Työn merkitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Driamer
  • Aloitettu Aloitettu
[/QUOTE]Kuulostaa ihan elektroniikan kokoamiselta
sitähän se. Puhtaasti rahan takia täytyy aamuisin nousta. Voi kun tulisi vastaan työ, johon joka aamu riemuiten lähtisi.Ai niin mutta ne työthän on jo viety kiinaan ja viroon....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Työni on ihan mukavaa, haastavaa ja kohtuullisen hyvin palkattua. Silti pystyisin olemaan tekemättä töitä, jos olisin taloudellisesti riippumaton.

Gillyanne sanoi:
Myönnän auliisti käyväni töissä vain siksi, että saisin rahaa elämiseen, en ole mitenkään urasuuntautunut ja minulle Sitä Oikeaa Elämää on nimenomaan työajan ulkopuolinen aika, jolloin voin tehdä haluamiani asioita. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ihan mitä tahansa suostuisin tekemään, viehän työ kuitenkin huomattavan osan hereilläoloajasta - avokkia siteeratakseni olisi hyvä, että ihan joka aamu ei vituttaisi mennä töihin ja että edes joskus tuntisi itsensä työssään hyödylliseksi ja kokisi onnistumisen iloa.

Tuossa on kyllä kaikki mitä mä ajattelen kanssa duunista :thumbs:

neutraali sanoi:
ihanne ois huippu liksa ilman työn tekoa, kerkeis touhuumaan kaikkea kivaa. mulla ei tulis aika pitkäksi, tiedän että 99% ihmisistä varmaan tulisi, koska suurimmalle osalle ihmisistä työnteko on terapiaa(vaikkeivat sitä myönnäkkään) eli ilman sitä menee elämä aivan sekaisin, itselläni ei menisi.

Aivan! Mulla kyllä riittäisi harrastuksia ja tekemistä aivan varmasti ja lopettaisin heti työn tekemisen jos vaan joku maksaisi mulle tämän palkan mitä nyt saan. Ei tulisi koskaan pitkä aika tai ajankäyttö ongelmaa.

neutraali sanoi:
monelle työ on oikeesti terapiaa, ilman työtä tosi moni menettää elämän hallinnan, onhan se nähty.

Tiedän paljonkin ihmisä joilla on asiat kotona huonosti tai muuten vaan harrastuksia nolla jne. Ja he jopa elävät vain sen duunin takia... olen joskus ollut aivat wtf kun joku tulee lomalta ja sanoo että ompa mukava tulla duuniin kun oli niin pitkä aika. Tai sitten on viellä ne ressukat oma lukunsa jotka tulevat lomalta tyytyväisenä duuniin koska alkoi olla rahat ja maksa loppu.

kimmo2543 sanoi:
Kuulostaa ihan elektroniikan kokoamiselta :) .Jossain gallupissa oli,että 95% tekee työtä rahan takia.
Työ on työtä ei se voi olla miellyttävää.Ainakaan en ole ollut yhdessäkään työssä,johon ei aamulla vituttaisi lähteä.
No huh. Mulla vissiin on ihan hyvä asiat, kun ainoa mikä vituttaa on "aikainen" herätys. Nyt pitäis mieluiten herätä 7-9 välillä, niin ei olisi viimeinen työpaikalla.

Menin just Saloon Nokialle töihin eikä todellakaan sovi mulle. Hengähdystaukoja ei juurikaan ole. Olisin helvetin onnellinen, jos löytäisin sellasen työn, missä ei olis paljoa tekemistä. Istuminen kelpais mulle niin mainiosti. Haasteita en kaipaa.

:offtopic: Osaisko joku suositella jotain parempaa hommaa?

Teen töitä pääasiassa palkan takia. En halua ajatella "olevani työelämässä", vaan elämäni on suurimmaksi osaksi muualla (vaimo, ystävät, ym.)ja töissä käyn sitten sen sivussa.
Koska töitä kuitenkin on tehtävä toimeentulon mahdollisestamiseksi (raha on minulle siis väline eikä itseisarvo), enkä rupea muiden siivellä elämään, haluan tehdä sellaista työtä minkä koen merkitykselliseksi. Tällä hetkellä se tarkoittaa kohdallani lastensuojeluhommia. Tuntuisi jotenkin niin saatanan tyhmältä vääntää joku vitun mersunkuva silmissä jotain minulle täysin sopimatonta ja/tai yhdentekevää hommaa, jotta voin sitten sanoa, että kyllä rahaa tulee.

Työnteko=raha ja vapaa-aika=eläminen. Teen töitä vain siksi että olisi rahaa. En ymmärrä sellaista että eletään työtä, ellei työpaikka satu sitä vaatimaan tai työ olisi jotenkin erityisen mukavaa. Olen tällä hetkellä kesätöissä vain ja ainoastaan rahan takia. Mukavia työkavereita kyllä tapaa, mutta se ei ole sitä minkä vuoksi olen töissä. Työnteko tarkoittaa minulle rahan saantia, kaikki muu on plussaa. Tosin en tee työtä joka olisi perseestä, ellei sitä kompensoi suhteellisen hyvä palkka.

Mukava työpaikka ja alempi palkka vai ei niin mukava työpaikka ja korkeampi palkka? Ei kumpikaan, ainenkaan jos on ääripäistä kyse. Mieluummin jälkimmäiseen vaihtoehtoon suuntautuva, työhönsä kun voi toivottavasti vaikuttaa mutta palkkaan ei niin hyvin. Tavoitteena olisi löytää se unelmaduuni, missä saisi olla ihmisten kanssa tekemisissä positiivisella tavalla (ei vartijana huutelemassa hävyttömyyksiä mitä nykyisin teen kesäduunissa) ja palkalla tulisi toimeen ja jäisi hieman ylikin edes jonkunlaiseen elämiseen vaihtoehdoksi jauhelihaperunamössölle ja kympin uutisille. Tosin asun vielä kotona niin menot eivät ole hurjat, ruokaa saa ja elämää on töiden ja kodin ulkopuolella joten ei voi vielä valittaa...

Sanoin tänään itseni irti hotellin ravintolapäällikön hommista. Palkka oli hyvä, työkin oli ennen mukavaa, mutta isot pomot ovat päättäneet, että homma toimisi vähemmälläkin henkilökunnalla. Jo nyt stressiä on liikaa joka päivälle, joten saavat löytää uuden miehen niihin hommiin. Mieluummin tienaan vähemmän, ja ajattelen jotain muutakin kuin työtä kaiket päivät.

Peppe Halti sanoi:
Sanoin tänään itseni irti hotellin ravintolapäällikön hommista. Palkka oli hyvä, työkin oli ennen mukavaa, mutta isot pomot ovat päättäneet, että homma toimisi vähemmälläkin henkilökunnalla. Jo nyt stressiä on liikaa joka päivälle, joten saavat löytää uuden miehen niihin hommiin. Mieluummin tienaan vähemmän, ja ajattelen jotain muutakin kuin työtä kaiket päivät.
Kuukauden verran ravintolatyötä kesätyönä tehneenä sanoisin, että keittiöissä ei muuta näytä olevankaan kuin stressi päällä. Siis aivan helvetillinen stressi ja kiire. Tänään oli yksi tyyppi sairas tiskistä - mitä tekee työnjohto - ei mitään, vaikka luulisi, että soitetaan joku hätiin auttamaan. Työkaverin piti hoitaa yksin 800 hengen + keittiön tiskit. Ei onnistu määrätyssä työajassa... kaipa se siellä puurtaa tälläkin hetkellä (4.57), vaikka kotiin piti päästä 23.00. Onneksi mut oli määrätty muualle täksi illaksi ja hommaa riittää sielläkin - ylityöksi meni. En päässyt auttamaan kaveria, vaikka se pyysi :(

Mitä työntekijän pitäisi tuollaisessa tilanteessa tehdä?
- Raataa niska limassa 2 - 5 tuntia ylityötä?
- Jättää hommat ja lähteä kotiin kun työaika päättyy = helvetisti tiskiä aamuun? Kauhea huuto pomoilta, työkavereilta + muilta ketä asia koskee.

Mä olisin todennäköisesti päätynyt jälkimmäiseen ratkaisuun, kuunnellut huudot ja vastannut, että ei ole minun vikani jos hommat kusevat työnjohdon suhteellisuustajun puutteeseen. Työt eivät yksinkertaisesti hoidu alimitoitetulla henkilömäärällä.

On kuulemma normaali käytäntö kyseisessä lafkassa. Täytyy sanoa, että ravintolatyöntekijät ovat kovaa porukkaa. Aika raskas duuni kaikinpuolin. Mä en pystyisi tekemään sitä päätoimisesti.

Dragon sanoi:
Työt eivät yksinkertaisesti hoidu alimitoitetulla henkilömäärällä.

Voi, jos johto sen olisi tajunnut, niin olisin yhä heillä iloisena töissä, samoin kun suuri osa tiimistäni. Nyt joutuvat kouluttamaan uuden päällikön ja uuden henkilökunnan, mutta jos se tulee halvemmaksi, kuin riittävän miehityksen pitäminen duunissa niin kai se sitten on niin.

Dragon sanoi:
On kuulemma normaali käytäntö kyseisessä lafkassa. Täytyy sanoa, että ravintolatyöntekijät ovat kovaa porukkaa. Aika raskas duuni kaikinpuolin. Mä en pystyisi tekemään sitä päätoimisesti.

Kiitos. Kiva, että joku pitää edes oikeana työnä.

edit: Ja kaverillesi tekivät tosi vittumaisesti, 800 hengen ja keittiön tiskit on aivan saatanasti liikaa yhdelle ihmiselle. Uskomatonta, että jättivät yksin raukan puskemaan :worship: jos homman loppuun hoiti

Viimeisen neljän vuoden aikana olen todellakin saanut huomata sen, että työn sisällöllä on ainakin itselleni todella suuri merkitys. Sillä tavalla onnellisestion asiast olleet, että olen koulunkäynnin ohella päässyt käymään työssä, jotta konkurssi pysyy aisoissa.

Palkka on kohdillaan, minun hommissani vakityöntekijä tienaa hieman vähemmän vuodessa kuin paperityöntekijä, opiskelijalle siis todellinen lottovoitto. Työ on periaatteessa pirun leppoisaa, joten kaikki tuntuisi olevan kohdillaan mutta en tiedä onko sitä sitten hyvänolontunne päässyt hiipimään puseroon ja nälkä kasvaa syödessä, sillä vitutus-käyrä hipoo maksimia aina töissä ollessa.

Aamu-, ilta- ja yövuoroa painelen sekaisin miten nyt ikinä on tarjolla ja esim. aamussa jos haluaa syödä boudarin aamiaisen niin herätys on 4.30. Työtehtävien suorittaminen onnistuisi hapankaaliltakin, joten erityisiä virikkeitä ei sillä tasolla työstä irtoa. Kesäisin työtilan lämpötila heiluu 28-21 asteen välillä. Työolot ovat paskaiset ja tehtaan haju menee muutaman päivän työputken jäljiltä jo ihoonkin. Ylitöitä jos haluaa tehdä niin aina on tehtävä vähintään 16h putkeen.

Sitten lottovoitto osui kohdalleni v. 2004 ja pääsin vihdoin (24-vuotiaana) oman alan hommiin kesätöihin painamaan mappi kainalossa prosessikehitystä sun muita inssihommia, eli juuri sitä mitä on tullut viimeiset vuodet opiskeltua. En ollut töissä kuin 2kk mutta ainakaan sinä aikana ei vituttanut kertaakaan lähteä tai olla töissä. Silloin sen huomasi miten paljon ainakin omalla kohdallani työn sisältö merkitsee. Toisaalta kai työ kuin työ alkaa pitkällä aikavälillä vituttamaan mutta ainakin huomattavasti motivoivampaa on tehdä sellaista mistä pitää. Nykyisessä hommassani en jatka päivääkään kunhan saan koulut loppuun. Muutaman vuoden voisin kuvitella tekeväni vielä tätä, tosin vain jos tilinauhaan ilmestyisi ylimääräinen nolla perään! :evil:

Ichiro sanoi:
Olisin helvetin onnellinen, jos löytäisin sellasen työn, missä ei olis paljoa tekemistä. Istuminen kelpais mulle niin mainiosti. Haasteita en kaipaa.
Osaisko joku suositella jotain parempaa hommaa?

Rakennuttajainsinööri...

Gillyanne sanoi:
Myönnän auliisti käyväni töissä vain siksi, että saisin rahaa elämiseen, en ole mitenkään urasuuntautunut ja minulle Sitä Oikeaa Elämää on nimenomaan työajan ulkopuolinen aika, jolloin voin tehdä haluamiani asioita. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ihan mitä tahansa suostuisin tekemään, viehän työ kuitenkin huomattavan osan hereilläoloajasta - avokkia siteeratakseni olisi hyvä, että ihan joka aamu ei vituttaisi mennä töihin ja että edes joskus tuntisi itsensä työssään hyödylliseksi ja kokisi onnistumisen iloa.
Voisin allekirjoittaa ton Gillyannen kommentin täysin. Sinällään hienoa, että joillakin on sellainen työ, mihin voi uppoutua täydellä innolla, mutta en vaan itse ainakaan tähän asti ole semmoista alaa keksiny, mikä kiinnostaisi niin paljon, että olis vaaraa muuttua työnarkomaaniks.

Nykyisessä työpaikassa oon nyt ollu kolme vuotta, ja alan olla päivä päivältä kyllästyneempi. Alun perinkin motiivi tulla tänne oli oikeastaan se, että tää oli eka omaa koulutusta vastaava työpaikka, mitä tarjottiin. Jotenkin tänne on vaan jämähtänyt näinkin pitkäksi aikaa, mutta koko ajan yritän hankkiutua muualle töihin tai jatkamaan opiskeluja, eli jospa täältä piakkoin pääsis jonnekin kiinnostavampiin hommiin.

Itse kesäduunissa it-ukkona ja surffaan nettiä varmaan seitsemän tuntia päivässä. Jos tekisin tällaista vakinaisena niin tylsistyisin kuoliaaksi :( Motivoi kyllä opiskelemaan ja etsimään parempaa.

rocky6 sanoi:
Itse kesäduunissa it-ukkona ja surffaan nettiä varmaan seitsemän tuntia päivässä. Jos tekisin tällaista vakinaisena niin tylsistyisin kuoliaaksi :( Motivoi kyllä opiskelemaan ja etsimään parempaa.

Missä ihmeen hyväntekeväisyysfirmassa olet töissä? Ilmeisesti myös esimiehesi laiminlyö törkeästi velvollisuutensa, kun ei osoita sinulle järkeviä työtehtäviä ja tarkkaile niiden edistymistä? Tuossa tilanteessa menisin kyllä itse kysymään, että mitäs tehtäisiin.

Peppe Halti sanoi:

Tuo hirveä stressi tuntuu olevan aika yleistä nuissa ravintolahommissa. Mulla on monta kaveria töissä ravintoloissa(kokkeina jne.) ja niiden tilitysten ja Kari Tapio-itkukännien perusteella ei oo helppoa hommaa. Keittiössä 2 kokkia ja siinä saa sitten vääntää miljoonalle ihmiselle porkkanakeittoa ja hanhenmaksapalleroita. Taukoja ei kuulemma kerkeä pitämään ja päivät venyy helvetin pitkiksi. En yhtään ihmettele kun nämä kaverit on viinaan meneviä. Alkoholin nautiskelu aloitetaan jo yleensä töissä ja kun pulju on lyöty kiinni kävellään suoraan baariin hyvässä nousussa.
Itselläni työ on mukavaa ja helppoa. Ei voi pahemmin valittaa.

PS. Minihameet kiihottaa mua suuresti.

Mulle on tosi tärkeää, että työssä viihtyy. Edellinen duuni on todella hirveää helvettiä ja elämästä hävisi melkein vuosi. Sen 8kk, mitä istuin joka päivä pimeässä, hapettomassa kopissa ilman mitään tekemistä, oli ihan kamalaa. Lopetin duunit, vaikka tiesin joutuvani työttömäksi. Ihan mikä tahansa oli parempi vaihtoehto kuin se duuni.

Onneksi sain pian opesijaisuuksia, joilla elätin itseni ja sitten löysinkin kesätyön, jossa viihdyin niin paljon, että jäinkin vakkariksi. Työssä ei ole kovin hyvä palkka (8,8e/h), mutta viihdyn loistavasti. Työkaverit on kivoja, työ on kivaa, asiakkaat on enimmäkseen kivoja. Töihin on kiva tulla, vaikka on sieltä kyllä kiva lähteäkin. Työ jää aina töihin eikä tarvi vapaa-ajalla murehtia. Ei ole stressiä.

Aion jatkaa täällä opiskelun myötä myös satunnaisena työntekijänä ja lomatuuraajana.

Voisinpas yhtyä Neutraalin kommenttiin siitä, että oikein mallikkaasti pärjäisin jos ei tarttis työtä tehdä, mutta rahaa tulisi silti säännöllisesti :D Mulla on ollut työttömänäkin päivät niin täynnä tekemistä, että ihan tässä huolettaa kuinka käy nyt kun työ alkoi.

Työn on oltava ihan ehdottomasti sellaista, että siinä viihtyy. En kertakaikkiaan pysty "myymään elämääni" rahasta. Arvostan vapaa-aikaa ja vapautta aivan liikaa. Tottakai rahaa on oltava elämiseen, ja mielellään niin että joskus voisi jotain muutakin kuin maksaa vuokran yms. ja ruoat. Aloitinkin juuri ns. "paskaduunin" (= stressaavaa, raskasta työtä surkealla palkalla - tai ainakin nyt alkuun vaikuttaa siltä... toivottavasti olen ihan väärässä) koska oli vain kertakaikkiaan pakko saada jotain työtä, jotta en kuolisi köyhyyteen... Onpa sitten edes muutama satanen lisää rahaa kuussa verrattuna työttömänä oloon. Alakohtaista työtä ei valitettavasti ole löytynyt ja alanvaihtokin siintää jo mielessä.

Mieluiten haluaisin MUKAVAN työpaikan, pomon ja työkaverit. Vihaan kyttäämistä, paskan puhumista ja niskaan hengittämistä. Sekään ei ole kivaa, jos työssä ei ole mitään tekemist'ä, sillä silloin aika ei kulu, ja sitä alkaa vain tuijottamaan kelloa... että milloinkas sinne kotiin pääsekkään (varsinkin jos ei ole nettiä ;) ). Ilmapiiri on kuitenkin ratkaisevassa osassa siinä, miten viihdyn työpaikalla. Todellakin paskoja kokemuksia nimittäin on ja siihen en enää ikinä ryhdy. Mielummin olen sitten vaikka työttömänä.

rocky6 sanoi:
Mikä paikka toi on? Vaati jonkun koulutuksen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom