Työpaikan vaihtamisesta

Muutamia vinkkejä Siperia-opiston duuninvaihtokursseilta:

1) Monet vedättävät haastatteluissa käymällä lisää liksaa nykypaikasta. Korrektein tapa tehdä tämä on kertoa suoraan pomolle kun on saanut konkreettisen tarjouksen. Tässä on tietty pieni riski. Eettisin metodi on pysyä asiasta täysin hiljaa kunnes on nimi paperissa uuteen paikkaan. Sitten kirjallinen irtisanoutuminen ja 5 minuutin yksityinen tiedotustilaisuus pomolle, missä annat paprun ja kerrot syyn.
2) Hakiessa kannattaa pyytää kunnolla liksaa, eipä sitten jää harmittamaan. Jos pyyntö on liikaa niin kyllä aina koitetaan saada paras hakija ja tinkiä jos taso on liian korkea. Koskaan ei tarjota yli pyynnön :D.
3) Haastattelussa käyntiä ei kannata mainostaa mutta en ole itse sitä peitellytkään. Eipä se kellekään jää epäselväksi kun on ykköset päällä duunissa ja käväisee pari tuntia "asioilla".
4) CV kuntoon ja itseä saa kehua jos on jossain duunissa onnistunut!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla ei kyllä ole paljoa kokemusta työnteosta, mutta jos ei ole tyytyväinen työhönsä niin kannattaa kyllä etsiä uusi paikka.

En vihjailisi esimiehelle mitään, ennen kuin paikka on varma, mutta heti kun se on varma niin kannattaa ilmoittaa, onpahan firmalla mahdolluisimman paljon aikaa etsiä sinulle mahdollinen korvaaja.

Ei kannata vaatia palkan korotusta, jos ei aio jäädä, joissain firmoissa sellaiseen saatetaan suhtautua vakavasti ja aikaa tuhlautuu laskenta työhön. Sen sijaan on järkevää kertoa lähdön syyksi tyytymättömyys palkkaan ja etenemismahdollisuuksiin, niin saapahan firma tätä kautta sitä palautetta.

Mielestäni työpaikan vaihdossa ei kannata liikaa jeesustella - useimmiten ainakin yritysmaailmassa on selvää, että tarjouskilpailun jälkeen paras tarjous voittaa (olkoon tässä tapauksessa vaikka suurin liksa tai mielenkiintoisin työ). Jos ei työnantaja sitä ymmärrä, niin se on aika kummallista. Samalla periaatteellahan koko yritys toimii.

Kannattanee lisäksi hoitaa jo sovitut rupeamat alta pois, vaikkakin se saattaa olla melkoisen hankalaa esim. projektityyppisissä hommissa - paras tarjous tulee tietysti juuri silloin kun on aikataulutettu vuoden projekti ;).

Jokunen vuosi sitten havahduin, että liksa ei vastaa hommien tasoa, ja niinpä kävin muutamassa haastattelussa ja sain pari varteenotettavaa tarjousta. Juttelin silloisen esimiehen kanssa asiasta ja kerroin että kysymys oli puhtaasti rahasta - en siis ollut kypsynyt hommiini. Työnantaja totesi seuraavana päivänä, että toisten tarjousten mukainen kompensaatio järjestyy, jonka jälkeen otin yhteyttä tarjoukset tehneille yrityksille, kiitin kohteliaasti tarjouksista tavanomaisin "toivon voivani ottaa yhteyttä jatkossa"-toivotuksin. Kaikki olivat tyytyväisiä.

Luulen että tuossa tapauksessa em. prosessi oli paras mahdollinen vaihtoehto, mutta tuskinpa tuottaa toivottua lopputulosta puolivuosittain uusittuna :D.

Vanhaa ketjua ylös...

Kyllä osaa olla vaikeaa miettiä mitä sitä haluaisi isona tehdä. Olen ollut ~10 vuotta samalla työnantajalla töissä ja sain (alustavan) työtarjouksen isolta kansainväliseltä alan toimijalta. Työtehtävät olisivat pääosin samoja kuin nykyisessäkin työssä, muttä työ olisi todennäkoisesti itsenäisempää (enemmän vastuuta) ja etenemis mahdollisuudet uran kannalta olisivat todennäköisesti paremmat. Nyt pitäisi miettiä hakeako kyseistä paikkaa vai ei.

Millä perusteilla teette päätökset työpaikan vaihtamisesta?

Nykyinen työ on mielenkiintoista ja monipuolista (projektiluonteinen työ: toimiala, asiakkaat ja teknologiat vaihtuvat vuosittain projektin vaihtuessa). Tarjottu työ olisi osittain uudella toimialalla, joten haasteita ja mielenkiintoa riittäisi ainakin alussa. Toisaalta työ tehtäisiin talon sisäisesti, joten riskinä on, että ajan myötä työ kävisi tylsäksi ja saman toistamiseksi (samat prosessit ja teknologiat käytössä kaikissa talon projekteissa).

Uutta työtä puoltaisi todennäköisesti myös parempi palkkaus, josta tosin ei olla vielä tarkemmin keskusteltu. Viimeisen parin vuoden aikana olen saanut pari muuta työtarjousta vastaavista tehtävistä joissa palkkaus olisi ollut 500-700€/kk nykyistä palkkaa korkeampi, todennäköisesti myös tässä tehtävässä palkkaus olisi samaa luokkaa näiden aiempien tarjousten kanssa. Nykyisen työpaikan etuna taas on hyvä ja joustava työympäristö ja tutuiksi tulleet työkaverit. Toisaalta päälle alkaa painamaan jonkinlainen "10 vuoden kriisi", eli tulee mietittyä, että tuleeko pitkästä työhistoriasta yhdellä työnantajalla jossain vaiheessa rasite uusia tehtäviä hakiessa. Olisiko parempi kerätä kokemusta useammalta työnantajalta?

Vanhaa ketjua ylös...

Kyllä osaa olla vaikeaa miettiä mitä sitä haluaisi isona tehdä. Olen ollut ~10 vuotta samalla työnantajalla töissä ja sain (alustavan) työtarjouksen isolta kansainväliseltä alan toimijalta. Työtehtävät olisivat pääosin samoja kuin nykyisessäkin työssä, muttä työ olisi todennäkoisesti itsenäisempää (enemmän vastuuta) ja etenemis mahdollisuudet uran kannalta olisivat todennäköisesti paremmat. Nyt pitäisi miettiä hakeako kyseistä paikkaa vai ei.

Millä perusteilla teette päätökset työpaikan vaihtamisesta?

Nykyinen työ on mielenkiintoista ja monipuolista (projektiluonteinen työ: toimiala, asiakkaat ja teknologiat vaihtuvat vuosittain projektin vaihtuessa). Tarjottu työ olisi osittain uudella toimialalla, joten haasteita ja mielenkiintoa riittäisi ainakin alussa. Toisaalta työ tehtäisiin talon sisäisesti, joten riskinä on, että ajan myötä työ kävisi tylsäksi ja saman toistamiseksi (samat prosessit ja teknologiat käytössä kaikissa talon projekteissa).

Uutta työtä puoltaisi todennäköisesti myös parempi palkkaus, josta tosin ei olla vielä tarkemmin keskusteltu. Viimeisen parin vuoden aikana olen saanut pari muuta työtarjousta vastaavista tehtävistä joissa palkkaus olisi ollut 500-700€/kk nykyistä palkkaa korkeampi, todennäköisesti myös tässä tehtävässä palkkaus olisi samaa luokkaa näiden aiempien tarjousten kanssa. Nykyisen työpaikan etuna taas on hyvä ja joustava työympäristö ja tutuiksi tulleet työkaverit. Toisaalta päälle alkaa painamaan jonkinlainen "10 vuoden kriisi", eli tulee mietittyä, että tuleeko pitkästä työhistoriasta yhdellä työnantajalla jossain vaiheessa rasite uusia tehtäviä hakiessa. Olisiko parempi kerätä kokemusta useammalta työnantajalta?

priority, miten kävi missä tilanteessa olet nyt?

Tämä iski syvälle ja lujaa, koska oma tilanne on ihan identtinen. Mulla on hyvä ja kiinnostava työ, tosin olen viimeisen vajaan vuoden aikana kyseenalaistanut kuitenkin sitä haluanko tätä tehdä edelleen, monista syistä. Olen työssä ollut vain muutaman vuoden ja tullut sinne ihan keltanokkana, joten nälkä nähdä jotain muuta on myös kasvanut. Tartuin sitten tilaisuuteen ja hain kiinnostavaa avointa paikkaa, jonka sainkin. Haastavampi työ, kansainvälinen kasvuyritys, isompi palkka... Houkuttaa ja 99% varmuudella olen jo paikkaa vaihtamassa, mutta kyllä se kummasti kuitenkin kirpasee. Tutun ja turvallisen jättäminen ja työkavereista eroaminen yllätti kyllä rankkuudellaan. Uuden työn toimenkuvaakin on mahdoton täydellisesti ymmärtää ennen kuin elää sitä arkea, joten aika monenlaista ajatusta päässä pyörii. Uskon kuitenkin katuvani sitä ikäni, jos en mahdollisuutta ota vastaan, haasta itseäni ja katso tätä korttia.

Itse en tässä vähän päälle kolmekymppisenä vieläkään tiedä mitä sitä tekisi isona. Työsuhteet ovat kestäneet 1 - 2,5 vuotta ja taas olisi aika vaihtaa hommia. Työsuhteet ovat aina vaihtuneet omasta halusta. Ainahan se on pieni stressin aihe kun joutuu uudessa työpaikassa opettelemaan talon tavat ja uudet työtehtävät, mutta samalla siinä oppii hirveän paljon, kun toimii erilaisissa työyhteisöissä ja joissain tapauksissa ihan erilaisissa toimintakulttuureissa kuin aikaisemmin ja tästä saa sellaisia voimavaroja, jotka kantavat vaikeina aikoina.

Nyt on uusi paikka haussa, ehdin nykyisessä duunissa olemaan vasta 6kk, ja alallakin vasta vuoden. Kuitenkin tässä nykyisessä firmassa on hiertänyt se, mikä aloitusviestissäkin: huono palkka jota ei suostuttu korottamaan koeajan loppumisen jälkeen (perusteluna oli että ei nähdä mitään syytä) eikä etenemissuuntia pahemmin ole tarjolla tulevaisuudessa.

Joku voisi tietysti ahneena pitää, vasta puoli vuotta ja mankumassa enemmän palkkaa?!

Joo, mutta kun miettii että tsadissa tää asuminen meinaa olla turhan kallista, nyt käteen jää vuokran ja laskujen jälkeen ~300e, ei se naurata enää näin puolen vuoden jälkeen. Elämässä on muutakin kuin pelkkä työ, nukkuminen ja syöminen ja lainojakin pitäisi maksella ja olisihan se kiva että säästöön saisi jotain. Tai kävisi jossain huvittelemassa. Nyt se ei oikein onnistu. Tässä ei kuitenkaan mitään 19wee pentuja enää olla. Kyllä näkkärillä ja tonnikalalla on kitkuteltu ihan tarpeeksi.

Noh, kaveri soitteli yhdestä firmasta ja kysyi olisinko kiinnostunut hommista, ensi viikolla olisi sitten haastattelu.
Duuni on keikkaa ympäri Suomea, päivät on varmasti pidempiä ja rankempaa hommaa, mutta nelipäiväinen työviikko ja lisineen väh. 800€ parempi palkka.
Kyllä mä tuohon mukaan lähden kun nyt vaihtoehtona on pikkurahalla kitkuttelu ja jatkuva huoli omasta taloudesta, meinaa muodostua mielenterveydelle vaaralliseksi hommaksi.

Viimeksi muokattu:
Olisiko ajatuksia pulmalliseen tilanteeseeni:

Irtisanouduin tänään. Työskentelen vakuutusyhtiössä ns kenttämiessopimuksella, eli minulla ei ole määriteltyä työaikaa. Työantaja vastasi irtisanoutumisilmoitukseen seuraavasti:

"Kiitos kun ilmoitit ja irtisanomisajan työaika on 7,5h päivässä + min. X kontaktoitua asiakasta on edelleen soittotavoite"

Onko aivan laillista asetaa työaikavelvoite irtisanomisajaksi jos sitä ei aikaisemmin ole ollut? Samalla minulta evättiin oikeus etätyöskentelyyn.

Olisiko ajatuksia pulmalliseen tilanteeseeni:

Irtisanouduin tänään. Työskentelen vakuutusyhtiössä ns kenttämiessopimuksella, eli minulla ei ole määriteltyä työaikaa. Työantaja vastasi irtisanoutumisilmoitukseen seuraavasti:

"Kiitos kun ilmoitit ja irtisanomisajan työaika on 7,5h päivässä + min. X kontaktoitua asiakasta on edelleen soittotavoite"

Onko aivan laillista asetaa työaikavelvoite irtisanomisajaksi jos sitä ei aikaisemmin ole ollut? Samalla minulta evättiin oikeus etätyöskentelyyn.

Ite varmaan tekisin nuo tunnit ja hoitaisin muutenkin hommat mahdollisimman hyvin liikaa kuitenkaan sykkimättä, irtisanomisaika on kuitenkin aika lyhyt ja siltoja ei pala enempää takaa. Laillisesta puolesta ei mitään hajua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom