Turvonnut patti korvassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tical
  • Aloitettu Aloitettu
Moi pakkislaiset

Huomenaamulla ajattelin mennä terveyskeskukseen näyttämään turvonnutta korvanlehdessäni olevaa pattia. Ensimmäisen kerran huomasin n 2cmx1.5cm olevan patin viime sunnuntaina ruohonleikkauksen jälkeen mökillä. Tuon jälkeen se ei ole osoittanut poistumisen merkkiä, vaan päinvastoin, jopa hieman kasvanut. Pattia puristaessa tuntuu, kuin sisällä olisi silikonia tai rustoa. Se on siiis yhteydessä korvanlehden kummallakin puolella.

Saattaa olla, että se ilmestyi ihan yhtä-äkkiä, mutta huomasin sen siis tuolloin sunnuntaina. Mutsi yhdisti tuon turpoamisen Atooppiseen ihottumaan ja alergioihin.
Ajattelin näitä mahdollisuuksia:

a: Ötökän pisto ruohoa leikatessa ja sen kautta turpoaminen (korva täynnä poikasia?)
b: Virus tai bakteeri ja sen kautta turpoaminen
c: Rasvakasauma
d: Kasvain?
Itse en viitsi alkaa puhkaisemaan tätä pattia, katsoo jos lääkärissä punktoivat.

Osaisiko kukaan auttaa? Kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on varmaan finni, rusauta menemään.

Mee ihmees lääkäriin, jos tommonen patti sulla on, ei kannata ottaa mitään riskejä. Kyllä sä varmasti tietäisit/tuntisit jos se olis finni. Ilmoittele miten kävi!

twinlab sanoi:
Mee ihmees lääkäriin, jos tommonen patti sulla on, ei kannata ottaa mitään riskejä. Kyllä sä varmasti tietäisit/tuntisit jos se olis finni. Ilmoittele miten kävi!

Ääh kakkat ei tuollaisen takia tarvi lääkärin aikaa tuhlata, ei se siitä alieniksi muutu jos vähän koittaa puristaa, patit on osa jokapäiväistä elämää.

Mullakin ollut monta isoa finniä korvanlehdessä, että on koko lehti ihan paisunut.

Muutenkin ihmiset ryntää doktorille tosi usein ilman syytä.

Kyllä mäkin veikkaisin sitä finniksi. Siis sellanen finni joka on siellä korvalehden sisällä, eikä siis oikein puristettavissa ulos selvästi kummaltakaan puolelta. Mullakin joskus nuorempana oli aika usein em. finnejä, ne eivät punoittaneet eivätkä olleet useinkaan kipeitä, ainoastaan vaan sellaisia selvästi sormilla tuntuvia pallukoita. En koskaan tehny niille mitään, vaikka ne saattoivat olla tosi tosi pitkän aikaa. Kylläpä nuo nyt tuntuu hävinneen.

Tai nytkö oikein ajattelen, niin mistäpä mä tietäisin oliko ne finnejä vai ei. Kuvittelin niin. Ei niitä kuitenkaan enään ole.

Käyhän näyttämässä lääkärille niin saat mielenrauhan. Itselläni on kuitenkin ollut tuollainen patti myös kummassakin korvalehdessä ja ne katosivat ajan kanssa itsekseen. Kyseessä oli jokin tulehdus rasvakudoksessa.
Omani eivät olleet aivan noin isoja kuin kuvailemasi, lähinnä tuntui kuin ihon alle olisi upotettu kovaksi kuivattu herne. Patit eivät olleet kipeitä, mutta jos niitä yritti puristaa niin sattuivat kyllä.

Kusimato sanoi:
Muutenkin ihmiset ryntää doktorille tosi usein ilman syytä.

Ja vielä useammin ihmiset kärsivät kotona, kun ei mennä lääkäriin.

mullakin on ollut pari tuollaista korvanlehden sisällä, mutta eivät ne sentään mitään 2cm mittaisia olleet!

:kuvia:

Isälläni oli joskus jättimäinen "finni" korvalehden sisällä ja se piti leikata ulos. Viilto korvaan ja rasvapatti pihalle. :urjo:

Juu isäukko puhu, että joku rasvapatti olisi, joka häviäisi "lähitulevaisuudessa" Kuulemma hänelläkin toisinaan ollut.

Mut helkkari mistä lähtien finnit on ollut sentin, pari isoja? :)

Tuo tulehdus voi olla hyvin lähellä, muutaman päivän päästä edessä parin viikon norjanmatka joten täytyy hoitaa tää alta pois..

Kiitos kaikille vastanneille näin alustavasti.

T.K. sanoi:
Isälläni oli joskus jättimäinen "finni" korvalehden sisällä ja se piti leikata ulos. Viilto korvaan ja rasvapatti pihalle. :urjo:

Pehmo! Minä olen puukottanut itseäni korvaan ja puristanut paiseen itse pihalle. Ikävänä sivuvaikutuksena oli pari tuntia kestänyt verenvuoto... :rock:

Saattaa olla tyhmä kysymys mutta kysyn siltikin.. Onkos sulla korviksia siinä korvassa? Jos ei nyt niin onko ollut? Saattaa meinaan olla kyse niinkin yksinkertaisesta kun tulehduksesta. Mulla oli itelläni just sun kuvaileman tuntuinen patti korvalehdessä, vähän jälkeen reikien ottamista korvaan. No tulehdushan se oli ja paha sellainen. Desifiointia ja puhdistusta ei koskaan voi korostaa tarpeeksi! Hygienia ennen kaikkea...
Jos kyse ei tästä niin sitten en tiedä -> lääkäriin mars

Ite oon hoitanu homman seuraavasti, neulaa vähän steriloi ja sitte siihen patin kohtaan iskee. Sitte puristaa tavarat ulos. Mikään ei ole niin hauskaa kun tollasen ison finnin puristaminen korvasta. Ei edes seksi.

(Mulla on pari kertaa ollu kanssa korvanlehdessä finni.)

Odu sanoi:
Mikään ei ole niin hauskaa kun tollasen ison finnin puristaminen korvasta. Ei edes seksi.

(Mulla on pari kertaa ollu kanssa korvanlehdessä finni.)
Onkos ollut sieraimessa? Sattuu muuten se puristaminen niin maan helvetisti ja jokaisella kerralla tullut vedet silmistä. Muutama finni on ollut jossain päin sierainta. :jahas:

ZannaZ sanoi:
Saattaa olla tyhmä kysymys mutta kysyn siltikin.. Onkos sulla korviksia siinä korvassa? Jos ei nyt niin onko ollut? Saattaa meinaan olla kyse niinkin yksinkertaisesta kun tulehduksesta. Mulla oli itelläni just sun kuvaileman tuntuinen patti korvalehdessä, vähän jälkeen reikien ottamista korvaan.

Tai toinen kivuttomampi ja tuntemattomampi vaihtoehto, eli keloidi arpi. Ko. tapauksessa arpikudos kasvaa lävistetyn kohdan sisään ja saattaa ilmetä pattina tai reijän ympäryksen "kasvuna" ulospäin. Saattaa johtua taitamattomasta lävistäjästä, huonoista vehkeistä tai lävistyksen repeämisestä vaikka korua vaihdettaessa.

Nipsu sanoi:
Moi pakkislaiset

Huomenaamulla ajattelin mennä terveyskeskukseen näyttämään turvonnutta korvanlehdessäni olevaa pattia. Pattia puristaessa tuntuu, kuin sisällä olisi silikonia tai rustoa. Se on siiis yhteydessä korvanlehden kummallakin puolella.

Nou hätä. Mulla oli toissatalvena samanlainen patti korvanlehdessä, ilmaantui salakavalasti, ei ollut kipeä niinkuin finni ja aiheutti allekirjoittaneessa varmuuden, että syöpäänhän tässä kuollaan ennen kevättä. :itku:

Onneks ei tullu tilattua tammiarkkua, kyseessä on jonkinlainen rauhasen tukkeutuma / "solmu", joka aukeaa itsekseen lähes aina... Niin kävi munkin tapauksessa. Lekuri sano, että joskus noi patit uusiutuu jatkuvasti ja ne voidaan leikata, se vaan on vaivan harmittomuuteen nähden aika iso operaatio kun korvanlehti pitää lähes irrottaa... Don't ask me why.

Mutta joka tapauksessa sanoisin, että huoli pois! :)

:offtopic:
Sanokaapas miten näitten alienfinnipattien aiheuttamat arvet saa pois? Minulla tuli viime vuoden puolella ällöttävä patti reiteen. Kun yritin sitä poistaa niin alkoi kammottava verenvuoto eli patti oli just sopivasti verisuonen kohdalla. Lopulta se lähti pois omia aikojaan mutta iholle jäi pieni arpi muistuttamaan patista...

:( :itku:

Varmaan kaikilla joilla on joskus ollut vähänkään enemmän finnejä tietää miten sairaalloisen hyvänolontunteen tuollaisen finnin räjäyttäminen tuo. Jees, suoraan peiliin. No, itsekin joskus vuosi sitten ajattelin ohimolta ihan vaan ohimennen puristaa finnin pois. Kohtuullisen kova puristus, kuului krunts, mutta mitään ei tullutkaan. Ei helkkari, se finni hajos sinne ihon alle, ikään kuin väärään suuntaan.

No siitä kohdasta tuli tosi kipeä ja sellainen pehmeä aikaisemman kovan sijaan. Ajattelin lopettaa sen finnin räpläämisen. No, seuraavana aamuna karu totuus paljastui. Koko ohimoon oli turvonnut sellainen kaksi senttiä korkea ja viisi senttiä laaja patti ja silmäkään en saanut kokonaan auki. Ja se oli tosi kipeä. Vähän aikaa olin hiljaista poikaa ja lopetin tollasten riskialuiden ronkkimiset. Oli kiva vastailla kysymyksiin, että mikä sun silmään on sattunut... Kyllä se pahin turvotus meni parissa päivässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom