turvotus ja neste

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venla
  • Aloitettu Aloitettu
Moi.

Onko kellään kokemuksia ja/tai vinkkejä oudon painonvaihtelun ja nesteenkerääntymisen suhteen? Meikäläisellä saattaa paino heittää 4-5 kiloa vuorokaudessa ja se on yleensä ihan pelkkää nestettä joka kertyy, tää alkaa todella rassata koska kilpailen kamppailulajissa ja pitäis saada joskus se 4 kiloa ennen kisoja lähtemään.

Tuntuu ettei oo oikein logiikkaa tässä, oon koettanut rytmittää syömistä (siksakdieettityyppisesti, joskus vähä "yli" joskus reilusti alle kulutuksen) ja treenaan kyllä rankasti, mutta koetan levätäkin. Hormonikierto joo vaikuttaa vähän mut se ei oo vain sitä. Saattaa olla esim. aamupaino 4 kiloa enempi kun saman päivän iltana! Alkaa risoa:curs: Kylmä-kuuma -suihkuja on kokeiltu ja magnesiumia, ja stressi on kyllä aika jatkuva eli sekin voi vaikuttaa. Mutta onko mun nyt vain tyydyttävä siihen että mulla on holtiton aineenvaihdunta vai onko jotain vinkkejä siihen että tasapainottuis? Tietty tolla kofeiini+aamulenkki -touhulla lähtee, mutta ne voi tulla takas heti ku juo pikkusen vettä... suolan käyttöökin oon koettanu rajotella.Monesti menee niin et aamutreenin jälkeen (juoksu,punttista/lihaskuntoa) on paino tosi ok, lounas nostaa heti... tai sit on pysyvämpää, joku viikkokin voi olla ihan ihme turvotusta söin miten söin.

Ja muuten, vaikuttaako tuo turvotus kuinka paljon rasvaprosentin mittauksessa? Mulla arviona joku noin 17 mutta nyt varmaan enempikin, lihaksia kyllä ois mutta jotain taitaa olla tullu vähän lisäksi:)

Venla

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
batbug sanoi:
Paljonko juot päivän aikana?

Sellaset 2-3 litraa ihan vettä + se neste mikä tulee ruuan mukana ja sit kahvia tai jotain ediä tai muuta. Sitä oon kyllä miettinyt et pitäiskö toi juominen tehä tasasemmin päivän mittaan, mä vedän aika usein jonku puol litraa kerralla.

V.

..ei sil paljoo oo käytännön merkitystä juoko kerralla desin tai kaks... toi vesimäärä minkä juot on ihan ok.. ainut mikä tuli mieleen, et vaihteleeko sulla paljonkin päivän aikana suolojen saanti, natrium-kalium?? stressin nestettä keräävä vaikutus perustuu siihen kortisolin "liika"-eritykseen, ja sehän on kompensoitavissa kuhan syö vaan tarpeeksi.. eli kovalla dieetillä voi kortisoli alkaa aiheuttamaan suolahormononin(aldosteronin) kaltaista vaikutusta...

sit sellanen et jos juo alkoholia kerralla paljon eli kunnon perseet esim. lauantaina. krapulassa on saletisti kaikki nestettä sitovat hormonit huipussaan, eli kortisoli, ADH ja aldosteroni... se voi nostaa useemman kilon turvotusta vuorokauden aikana nopeestikki.. sit jos syöt paljon lakritsaa tai salmiakkia, niin niillä on myös nestettä keräävä vaikutus, molemmat sisältävät glykyrretiinihappoa joka ainakin muutaman mutkan kautta vaikuttaa munuaisten toimintaa(lisää myös mineralokortikoidien eristystä)... äkkiseltään en pysty sanomaan mistä nesteen kertyminen johtuu...mut tossa muutama asia...

sit erinäiset lääkeaineet vaikuttaa myös esim. androgeeniset hormonit, kuten testosteroni..

tottahan turvotus vaikuttaa rasvamittaukseen, jos esim. pinsettimittaus kyseessä, koska lihaksen ja nahan välissä, eli soluvälinesteessä on ylimääräistä nestettä.. tiedä sitten kuin "viisaita" nämä inbody-mittarit yms. muut sähkövempeleet ovat tunnistamaan rasvan, solunsisäisen ja solunulkoisen nesteen..

vähentääkö suolan käytön vähentäminen nestettä kehosta. Itellä tuntuu et välillä oikeen turpoo kun syö oikeen suolasta, sillä suolahan sitoo nestettä, vai mitä?

kyllä suola sitoo nestettä.. ja suolan vähentäminen vähentää turvotusta.. mutta asia ei ole näin yksinkertainen, sillä jos ollaan tosi vähillä suolilla, niin aldosteroni herää suojelemaan suolavarastoja ja alkaa erittämään kaliumia.. tällöin nestettä alkaa kerääntymään myös kroppaan..;) sama pätee myös tässä asiassa eli kohtuullinen suolojen käyttö on oikea vaihtoehto;) ..suolaa ei siis kannata missään nimessä vähentää olemattomiin..kokeilemalla voi helposti löytää itselleen mieluisan nestetilan;) ..ja vedenjuonti kannattaa olla kehoilijalla runsasta, muuten herää meidän antidiureettinen hormoni(ADH) suojelemaan nestemäärän vähenemistä;) tottahan myös muut pienimolekyyliset yhdisteet suolojen lisäksi sitovat nestettä, eli esim. ympärivuorokautinen hiilaritankkaus, sitoo myös nestepöhöä kudosnesteeseen samoin kuin myös kreatiini!

Hei, kiitti vinkeistä. Mulla on nyt löytyny sellainen rytmi tohon josta vois päätellä että kohdallani nesteen kertyminen on levon puutetta, kun tankkaan kunnolla ja huilaan muutaman päivän ja sit alan taas treenaan niin lähtee nesteet kyllä liikkeelle. Lisäksi hieronta ja tollaset toisinaan auttaa. Tosiaan aika hämärää että saattaa neljä kiloa lähteä päivän aikana vaikka söis ihan normaalisti. Eihän siinä mitään jos turvottaa joskus mutta ei se oo kivaa sillon ku haluaa näyttää timmiltä;)

Ryyppäminen muuten poistaa mulla yleensä nestettä ihan pirusti. Krapulatankkaus tosin voi muuttaa tilanteen aika pian.

..joo niinhän se on, alkoholi mielihyvää tuottavana aineena löysää meidän antidiureettista hormonia nousuhumalan aikana.. mutta krapulassa tilanne on jo sitten ihan päinvastainen;)

bodyy sanoi:
..joo niinhän se on, alkoholi mielihyvää tuottavana aineena löysää meidän antidiureettista hormonia nousuhumalan aikana.. mutta krapulassa tilanne on jo sitten ihan päinvastainen;)

Siis vähentääkö mielihyvä turvotusta, jos oiotaan mutkia vähän? Jees... auttaiskohan seksi?:D

Valvominen joo turvottaa ja vaikuttaa nimenomaan vatsan toimintaan.

Oletko yhtään tarkkaillut, mitä olet syonyt kun tuota turvotusta on esiintynyt? Olen itse allerginen tietyille mausteille ja mm. banaanille! Banaanista melkein lähtee henki, mutta mausteet vain sekoittavat aineenvaihdunnan. Saattaa tulla päivässä 4kg painoa, joka sitten katoaa vastaavasti yhtä nopeasti kuin on tullutkin. Painon vaihtelua lukuunottamatta ei muita reaktioita (vielä ainakaan) ole tullut.

..heh.. kyllähän se liikuntakin pistää nesteille kyytiä ja eiks se niin ole et "mieli pitää kaikinpuolin virkeänä";) kofeiini, efedriini, amfetamiini, etanoli... tos nyt nuita muutamia jotka kiihottaa hypotalamusta ja tarkemmin aivolisäkkeen takalohkon ADH:ta;) myös vaikutuksia sympaattiseen hermostoon tietenkin, eli saa vähän vipinää kropassa aikaan ja nesteet myös kyytiä;)

Joo, en oo löytänyt mitään yksittäistä ruoka-ainetta tai sellasta joka turvottas (enkä myöskään sellasta joka turvotukseen auttais). Toisen kerran esim aamulenkin jälkeen kaikki neste mitä juo jämähtää kroppaan; toisen kerran lähtee aineenvaihdunta liikkeelle ja turvotus lähtee noin vain. Erikoista kyllä! Tuntuu ettei sitä nestettä sillon saa lähteen kun pitäis, tosin tietty jos painoja vetää kisoihin niin ei uskalla esim. juoda ja kokeilla jos sen avulla lähtis. Huvittaa oikeen ku toisena päivänä on tosi timmis kunnos ja seuraavana päivänä jo peilikuvasta näkee et nestettä on... en tiiä onko mun lisäkseni monia muita jotka pystyy peilikuvasta päättelemään painonsa;)

Kuulin sellasenkin vinkin et voiskin yllättäen lisätä suolan käyttöä (vrt. keskustelu "Merisuolaa palautusjuomaan?"). Vois kai sitä. Lepoa ja suolaa:hyper:

venla sanoi:
Kuulin sellasenkin vinkin et voiskin yllättäen lisätä suolan käyttöä (vrt. keskustelu "Merisuolaa palautusjuomaan?"). Vois kai sitä. Lepoa ja suolaa:hyper:

Tuon kanssa kannattaakin olla sitten todella tarkkana. Velipoika (ei bodaile) oli mennyt kikkailemaan tuohon tapaan ja muutamaa kuukautta myöhemmin olikin sitten sairaalareissu edessä. Oli kuulemma naamasta jo nähnyt ettei kaikki ole kunnossa, turvonnut hullusti ja sellaista, en nähnyt vaan äitini kertoili.

Kohtuus kaikessa siis :thumbs:

venla sanoi:
Onko kellään kokemuksia ja/tai vinkkejä oudon painonvaihtelun ja nesteenkerääntymisen suhteen? Meikäläisellä saattaa paino heittää 4-5 kiloa vuorokaudessa.

Minulla ainakin hiilihydraatit on se mikä aiheuttaa turvotusta ja kaikista pahin on sokeri. Nestetasapainon mukana paino on vaihdellut yhdessä päivässä tuon samat 4-5 kiloa varsinkin kesällä. Mutta sitten kuukausitasolla on ollut sellaista että paino on voinut nousta yhdessä kuukaudessa melkolailla pysyvästi 5-10 kiloa jos ruokavalio on ollut täysin pielessä. Onhan se rankkaa jos yhden kuukauden herkuttelusta pitää diettailla koko loppuvuosi.

Näin maallikkolaihduttajana suosittelen kaikille nopeaan painonpudotukseen pyrkiville hiilareitten karsimista vähemmäksi ruokavaliosta. Se vähentää turvotusta jo parissa päivässä ja kuukaudessa saa ihmeitä aikaan.

..ei ne hiilarit kovin pahasti vaikuta siihen ylimääräiseen turvotukseen, yön aikana kuitenki veren sokeripitoisuus laskee tosi hyvin, ja aamulla se on suola joka sitoo lihaksen ja nahan väliin ylimääränesteen... tai hormoneiden vaikutus, kuten aldosteroni, kortisoli, ADH, joilla natriumia sitova vaikutus..

jos on esim 2päivää suolatta, niin saletisti putoo turvotusta pois, ja sit jos latoo suolattomia riisikakkuja vaikka useemmankin nipun, niin kondis on aamulla vaan parempi... tohonhan toi kehojen kisatankkauskin osaksi perustuu.. suolat pois kropasta, ja hiilareilla imetään loput ylimääräiset nesteet lihaksiin... tottahan tolla tasolla nesteet vähennetään lineaarisesti myös minimiin...

..hiilarit sitoo nestettä osaksi pöhöksi ja tottakai lihaksiin, heti ku niitä aletaan latomaan, mutta vaan siihen pisteeseen ku verestä on glukoosi poistunut, eiks se yks hiilarigramma sido 2.6g nestettä, et kyllähän nekin turvotusta ja painonvaihtelua aiheuttaa paljonkin.. mut ei mua ainakaan haittaa jos lihakset täyttyy ja tyhjenee päivän ja kovien reenien aikana, kuhan ei naama vaan turpoo ku pullasieni, eli suolaa kohtuudella, hiilareita normaalisti;) tottahan riippuu onko kyseessä, dieetti, kisat vai massakausi, ja kuin marsulta haluaa näyttää;)

yleensä vaan kaikki hiilaripitoiset sisältää suolaa myös..heh, tulipa taas tarina;)

Ruokavaliostani olen kyllä suhteellisen tarkka. Koetan huolehtia siis lähinnä siitä että proteiinia tulisi tarpeeksi. Hiilarit tulee pääasiassa puurosta, siinäkin raejuusto mukana, sekä hedelmistä. Leipää syön harvoin, samoin mitään pastoja ja tollasia. Eli en usko että mun kohdalla turvotus johtuu hiilareista. Toki joskus - mä syön toisinaan vähän vapaammin tietty. Mut toi turvotus on tullut silleenkin et alle 1800 , joinain päivinä 1500 on vedelty dieetillä aika protskupitoista ruokaa. No sit voi tietty aatella et välillä pitää syödä enempi, ettei ala neste kertyyn... mutta niin mä oonkin nyt tehnyt, ja silti tulee tämmösiä. Et yhtenä päivänä painan alle 52 ja seuraavana yli 56 kiloa, eikä varmana oo kyllä pysyvää tollanen. Ja kyllä turvotuksen lihomisesta erottaa.

Rupesin kyllä miettiin et mitä jos en juokaan sit tarpeeksi, täytynee ryhtyä tarkkailemaan, nesteitä ynnä mineraaleja siis. Plääh, ku sekavaa.

Ja juu ei sitä suolaa kannata roppakaupalla alkaa mättää;) Sellanenkin on mahdollista et on liian vähäsuolanen (siis hyponatremia), ku juo turvotusta poistaakseen liikaa ja unohtaa suolot ja mineraalit! Ja siitä joutuu sairaalaan, tiputukseen asti jos ei äkkää ajoissa. Oikei, tää oli kai taas jo:offtopic: aika rankasti.

bodyy sanoi:
.
..hiilarit sitoo nestettä osaksi pöhöksi ja tottakai lihaksiin, heti ku niitä aletaan latomaan, mutta vaan siihen pisteeseen ku verestä on glukoosi poistunut, eiks se yks hiilarigramma sido 2.6g nestettä, et kyllähän nekin turvotusta ja painonvaihtelua aiheuttaa paljonkin.. mut ei mua ainakaan haittaa jos lihakset täyttyy ja tyhjenee päivän ja kovien reenien aikana, kuhan ei naama vaan turpoo ku pullasieni, eli suolaa kohtuudella, hiilareita normaalisti;) tottahan riippuu onko kyseessä, dieetti, kisat vai massakausi, ja kuin marsulta haluaa näyttää;)

Joo siis mä kisaan kamppailulajissa jossa on painoluokat, siks ton kanssa pitää olla tarkkana. Naamasta mulla turvotus näkyy, mutta myös käsistä. On niissä lihaksissakin sillon jotain mut sen kerran ku saan nesteet lähteen niin on kyllä joka säie näkyvis, rasvaprosentti varmaan - hmm - voiskohan sanoo ettei yli 15? Ja nyt taas peruskuntokausi alkaa, ettei sillä oo silleen väliä onko turvotusta vai ei, mut kisakaudella vituttaa jos painoja vedellessä esim. 5 päivää ennen kisoja ei oo ku joku puol kiloa yli ja sit tuumii että voi juodakin jotain - ja kas, päivää ennen kisoja on pari kiloa yli;) No ihan noin ei onneks oo menny. Mutta siis... oo... suolaa kohtuudella mutta kuitenkin niin että sitä saa, ja hiilareita suositusten mukaan ja niin ku urheilijan kuuluu. Painoja vedellessä sit tarkempana.

Painojen vetämisestä voiski käydä tekeen oman topiccinsa tonne kamppailulajipuolelle.

Kiitti taas kommenteista!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom