Tulisijan lämmittäminen oikeaoppisesti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meillä meni mökillä viime kesällä piipunpellit vaihtoon, ja tein sitten itse pellistä uudet. Tehtiin sellanen pikkujippo niihin ajatellen tuota häkähommaa. Eli leikkasin pellin takimmaisiin kulmiin sellasen sentti kertaa sentti viisteen, niin häkä pääsee VARMASTI pois vaikka pellin laittaa vahingossa liian aikaisin kiinni. Eikä varmasti noin pienestä "reiästä" lämpöä juuri pääse harakoille.

Sitten tuota sytyttämistä helpottaakseen voi uudet puut laittaa uuniin jo silloin, kun lämpö uunissa on laskenu alle 80 asteen. Tuossa lämpötilassa puut ei enää käryä, mutta kuivavat ihan helvetin hyvin. Ei tarvii pahemmin pähkäillä syttyykö puut vai ei.

:offtopic:

Joissakin vamispelleissäkin on tuo häkäreikä, ja toisaalta se on myös ihan hyvä jos on kaksikerroksinen talo ja pelti ensimmäisessä kerroksessa niin ei sitten pippu hohka kylmää yläkertaan...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuosta sytyttämisestä ja siitä jos ei uuni vedä. Joskus vuosia sitten sai aina mökillä kikkailla ja kotipuolessakin että sai uunin vetämään jos sitä ei oltu pitkään aikaan käytetty. Ja samoin sitten joskus kun ei tahtonut syttyä kunnolla... niin kerran sitten päätin että nyt ei enää tuhrata tulitikuilla,sytykkeillä jne. Ja hommasin tuollaisen ja eipä ole tarvinnut tikkuja eikä muutakaan sytykkeitä repiä kun vaan latoo puut uuniin ja antaa vähän aikaa toholla liekkiä niin johan syttyvät. Ja sitten jos ei uuni esim. pitkän tauon jälkeen vedä niin antaa vaan kauemmin tuolla liekkiä että alkaa hormit jne. lämmetä niin johan vetää.
Ja onhan sitten varalla viellä ihan kunnon nestekaasutoho jos tuolla ei riitä teho.
 

Liitteet

  • kosani.jpg
    kosani.jpg
    37 KB · Katsottu: 6 665
Tuosta sytyttämisestä ja siitä jos ei uuni vedä. Joskus vuosia sitten sai aina mökillä kikkailla ja kotipuolessakin että sai uunin vetämään jos sitä ei oltu pitkään aikaan käytetty. Ja samoin sitten joskus kun ei tahtonut syttyä kunnolla... niin kerran sitten päätin että nyt ei enää tuhrata tulitikuilla,sytykkeillä jne. Ja hommasin tuollaisen ja eipä ole tarvinnut tikkuja eikä muutakaan sytykkeitä repiä kun vaan latoo puut uuniin ja antaa vähän aikaa toholla liekkiä niin johan syttyvät. Ja sitten jos ei uuni esim. pitkän tauon jälkeen vedä niin antaa vaan kauemmin tuolla liekkiä että alkaa hormit jne. lämmetä niin johan vetää.
Ja onhan sitten varalla viellä ihan kunnon nestekaasutoho jos tuolla ei riitä teho.

Tuossa on jo liikaa hai-tekkiä...:D
Jos on veto-ongelmia, kannattaa polttaa siellä alhaalla olevassa "kanavassa" tai mikä sen nimi sitten onkaan, vaikka sanomalehtiä tai muuta helposti syttyvää. Edesauttaa ihan helvetisti tuota vetämistä ja puu palaa paljon paremmin eikä savuuta sisälle.
 
Tuossa on jo liikaa hai-tekkiä...:D
Jos on veto-ongelmia, kannattaa polttaa siellä alhaalla olevassa "kanavassa" tai mikä sen nimi sitten onkaan, vaikka sanomalehtiä tai muuta helposti syttyvää. Edesauttaa ihan helvetisti tuota vetämistä ja puu palaa paljon paremmin eikä savuuta sisälle.

Eikä ole vaan tehdään elämä helpoksi... ja siellä "kanavassakin" käyttää hieman kaasuatohoa niin ei tarvitse repiä mitään lehteä...


ps. oltiin metsällä joku vuosi sitten ja siellä sellaisella yleisellä nuotiopaikalla oli pari miestä eteläsuomesta ja siinä sateessa sitten olivat löytäneet jotain märkiä puita joita yrittivät saada syttymään. Tultiin autolla samalle paikalle ja siinä aikani katsoin sitä nuotion tuhrausta ja kun ei ottanut "tuli allensa" niin päätin hieman auttaa eli kirves takakontista ja kävelin pikkuisen matkan metsään josta löysin kunnon tervaskannon ja se pilkkeeksi mukana nuotiopaikalle. Sitten pilkkeet tulee tuolla toholla tuleen... oli siinnä hieman kaverilla hymy naamalla kun ne vieraat miehet totesivat että eivät ole koskaan ennen nähneet jonkun sytyttävän nuotiota niin helposti...
 
Tuosta sytyttämisestä ja siitä jos ei uuni vedä. Joskus vuosia sitten sai aina mökillä kikkailla ja kotipuolessakin että sai uunin vetämään jos sitä ei oltu pitkään aikaan käytetty. Ja samoin sitten joskus kun ei tahtonut syttyä kunnolla... niin kerran sitten päätin että nyt ei enää tuhrata tulitikuilla,sytykkeillä jne. Ja hommasin tuollaisen ja eipä ole tarvinnut tikkuja eikä muutakaan sytykkeitä repiä kun vaan latoo puut uuniin ja antaa vähän aikaa toholla liekkiä niin johan syttyvät. Ja sitten jos ei uuni esim. pitkän tauon jälkeen vedä niin antaa vaan kauemmin tuolla liekkiä että alkaa hormit jne. lämmetä niin johan vetää.
Ja onhan sitten varalla viellä ihan kunnon nestekaasutoho jos tuolla ei riitä teho.

Kosaanilla sytytetään täälläkin, vittu mä mikään partiolainen olen. Syttyy isompikin halko hetkessä.
 
Mikähän mahtaa olla vialla kun peltien raoista tulee nokea sisälle? Nokivedestä ei ole kysymys, vaan sellaisista pienistä ja kuivita hiutaleista jotka hajoavat ja sotkevat kun niihin koskee. Kiuas ja takka vetävät kuten pitääkin, eikä nokea tule silloin kun tulisijassa/tulisijoissa on tuli. Nuohouksen puutteesta ei pitäisi olla kysymys, koska sauna on otettu käyttöön vasta tänä kesänä. Lisäksi on vielä puuhella, mutta sitä en ole koskaan lämmittänyt.

Saunaan korvausilma tulee putkella ulkoa kiukaan viereen. Takan korvausilma tulee takan etupuolelle, en tosin tiedä mistä putki lähtee.
 
Peltien sopiva sulkemisaika riippuu tosiaankin uunin sekä rakennuksen tiiviydestä kuten täällä todettiin. Itselläni mökillä molemmat niin hataria, että suljen heti kun liekkejä ei enää näy mutta toisissa olosuhteissa varmaan hyvä lykätä sulkemista.

Mökillä ei puille ole kunnon varastotilaa vaan joudun polttamaan joskus hyvinkin märkää puuta ja sytyttämään niin moneen tulisijaan tulen ettei mikään päältäsytytys tms tule kyseeseen vaan alta aina sytytän. Teen itse briketit niin, että pilkon sisävuorauslevyä (Tuulileijona tms) kämmenen kokoisiksi kappaleiksi, laitan ämpäriin ja kaadan litran verran valopetrolia sekaan, kansi kiinni ja ravistus. Tuloksena brikettejä, joilla melkein mikä tahansa syttyy ja niitä laitan myös veto-ongelmien estämiseksi alaluukkuun.

Mainittua puhalluslamppusysteemiä täytyy kokeilla, kun uunit ovat ruvenneet ikääntyessään vetämään yhä huonommin vaikka niitä nuohotaan säännöllisesti. Hyvä ketju!
 
Ketjun innoittamana aloin katselemaan netistä häkävaroittimia, ja niitähän tosiaan on laidasta laitaan, niin ominaisuuksien kuin hinnan suhteen. Verkkokauppa.comin suosituin häkävaroitin näyttäisi olevan tämmöinen, mahtaako tuo olla merkittävästi huonompi kuin tuplasti kalliimpi vehje? Jos näissä alle 100e hintaisissa vehkeissä on oikeasti kongreettisia eroja ja halvempi on tosiaan huonompi, ostan tietty tuon kalliimman. Tähän mennessä tosiaan on pari talvea lämmitelty takkaa ilman häkävaroitinta, joten joka tapauksessa harppaus omassa turvallisuudessa ja mielenrauhassa tulee olemaan merkittävä.
 
:face:
Ei hemmetti missään tulisijassa poltella märkää puuta...
Se on sama kun viskaa seteleitä sinne pesään..

Pittee taas vähän häröillä.. Esim. isoja eriä (rekkakuormia) polttopuuta ostettaessa märän puun halvempi hinta auttaa, ettei märkä puu ole välttämättä sen kalliimpi energianlähde. Muuten kyllä, ei voi suositella kotitakassa poltettavan. Metsässä märän puun polttaminen on ihan hauskaa (jos osaa ja on pakko) :)

- - - Updated - - -

..Ja noin yleisesti häkäpitoisuuksista. TTL:n sivuilta lainattua:

Lieviä muutoksia sydämen ja hermoston toiminnassa voi ilmetä jo 50 ppm:n (58 mg/m3) häkäpitoisuudessa. Häkäpitoisuus 200 ppm (230 mg/m3) aiheuttaa noin tunnin altistuksen jälkeen voimakasta päänsärkyä ja 500 ppm:n (580 mg/m3) pitoisuus noin 20 minuutin kuluttua. Pitoisuus 1 000 - 10 000 ppm (1 160 - 11 600 mg/m3) aiheuttaa päänsärkyä, huimausta, hengästyneisyyttä ja pahoinvointia noin 10 minuutin jälkeen ja kuoleman, jos altistuminen jatkuu 10 - 45 minuuttia pitoisuudesta riippuen.

Tuo 50ppm on aika pirun matala määrä. Ja henkilökohtaisia eroja varmasti on. TUpakkamiehillä häkää jo normaalistiki veressä niinpaljon, ettei kai tuollainen vielä missään tunnu, mutta joku herkkä puhtaan metsän sporttihirmu voi olla herkempi. Jos sellatteen häkävarottimien kanssa alkaa raja-arvoja lähestyä, niin on erittäin suositeltavaa a) sijoittaa se oikeaan paikkaan (niin, oliko se häkä ilmaa kevyempää vai painavampaa.. ja miettiä, mihin se menee takasta tullessaan; kun on vielä lämmintä.. kertymää lienee järkevin seurata, eikä yksittäistä pölläytystä). Lisäksi b) kannattanee olla kalibroitu (eli kallis, kuten sanottu) kampe; ettei mittavirheen takia arvot ole 20 ppm kun oikeesti huikentelee satkun nurkilla, kalibrointi ja sijoitusvirheen takia..
 
Pittee taas vähän häröillä.. Esim. isoja eriä (rekkakuormia) polttopuuta ostettaessa märän puun halvempi hinta auttaa, ettei märkä puu ole välttämättä sen kalliimpi energianlähde. Muuten kyllä, ei voi suositella kotitakassa poltettavan. Metsässä märän puun polttaminen on ihan hauskaa (jos osaa ja on pakko) :)

- - - Updated - - -
:face:
 
:face:
Ei hemmetti missään tulisijassa poltella märkää puuta...
Se on sama kun viskaa seteleitä sinne pesään..

Ei mitään uppotukkeja, mutta jonkin verran märkää puuta joutuu välillä polttamaan, kun puille ei kovin hyvää kuivatustilaa vain ole eikä kostean puun polttamisesta pidä mitään mörköä tehdä vaikka nykyaika onkin savukammoista.

Seteleitä ei mene yhtään sen enempää, kun puut tulevat omasta metsästä harventamalla.
 
Älkää missään nimessä polttako märkää puuta. Huono palaminen lisää paskan määrää niin tulisijassa kuin hormissakin. Tää taas huonontaa vetoa, eli kitupolttamalla huonoa, märkää puuta luotte tulisijaan ja hormiin pikeä, mikä johtaa pahimmassa tapauksessa nokipaloon. Terv. Nuohooja
 
Älkää missään nimessä polttako märkää puuta. Huono palaminen lisää paskan määrää niin tulisijassa kuin hormissakin. Tää taas huonontaa vetoa, eli kitupolttamalla huonoa, märkää puuta luotte tulisijaan ja hormiin pikeä, mikä johtaa pahimmassa tapauksessa nokipaloon. Terv. Nuohooja

Nyt kun on alan mies paikalla, niin kerrotko mitä tuo nokipalo käytänössä meinaa? Kun siis jos ajattelee että hormissa palaa niin mitä se aiheuttaa? Voi toki KVG, mutta ajattelin että alan ammattilainen osaisi kertoa tarkemmin tästä kun ei nyt yleisesti taida olla tietoa.

En polta märkää puuta kuin joskus nuotiossa.
 
Ei välttämättä koske kaikkia, mutta varmasti ainakin osaa... Eli itseä lähinnä naurattaa noi peltihifistelyt. "Puoliksi kiinni kun sininen liekki sammuu" yms.. Jos varaava tulisija on, niin ei kai se nyt näy lämmityskuluissa vittuakaan vaikka sen pellin laittaisi kiinni vasta sitten kun hiillos on kokonaan sammunut. Ja se mikä koskee ainakin osaa: varmasti samaan aikaan poltetaan vitusti ulkovaloja tai geneleccejä tai muita sähkölaitteita joten mitä sitten jos vuositasolla tulee pari kymppiä lisää laskua siitä, että EI ota riskiä häkämyrkytyksestä pistämällä peltiä liian aikaisin kiinni.

Ihan tosi, aika kasa kiveä lämmitetään ja jos se nyt puoli tuntia vielä on TÄYSIN auki se pelti, niin ei kai se nyt ketään konkurssiin aja? Samalla saa mielenrauhan häkävaaran suhteen.

En tiedä miten pitäis sytyttää, mutta itselle muutamassa vuodessa tullut rutiini avata pelti ja laittaa se kesäasentoon hetkeä ennen sytytystä --> lämmin huoneilma lähtee kohoamaan hormia pitkin ja aiheuttaa vedon. Jos oikein kova matalapaine on, niin avaan myös samasta huoneesta ikkunaa. Puut kannattaa laittaa aika pieneksi, säästyy paljolta vaivalta (ja toholta). Päältä oon koittanut koivun tuohella aina sytyttää, jos ei onnaa niin kiroilen hetken ja lataan pesän täyteen maitopurkkia, munakennoja ja tuohta. Jos ei vieläkään lähde niin kirveellä puut ihan silpuks. Koskaan ei ole savut tulleet sisään, vaimolla kai pari kertaa. Kai sillä on ollut pellit kiinni tms...

Hiton hoocee setti kyllä toi kaasutoho :D Onko se siinä hollilla kokoajan vai pitääkö se hakea erikseen jostain puuvajasta? Lapset olis mielissään kun sais tollasen käsiinsä :D

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää tuosta nokipalosta, että jos se syttyy niin onko siitä haittaa jos hormi vaan on kunnossa, eli ei rakoja? Tai siis näin kaupunkilaisena sitä miettii että pieni palo kiven sisässä --> ei kai se sieltä mihinkään leviä? Vaikka naapurit vois kattoo jos piipunhattua nuolisi liekit...
 
Mä kannan sisään aina valmiiksi puita kuivumaan ison korillisen. Kuivuu siinä ehkä muutaman päivän aina. En tiedä sitten kuinka kuivaa on, mutta ulkona tuo puu kasa on pressuilla peiteltynä.

Sytytän puut aina alta. Tuhkaluukku raolleen, kesäpelti auki ja tietty normipelti. Puusta vuoletuilla sytykkeillä sytytys.

Kun syttyy, niin kesäpelti ja tuhkaluukku kiinni ja 2-3 "pesällistä" roihuttelen. Aina sekä koivua, että havupuuta sekaisin.

Kesäpelti kannattaa sulkea heti kun mahdollista, että menee tuplakierrolle ja hormi ei turhaan kuumene (ainakin metallihormi)

Pellin sulkeminen sitten kun hiillos on hiipunut.

Ei kai tämäkään ole rakettitiedettä??

Teinkö taas jotain väärin??
 
Nyt kun on alan mies paikalla, niin kerrotko mitä tuo nokipalo käytänössä meinaa? Kun siis jos ajattelee että hormissa palaa niin mitä se aiheuttaa? Voi toki KVG, mutta ajattelin että alan ammattilainen osaisi kertoa tarkemmin tästä kun ei nyt yleisesti taida olla tietoa.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää tuosta nokipalosta, että jos se syttyy niin onko siitä haittaa jos hormi vaan on kunnossa, eli ei rakoja? Tai siis näin kaupunkilaisena sitä miettii että pieni palo kiven sisässä --> ei kai se sieltä mihinkään leviä? Vaikka naapurit vois kattoo jos piipunhattua nuolisi liekit...

Eli käytännössä se ensimmäinen vaihe on, että tulisijaan ja hormiin kertyy nokea. Karkeeta, mustaa ja huonosti palanutta, isoksi jäävää palamisjätettä(hyvä palamisjäte on vaaleenharmaata, erittäin kevyttä pölyä). Tää on semmonen ensimmäinen merkki, että poltettava puu on märkää ja/tai että palamista rajoitetaan (peltiä et pidetä täysin auki).
Kun tätä tarpeeksi kauan jatketaan, alkaa savukaasut kiertämään hitaammin, jolloin savukaasut ehtii viilentyä tulisjassa/hormissa, jolloin alkaa muodostua pikeä. Piki on sellasta kiiltävää, tiiliin helvetin kovin kiinni jäävää tervaa. Pikeä ei enään voi nuohota pois, vaan ainut poistotapa on polttotavan ja puun vaihtaminen ja polttaa oikein, jolloin pikin määrä vähenee kuumien savukaasujen syödessä sitä pois. Piki voidaan myös hallitusti polttaa pois.

Nokipalohan tapahtuu hormissa, ja voisi luulla ettei se ole ehjälle hormille mitenkään ihmeellinen juttu. Palon lämpötila voi kuitenkin nousta 1000 celsiukseen mikä voi saada hormin halkeamaan ja huonolla tuurilla se on sit katastrofi.
 
Jaa tämmöinenkin neuvova topikki on olemassa, hienoa. KÖYHÄT, älkää polttako märkää puuta tulisijassanne! Vituttaa omakotialueella, kun lämpötilan laskiessa pakkaselle avuttomat tradenomit yrittävät sytyttää takkaa - siinä onnistumatta.
 
Päältä sytyttäminen on kyllä hankalaa. Kerran mökillä yritin, ja puolen tunnin tikkujen raapimisen jälkeen ollut vieläkään tulta kiukaassa. Vanha kunnon "Aku Ankka"-nuotio (sytykkeet alla, puut pinottu päälle) lähtee aina ja kertalaakista.

Tulien teko vaatii vain harjoittelua. Aluksi oli hankalaa, mutta 34 vuoden harjoittelun jälkeen on kuin kusella kävisi.Syttyy päältä aivan helposti. Pilkon liiterissä sormen paksuista tikkua valmiiksi puu laatikon viereen sisälle. Tuohta puiden päälle ja muutama tikku niiden päälle, jo on ihme jos ei kuiva puu syty. Kovilla pakkasilla polttelen pääasiassa koivua ja nyt kun ollut leudompaa, niin olen leppää poltellut.

Viime kuussa sähkölasku 33 €, ja ne saa..an siirto maksut päälle. Talossa neliöitä 117 neliötä. Talossa kaksi pönttöuunia, yksi varaava takka ja puuhella uunilla, joilla pöperöt tehdään.
 
Kuivia kohtuu pieniä halkoja pesään, eikä liian tiheään.
Päälle ohuita pieniä puusäleitä kourallinen.
Sytytys ylhäältä jollain sytykkeellä.
Pelti ja tuhkaluukku auki kokonaan.
Kun alkaa palamaan hyvin, niin tuhkaluukku mahdollisimman pienelle missä vielä palaa hyvin vetäen.
Kun enää hiillos jäljellä, niin tuhkaluukku kiinni ja pelti edelleen auki.
Viimeistenkin hiillosten sammuttua laiteaan pelti kiinni.

Itse olen tämän kantapään kautta opetellut ja viisaimpien neuvoista oppinut. Nyt varaa takka hyvin. Viimeisenä itse opin, että kannataa pitää se tuhkaluukku tosiaan mahdollisimman pienellä, jotta iso ilmamäärä ei viilennä hormistoa. Nyt kun pienentänyt sen mahdollisimman pieneksi, niin johan kerää lämpöä jo pesälliselläkin.

Nuohojalta kannattaa kysellä kun poikkeaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom