Turussa securitas vai engel...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Itse oon hieman pihalla näistä vartiointifirmojen välisistä eroista joten voisko joku pakkiksen lukuisista vartijoista valaista hieman mitä eroa kyseisillä kahdella firmalla on? Oon aatellu että jos hakis töitä mutta mulla ei oo hajuakaan siitä että kumpi noista olis "parempi" vaihtoehto. Palkoissakaan varmaan ei oo eroja? Jostain muistan lukeneeni että Engelillä olis mielekkäämpiä kohteita tällä suunnalla, true or not..?

t: Uusi alalla

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rock^ sanoi:
Oon aatellu että jos hakis töitä mutta mulla ei oo hajuakaan siitä että kumpi noista olis "parempi" vaihtoehto.
Enpä minäkään noista tiedä muuta, kuin että on aika vitun paljon siistimpää sanoa "Oon töissä Securitaksella" :evil: kuin että "mä oon engelillä" :nolo:.
Just my 0,5 euros :)

Nojoo. Mitenkään Engeliä dissaamatta (ihan vähän vaan...) sanoisin, että ko. lafkan maine on omasta mielestäni vartiointialalla sangen persoonattoman mitäänsanomaton. Myös siivouspuolen lajihaara syö ehkä uskottavuutta vartioinnilta yleisesti, vaikka jotkut vartijat saattaisivatkin erottua edukseen.

Palkoissa ei ole eroa; niiden on pakko olla vartiointialan tes:n mukaiset, eli pienet.

Mene Seculle, jos neuvoa kysyt. Isommassa, kansainvälisemmässä ja kaikin puolin laadukkaammassa firmassa voit todennäköisesti luottaa paremmin kaikkien asioiden toimimiseen. Näin kertoo ainakin oma empiirinen kokemukseni. Työvuoroissa ja palkanmaksussa ei sössitä niin paljoa, paremmat työolot, kommunikointi pelaa asiakas-esimies-vartija -triangelissa, paremmat varusteet, kohteista todennäköisesti parempi valinnanvara (vaikka en juuri Turun tilanteesta tiedäkään mitään, mutta olettaisin näin.) Ja kyllä siinä on pieni rispektiero (jos peruslähtökohtaisesti alalla ylipäänsä on mitään rispektiä ylipäänsä..?) kertoa olevansa Securitaksella töissä kuin Engelillä. Perkele sentään, niillä Engelin lapasillahan roikkuu jotain siivousmoppeja siitä mailalenkistä ja kaasukotelossakin on usein saippuaa. Lisäksi se Engelin sininen toimiasu on jotenkin mauton. ............ nojoo. :david:

En ole Seculla töissä, mutta Engelissä on jotain vastenmielistä ja tyylitöntä.

Näin molemmissa firmoissa työssä olleena voin sanoa, että samaa hommaa teet, olit sitten töissä kummallatahansa. Seculla on ehkä paremmat varusteet ja muutenkin yhteydenpito tuntui toimivan paremmin Seculla. MUTTA siltikin moni vartija joka työskentelee Engelillä (nykyinen ISS) on entisiä Seculaisia, eli joku siinä firmassa mättää...

DoomStar sanoi:
Nojoo. Mitenkään Engeliä dissaamatta (ihan vähän vaan...) sanoisin, että ko. lafkan maine on omasta mielestäni vartiointialalla sangen persoonattoman mitäänsanomaton. Myös siivouspuolen lajihaara syö ehkä uskottavuutta vartioinnilta yleisesti, vaikka jotkut vartijat saattaisivatkin erottua edukseen.

Palkoissa ei ole eroa; niiden on pakko olla vartiointialan tes:n mukaiset, eli pienet.

Mene Seculle, jos neuvoa kysyt. Isommassa, kansainvälisemmässä ja kaikin puolin laadukkaammassa firmassa voit todennäköisesti luottaa paremmin kaikkien asioiden toimimiseen. Näin kertoo ainakin oma empiirinen kokemukseni. Työvuoroissa ja palkanmaksussa ei sössitä niin paljoa, paremmat työolot, kommunikointi pelaa asiakas-esimies-vartija -triangelissa, paremmat varusteet, kohteista todennäköisesti parempi valinnanvara (vaikka en juuri Turun tilanteesta tiedäkään mitään, mutta olettaisin näin.) Ja kyllä siinä on pieni rispektiero (jos peruslähtökohtaisesti alalla ylipäänsä on mitään rispektiä ylipäänsä..?) kertoa olevansa Securitaksella töissä kuin Engelillä. Perkele sentään, niillä Engelin lapasillahan roikkuu jotain siivousmoppeja siitä mailalenkistä ja kaasukotelossakin on usein saippuaa. Lisäksi se Engelin sininen toimiasu on jotenkin mauton. ............ nojoo. :david:

En ole Seculla töissä, mutta Engelissä on jotain vastenmielistä ja tyylitöntä.

Minä olin Seculla töissä eikä siellä toiminut mikään. Yksi pieni työntekijä jäi helposti ison firman jalkoihin. Työntekijöiden toiveita ei kuunneltu. Joskus meni monta päivää duunissa putkeen ilman mitään taukoa, koska oli työvuorot sekaisin tai työntekijä sairaana.

Valinnanvaraa ei ollut yhtään. Lupauksista ei pidetty kiinni. Duuniolosuhteet oli todella huonot ja sen totesi myös työsuojeluvaltuutettu.

Työsuhteen päättyminenkin oli ikävä sotku, josta jäi huono mieli.

Hippa sanoi:
Joskus meni monta päivää duunissa putkeen ilman mitään taukoa, koska oli työvuorot sekaisin tai työntekijä sairaana.

En ole Seculla töissä, mutta nämä on yleensä ihan sitä että kun oot liian suostuvainen ja ahkera niin sua käytetään silloin hyväksi.

Kyse siis ilmeisesti siitä että sut hälytettiin töihin jatkuvasti, kun joku oli kipeänä? Ja et ollut töissä vakituisena jossain kohteessa kiinni?

Näitä sattuu toisaallakin.

Kun työvuorosuunnittelijalla on se paska nakki siinä pöydällä odottamassa että joku on sairastunut ja tarvitaan uusi, niin se soittaa ensiksi sille joka viimeksikin suostui niihin ylimääräisiin töihin, ja suostuttelee ja jankkaa ja lupaa ehkä olemattomia korvauksia tms., että saisi homman pois päiväjärjestyksestä.

Mä vedän sitä linjaa että mä olen yksittäinen työntekijä, ja toisena osapuolena iso yritys jossa tuhansia työntekijöitä. Ne saa AINA jonkun ratkaisun siihen työvuoro-ongelmaan, mutta minä en saa tuuraajia omille menoilleni, enkä ketään nukkumaan puolestani kertyneitä univelkojani pois.n

Eli teen duunini hyvin, mutta jos mä en ehdi tai tahdo töihin, mä sanon työkutsuun että ei. Ei tarvitse olla mikään lammas.

Jos oikein laiska olet niin älä vastaa puhelimeen. ;)

turre101 sanoi:
En ole Seculla töissä, mutta nämä on yleensä ihan sitä että kun oot liian suostuvainen ja ahkera niin sua käytetään silloin hyväksi.

Kyse siis ilmeisesti siitä että sut hälytettiin töihin jatkuvasti, kun joku oli kipeänä? Ja et ollut töissä vakituisena jossain kohteessa kiinni?

Näitä sattuu toisaallakin.

Kun työvuorosuunnittelijalla on se paska nakki siinä pöydällä odottamassa että joku on sairastunut ja tarvitaan uusi, niin se soittaa ensiksi sille joka viimeksikin suostui niihin ylimääräisiin töihin, ja suostuttelee ja jankkaa ja lupaa ehkä olemattomia korvauksia tms., että saisi homman pois päiväjärjestyksestä.

Mä vedän sitä linjaa että mä olen yksittäinen työntekijä, ja toisena osapuolena iso yritys jossa tuhansia työntekijöitä. Ne saa AINA jonkun ratkaisun siihen työvuoro-ongelmaan, mutta minä en saa tuuraajia omille menoilleni, enkä ketään nukkumaan puolestani kertyneitä univelkojani pois.n

Eli teen duunini hyvin, mutta jos mä en ehdi tai tahdo töihin, mä sanon työkutsuun että ei. Ei tarvitse olla mikään lammas.

Jos oikein laiska olet niin älä vastaa puhelimeen. ;)

Ei vaan istuin vakkarina yhdessä respassa (niin kuin istui moni muukin). Kun joku oli sairaana ei ollutkaan riittävästi kiertävää työvoimaa, jolloin osa jäi ilman taukoa kokonaan. Pahimmassa tapauksessa tätä kesti monta päivää putkeen.

Siinä vaiheessa rupes homma toimii, kun alkoi todella tympiä ja ilmoitin, että joko tauko tulee tai mä pistän luukut kiinni tauon ajaksi. Ei ollut kovin kivaa, kun tauottajaksi tuli vihainen esimies.

Seculla on se paha puoli että se on julkinen pörssifirma. Siis entistäkin enemmän vain tuotto ratkaisee -> turha toivoakaan minimipalkkoja enempää etuja. Pienemmissä firmoissa on usein parempi neuvotteluvara palkkojen suhteen. Engel alkaa vain olla jo niin iso ettei sekään enää kuulu tuohon pikkukastiin vaan sielläkin tehtävä-/henkilökohtainen- palkanlisä on enemmän poikkeus kuin sääntö. Tunnen ihmisiä molemmista firmoista, sekä työskenteleviä, että muualle siirtyneitä (ja heidän syynsä). Itse en menisi kumpaankaan, ellei tulisi jokin speciaaliceissi (esim. mielenkiintoinen kohde tjt). Kummassa tahansa firmassa joutuisin varmasti pelkällä TES minimillä työskentelemään.

DoomStar sanoi:

TES määrää vain minimin, ei maksimia. On firmoja joissa ainakin joissakin kohteissa tai särmälle tekijälle maksetaan enempi kuin TES vaatii.

Nimim. "Ei päivääkään TES-taulukoiden minimeillä vartioinut"

Hippa sanoi:
Ei vaan istuin vakkarina yhdessä respassa (niin kuin istui moni muukin). Kun joku oli sairaana ei ollutkaan riittävästi kiertävää työvoimaa, jolloin osa jäi ilman taukoa kokonaan. Pahimmassa tapauksessa tätä kesti monta päivää putkeen.

Ok, ymmärsin väärin, eli niin että sut on hälytetty töihin aina ilman minimiä 10 tuntia vuorojen välissä, eli "putkeen".

Tätäkin nimittäin tapahtuu, ja jos on tarpeeksi kiltti suostuakseen niin niitä töitä kyllä riittää. Töistä ei tällä alalla tunnu pulaa olevan.

Hulluimpia suorituksia mitä olen nähnyt, on kun eräässä kohteessa innokas ja hyväuskoinen tuore työntekijä istui 29h työvuorossa... se on mielestäni jo aika...*ei löydä sanaa*

Edellisessä duunipaikassanikin oli tuo tauotus-systeemi myöskin parille respa-tyypille, eli silloin harvoin kun itse tein päivätöitä (yleensä tykkään tehdä enemmän yövuoroja) niin olin se joka kävi tuuraamassa paria heppua ruokatunnin ajan.

Näissä tosin on järki päässä, jos ruokatunti meinasi venähtää jonkin ongelmatilanteen takia, niin paikalle hälytettiin 1-2 piirikuskia jotka hoitivat homman.

Siinä vaiheessa rupes homma toimii, kun alkoi todella tympiä ja ilmoitin, että joko tauko tulee tai mä pistän luukut kiinni tauon ajaksi. Ei ollut kovin kivaa, kun tauottajaksi tuli vihainen esimies.

Tämä oli oikein! :thumbs:

Jos ei olisi tuokaan auttanut niin sitten tosiaan ne luukut kiinni. Ryppyilevät työnantajat ja esimiehet kuriin prkl.. :curs:

Se on kyllä totta että JOS on paikka jossa oikeuksia poljetaan, niin niitten vaatiminen saa yleensä aikaan aika ilkeitä irvistyksiä joltakulta...

Jissen sanoi:
Seculla on se paha puoli että se on julkinen pörssifirma.

Kuten on muuten myös Falck, ohimennen mainiten. Engelkö ei ole? En tiennytkään.

TES määrää vain minimin, ei maksimia. On firmoja joissa ainakin joissakin kohteissa tai särmälle tekijälle maksetaan enempi kuin TES vaatii.

Nämä firmat taitaa olla lähinnä pienempien paikkakuntien vartioliikkeitä isommassa firmassa kaikkia kohdellaan kun identtisiä apinoita orrella. :jahas:

Kun tekee työnsä hyvin niin tuntuu saavan vapautta vaikuttaa työkohteisiinsa ja työvuoroihinsa enemmän, mutta enpä ole törmännyt minäkään kollegaan joka saisi extra-palkkaa.. tai sitten niistä ei hiiskuta. :rolleyes:

TES:in mukaiset palkkatasot maksetaan kohteen mukaan 1-5 ihan joka jannulle ja lain määräämät lisät, muttei mitään extraa.

Välillä vähän ihmettelenkin jos joku lähtee pahasta paikasta duuniin tai joutuu tekemään pitkää vuoroa, niin ei ne pelkät hälytyskorvaukset tm. kauheasti lohduta, jotain extraa pitäisi herua...

turre101 sanoi:

Nämä firmat taitaa olla lähinnä pienempien paikkakuntien vartioliikkeitä isommassa firmassa kaikkia kohdellaan kun identtisiä apinoita orrella. :jahas:

Kun tekee työnsä hyvin niin tuntuu saavan vapautta vaikuttaa työkohteisiinsa ja työvuoroihinsa enemmän, mutta enpä ole törmännyt minäkään kollegaan joka saisi extra-palkkaa.. tai sitten niistä ei hiiskuta. :rolleyes:

TES:in mukaiset palkkatasot maksetaan kohteen mukaan 1-5 ihan joka jannulle ja lain määräämät lisät, muttei mitään extraa.

Välillä vähän ihmettelenkin jos joku lähtee pahasta paikasta duuniin tai joutuu tekemään pitkää vuoroa, niin ei ne pelkät hälytyskorvaukset tm. kauheasti lohduta, jotain extraa pitäisi herua...

Mun yksi työkaveri on myöntänyt saaneensa palkankorotuksen eli sen tessissä mainitun henkilökohtaisen lisän. Suomeksi siis hän saa enemmän palkkaa kuin on pakko maksaa.

Olis se ihan kiva saada extraa esim. respana siitä, että osaa pakollisten lisäksi jotain muutakin kieltä :)

turre101 sanoi:

Onhan se omistajansa kautta, muttei pelkästään itsenään. Mutta kuten jo mainitsin tuossa niin Engel alkaa olla mielestäni liian iso. Toisin kuin esim. IT-alalla, näillä palvelualoilla palkat (niiden pienuus) ovat yksi niistä asioista joilla saadaan tulos nousemaan ja osakkaat tyytyväisiksi.

turre101 sanoi:
Nämä firmat taitaa olla lähinnä pienempien paikkakuntien vartioliikkeitä isommassa firmassa kaikkia kohdellaan kun identtisiä apinoita orrella

Itse tulin alalle n. 200 hengen firmaan ja sain heti ns. kolmostason tehtävästä nelosen palkkaa. Koeajan jälkeen sain vitostason palkkaa. Sittemmin vaihdoin firmaa kun kohde lähti alta kilpailutuksessa Engelille. Minulle tarjottiin mahdollisuus jatkaa samassa kohteessa Engelillä, mutta kieltäydyin. Vaihdoin toiseen n. 200 hengen firmaan ja nyt minulla on TES mukainen palkkaluokka tehtäväkuvauksen mukaisesti, mutta henkilökohtainen lisä päälle.

Koskaan ei ole tarvinnut tyytyä pelkkään TES-palkkataulukon minimiin, mutten olekaan noille isoille firmoille mitään duunia tehnyt. Niin, ja pääkaupunkiseudulla työskentelen. Täällä on työvoimapula tällä alalla varsin kova, kuka tahansa pääsee heti duuniin. Siksi täällä on melko helppoa vaatia "pätevyydestä" enempi kuin minimiä.

Hippa sanoi:
Olis se ihan kiva saada extraa esim. respana siitä, että osaa pakollisten lisäksi jotain muutakin kieltä

Täällä Helsingissä tiedän montakin respaa joissa on 4-5 tason palkkaus juuri edustus/kielitaidon vuoksi, ja tiedän jopa yhden jossa on 5 tason lisäksi 200 tai 250 euron lisä, en enää muista kumpi. Syynä juurikin se että tehtävään on erittäin tiukat kielitaitovaatimukset (molemmat kotimaiset + vähintään englanti sujuvasti, yleisillä kielikokeilla testatut) ja asiakkaan vaatima edustuskelpoisuus on tiukka (ei ylipainoisia rastapäisiä tatuoituja nenärenkaisia hiippareita).

Jissen sanoi:
Itse tulin alalle n. 200 hengen firmaan ja sain heti ns. kolmostason tehtävästä nelosen palkkaa. Koeajan jälkeen sain vitostason palkkaa. Sittemmin vaihdoin firmaa kun kohde lähti alta kilpailutuksessa Engelille. Minulle tarjottiin mahdollisuus jatkaa samassa kohteessa Engelillä, mutta kieltäydyin. Vaihdoin toiseen n. 200 hengen firmaan ja nyt minulla on TES mukainen palkkaluokka tehtäväkuvauksen mukaisesti, mutta henkilökohtainen lisä päälle.

Tuolla vartijakurssilla eräs kaveri oli hakenut myös hieman pienempään firmaan, ja sai heti kolmostason palkan sopimukseen, vaikkei tällä kaverilla ole edes vartijakorttia vielä. Tehtävänä Piiri. Tää tyyppi tosin suoritaa sitä ammattitutkintoa, mutta voisin veikata että kyseinen heppu saisi väliaikaisellakin kortilla kyseistä palkkaa.

Jissen: voisitko kertoa mitä nuo 200 hengen firmat ovat, niin selvittäisin niiden tilanteen täältä Turun seudulta. Jos et halua jostain syystä mainita sitä täällä julkisesti, niin laita vaikka sähköpostilla rockotus@hotmail.com?

...jos itsekin sais sitten jotain plussia kun oon hyvä kielissä ja lihaa on aika paljolti... :D

Rock^ sanoi:
Jissen: voisitko kertoa mitä nuo 200 hengen firmat ovat, niin selvittäisin niiden tilanteen täältä Turun seudulta. Jos et halua jostain syystä mainita sitä täällä julkisesti, niin laita vaikka sähköpostilla rockotus@hotmail.com?

Tiedän ettei kummallakaan ole toimintaa Turun suunnalla.

Täällä Helsingissä tiedän montakin respaa joissa on 4-5 tason palkkaus juuri edustus/kielitaidon vuoksi, ja tiedän jopa yhden jossa on 5 tason lisäksi 200 tai 250 euron lisä, en enää muista kumpi. Syynä juurikin se että tehtävään on erittäin tiukat kielitaitovaatimukset (molemmat kotimaiset + vähintään englanti sujuvasti, yleisillä kielikokeilla testatut) ja asiakkaan vaatima edustuskelpoisuus on tiukka (ei ylipainoisia rastapäisiä tatuoituja nenärenkaisia hiippareita).

Noin ei ole joka paikassa, kuten esim. ei nykyisessä kohteessani. Vaan ihan mukava paikka, niin.. :rolleyes:

Nykyisessä duunipaikassani edellytetään englanninkielen taitoa. Paikka on sangen konservatiivinen, eli päiväsaikaan ei töissä näy pitkätukkaisia miehiä, ei korvarenkaita, tatuointeja näkyvillä, lävistyksiä, räikeän väristä tukkaa...Respassa ollessani vedän sopivaa "small-talkia" ulkomaalaisillekin, ja olen ystävällinen.

Kohteessa vartijoiden kontolla on koko yrityksen (yksi Suomen suurimmista ja kansainvälisimmistä) kulunvalvonta, LVI-valvonta, avaimet, ym.

Omaan 5 vuoden vartijakortin, kaikki EA-koulutukset, ynnä muuta oheiskoulutusta, ja suoritan parhaillaan ammattitutkintoa loppuun.

Mikäkö palkkaus? TES 2-taso. :eek:

Turre101, hankit toki kannukset ensin tuollaisessa. Pidät huolen, että saat hyvää palautetta asiakkaalta, ja hyvän todistuksen firmaa vaihtaessa niin suunta on ylöspäin. :)

Jissen sanoi:
Seculla on se paha puoli että se on julkinen pörssifirma. Siis entistäkin enemmän vain tuotto ratkaisee -> turha toivoakaan minimipalkkoja enempää etuja. Pienemmissä firmoissa on usein parempi neuvotteluvara palkkojen suhteen. Engel alkaa vain olla jo niin iso ettei sekään enää kuulu tuohon pikkukastiin vaan sielläkin tehtävä-/henkilökohtainen- palkanlisä on enemmän poikkeus kuin sääntö. Tunnen ihmisiä molemmista firmoista, sekä työskenteleviä, että muualle siirtyneitä (ja heidän syynsä). Itse en menisi kumpaankaan, ellei tulisi jokin speciaaliceissi (esim. mielenkiintoinen kohde tjt). Kummassa tahansa firmassa joutuisin varmasti pelkällä TES minimillä työskentelemään.
Kuulostaa meikäläisen Deja vu:lta ,eräältä toiselta foorumilta? :D

Ei viitsi toista vartiointiin liittyvää trediä avata niin laitetaan perään vaan.

Kertokaapas vähän kokemuksia vartijat, jotka ootte piiripuolella duunissa.

Minkälaista yleisesti on homma, onko kovaa kiirettä vai luppoaikaa liiaksikin?

Ja ennenkaikkea - mites ruokailu? Täytyykö mutustaa eväitä autossa / syödä esson baarissa nakkisämpylää vai onko aikaa tai jokin "tukikohta" yleensä missä voi mässyttää ja ehkä lämmittääkin ruokaa?

Itse kun on käynyt mielessä jos tässä syksyllä / talvella lähtis kokeilemaan piirin puolta (nyt paikallispuolella), enkä tiedä hommasta oikeastaan mitään niin siksi utelen, kukaan kavereistakaan ei satu olemaan juuri piiripuolella niin ei oo kuullut kokemuksia.

Pääkaupunkiseutua tunnen tosi huonosti, mutta jostain vantaalta / espoosta kun huristelisi jotain rauhallisempaa piiriä niin varmaan onnistuisi ihan ok..

Suositut

Back
Ylös Bottom