Tupakoinnista?

Kyllä mä söin aina samalla tavalla vaikka tupakoinkin. Uni ei tullut yhtä nopeasti jos kävi juuri tupakalla ennen nukkumaanmenoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
oppilas sanoi:
Oon ennekin kuullut sellasta että nikotiini ois muka yksi kaikista eniten riippuvuutta aiheuttamista aineista. Ja olen aina ihmetellyt että mistä ihmeestä noita tutkimustuloksia tulee,

Ei sillä että mitään detaljeja oikeasti itse tietäisin, mutta nikotiinin ja tupakan vaikutukset (nopea nikotiinipiikki) aivojen välittäjäaineisiin ovat kyllä tiedossa. Tupakka omaa ihan oikeasti kunnollisen addiktiopotentiaalin. Se on sitten eri asia miten eri ihmiset reagoivat eri piristeisiin ja päihteisiin. Itse en ole polttanut mutta vierestä katsonut sitä kuinka lopettaminen ei ole aina pelkästään "asenteesta" kiinni. Ja aivokemiaan vaikuttavilla lääkeaineilla voidaan vaikuttaa siihen kuinka helppoa nikotiinista on päästä eroon eli kyllä kyseessä on ihan oikea riippuvuus jolla on fysiologiset perusteet.

Saahan toiset meistä viinastakin ihan ylimaailmallisen menon päälle siinä missä toisilla vain jutut huononevat ja liikkeet hidastuvat. Nämä kaverit tuntuu monesti olevan niitä joilla putket venähätää ylipitkiksi.

JSmith sanoi:
Ei sillä että mitään detaljeja oikeasti itse tietäisin, mutta nikotiinin ja tupakan vaikutukset (nopea nikotiinipiikki) aivojen välittäjäaineisiin ovat kyllä tiedossa. Tupakka omaa ihan oikeasti kunnollisen addiktiopotentiaalin. Se on sitten eri asia miten eri ihmiset reagoivat eri piristeisiin ja päihteisiin. Itse en ole polttanut mutta vierestä katsonut sitä kuinka lopettaminen ei ole aina pelkästään "asenteesta" kiinni. Ja aivokemiaan vaikuttavilla lääkeaineilla voidaan vaikuttaa siihen kuinka helppoa nikotiinista on päästä eroon eli kyllä kyseessä on ihan oikea riippuvuus jolla on fysiologiset perusteet.

Saahan toiset meistä viinastakin ihan ylimaailmallisen menon päälle siinä missä toisilla vain jutut huononevat ja liikkeet hidastuvat. Nämä kaverit tuntuu monesti olevan niitä joilla putket venähätää ylipitkiksi.

En sitä väitäkkään, että röökinlopettaminen olisi helppoa ja olen itsekin seurannut sivusta röökaamisen loputtomia lopettamisyrityksiä, mutta silti heroinistien vieroitusoireet ovat aivan eri tasoa kuin polttajien. En ole esim koskaan kuullut kenenkään tupakanpolttoa lopettavan purevan itseltää kieltä poikki vieroitustuskissaan.
Ja vaikka nikotiini onkin addiktiivista, niin ei ne itse vieroitusoireet ole niin pahoja etteikö niitä kestäisi jos haluaa. Ja pitää muistaa, että henkinen riippuvuus voi olla ihan yhtä paha kuin fyysinenkin, onhan olemassa peli-, netti- ja uhkapeliriippuvaisia, jotka eivät kerta kaikkiaan pysty hillitsemään halujaan vaikka kyseessä olisi vaimon ja lapsien hyvinvointi.

oppilas sanoi:
Ja vaikka nikotiini onkin addiktiivista, niin ei ne itse vieroitusoireet ole niin pahoja etteikö niitä kestäisi jos haluaa.

Vieroitusoireiden voimakkuus ja addiktiopotentiaali ovat kaksi eri asiaa.

Esim. alkoholin välittömät vieroitusoireet ovat paljon nikotiinia voimakkaammat, mutta addiktiopotentiaali selvästi nikotiinituotteita heikompi.

En minä ainakaan ole nähnyt tupakasta vierottautuvaa voihkimassa kalpean hikisenä vuorokautta samalla ajoittain oksennellen ja ollen muutenkin selkeästi heikossa kunnossa.

vaikka tämä onkin vähän :offtopic: tupakkaan liittyen niin kysyn silti tässä kun en viitsi uutta aihetta avata. Nousin autosta ylös ja ajattelin vetää oikein kunnolla raikasta ilmaa sisääni niin vedinkin sitten pakokaasuja henkeen ja pientä päänsärkyä ja huimausta oli sen jälkeen niin voiko olla että minulle tuli tuosta häkämyrkytys? pitäisikö huomenna mennä käväseen terveydenhoitajalla?

Threadin alottajan kysymykseen: "Nikotiinin johdosta myös glukoosia vapautuu verenkiertoon kehon glukoosivarastoista. Aivot aistivat glukoositason nousseen ja päättelevät,
että tupakoija on juuri syönyt. Ne lakkaavat vapauttamasta aineita, jotka aikaansaavat nälän tunteen. Siksi savukkeen jälkeen tuntee olonsa vähemmän nälkäiseksi.

Nikotiini vaikuttaa aivojen kautta myös aineenvaihduntaan. Tupakoitsijoilla on hieman tupakoimattomia nopeampi aineenvaihdunta, ja he painavat keskimäärin neljä kiloa vähemmän. " :) Lähde: http://www.jellinek.nl/brain/

vaikka tämä onkin vähän :offtopic: tupakkaan liittyen niin kysyn silti tässä kun en viitsi uutta aihetta avata. Nousin autosta ylös ja ajattelin vetää oikein kunnolla raikasta ilmaa sisääni niin vedinkin sitten pakokaasuja henkeen ja pientä päänsärkyä ja huimausta oli sen jälkeen niin voiko olla että minulle tuli tuosta häkämyrkytys? pitäisikö huomenna mennä käväseen terveydenhoitajalla?
Kysytkö nyt tosissasi, että saitko yksistä syvähenkosista häkämyrkytyksen?:D

Jollei autosi pakosarjasta vuoda kaasut suoraan raitisilman sekaan, niin tuskinpa mitään myrkytystä olet onnistunut saamaan.:rolleyes:

Yks tuttu on lopettanu monen vuoden röökin polton ku seinään, samoin pysty lopettaa vuoden kestäneen aineiden käytön. Ihmisissä todellakin on isoja eroja, jotku ku päättää jotain, se myös pitää...

Yks tuttu on lopettanu monen vuoden röökin polton ku seinään, samoin pysty lopettaa vuoden kestäneen aineiden käytön. Ihmisissä todellakin on isoja eroja, jotku ku päättää jotain, se myös pitää...
Joo mutta se kynnys aloittaa uudelleen tupakointi/käyttö on paljon pienenpi kun on tupakoinut jo ennemmin. Tämä on se suurempi ongelma. Moni lopettaa silloin kun kaikki on hyvin, mutta retkahtaa heti jos elämäs pikkusen jokin kusee.

Kyllä kait sitä sitten viimeistään laihtuu kun tulee syöpä tai kunnon keuhkoahtauma, silloin ei enää varmaan halua edes elää.

Onkos kellään kokemusta vesipiipputupakasta? Itse olen harkinnut vesipiipun ostamista sikaritalosta ja siihen päälle jotain hyvin maustettua vesipiipputupakkaa. Satunnaiseen käyttöön...

Riittäisikö nuo pienimmät vesipiiput tuolla sikaritalossa, tietysti jos ovat vain muuten hyviä niin aina parempi kun on pieni, ei tule paljoa kerralla sauhuteltua :D

Onkos kellään kokemusta vesipiipputupakasta? Itse olen harkinnut vesipiipun ostamista sikaritalosta ja siihen päälle jotain hyvin maustettua vesipiipputupakkaa. Satunnaiseen käyttöön...

Riittäisikö nuo pienimmät vesipiiput tuolla sikaritalossa, tietysti jos ovat vain muuten hyviä niin aina parempi kun on pieni, ei tule paljoa kerralla sauhuteltua :D

Tarkoitatko shishaa?

Mulla on Egyptistä tuotuja vesipiippuja kaksikin, tosin toisesta on tiivisteet paskana eli se on lähinnä koriste. Polteltiin lukion ykkösellä joskus ihan aina kaikissa bileissä ja illanvietoissa shishaa ja siitä tykkäävät kyllä ihan nekin jotka eivät polta tupakkaa. Double apple on aika hyvää, samoin kirsikka :) Nyt en ole piiiitkään aikaan poltellut, sillä en ole saanut aikaiseksi ostaa hiiliä. Harvemmin sitä muutenkaan jaksaa virittää.

Luulin muuten pitkään ettei shishassa ole nikotiinia, mutta kyllä siinä kuulemma onkin ? Ei se kyllä nikkistä poista silti, maistuu vaan hyvältä ja savu on ihanan paksua.

Komppaan täysin. It´s all in the mind. Itse lopetin kovien huumeitten päivittäiskäytön seinään vuosia sitten, ja nyt on tupakan polton kanssa menossa sama homma. Ilman mitään ulkopuolista apua tai lääkitystä. Tosin huumeitten suhteen vaihdoin kaupunkia, jotta tuttavapiiri vaihtui, tupakkaa saa kaikkialta, joten saa nähdä miten jätkän käy.

Komppaan täysin. It´s all in the mind. Itse lopetin kovien huumeitten päivittäiskäytön seinään vuosia sitten, ja nyt on tupakan polton kanssa menossa sama homma. Ilman mitään ulkopuolista apua tai lääkitystä. Tosin huumeitten suhteen vaihdoin kaupunkia, jotta tuttavapiiri vaihtui, tupakkaa saa kaikkialta, joten saa nähdä miten jätkän käy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom