Tuote hajoaa, takuu umpeutunut aikaisemmin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Pistin tästä aiheesta jo lakipuolellekin kysymystä, mutta ei oikein taida sitäkautta apuja tulla tähän.

Tässä vielä linkki siihen ketjuun, siellä kun ei viitti asiasta enempää vääntää, niin väännetään täällä:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=1510945#post1510945

Eli kyseessä on 4 vuoden ikäinen astianpesukone, joka oli vielä aika kalliskin ostettaessa. Se on kahden henkilön käytössä ollut, eli n. kahdesti viikossa käytetty. Mielestäni ei ole kohtuullista että siitä hajoaa poistovesipumppu ja että valmistaja ei muka missään vastuussa asiasta ole.

Täällä on monesti kuullut että esim. autoista on saatu valmistajalta hyvitystä vielä takuuajan jälkeenkin, jos vika ei ole mikään kuluvan osan kuluminen tai ns. itse aiheutettu.

Onko tällaisessa tapauksessa aivat turhaa alkaa vaatimaan jotain hyvitystä korjauskuluista, muistasin ainakin Hipan maininneen että näitä kannattaisi vaatia. Onhan tollaisen koneen käyttöikä varmaan ihan jotain muuta kuin n. 4 vuotta?

Voi olla että "narisen turhasta", vituttaa vaan kun vähällä käytöllä olevat suht tuoreet pelit laukeaa käsiin. Jotain saatanan kertakäyttötuotteita taitaa olla kaikki vähän kalliimmatkin kodinkoneet.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä kodinkoneiden pitää kestää kauemmin kuin virallinen takuu. Myyjään yhteyttä, sitten maahantuojaan, sitten kuluttaja-asiamieheen. Esim. televisioissa raja on käytännössä 5 vuotta.

Riippuu aika paljon tuotteen merkistä, kuinka helposti korvaavat takuuttoman tuotteen hajoamisen . Esim. systeriltä hajosi Sonyn digikamera ja Jvc:n telkkari (molemmissa takuu umpeutunut). Sony korvasi uuden kameran heti, Jvc:n kanssa taistelu jatkunut 6 kk, ( olisivat myyneet uuden kuvaputkitelkkarin "alennuksella" 450 € :rolleyes: )
 
karpossa ( :D ) oli joskus tällaisesta puhetta, taisi olla vielä juurikin pesukone kyseessä. en ole varma, mutta olikohan niin että sen tietyn liikkeen myyjä ei suostunut korvaamaan, mutta joko ketjun pomo tai laitteen maahantuoja korvasi korjauksen.
 
Toi on Rosenlewin kone, että pitäisi ihan laatupeli olla muutenkin.

Hitto, kattelin tota merkkiä kuitista ja huomasin että tossa alla lukee 5 V turva, kodinkoneet. Eli minkälie turvan olen noille ottanut. Eli eiköhän tässä tapauksessa ainakin saa hillot pois joltakin. :D
 
Jaahas, 2 ja puoli vuotta vanhasta hellasta lähtee uuninluukun lasi itsekseen irti. Takuu tietty 2 vuotta ja tehdas (Rosenlew :rolleyes: ) sanoo että ei kustanna korjausta. Taidan liimailla tuon ite kiinni, mutta vituttaa ihan periaatteesta. Saa olla viimeinen "kotimainen laatutuote" jonka ostin.
 
Minusta Kuluttajavalituslautakunnan näkemys on usein ollut, että tällaisen kodinelektroniikan pitäisi kestää kyllä vähän pidempäänkin kuin takuu ja siksi ovat usein suositelleet laitteen huollon korvaamista.
 
Minusta Kuluttajavalituslautakunnan näkemys on usein ollut, että tällaisen kodinelektroniikan pitäisi kestää kyllä vähän pidempäänkin kuin takuu ja siksi ovat usein suositelleet laitteen huollon korvaamista.
Saahan ne suositella vaikka mitä kun sillä suosituksella ei ole mitään painoarvoa.
 
Toi on Rosenlewin kone, että pitäisi ihan laatupeli olla muutenkin.

Hitto, kattelin tota merkkiä kuitista ja huomasin että tossa alla lukee 5 V turva, kodinkoneet. Eli minkälie turvan olen noille ottanut. Eli eiköhän tässä tapauksessa ainakin saa hillot pois joltakin. :D

Jahas, vanha ketju nostettu. Eli mun kohdalla tuo turva kattoi kulut. Ei ollut halpa remppa tossa jääkaapissa.
 
Saahan ne suositella vaikka mitä kun sillä suosituksella ei ole mitään painoarvoa.

On sillä aikalaillakin painoa, koska kyseessä on yrityksen maine ja suosituksia uhmanneet joutuvat Kuluttajavalituslautakunnan shitlistille.
80% yrityksistä noudattaa suosituksia (vielä suurempi osa, jos ei lasketa konkurssissa olevia), koska se yhden asiakkaan tyytyväisenä pitämisen hinta on pieni, kun vaakakupissa on koko yrityksen maine.
Mitä isompi firma kyseessä, sen todennäköisempää on suositusten noudattaminen, koska vaikkapa suurelle kodinkonevalmistajalle tai myymäläketjulle moinen kolaus maineeseen voi tietää jo myynnin laskua.
 
Jaahas, 2 ja puoli vuotta vanhasta hellasta lähtee uuninluukun lasi itsekseen irti. Takuu tietty 2 vuotta ja tehdas (Rosenlew :rolleyes: ) sanoo että ei kustanna korjausta. Taidan liimailla tuon ite kiinni, mutta vituttaa ihan periaatteesta. Saa olla viimeinen "kotimainen laatutuote" jonka ostin.
Asutko Espanjassa tai jossain muussa halpatuotannon maassa? :jahas:
 
Eli kyseessä on 4 vuoden ikäinen astianpesukone, joka oli vielä aika kalliskin ostettaessa. Se on kahden henkilön käytössä ollut, eli n. kahdesti viikossa käytetty. Mielestäni ei ole kohtuullista että siitä hajoaa poistovesipumppu ja että valmistaja ei muka missään vastuussa asiasta ole.

Jahas, vanha ketju nostettu. Eli mun kohdalla tuo turva kattoi kulut. Ei ollut halpa remppa tossa jääkaapissa.

No ei varmaan ollut halpa, jos astianpesukoneesta tehtiin jääkaappi :D Vai menikö multa joku pointti taas ohi :)
 
Jaahas, 2 ja puoli vuotta vanhasta hellasta lähtee uuninluukun lasi itsekseen irti. Takuu tietty 2 vuotta ja tehdas (Rosenlew :rolleyes: ) sanoo että ei kustanna korjausta. Taidan liimailla tuon ite kiinni, mutta vituttaa ihan periaatteesta. Saa olla viimeinen "kotimainen laatutuote" jonka ostin.
Mulle Rosenlewin maahantuonti sponssasi äskettäin 5v vanhaan jääkaappiin jonkun rikkimenneen virransyöttöpiirin.
 
Sinänsä harmittaa, kun tutuillekkin pitää oikein painottaa, että se takuu ei merkkaa mitään. Jos laite ei ole upouusi, niin sitten ei pieniä korjauksia enää suositella korjattavaksi, menee asiakkaan piikkiin. Mutta esim alta 2 vuotta vanha kannettava tietokone jos losahtaa kokonaan, niin turha itkeä rauennutta takuuta. Kyllä se korjataan.

Eli joku revennyt jääkaapin tiiviste, tai irronnut ikkunaluukku unista ei mene kuin uuden laitteen piikkiin, tai korjataan sen annetun takuuajan sisälle. Isompi koneistovika taas kuuluu tuotevastuun piikkiin. Jos siis laite on hajonnut normaalissa käytössä.
 
1 vuotta vanhasta HPn lippulaiva läppäristä kärähti ensin wlankortti ja sitten näytönohjain, no takuu on noissa roskissa vuosi(olis ollut 2 vuotta jos joku ois kertonut että sen voi pidentää sen takuun) --> huoltoon --> sanovat että kosteusvika eivätkä korvaa ja kehottavat viemään vakuutusyhtiölle tms paskaa. Iha tuulesta temmattu koko kosteusvika.
 
No jos se oli kosteusvika, niin ei edes kuukauden vanhaa konetta korjata/korvata valmistajan verkoston kautta, vaan asia kuuluu vakuutusyhtiölle.

Oli vastaava tilanne lähisukulaisten kanssa ja haukkuivat vakuutusyhtiön pystyyn. Kuitenkaan ei löytynyt vahinkoa, vaan selittämättömästi oli emolevy kosahtanut. Ei sisi vakuutusyhtiön piriin kuuluva vahinko. Nyrkkiä pöytään ja HP kyllä huolsi koneen. Kauppias esitti mulkkua ja höpisi jostain vuoden takuusta. Se ei oo penniäkään sen Elisan myyjän taskusta pois. Kunhan ei jaksanut hoitaa asiaa. Tai sitten koulutus on tosi huonoa. Sen esimies sitten otti reklamaation vastaan ja kone kävi puolassa.
 
1 vuotta vanhasta HPn lippulaiva läppäristä kärähti ensin wlankortti ja sitten näytönohjain, no takuu on noissa roskissa vuosi(olis ollut 2 vuotta jos joku ois kertonut että sen voi pidentää sen takuun) --> huoltoon --> sanovat että kosteusvika eivätkä korvaa ja kehottavat viemään vakuutusyhtiölle tms paskaa. Iha tuulesta temmattu koko kosteusvika.


Aavistuksen yli vuoden vanhasta HPsta meni just samat jutut ja kone oli huollossa loppujen lopuks 3 kertaa. Emolevyssä oli tyyppivika ja HP sen tunnustikin. Sit 1,5v kohdalla pikanäppäimet teki tenän ja laitoin kovan kovaa vastaan -> eivät enää omanneet varaosia joten nyt syksyllä laittoivat postissa tulemaan uuden "vastaavan" eli siis huomattavasti uudemman/paremman kuin entinen oli. Joskus näinkin päin.

Mussuttivat kyllä takuun loppumisesta joka välissä, mutta kun sanoo tietävänsä mikä on valmistajan virhevastuu niin kyllä ottivat pitemmittä puheitta huoltoon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom