Tuulilasi / katsastus...

Liittynyt
28.6.2002
Viestejä
1 457
Täällä kun kaikesta tiedetään kaikki niin tietääkös joku näitä uusia säännöksiä tuulilasin kunnon vaikutuksesta katsastuksen läpimenoon?

Eli minulla on ollut tuulilasin alaosassa suht pitkä halkeama ja se on mennyt ilman huomautuksia läpi katsastuksesta.

Nyt on kuitenkin apukuskin puolella tullut keskellä iso "tähti halkeama". Ei se kuskin paikalta kylläkään haittaa, mutta mitä katsastus siitä sanoo?

Ohessa kuva selventämään tilannetta. :hyper:
 

Liitteet

  • tuulilasi.JPG
    tuulilasi.JPG
    3,5 KB · Katsottu: 9 031
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riippuu katsastusäijästä, mutta kyllähän tuo alkaa havainnointia haittamaan, joten epäilen, että korjauskehotus tulee.
 
Riippuu katsastussedästä. Periaatteessa vaurio on näkökentässä kyllä.

Jotkut taas eivät hylkää koska halkeama ei ole laidasta laitaan, joko pituus tai pystysuunnassa.

Itse menisin sellaiselle asemalle, missä jälkitarkastus on ilmainen - jos sellaisia teilläpäin on.
 
Kannattaa sitten kilpailuttaa noita (auto)lasiliikkeitä. Kallein hinta voi olla moninkertainen halvimpaan verrattuna. Helsingin autolasipojat on tehnyt itselle ja yhdelle kaverille ihan hyvin..
 
yleensä taitaa olla niin että jos on näkökentässä niin ei mee läpi.. mutta varmasti riippuu katsastajasta. jos ei oo liimalasi niin vaihtaminenhan ei käsittääkseni ole kovin kallista? Tiiä vaikka saisit romuttamolta ehjän?
 
Kun ei viitsisi "turhaan" vaihtoa tehdä koska auto on joka tapauksessa menossa vaihtoon niin pian kun vain rahoituksen saan kuntoon.

Pahimmassa tapauksessa joutuu kuitenkin vielä tän pelin katsastaan ja ajeleen jokusen kuukauden.

Jos tulee korjauskehotus niin mites pian se pitää sitten käydä uudelleen näyttämässä?
 
Uga ja raven, väärin meni niin että soi.

Korjauskehoituksen jälkeen on aikaa 1) kaksi kuukautta tai 2) katsastusajan loppuun myöhemmän päivämäärän ollessa määräävä. Tämä kuitenkin siinä tapauksessa että katsastus on tehty määräpäivään mennessä. Määräpäivän jälkeen tehdyn hylätyn katsastuksen jälkeen auto on auttamattomasti käyttökiellossa kunnes katsastus on mennyt läpi - eli vanhan mallin kuukauden ajamista ei enää ole.

Katsastusajan loppu on joko käyttöönottopäivä tai numeron mukainen viimeinen päivä jos käyttöönotto on muotoa 00.00.vuosi.

Jos käyttää uusintakatsastuksessa kuukauden kuluessa hylkäyksestä, tehdään uusintakatsastus (tarkastetaan vain ne hylätyt kohdat). Myöhemmin jos vie, tehdään katsastus kokonaan uusiksi -> maksaa enemmän.

http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=991
 
Olen antanut itseni ymmärtää että joissain malleissa tuulilasi on nykyään osa kantavaa runkoa jolloin halkeama -> vaihtoon. Tässä ei varmaan ole kyse tuollaisesta bilikasta, mutta kunhan nyt avauduin :)
 
Hyvähän tuo varmaan olisi vaihtaa, mutta semmostahan se on. Riippuu tosiaan ihan katsastusmiehestä päästääkä läpitte vai ei. Ei muuta kun koittamaan. Joskus käy niinkin että katsastusmies antaa leiman mutta kirjottaa rekisteriotteeseen korjattavat asiat tietyn ajan sisään eli ei tartte enää erikseen tulla näyttää.
 
[mutu]Taitaa vaan tuo halkinainen tuulilasi olla ns. liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä, jolloin ei voi kirjoittaa rekisteriotteeseen. [/mutu]
 
Riippuu ihan bilikasta kuinka kalliiksi tulee, itse kävin tavallisen tiivistelasin vaihtamassa kolopalloon ja maksoi kokonaista 50e vaihdettuna paikalleen, en jaksanut edes miettiä, vaihdanko itse.

Uudempien värkkien lasit maksaakin sitten enemmään, mutta kyllä senkin pystyy itse tekemään ihan omin jaloin, jos jaksaa vähän harrastaa.
 
fish sanoi:
[mutu]Taitaa vaan tuo halkinainen tuulilasi olla ns. liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä, jolloin ei voi kirjoittaa rekisteriotteeseen. [/mutu]

Silti kirjotti mulle.
 
123jippo sanoi:
Silti kirjotti mulle.

Sama täällä. Oli kuukausi aikaa vaihtaa eli setä kirjoitti otteeseen päivämäärän johon mennessä lasin oli oltava kunnossa. Oli haljennut ylhäältä alas koko matkalta just kuskin naaman edestä. Silti piti koittaa.. :david:
 
beebbeeb: No tossa tapauksessa ei tartte kysyä vaihdoitko vaihdoitko lasin vai otteen...
 
cartman: kyllä menee vaihtoon, siinä määritellään se että voiko/miten valo taittuu ko.lasista ja sitten kuinka paljon sitä on näkökentässä, havainnointikuvan mukaan paljon joten kannattaa vaihtaa jo valmiiksi, niin ainakin minä tekisin.
halkeamat jotka menee läpi on yleensä ihan ala reunassa, eikä siten haittaa ajamista/havainnointia

en rupea väittelemään, jos joku osaa sanoa paremmin sanokoot!
IMO lasi on paska ja haittaa näkyvyyttä on se vaihdettava, sillä hyvä
 
Viimeksi muokattu:
No jos korjauskehotus tulee rekisteriotteeseen ni "hukkaat" vaan sen otteen ja tilaat uuden. maksaa kympin ja siin ei sit lue mitään siit lasista.
 
123jippo sanoi:
beebbeeb: No tossa tapauksessa ei tartte kysyä vaihdoitko vaihdoitko lasin vai otteen...

Hehe.. joo, lasi vaihtui todellakin. Oli silloin leima menossa vanhaksi ja kiirus tuli joten ihan silkkaa tyhmyyttäni en silloin katsastukseen huonolla lasilla mennyt. Tai no, kyllähän mä tiesin jo paljon aikaisemmin että vaihtaa pitäisi ennen katsastusta mutta kun.. ei vaan ollut kerkeävinään. Selityksiä aina piisaa :) .
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom