Tumma riisi / pasta

Mikä siinä tummassa riisissä / makaronissa on parempaa kuin vaaleassa? Olen käsittänyt että hiilari olisi hitaammin imeytyvää, onko näin?

Itselläni aika iso osa ruuasta koostuu tällä hetkellä vaaleasta makaronista, sillä usein syön esim. seuraavanlaista salaattia:

2,5dl makaronia (RAAKAMITTA, Torino)
1 purkki tonnikalaa vedessä (140g, Rainbow)
1 Tomaatti pilkottuna (80g)
Tuorekurkkua pilkottuna (250g)
Rypsiöljyä 2RKL (14g)

Tuon pastan voisi vaihtaa tummaan, vaan mistäs sitä löytää? En ole löytänyt lähikaupoista muuta kuin yhdenlaista 3-viljan pastaa, joka ei tosin tummaa ollut, eikä myöskään makaronia. Jotain kiekuran muotoisia härpättimiä olivat. :) Riisiähän on ihan vaaleaa ja tummaa, onko näin myös makaronin kanssa vai puhutaanko 3-viljan makaronista "tummana"?

Minkälainen tuo makaroni muuten on ravintolähteenä, vaikka sisältääkin paljon hiilaria, olen käsittänyt ettei olisi hassumpi energianlähde bodarillekaan, eikös tuo kumminkin suht hitaasti imeytyvää hiilaria ole? (Taitaa riippua myös miten löysiksi ne keittää =)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pähkinänkuoressa se on niin, että valkaistuissa jauhoissa on jäljellä lähestulkoon vain energia, eli melkein kaikki ravinteet on poistettu. Näin yksinkertaistettuna.

Mika

Originally posted by Tigerclaw
Pähkinänkuoressa se on niin, että valkaistuissa jauhoissa on jäljellä lähestulkoon vain energia, eli melkein kaikki ravinteet on poistettu. Näin yksinkertaistettuna.

Kerrotko vielä missä muodossa se energia on jauhossa jäljellä, jos melkein kaikki ravintoaineet on poistettu? nopeutenako?

Täälläpäin ainakin prismassa ja k-kaupoissa on myytävänä torinon ruis -ja kaurapastaa. Maistuu ainakin mun mielestä ihan samalle, ja tulee "kylläisempi" olo pitemmäks aikaa. tai sit vaan kuvittelen :)

"Kerrotko vielä missä muodossa se energia on jauhossa jäljellä, jos melkein kaikki ravintoaineet on poistettu? nopeutenako?"

:)

Mutta vastataan nyt silti. Eli vaaleissa jauhoissa on hyvin paljon ns. tyhjiä kaloreita. Sama pätee karamelleihin, eli kyseisten tuotteiden ravintoarvot ovat kyseenalaisia, koska vitamiineista ja kivennäisaineista puuttuu suuri osa.

En tiedä onko se nopeutta vai hitautta...;)

Mika

Itse olen tykännyt popsia tuommoista, olikohan tuokin Torinon, vehnänalkiomakaronia. Ihan ok näköiset ravintoervot oli kaura- ja ruispastaan verrattuna, osaisko joku haukkua tuon lyttyyn vai jatkanko popsimista? :) Parraan makuista makaroonia sitten mummin makaronilaatikon. Nyt on tosin mahdollisimman vähähiilihydraattinen dieetti menossa, mutta tuota tykkään syödä jos jotain lisuketta ruualle laitan.

mites vaalee makaroni dietillä? onko sillä glykedeemisellä indeksillä niin paljoo merkitystä jos kumminkin ollaan 500kaloria miinuksella, protskua ja rasvoja saa tarpeeks? tulee aika usein syötyä noita saarioisten valmismakaroonilaatikoita ku oon nii osaamaton ja laiska kokki...

Kuulin, että vaaleasta riisistä ja pastasta ei voi saatuja proteiineja hyödyntää lihaskasvuun, koska aminohappo koostumus on vääränlainen. Onko sama juttu tummalla makaroonilla? Ilmeisesti ei. Siinä ainakin yksi syy vaihtaa tummaan makaroniin.

metalman sanoi:
Täälläpäin ainakin prismassa ja k-kaupoissa on myytävänä torinon ruis -ja kaurapastaa. Maistuu ainakin mun mielestä ihan samalle, ja tulee "kylläisempi" olo pitemmäks aikaa. tai sit vaan kuvittelen :)

K-kaupasta minäkin tuota ostan. Torino on mielestäni aika hyvän makuista.
100g: 350 kcal p18g h59g r3,9g <- Ei noissakaan valittamista pitäisi olla.

On se vaan niin väärin, että vaalea makaroni on niiiiin paljon halvempaa suhteessa tummaan. :curs: Niinpä oon ratkaissut asian toistaiseksi niin, etten viitsi ostaa kumpaakaan.

Mä olen vetänyt nyt vuoden koko ajan Torinon 6 minuutin Ruispastaan. En ole koskaan ajatellut, että sen voisi luokitella "tummaksi" pastaksi - sen verta hyvin se uppoaa. Jos makaroni voi maistua aivan psykoottisen hyvältä, niin sen tekee Torinon Ruispasta. Mä en yksinkertaisesti kyllästy siihen ollenkaan. Varmaan 200 satsia oon nyt ehtinyt vetään tota + purkki tonnikalaa, soijaa ja chilikastiketta. Tekoaika se kuusi minuuttia. Makuasioista ei tietenkään voi kiistellä, kun taas tosiasioista tunnetusti voi!

Täälläkin tulee vedeltyä kaura- ja ruismakaronia ja täysjyväriisiä. Hyvänmakuisiahan nuo ovat. Mitenkäs muuten, kun Uncle Bent's:iltä on tullut jo jonkin aikaa sitten se täysjyväriisi joka on valmista 10minuutissa? Onko tuossa nyt sitten jotain huonoa vrt. tumma riisi jonka keittoaika on 30-45min?

Vinopenkki sanoi:
On se vaan niin väärin, että vaalea makaroni on niiiiin paljon halvempaa suhteessa tummaan. :curs: Niinpä oon ratkaissut asian toistaiseksi niin, etten viitsi ostaa kumpaakaan.

Täytyy kyllä sanoa, että aika huonosti menee, jos ei ole varaa sikanautaa ja kaurapastaa ostaa :)

Se Torinon kaurapasta on kyllä hyvää ja hintaa ei ainakaan lähikaupassa ole erityisemmin verrattuna valkoiseen versioon.

kata sanoi:
Ero vaaleilla ja tummilla pastoilla on esim. kuidun määrässä ja siksi tumma täyttää paremmin.

Ero vaaleilla ja tummilla pastoilla on myös niiden etenemisessä kehon sisällä. Vaalea pasta menee tuohon navan alle orastavien vatsalihasten ja nahkan väliin. Tumma pasta menee suoraan hihaan. :lol2:

Oon juuri dieetillä ja olen huomannut että tuo Ben sedän tumma riisi pitää kylläisenä paljon paremmin kuin ns. valkoinen riisi. Ihan hyvän makuistakin. Kannattaa kokeilla jos diettailee.

Kokeilkaapa italialaista lyhytjyväistä täysjyväriisiä jota saa ainakin luontaistuotekaupoista(maahantuoja Makrobios, mistä tilaan ruokapiirin kautta 25 kiloa kerrallaan) jos hyvää riisiä haluatte. Parempaa en ole löytänyt.

sporter sanoi:
Kuulin, että vaaleasta riisistä ja pastasta ei voi saatuja proteiineja hyödyntää lihaskasvuun, koska aminohappo koostumus on vääränlainen. Onko sama juttu tummalla makaroonilla? Ilmeisesti ei. Siinä ainakin yksi syy vaihtaa tummaan makaroniin.

Nyt on mennyt vähän faktat sulla sekaisin. Siis: molempien, riisin ja vehnän proteiinien aminohappoprofiili on epätäydellinen. Tähän ei valkoisuus/kokojyvä vaikuta mitenkään. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö näiden proteiineja voisi käyttää lihaskasvuun. Se vaan tarkoittaa sitä, että yksinään tällaisia epätäydellisiä proteiininlähteitä ei tulisi käyttää. Jos syöt samalla aterialla vaikka jotakin eläinperäistä proteiinia, joka "täydentää" aninohappoprofiilia, voidaan myös vehnän ja riisin proteiineja käyttää lihaskasvuun siinä missä muutakin.

Olinko tarpeeksi epäselvä? :nolo: :)

Omskakas sanoi:
Jos syöt samalla aterialla vaikka jotakin eläinperäistä proteiinia, joka "täydentää" aninohappoprofiilia, voidaan myös vehnän ja riisin proteiineja käyttää lihaskasvuun siinä missä muutakin.

Ihan hyvää settiä Omskakakselta, mutta tarkennetaan nyt vielä, että ei tarvitse syödä edes samamalla aterialla, kunhan esim. päivinä (taikka kuukautena ja sitä kautta vuosina) kokonaisuudessaan saadaan myös paremman aminohappoprofiilin omaavista lähteistä protskuja.

Siksipä kaikkien lähteiden proteiinit tulisi laskea kokonaismäärään mukaan, koska kokonaisuudessa paremmat lähteet täydentävät huonompia.

:kippis1:

Suositut

Back
Ylös Bottom