Tupakoinnista?

Jotkut ihmiset perustelevat tupakointiaan painonhallintasyillä? Voisiko joku kertoa savuttomalle mihin tämä "laihduttava" vaikutus perustuu?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Roadstar sanoi:
Jotkut ihmiset perustelevat tupakointiaan painonhallintasyillä? Voisiko joku kertoa savuttomalle mihin tämä "laihduttava" vaikutus perustuu?

Kyllähän röökaaminen vähentää ruokahalua. Ja vaikkei jollakulla varsinaisesti vähentäisikään, niin kun ruoka-aika tulee, niin voi sitten poltella sen ajan, ja siten saada ajatukset pois ruuasta.

Kokonaan toinen juttu on, että kuinka fiksua moinen on...

Vähentääkös tupakointi ruokahaluja..? Jotain tällästä olen kuullut, mutta viisaammat jatkakoon...

Täytyy olla luonteen löysyyttä jos perustelee tupakanpolton painonhallintasyillä, mutta en ihmettele ollenkaan jos se hillitsee ruokahalua. Maistuu se tupakka nääs niin pahalle. Ja haisee!
Eiköhän ne tupakoinnista aiheutuvat haitat ole kuitenkin suuremmat kuin se, että saa painon pidettyä muutaman kilon alhaisempana kuin ettei polttaisi.

Lopetin tupakoinnin pari viikkoa sitten. Ruokahalu kasvaa ihan järjettömästi; tekee mieli syödä / juoda / maistaa / mikälie jotain koko ajan. Eli ainakin kannattaisi bulkata tupakoinnin lopettamisen yhteydessä; tuskin kuitenkaan on vaivan arvoista pakottaa itseään röökaamaan dietin aikana.

Täytyyhän tässä helvetin elämässä olla jotain mukavuuksiakin ja mulle se on rööki yks muitten ilojen joukos.Eikä tupakka mun ruoka haluihin vaikuta ainakaan mitenkään!

Kyllä itselläni ainakin ruokahalu kasvoi huomattavasti sen jälkeen kun lopetin ja huomasi sen jo lyhyen lakonkin jälkeen. Yksi syy tähän on ainakin makuaistin paraneminen.

Kyllä tupakka vähentää näläntunnetta, on sitä tutkittukin jonnin verran.
Aivojen mielihyväkeskukseenhan tuo vaikuttaa.
jos joku nyt sen takia tupakkaa polttaa, niin täytyy sanoa että kyllä on lepakoita tapulissa.

Itselläni taas tupakka lisää näläntunnetta mutta toisaalta kun polttaa röökiä, tuntuu että pitää useammin ravata vessassa "isolla" asialla... :rolleyes:
Vähän tämmönen kahviefekti, eli suolisto toimii nopeemmin kun polttaa pari röökiä tunnin aikana.

Itse en tosiaan polta muuten, joskus vitutukseen tai kun olen "juhlafiiliksillä" ;)

Jep..omallaki kohdalla löyty se syy painon hitaaseen nousuun röökistä. Nyt uppoo safkaa iha eri mallilla napaa, eikä mavetkaa aiheuta hengästymistä entisee mallii :thumbs: Ja maistuu se bisseki paremmalt..tosin kuppiloihi ei oo viel ratkeemisen pelossa uskaltautunu...

Pari vuotta sitten kun pidin n. 6kk:n tupakkalakon niin paino nousi 8 kiloa, lakko ei sitten pitänyt ja paino tippui lähes entisiin kiloihin. Pitäis kyllä taas kokeilla lopettamista, rahaakin säästyisi mukavasti. Mm. uusi penkki, pari tankoa ja kasa painoja tuli niillä rahoilla viimeksi hommattua.

roni20 sanoi:
Kyllä itselläni ainakin ruokahalu kasvoi huomattavasti sen jälkeen kun lopetin ja huomasi sen jo lyhyen lakonkin jälkeen. Yksi syy tähän on ainakin makuaistin paraneminen.

Tilapäinen painonnousu tupakoinnin lopettamisen jälkeen on aivan tavallista. Mitä sitten tulee röyhyttelyn aineenvaihduntaa kiihdyttävään vaikutukseen niin yleensä tutkimuksissa on päädytty lukuihin 5-10% eli todella marginaalinen. Jos syö 3,000 kcal treenipäivänä niin tuo em. tupakkakerroin antaa 150-300 kcal päivässä. Keuhkosyöpä ja vastaavat terveyshaitat, ääreisverenkierron huonontuminen mukaan luettuna, on niin suuri miinus että tuskin kukaan voi väittää naama peruslukemilla suosittelevansa tupakointia painonhallintaan.

:david:

Mä muistelen lukeneeni joskus että nikotiini myös supistaa vatsalaukkua tilapäisesti...hmmm....vai dementiaa..:D

Tuo dopamiinivaste seuraa nikotiinista kuin muistakin huumeista. Eli se "mielihyväkeskuksen" stimulaatio.

Helvetin turha päihde.

Q.Bijou sanoi:
Täytyy olla luonteen löysyyttä jos perustelee tupakanpolton painonhallintasyillä, mutta en ihmettele ollenkaan jos se hillitsee ruokahalua. Maistuu se tupakka nääs niin pahalle. Ja haisee!
Eiköhän ne tupakoinnista aiheutuvat haitat ole kuitenkin suuremmat kuin se, että saa painon pidettyä muutaman kilon alhaisempana kuin ettei polttaisi.

Pistää aina naurattamaan nämä savuttomien "mielen heikkous" kommentit. Kun eivät tiedä hevon vittuakaan mistä puhuvat. Olisi sama asia, jos minä menisin suunittelemaan skeittihallia :thumbs:

Taisteluahven sanoi:
Pistää aina naurattamaan nämä savuttomien "mielen heikkous" kommentit. Kun eivät tiedä hevon vittuakaan mistä puhuvat. Olisi sama asia, jos minä menisin suunittelemaan skeittihallia :thumbs:

No kyllä mulla ainakin on ihan Mielen/luonteen heikkoutta etten ole saanut lopetettua. En mä haluaisi polttaa, se lopettaminen on vaan niin vitun vaikeeta.

Tupakoivilla on muuten lievä häkämyrkytys päällä koko ajan, sillä tupakan palaessa syntyy häkää.

Saapas sanoi:
Tupakoivilla on muuten lievä häkämyrkytys päällä koko ajan, sillä tupakan palaessa syntyy häkää.

Juu, olisi myös kiinnostavaa tietää kuinka monta grammaa tai kymmentä grammaa keuhkoihin kertyy tervaa jos tupakoi 30 vuotta putkeen. Luulisi että hapenottokyvyssä tapahtuu aika peruuttamattomia muutoksia. Sen mitä itse tulin joskus polttaneeksi niin usein sai yskiä mustia tervaklimppejä keuhkoista. Huono homma.

Hehee mä kokeilin tässä dietillä ruveta syömään nikotiini purkkaa, jos se vaikka auttas vähän laihtumaan, mutta jo ekasta 4mg:n purkasta meinas tulla oksennus niin jäi siihen. Hirvee huimaus, tuntu että tulee yrjöt ja kurkkukipu niin antaa olla, tupakoinut en ole ikinä, kokeiltu on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom