Terveydenhuolto ja luontoisedut lienevät sellaisia, ettei niistä voi ihan hirveästi yksittäinen toimihenkilö sopia, mutta kysyisin joka tapauksessa, mitä firmalla on tarjota, niin on helpompi muodostaa kokonaiskuva siitä, minkälaiseksi palkka plus edut muodostuvat.

Tuossa nyt pikaiseen jotain perusjuttuja.

Mulla on itsellä työsopimusneuvottelu loppuviikosta ja Max tuossa aika hyvin listasi asioita, joista itsellä on tarkoitus keskustella.
Eli palkka, etätyöt ja lomat. Muut asiat pääsääntöisesti tosiaan tuppaa olemaan sellaisia, että niissä on firman yleiset käytännöt ja ei niistä paljon pysty keskustelemaan.
Jokainen Suomalainen yritys joutuu joka tapauksessa tarjoamaan sopimusta, joka on Suomen lakien mukainen, joten siinä mielessä ei tarvitse stressata, että tulisi jotain järjettömiä ehtoja tms.
Palkkaan vaikuttaa myös työn sijainti. Itse esimerkiksi olen valmis vaihtamaan nykyisestä paikasta jopa vähän huonommalla palkalla. Johtuen siitä, että työmatka lyhenee murto-osaan aiemmasta, joten aikaa ja rahaa säästyy jo siinä melkoisesti. Oletus on kuitenkin, että uudessa paikassa palkka olisi about sama kuin nykyisessä, mutta työ huomattavasti mielenkiintoisempaa.

Oman kokemuksen mukaan työpaikan tai vanhassa työpaikassa toimenkuvan vaihtuminen on ainoa tapa saada kunnolla lisää liksaa. Kannattaa pyytää rohkeasti (mutta ei kuitenkaan järjettömiä), tuskin se uusi työnantaja ulos nauraa vaan tekee vastatarjouksen.

Hyvällä tuurilla saat tosiaan neuvoteltua palkallista lomaa, mutta neuvottele kuitenkin edes mahdollisuus palkattomaan, ei kai sitä ole pakko pitää jos ei halua. Vaihtoehto on myös ottaa lomat rahana vanhasta paikasta ja elää niillä sitten palkattoman aikana. Lomarahat jää sitten saamatta jos lomat maksetaan ulos. Palkallinen loma ei luulisi olevan kovin iso juttu, koska ei se yksinäinen taistelija suuria saa aikaan muiden lomaillessa + fiksu työnantaja ymmärtää loman tärkeyden jaksamisen kannalta.

Tärkein kai on se palkka, koska ei millään firman kuntosalilla tai kevätjuhlilla pelasteta huonoa palkkaa. Etätyömahdollisuus, mikäli sellainen kiinnostaa ja omaan työhön soveltuu. Vanhana työntekijänä sisään pitkillä lomilla.

Jos paljon tulee asiakkaiden luokse tai minne tahansa muualle matkustelua, voi tietysti pohtia onko kiinnostunut kyselemään autoedun perään.

Jos on ennakkoon tiedossa ylitöitä paljonkin, voi pohtia onko kiinnostunut saamaan niitä rahana vai vapaina, ja kysyä mikä on firman politiikka tässä, onko käytössä liukuvaa työaikaa, työaikapankkia tai vastaavaa.

Joillain aloilla on usein käytössä jonkunlainen bonuspalkkio tai muu kannustinjärjestelmä, ei toki päde kaikkii paikkoihin.

Muut luontaisedut nyt ovat useimmiten aika nappikauppaa mutta voihan niistäkin halutessaan kysyä, niin voivat sitten kertoilla onko heillä lounareita, liikunta- tai kulttuuriseteleitä, puhelinetua, omia työterveysjärjestelyitä jne.

Mä en ainakaan turhia kainostelisi palkkapyynnön suhteen, vaikkei se tuntuisikaan kovin tärkeältä asialta juuri nyt. Jälkikäteen tällaisten asioiden oikaisu on aina paljon hankalampaa, jos omat fiilikset tai elämäntilanne muuttuvat.
Mitä isommasta (ts. byrokraattisemmasta) firmasta on kyse, sitä tärkeämpi rooli on sillä aloituspalkalla.

Jos on ennakkoon tiedossa ylitöitä paljonkin, voi pohtia onko kiinnostunut saamaan niitä rahana vai vapaina, ja kysyä mikä on firman politiikka tässä, onko käytössä liukuvaa työaikaa, työaikapankkia tai vastaavaa.
Voi olla vaan meikäläinen, mutta jos on ennakkoon tiedossa, että pestiin on leivottu sisään hillitön määrä ylitöitä, niin jättäisin varmaan menemättä tai harkitsisin vähintään muutaman ylimääräisen kerran.. ei anna firmasta hyvää kuvaa, jos toiminta on järjestelty niin, että jengin tarvitsee painaa isoja ylityötunteja, että hommista selvitään.

muoks. kerrotaanko tuollaiset nykyään haastiksissa, että tässä pestissä venyy sit työpäivät? Meillä lähinnä kannustetaan pyrkimään mahdollisimman pitkälle siihen, että viikkotyöaika ei venyisi. Ainakaan yhtään pidemmässä juoksussa.

Ja tarkoitin toki edellä jollain viikkotyöajalla tehtäviä pestejä, enkä mitään johtajapositioita ja vastaavia, joissa työaikaa ei ole määritelty.

Voi olla vaan meikäläinen, mutta jos on ennakkoon tiedossa, että pestiin on leivottu sisään hillitön määrä ylitöitä, niin jättäisin varmaan menemättä tai harkitsisin vähintään muutaman ylimääräisen kerran.. ei anna firmasta hyvää kuvaa, jos toiminta on järjestelty niin, että jengin tarvitsee painaa isoja ylityötunteja, että hommista selvitään.

muoks. kerrotaanko tuollaiset nykyään haastiksissa, että tässä pestissä venyy sit työpäivät? Meillä lähinnä kannustetaan pyrkimään mahdollisimman pitkälle siihen, että viikkotyöaika ei venyisi. Ainakaan yhtään pidemmässä juoksussa.
Säännöllisen satunnaisesti toistuvat ylityöt on kai monella alalla ihan normaalia vielä, ja varmaan esimerkiksi jos käydään asiakkaan luona hoitamassa joku proggis, jolloin kynä ei ehkä tipu vielä tasan neljältä jos hommia on vielä tunti pari. Silloin tietty kiinnostaa saako sitten ylityökertoimella vapaita vaiko vaan tylsästi fyrkkaa.

Kyllä kai tuo hyvissä työpaikoissa kerrotaan etukäteen, ei kai siitä hyödy kukaan jos asia tulee työntekijälle yllärinä ja lähtee kälppimään sen takia. Minä en oo vuosikausiin ollut kasista neljään -töissä, tarkottaa sitä että jos tilanne on päällä en tiputa kynää neljältä, mutta vastaavasti kunhan hommani hoidan, ketään ei kiinnosta moneltako tuun töihin tai koska sieltä lähden. En ehkä lähtis enää kasista neljään -työhön vaikka luvattaisi ettei ylityötä tarvi tehdä minuuttiakaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Säännöllisen satunnaisesti toistuvat ylityöt on kai monella alalla ihan normaalia vielä, ja varmaan esimerkiksi jos käydään asiakkaan luona hoitamassa joku proggis, jolloin kynä ei ehkä tipu vielä tasan neljältä jos hommia on vielä tunti pari. Silloin tietty kiinnostaa saako sitten ylityökertoimella vapaita vaiko vaan tylsästi fyrkkaa.
Joo, eihän missään vastuullisessa asiantuntijahommassa hommat lopu sekunnilleen kellon myötä, mutta jos sopimuksessa sovittu viikkotyöaika ei säännön mukaisesti riitä työtehtävien hoitamiseen, niin se on minusta merkki siitä, että firmassa on joko liian vähän porukkaa, liian vähän osaamista, työtehtävät jakaantuvat epätasaisesti tai ovat organisoitu huonosti. Ts. minä menen hyvin varovaisesti tuollaiseen taloon hommiin, jos kuulen haastiksessa tai vanhoilta työntekijöiltä, että kulttuuri on tämä (porukka venyy ja venyy).

Mitä ylitöihin tulee, niin IT-alalla niitä ei yleensä tehdä kuin työnantajan pyynnöstä, ts. omaehtoisesti tehty plussatunti menee pankkiin suhteella 1:1 ja niitä pidellään sit pois tilanteen salliessa tai esim. meidän mallilla maksellaan työntekijän näin halutessa kerran vuoteen poies. Meillä vaan tosiaan kannustetaan mieluummin siihen, että plussia pidettäis mahdollisimman paljon het poies, ettei työ kävisi kovin kuormittavaksi ja kerkeää palautumaankin. Ylityökäytännöissä lienee toimialakohtaisia eroja.

Viimeksi muokattu:
Työsuhteesta tullut aloite uuden työnantajan puolelta. Heidän kanssaan olin yhteisessä projektissa mukana ja projektin jälkeen kysyttiin olisinko kiinnostunut tulemaan heille töihin, kun aloittavat rekryt.
Tämä on hyvä lähtökohta: He ovat tyytyväisiä näkemäänsä ja haluavat sinut.
Minulle ei ole vielä ihan selvinnyt minkälaisilla ehdoilla sopimuksia nykyään tehdään.
Työsopimuksessa noudatetaan teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden työehtoja.
Ehkä kannattaisi vilkaista työehdot läpi, mielenkiinnosta ellei muuten.
Palkassa luulisin olevan neuvotteluvaraa, sillä en ainakaan paljoa alle nykyisen palkan lähde toiseen työhön.
Neuvottelutilanteen lähtökohdaksi minä laittaisin, että palkan tulee parantua. Pyytäisin nykyiseen verrattuna kohtalaista korotusta ja perustelisin pyynnön:
- haastavampi
- kuormittavampi
- työaikajousto puoletasi
- enemmän matkustamista

Mikäli palkasta ei päästäisi yhteiseen ymmärrykseen, pyytäisin heidän näkemyksensä, miten esim. nykyistä pienempi palkka perustellaan. Näitä keskusteluja ei kannata häpeillä, vaan se on täysin normaalia neuvottelua, ja he ovat samoja keskusteluja käyneet muidenkin kanssa.
Työssä voi tehdä jonkun verran kotitoimistosta töitä ja osa tehdään asiakkaan luona, tietyissä tilanteissa saattaa venyä työpäivät pitkiksi. Eli ei ole aina 8-16 työaika,
Kannattaa selvittää, miten ylityöt hanskataan. Ylitöistä harvoin halutaan maksaa. Kun olin asiantuntijatehtävissä, jokainen tunti oli laskutettavaa, ja siten ylitöistä oli helppo saada rahallinen prosenttikorvaus, koska laskutuskin oli prosenttipohjaista.
sekä liikkumista tulee toisinaan 200-300 km säteellä kotonta länsi-suomen alueella.
Miten liikut? Oma auto? Kilometrikorvaus? Liisari? Työmatkaan kuluva aika yleensä ei ole työaikaa, joten siitä kannattaa pyrkiä sopimaan, mikäli mahdollisuus on, ja etenkin mikäli matkustaminen tapahtuu esim. 8-16 ulkopuolella.
Olen ollut nykyisen työantajan palveluksessa pitkän aikaa ja olen itseasiassa todella tyytyväinen nykyiseen työhöni ja tulotasoon, enkä ole edes etsinyt koskaan muuta työtä.
Tässä tilanteessa pysähtyisin ja harkitsisin huolellisesti.
Mutta tämä uusi työ olisi mielenkiintoinen ja todella haastava.
Tämä lienee puolestaan mieluinen pointti. Mitä haastavuus tarkoittaa? Edellyttääkö se paljon uuden oppimista? Kenen ajalla? Eikö nykyinen työsi ole mielenkiintoinen?
Tulevaisuutta ajatellen uudessa työssä olisi enemmän mahdollisuuksia edetä tai mahdollista lähteä töihin melkein mihin tahansa päin maailmaa. Tällä hetkellä tosin en lähde reissuun töihin, kun on vielä lapset kotona.
Tämä on jälleen kannaltasi positiivinen asia. Perheen sovittaminen tähän saattaa asettaa "mutkia" myös myöhemminkin ja toinen vanhempi ehkä kuormittuu enemmän.

Hei nyt on taas hankala tilanne tai ei ole vielä mutta voi mennnä hankalaksi. Hain uutta työtä ja pääsin jatkoon. Pyysin 4500e. Nykyinen palkka 4000+ edut. No näyttää siltä että nykyinen duunipaikka on tekemässä muutoksia tulevina vuosina. Vastaan nyt tuotemyynnistä mutta se jää pois nyt tulevien vuosien aikana. No en tiedä saanko potkut vai en mutta ottivat puheeksi olisinko halukas tulla osakkaaksi. Toimisi porkkanana heidän mielestä ja tavallaan sitoisi mi ut. Tai itse asiassa yksi osaomistaja otti asian puheeksi.
Tämä uusi työ olisi haastavampi. Myyntitavoitteita jne. Itse haluaisin jatkaa nykyisessä mutta nyt taas tuntuu siltä että miksi jatkaisin jos minusta ei sittenkään tule osakas? Toinen juttuhan oli se että tuotemyynti ehkä loppuu. Ei tänä vuonna eikä seuraavana mutta tulee tapahtumaan.

Mitä kannattaa tehdä?

Itse ajattelin tehdä näin: Kysyn vielä tarkemmin firman tulevaisuudesta. Ongelmana on aina ollut se että selkeitä vastauksia ei tule ja hommat menee yleensä niin pitkälle että pitää olla toinen duunipaikka tiedossa ennen kun alkaa tapahtua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom