Työpaikan vaihtamisesta

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Tarkoitus olisi siis vaihtaa työpaikkaa pikapuoliin (ainakin toivottavasti). Kypsyin nimittäin totaalisesti tämänhetkisen työnantajani palkkapolitiikkaan (=huono palkka, eikä juuri toiveita korotuksesta) ja myös heikkoihin etenemismahdollisuuksiin, joten ei muuta kuin uutta etsimään. Pari aika kivaa paikkaa löysinkin jo, joten nyt seuraa muutama kysymys: Kannattaako mielestänne lähimmälle esimiehelle vihjaista, että on "haku päällä"? Itse en ajatellut niin tehdä, mutta olisiko se kuitenkin mielestänne asiallista? Ajattelin tehdä niin, että lähetän hakemuksia, käyn haastatteluissa jos kutsu tulee (itse asiassa eka olisi huomenna, huih!:eek: ) ja sitten, jos ja kun tulee työ- ja samalla tietenkin palkkatarjous, niin esitän asian pomolleni ja kysyn, onko heillä mahdollisuutta vastata tähän palkkatarjoukseen - tuo kysymys nyt on tosin lähinnä muodollisuus, sillä taannoisessa osastopalaverissa sanottiin hyvin suoraan, että palkankorotuksia ei tosiaankaan ole luvassa nyt (tai yleensäkään).

Entäpä haastatteluissa käynti? Ne kun sattuvat yleensä työaikaan. Oletteko vain kylmästi valehdelleet menevänne lääkärille/hammaslääkärille tms. vaiko sanoneet ympäripyöreästi menevänne "asioita hoitamaan"?

Kyselen tässä siksi, että olen vasta toisessa vakituisessa työpaikassa elämäni aikana, pitkän opiskelu- ja pätkätyöputken jälkeen. Tuo eka vakiduuni oli itse asiassa jo ennen opiskeluja, joten siitä irroittautuminen kävi kätevästi opiskelupaikan varmistuessa, eikä tarvinnut tällaisia pähkäillä... :confused:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
IMHO:

- ei kannata puhua että on haku päällä
- ei kannata kiristää lisää palkkaa työtarjouksilla
- työhaastattelut on "asioiden hoitamista kaupungilla"

EDIT: jos työpaikkailmoituksessa on puh.numero eikä erikseen käsketä lähestyä pelkällä paperihakemuksella, kannattaa ehdottomasti soittaa.

Myös avoimet hakemukset ja yhteydenotot kiinnostaviin firmoihin/hommiin kannattaa varmasti.

Samaa mieltä Sam225:n kanssa:
-älä missään nimessä kerro, että haet muualta töitä, "rankaisu" muodossa tai toisessa seuraa varmasti
-minä kerroin itse uudesta työpaikastani vanhaan paikkaan siinä vaiheessa kun irtisanoin itseni eli nimi oli jo uudessa sopimuksessa -> hyväksi havaittu toimintapa
-ja ne työhaastattelut on tosiaankin "asioiden hoitoa" kaupungilla

Onnea työnhakuun!

Originally posted by Gillyanne
Kannattaako mielestänne lähimmälle esimiehelle vihjaista, että on "haku päällä"?

Ei kannata. Vihjailemalla varmistaa vain jämähtämisen entistä varmemmin samaan palkkaan ja titteliin, jos ei parempaa ihan heti löydykään ja joudut vielä katselemaan hommia vanhassa työpaikassa. Kukaan tuskin ylennyksiä/korotuksia jakelee ihmisille, jotka ovat itsekin ilmaisseet että hommat eivät ko. talossa nappaa.

jos ja kun tulee työ- ja samalla tietenkin palkkatarjous, niin esitän asian pomolleni ja kysyn, onko heillä mahdollisuutta vastata tähän palkkatarjoukseen

Jos tosiaan haluat jäädä entiseen paikkaan niin sitten ehkä - riippunee alasi tämänhetkisestä tilanteesta eli miten paljon porukkaa olisi nykyiselle pallillesi tulossa ja mihin hintaan.

Yleensä tosin uudessa paikassa ei välttämättä viikkotolkulla odotella että ensin tarjotaan ja sitten sinä mietit asiaa, vaan minulla ainakin on asiat yleensä kinattu suunnilleen kohdilleen jo haastattelun yhteydessä ja lyöty kättä päälle jos työt on otettu vastaan.

Varsinkin halutumpiin hommiin ei työn tarjoajalla välttämättä ole intoa alkaa odottelemaan empivien tarjokkaiden harkitsemisia, vaan otetaan sitten se joka suoraan tarttuu täkyyn.

Oma palkka- & muut toiveesi kannattaa miettiä hyvissä ajoin ja valmistautua siihen että lopullinen palkka lyödään lukkoon haastattelussa. Niin ja myös muutamia perusteluja sille miksi se toiveesi on keskivertoa korkeampi, jos ei purematta mene läpi - pääsääntöisesti kannattaa toivoa ennemmin liikaa kuin liian vähän, sillä monessa paikassa se lähtöpalkka vaikuttaa vielä vuosienkin päästä.

Entäpä haastatteluissa käynti? Ne kun sattuvat yleensä työaikaan. Oletteko vain kylmästi valehdelleet menevänne lääkärille/hammaslääkärille tms. vaiko sanoneet ympäripyöreästi menevänne "asioita hoitamaan"?

Asioilla, asioilla. Mitä tuota turhaan etukäteen mainostamaan tai syytä valehtelemaan.

Itse tässä lähivuosina kolme kertaa työpaikkaa vaihtaneena voisin sanoa seuraavaa:

Tunnet itse oman esimiehesi parhaiten, joten osaat varmasti arvioida, kannattaako hänelle mainita vai ei. Useimmiten lienee kuitenkin viisainta pitää hakuprosessi omana tietonaan niin kauan, kunnes uusi paikka on allekirjoitusta varten valmis.

Työhaastattelut olen itse yrittänyt aina sopia joko heti aamusta (esim. 8:00) tai sitten iltapäivälle kl 16:00 lähtien. Yleensä niissä menee maksimissaan kaksi tuntia joten tällä tavalla ei tarvitse niin kauheesti selitellä menojaan (tai ainakaan jos on liukuva työaika). Tietenkin lounasaika on hyvä myös, mutta se harvoin käy kenellekään.

Toimivia tekosyitä töistä aikaisin lähtemiseen/myöhään tulemiseen ovat: pankkiasiat (pankkiin kun pitää mennä 9-16 välisenä aikana!!) sekä erilaiset lääkärit (hammaslääkäri eritoten, koska siellähän voidaan tehdä vaikka mitä toimenpiteitä, jotka vaativat useita käyntejä). Fysikaalinen hoito on myös aika hyvä selitys, jos (ja kun) työpaikallasi tiedetään harrastuksestasi (voit aina valittaa esim. loukanneesi selkäsi tai olkapääsi tms.). Harvemmin sitä kuitenkaan tarvitsee mitään epikriisiä pomon eteen tuoda, sehän on joka tapauksessa yksityisasia. Niin, ja sitten jos joudut niihin koko päivän kestäviin psykologisiin testeihin (konsulttifirmojen kautta rekrytoitaessa nämä ovat melkein poikkeuksetta edessä), niin hyvä selitys on aina vatsatauti (jos et pysty luontevasti pitämään loma-, saldo- tai muuta vapaata).

Re: Re: Työpaikan vaihtamisesta

Originally posted by IronMind
... Jos tosiaan haluat jäädä entiseen paikkaan niin sitten ehkä - riippunee alasi tämänhetkisestä tilanteesta eli miten paljon porukkaa olisi nykyiselle pallillesi tulossa ja mihin hintaan.

Yleensä tosin uudessa paikassa ei välttämättä viikkotolkulla odotella että ensin tarjotaan ja sitten sinä mietit asiaa, vaan minulla ainakin on asiat yleensä kinattu suunnilleen kohdilleen jo haastattelun yhteydessä ja lyöty kättä päälle jos työt on otettu vastaan.

Varsinkin halutumpiin hommiin ei työn tarjoajalla välttämättä ole intoa alkaa odottelemaan empivien tarjokkaiden harkitsemisia, vaan otetaan sitten se joka suoraan tarttuu täkyyn.
...

Toki näin - tarkoitinkin lähinnä sitä, että koska tämänhetkinen pomoni on useaan otteeseen sanonut, että minun työpanokseeni ollaan tyytyväisiä, ja että he mielellään pitäisivät minut talossa pitempäänkin, niin antaisin ikäänkuin vielä yhden mahdollisuuden... Toisaalta, on kyllä myös totta, että kun siinä vaiheessa paljastuu, että olen hakenut paikkaa muualta, niin olisiko asemani sitten kovin hyvä, jos tämänhetkiseen työhön jäisin - tuskin. Ja siihen hommaan, mitä tällä hetkellä teen, tulijoita kyllä lienee ainakin jonkin verran... Enkä kyllä, rehellisesti sanottuna, edes halua tähän, missä nyt olen, kovin pitkäksi aikaa jämähtää.

Itse asiassa nuo IronMindin kommentit selkiyttivät ajatuksiani suuresti, kiitos siis niistä :worship: Eli nyt siis tosiaan on aika siirtyä eteenpäin ja vaihtaa uuteen, eikä enää roikkua vanhassa. Jess, tästä se lähtee! *puhkuu intoa* :)

Tänäpäivänä jos lähtisin neuvottelemaan uudesta työpaikasta, ottaisin jo sopimuksessa esille loma-asiat. Työnantajat antavat helposti neuvoteltaessa samat lomat kuin vanhoille työntekijöille.

Älä missään tapauksessa irtisano itseäsi ennen kuin olet allekirjoittanut uuden työsopimuksen. Koskaan ei tiedä mitä mutkia asioihin voi tulla.

Itse olin ottamassa uutta työntekijää töihin ja valitulle ilmoitettiin jo asia puhelimitse. Tämän jälkeen 'korkeammat' voimat muuttivat tilannetta siten, että häntä ei valittukkaan toimeen. Täytyi vain toivoa, että hän ei ollut jo irtisanoitunut edellisestä työpaikasta...

Originally posted by peteke10
Älä missään tapauksessa irtisano itseäsi ennen kuin olet allekirjoittanut uuden työsopimuksen. Koskaan ei tiedä mitä mutkia asioihin voi tulla.

En missään tapauksessa. Nimi pitää paperissa olla, ennenkuin mihinkään toimenpiteisiin entisen työpaikkani suhteen ryhdyn, ilmanmuuta!

Jatkokyssäriä poikii aihetta sivuten, eli luin Uranusfinin sivuilta, että hakemus ja CV pitäisi lähettää mieluiten sähköisessä muodossa - jonkin tutkimuksen mukaan kuulemma jopa 80% työnantajista valitsee tasatilanteessa sen, joka lähetti sähköisen hakemuksen. Onko todella näin? Itsellä kun ei ole kotinettiä ole, ja työkoneelta tuo CV:n laatiminen ja hakemusten lähettely voipi pidemmän päälle olla vähän hankalaa... :(

En missään tapauksessa. Nimi pitää paperissa olla, ennenkuin mihinkään toimenpiteisiin entisen työpaikkani suhteen ryhdyn, ilmanmuuta!

Jatkokyssäriä poikii aihetta sivuten, eli luin Uranusfinin sivuilta, että hakemus ja CV pitäisi lähettää mieluiten sähköisessä muodossa - jonkin tutkimuksen mukaan kuulemma jopa 80% työnantajista valitsee tasatilanteessa sen, joka lähetti sähköisen hakemuksen. Onko todella näin? Itsellä kun ei ole kotinettiä ole, ja työkoneelta tuo CV:n laatiminen ja hakemusten lähettely voipi pidemmän päälle olla vähän hankalaa... :(

hieman ohvia mutta menköön:
Itsellä on kyllä päinvastasia kokemuksia. Olen täyttänyt varmasti 50 työhakemusta netin kautta ja noista vastaus tuli alle kymmeneen. Postin kautta homma on jotenkin pelannut paremmin, ainakin aina ollaan oltu jossain yhteydessä minuun. Tämä siis omiin kokemuksiin perustuen. Tasatilanteista ei ole kyllä hajuakaan :rolleyes:

Jos on oikein mielenkiintoinen paikka ollut olen aina soittanut perään ja kysellyt työpaikasta ja näin tehnyt selväksi, että olen tosissani kiinnostunut paikasta.

Ja tosissaan ei kannata kertoa pomolle mitään uuden duunin hakemisesta. Sitten kun homma on selvä niin pomon juttusille ja kyselemään palkkaa lisää ;).

Työnhaku on täälläkin 'salaa' käynnissä jatkuvasti :D

Niin, ei tuo (sähköinen versus paperi) ainakaan vaikuttanut siihen miten suhtauduttiin hakijaan. Ehkä jopa niin, että kun hakemus tulee paperilla ja kun sen avaa niin sitä katsoo jo valmiiksi, että millainen se on, jää ehkä paremmin mieleen tuo hakija. Kun taas sähköinen pitää erikseen printata ulos ja niitä odotti sen verran, että niitä oli tullut enemmän niin ne oli enemmän sellaista yhtä mössöä alkuun.

Uskoisin, että kyllä tuo paperihakemuskin on vallan mainio.

Jatkokyssäriä poikii aihetta sivuten, eli luin Uranusfinin sivuilta, että hakemus ja CV pitäisi lähettää mieluiten sähköisessä muodossa - jonkin tutkimuksen mukaan kuulemma jopa 80% työnantajista valitsee tasatilanteessa sen, joka lähetti sähköisen hakemuksen. Onko todella näin?

Molempi pahempi - vaikka en vähään aikaan olekaan mitään uusien rekrytointiin liittyvää sumplinut, niin paperinen hakemus tulee yleensä ainakin kerran tavattua ajatuksella läpi, varsinkin jos se tulee postitse oikein nimellä osoitettuna. Sähköinen versio voi helposti joutua forwardointipallottelun kohteeksi ja unohtua bittiavaruuteen.

Sähköisistä taas on se ilo että ne saa kätevästi arkistoitua ja myöhemmin sopivan paikan auetessa voi seuloa koneella tallessa olevia avoimia hakemuksia, josko niistä löytyisi sopiva. Paperiset hakemukset on tässä vaiheessa yleensä arkistoitu jo mappiin ö.

Eli, jos haet avoimella hakemuksella niin pistä sähköinen, jos haet jotakin tiettyä jobia niin pistä paperilla (mieluiten sen henkilön nimellä, joka oikeasti asioista päättää). Molemmissa tapauksissa vainoa vielä jälkikäteen puhelimitse/mailitse, aktiivisuus on aina plussaa.

Yksi pätevä tapa on pistää koko hakemus todistusjäljennöksineen ym. pdf-tiedostona. Eli skannaa todistukset ja tekee hakemuksesta ja todistuksista Adobe Acrobatilla yhden pdf-filen. Tosin skannattujen kuvien laadun joutuu tiputtamaan aika heikoksi, jottei tiedostokoko kasva älyttömäksi. Edellyttää myös mahdollisuutta päästä käyttämään tuota Adobe Acrobatia.

Tällä keinoin osoittaa ainakin hanskaavansa jotenkuten tietokoneen käytön sekä erottuu ainakin siitä .doc-massasta.

Originally posted by Jakob
hieman ohvia mutta menköön:
Itsellä on kyllä päinvastasia kokemuksia. Olen täyttänyt varmasti 50 työhakemusta netin kautta ja noista vastaus tuli alle kymmeneen.

On eri asia täyttää joku valmis nettihakulomake kuin lähettää sähköpostilla työhakemus liitteenä.

Itse olen lähes kaikki duunini sähköpostilla hommannut. Viimeisin duuni löytyi nettihakemuksella :)

Paljon työpaikkoja vaihtaneena olen laitellu sähköpostitse hakemuksia ja koittanu sopia vapaapäiville haastatteluaikoja tai sit ilta-aikaan. Nyt kun olen miettinyt oman yrityksen perustamista niin siitä olen lähimmälle esimiehelle maininnu ja se ymmärsi koska on itekkin suunnittelemassa muita kuvioita.

Ajankohtainen aihe sinänsä koska itse kävin työhaastattelussa pariinkiin otteeseen viime kuussa ja nyt sitten tärppäsi eli uusduuni alkaa enskuussa.vaikeaa se oli lähteä kesken päivän muka asioille,haastattelutkin oli vielä erimestoissa eli kannattaa katsoa etukäteen osoite niin ei tarvii haahuilla turhaan kaupungilla,yleensä sanoin just meneväni hammaslääkäriin tai pankkiin.Toisaalta kun olen tässä samaan aikaan vaihtamassa asuntoa niin olen joutunut käymään oikeasti pankissa,onneksi tässä irtisanomis ajalla voi ottaa löysemmin ja hoidella asioita.Uuden työnantajan(valtio) kanssa sovittiin suullisesti että menen sillon ja sillon töihin ja pakko se on siihen luottaa että työalkaa,samantien kun varmistui uustyö niin marssin pomon tykö ja irtisanoin itseni,oli se vaan mairea hetki:). Sen verta vielä että kun on irtisanonut itsensä niin kannattaa hoitaa hommansa loppuun asti eikä alkaa saikuttelemaan tms vaikka motivaatio on nollassa ja kiusaus suuri,koskaan ei tiedä keihin esim: vanhan työpaikan työntekijöihin törmää tulevaisuudessa vaikka uudessa työssä.

Kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille, paljon hyvää tietoa on jo tullut, ja lisää toivottavasti vielä tulee! :) Tuosta irtisanomisajasta sen verran, että voiko siitä kokemuksienne mukaan yleensä neuvotella lainkaan, vai onko se aina se, mitä työsopimuksessa lukee? Itse tsekkasin tämänhetkisen työsopparini eilen ja siinä lukee irtisanomisajan kohdalla "työsopimuslain mukainen" - tarkoittanee kuukautta? Pitää tarkistaa tuo talouspäälliköltä pikimmiten...

Ja sitten vielä sellainen kysymys, että jos työpaikkailmoituksessa pyydetään palkkatoivetta, niin ymmärtääkseni kannattaa laittaa mieluummin pikkuisen liikaa kuin liian vähän. Vai? Olen vain niin mahdottoman huono hinnoittelemaan itseäni, ja kaverit motkottavat minulla jatkuvasti siitä, että myyn itseni liian halvalla :D Uranusfinissä neuvottiin jopa, että tuota palkkatoivetta ei itse asiassa kannattaisi pyynnöstä huolimatta laittaa, vaan jotain tyyliin "toivon, että tapaamme pian, jotta voimme neuvotella myös palkkakysymyksistä tarkemmin" tjsp.

Huh, en muistanutkaan miten iso souvi tämä työnhaku on... Mutta toisaalta, "kun olet päättänyt, niin..." :thumbs:

EDIT: typot (vissiin vielä vähän uni silmässä)

EDIT2: osaan käyttää myös Googlea, joka kertoi näin:
"Myös työntekijä voi irtisanoa oman työsopimuksensa. Työntekijä ei ole velvollinen perustelemaan työsopimuksensa irtisanomista, mutta irtisanomisaikaa on noudatettava. Työntekijän irtisanomisaika on 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta, ja yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli sen."

Tuosta irtisanomisajasta sen verran, että voiko siitä kokemuksienne mukaan yleensä neuvotella lainkaan, vai onko se aina se, mitä työsopimuksessa lukee? Itse tsekkasin tämänhetkisen työsopparini eilen ja siinä lukee irtisanomisajan kohdalla "työsopimuslain mukainen" - tarkoittanee kuukautta? Pitää tarkistaa tuo talouspäälliköltä pikimmiten...
Riippuu siitä minkä liiton sopimuksia teillä noudatetaan. Esimerkiksi edellisessä firmassa noudatettiin muistaakseni metallin sopimuksia, ja siellä oli 2 viikon irtisanomisaika ilman erillistä sopimusta. Tuosta neuvottelemisesta en osaa sanoa.
Ja sitten vielä sellainen kysymys, että jos työpaikkailmoituksessa pyydetään palkkatoivetta, niin ymmärtääkseni kannattaa laittaa mieluummin pikkuisen liikaa kuin liian vähän.
Siinä on löydettävä sellainen kultainen keskitie, se, että hinnoittelee työpanoksensa liian halvaksi, ei anna siitä hyvää kuvaa. Utopistinen palkkatoive taas saa työnantajan huvittuneeksi ja siirtymään seuraavaan hakijaan.

Edit. Liiton sivuilta saa usein hyvää osviittaa siitä, millaista palkkaa kannattaa pyytää. Liian halvalla työskentely tekee hallaa tietysti itsellesi ja myös muille työnhakijoille.

Vielä yksi kysymys aiheeseen liittyen... Eli, kun työhaastattelu on tuottanut toivotun tuloksen, niin miten olette asiasta esimiehellenne ilmoittaneet? Lyöttekö vain tylysti irtisanomisilmoituksen tiskiin *vitsivitsi* vai pyydättekö privaattiaudienssia tyyliin "haluaisin vähän keskustella asemastani ja työstäni" tjsp.? Itsellä voipi nimittäin ko. tilanne tulla eteen hyvinkin pian, ja toki sen haluaisi hoitaa mahdollisimman korrektisti ja sujuvasti...

Itse ainakin ekan kerran kun yritin irtisanoutua pyysin pomon privaatti miitinkiin ja kerroin että asiat ovat nyt niin että en pärjää nykyisellä palkallani ja olen nyt saanut työtarjoksen muualta. Tässä kohtaa itte sit sain ihan jees palkankorotuksen. Mut parempi hoitaa noi hommat asiallisesti kuin huutaa et "Haistakaa vi**u, mä lähen vi**uun tääl pa*ka mestast" Et on se niin miten edesmennyt vaariki sen sano et ei kannata polttaa siltoja takanansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom