^ Tuossa antamassani linkissä YLEn sivuille mm. mainitaan että
"Punainen led kehitettiin jo 1960-luvulla." ja
"Vuonna 1993 professori Shuji Nakamura sitten hämmästytti optoelektroniikka-alaa julkistamalla uuden kirkkaansinisen ledin. Pian sen jälkeen hän esitteli myös vihreän GaN-pohjaisen led-valon, sinisen laserdiodin ja valkoisen led-valon.". Eli itse ainakin saan tuosta sen käsityksen että hänen ansionsa on nimenomaan näiden tuoreiden lediteknologioiden kehittelyssä, eikä siinä vanhemmassa tutussa joka on lähtöisin jo 60-luvulta.
Ja tässä vielä lisätietoa aiheesta:
http://www.millenniumprize.fi/files/844_tiedotustilaisuus_background_suomi.pdf
Olin juuri Heurekan yleisöluennolla, minkä Shuji Nakamura piti tänään, joka alkoi klo. 14.00
Hieno kehitystä on saannut aikaan.
Led:in kanta lämpötilat ovat edelleen ongelma(omat muistikuvat 2-3 vuoden ajan päästä).
Shuji mainitsi luennon loppupuolella noin 500 celsiuksen lämpötilat(ilmeisesti kannasta mitattuna), mitkä galliumnitridi puolijohteella saadaan aikaan ja että lämpö on edelleen yksi ongelma.
Itse led valo ei säteile lämpöä samalla tavalla ulospäin kuin esim. tavallinen hehkulamppu ja eikä siis kerää hyönteisiä ympärilleen kuten esim. hehkulamput tekevät.
Uskoisin, että hehkulampun voi korvata led tekniikalla 10 vuoden sisään(melkeimpä huomattavasti aikaisemminkin) mutta loisteputken korvaaminen vaatisi jotain suurempaa ratkaisua tuon lämmön takia, että sen voisi järkevästi toteuttaa.
Esim. videotykkeihin tälläinen led ratkaisu on omiaan, ettei tarvitsisi odotella lampun lämpenemistä(Shuji kuittasi Heurekan luentosalin videotykistä, että tämä videotykki jota nyt käytetään on ikivanha...:D).
89-99 välisenä aikana sanoi hakeneensa n. 200 patenttia, että on tehnyt töitäkin jossain vaiheessa
Valkoinen valo vie vähiten tehoa ja silti antaa todella lähelle saman määrän valoa kuitenkin kuin loisteputki ja hehkulamppu.
Shujilla oli mukana sellainen sininen laserdiodiosoitin, minkä valoa esitteli seinään ja blue ray/hd dvd tekniikasta oli vähän tietoa mukana powerpoint esityksessä, mikä rullasi lähes koko luennon ajan.
Edit: Valkoisen led valon kehitys näytti yhdessä kaaviossa tulleen lähelle huippuunsa vähäisemmän virran kulutuksen/hyvällä valoteholla v. 2005 eli tiedot oli vanhoja osittain