Tulisijan lämmittäminen oikeaoppisesti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Kertokaapas te joilla kokemusta on, tai jos tiedätte olevan jotain ihan tukittuakin dataa asiasta, eli miten lämmitetään tulisija mahdollisimman optimaalisesti.

Eli onko iso ero vanhalla tulisijalla ja Tulikiven uusimmalla mallilla? Kannattaako puut polttaa mahdollisimman nopeasti vai hitaammin kituuttaen. Jotkut sytyttävät päältä ja jotkut alta jne jne. Peltejä laitetaan kiinni eritavalla yms.

Eli tällaisesta kaivattaisiin vähän vinkkejä. Itsellä ei tulisijaa ole, mutta työkaveri tossa muutti omakotitaloon ja on itse vähän tehtnyt tutkimusta ja kaipailisi vähän vinkkejä muilta.

Asia voi tuntua mitättömältä jonkun mielestä, mutta onhan tolla ihan käytännön merkityskin kun yhden talven aikana aika monta puuta poltetaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotkut sytyttävät päältä ja jotkut alta jne jne.

Päältä sytyttäminen on kyllä hankalaa. Kerran mökillä yritin, ja puolen tunnin tikkujen raapimisen jälkeen ollut vieläkään tulta kiukaassa. Vanha kunnon "Aku Ankka"-nuotio (sytykkeet alla, puut pinottu päälle) lähtee aina ja kertalaakista.
 
Kyllä tossa oli aika pitkälle kaikki oleellinen. Pellin oikeasta sulkemisajankohdasta voisin vähän lisätä. Mulla oli alkuaikoina tapana venailla sitä hiilloksen sammumista, että vois sen pellin sulkea. Joskus tuntu, että se hillos ei sammu ikinä, vaan aina jossain hehkuu vielä punaista. Pari kertaa suljin pellin liian aikasin sillä seurauksella että häkävaroitin rupes (onneksi) huutamaan keskellä yötä. Toisaalta jos sulkee pellin liian myöhään karkaa kaikki lämpö taivaalle. Mä olen ratkaissut tän niin, että kun hiillos osoittaa hyytymisen merkkejä lapioin sen metalliämpäriin ja vien pihalle. Sen jälkeen pellin voi sulkea turvallisesti ja tulisija rupeaa lämmittämään huonetta. Kun niitä hiiliä lapioi sinne metalliämpäriin kannattaa ämpäri laittaa sinne takan sisälle ja pitää peltiä auki ettei tuhkaa leviä huoneeseen. Eikä sitte sytytetä mitään maastopaloja tai muitakaan niillä kuumilla hiilillä...
 
Ei kai siinä muuta ole kun muistaa pari asiaa:

polttaa pesään hyvän hiilloksen (koivulla tule hyvä).

Muistaa kohentaa pesää usein.

Kun on iso hiillos ja ns. sininen liekki hävinnyt pukkaan pellin puoliksi kiinni.

Pellin suljen kokonaan vasta kun hiillos on kokonaan palanut. voi kestää useita tunteja.

Älä ikinä kohenna pesää sen jälkeen kun olet sulkenut peltiä... Tai juuri ennen pellin puolilleen laittamista.

Asun uudessa omakoti talossa ja kertaakaan ei ole häkähälytin riemastunut.



Yhteen vetona sanoisin että jos et sulje peltiä ollenkaan ennenkuin hiillos on hävinnyt kaikki lämpö menee harakoille.
 
Linkissä on kaikki oleellinen (ja vähän turhankin runsaasti tietoa).

Sen minkä poltat, niin mahdollisimman nopeasti ja kuumalla liekillä. Sitten pellit kiinni. (On tietysti mahdollista myös polttaa uuni rikki laittamalla liikaa erikoiskuivaa puuta, mutta jos käyttää tuota peukalosääntöä, että noin puolet palotilasta, niin kaikki hyvin.)

Tulella ei siis ole tarkoitus lämmittää huonetilaa (tunnelmakäyttö erikseen) vaan se uuni, joka sitten pikkuhiljaa alkaa lämmittää huonetta.

Jos uudet uunit ovat tosiaan noin tiiviitä, niin ennen peltien sulkemista kannattaa sitten odottaa jopa hiilloksen hiipumista. (Ajatus hiilien kantamisesta pihalle vaikuttaa silti ..öö.. vähintäänkin vaivalloiselta ja lämmityksen kannalta epätaloudelliselta.) Vanhemmissa uuneissa pätee se sääntö, että kun sinistä liekkiä ei enää näy, pellit voi laittaa kiinni vaikka hiillos hehkuisi miten punaisena. Aina siellä jossain sen verran rakoa on.

Roskia voi poltella sytykkeenä, mutta ekohippi polttaa enimmät roskat vasta sitten kun tuli on syttynyt kunnolla ja lämpötila on kova. Muovia en itse paljon polttaisi, jos samassa takassa on tarkoitus grillailla myös makkaraa. Vaikka kai ne useimmat pehmeät muovit ihan poltettavissa on.
 
Linkissä väitettiin, että räppänä täytyy olla aina hieman raollaan ja sitä en todellakaan allekirjoita ilman kunnon perusteluja.

On muuten aika mielenkiintoisia uusien uunien rakenteet. Tuntuu, että esim porukoitten leivinuunissa on perällä suora nousu hormiin. Nykyisissä homma toimii paljon järkevämmin ja samalla saadaan enemmän lämpöä kivimassan lämmittämiseen.

E: Onko tarkoitus palon aikana pitää pelti kokonaan auki?
 
palon aikana aina pelti auki.

Niin ostakaa se häkähälytin se on halpa henkivakuutus. Eikä sitten säästellä vaan ostetaan se hyvä=kallis.
 
Tapana kohentaa viimeisen kerran kun liekkiä ei enään näy ja kun tämän jälkeenkään ei enään liekkiä näy, pukkaan pellin kiinni, mitä kauemmin pellin sulkemista venaa sitä enemmän lämpöä menee harakoille. Asiaan vaikuttaa suuresti pellin laatu, vanha valurautainen pelti saattaa olla hyvinkin tiivis, mutta itselläni on rosteri pellistä tehty ei niin tiivis, eli hengittää aina vähän läpi. Talossa lisäksi koneellinen ilmanvaihto. Näillä eväillä häkä ei ole ollut koskaan ongelma.
 
palon aikana aina pelti auki.

Niin ostakaa se häkähälytin se on halpa henkivakuutus. Eikä sitten säästellä vaan ostetaan se hyvä=kallis.

Missä hinnoissa noi häkähälyttimet pyörii? Mä olen joskus miettiny sellasta mut sit taas se vanha virsi alkaa pyöriä mielessä, et onhan sitä vuosisatoja osattu lämmittää ilman häkähälyttimiäkin et täytyyhän munkin osata ;) Alkuun tietty hirvitti kauheesti mut pari vuotta on jo tässä asusteltu ja ihan hyvin on pärjäilty. Niitten halkojen raahaaminen ja puutyöt vaan välillä potuttaa mut kun ottaa urheilun kannalta ni mikäs siinä.
 
30 ekestä taitaa lähteä. Itellä tommonen olisko joku 60 eken vehe. Numero näytöllinen malli. Ei siinä numeronäytöllisessä ole mitään semmosta välttämätöntä mitä perusmallissakaan.

Itellä oli aluksi semmonen halvin mitä kaupasta löytyy. Se anto häläreitä jatkuvasti 2 viikon jälkeen lähin kauppaan kyselemään että onko tosi että kokoajan häkään kämpässä. Meinasivat että antaa helpommin virhehälytyksiä nämä halvat mallit.

nyt kun tuo numeronäytöllinen niin alle 28ppm on arvot olleet kokonaan.

Ilman hälytintäkin pärjää, mutta miksi ottaa riskiä jos kuiten tuolla rahalla saa??
 
Kannattaa myös ottaa selvää voiko liesituuletinta pitää päällä (jos sellainen on) samaan aikaan kun takkaa lämmitetään.
Meillä ei ainakaan voi koska liesituulettimen ilmanvaihto on jotenkin yhteydessä takan hormiin jolloin takka voi alkaa savuttamaan sisälle.
 
Kannattaa myös ottaa selvää voiko liesituuletinta pitää päällä (jos sellainen on) samaan aikaan kun takkaa lämmitetään.
Meillä ei ainakaan voi koska liesituulettimen ilmanvaihto on jotenkin yhteydessä takan hormiin jolloin takka voi alkaa savuttamaan sisälle.
Joo, aina (ainakin sytytysvaiheessa) liesituulettimet yms. kylppärin flektit pois päältä.

Ei se takan hormiin ole fyysisesti yhteydessä, mutta imee ilmaa sisältä ja synnyttää sisälle alipaineen eli vedon takan hormissa väärään suuntaan.

Sama ilmiö voi esiintyä oikein kuumana kesäpäivänä, jos pellit ovat auki. Sisälle tulee noen hajua kun takan hormi alkaa vetää väärään suuntaan.
 
Kattavat ohjeet näkyi tuolla linkin artikkelissa olevan.

Kuivat puut ja laatusytykkeet (paperi ei ole sellainen, mutta voi sitäkin käyttää) ovat semmoinen perusasia, mikä pitäisi muistaa aina. Eli järkkää hyvissä ajoin laadukasta klapia taatusti kuivaan varastoon nätisti ja ilmavasti pinottuna. Siinä kun ne klapit lojuvat eli kuivuvat joitain kuukausia, niin kalahtavat sitten kimakan kuivasti, kuten pitääkin. Onpa hyvä niillä lämmitellä leivinuunia, takkaa tai puukiuasta sitten talven pakkasilla, jopa ei-niin-kokeneen puulämmittäjän. :)

Mä asuin 11-19-v talossa, jossa oli puusauna ja lämmitin sen lähes aina. Siinä oppi arvostamaan kunnollisen tulen raaka-aineen, eli kuivien klapien merkitystä. Meille tilattiin yleensä kesällä metrin pöllejä sopiva määrä. Ne kumottiin vaan pihalle ja sitten äiti määräsi mut sahailemaan ne sopiviksi pätkiksi ja pilkkomaan kirveellä polttopuiksi. Oli hyvää arkiliikuntaa ja oppi monenlaista siinä sivussa. Ainiin, toki mun piti myös kuivaan sisävarastoon pinota pienimäni klapit. Itteeni sain siis syyttää sitten syksyllä ja talvella, jos olin laiskotellut polttopuiden pienimisessä.

Niin juu, tommosesta halkosavotasta syntyy aina hieman puunkuorta, sälöjä, risuja, tuohta ja sen semmoista sälää. Sitä kannattaa hieman kerätä talteen ja pistää klapien viereen esim. johonkin muovisaaviin kuivamaan ja poltella pois sytykkeinä myöhemmin.

Perussetti oli aina saunanlämmitystä varten semmoinen, että halkotelineeseen noin 2/3 semmoista normaalin kokoista hieman isompaa halkoa pohjalle, sitten 1/3 hieman pienempää ja pinnalle pientä sälöä, ihan pientä pilkettä alkusytytystä varten. Noilla kiukaan lämmitys sujui sopivasti, ensin alulle pienemmällä pilkkeellä ja hillitympää lämpöjen ylläpitoa isommilla klapeilla.

Fiskarsin halkaisukirves -> :5: Jos kotona tulee pienimuotoista puun pilkkomista, niin osta ihmeessä sopivan kokoinen, et kadu. Siihen kaveriksi laadukas saha, niin halkojentekeminen ei pahemmin harmita. Päin vastoin, sehän on kovin miehekästä ja voimailijalle sopivaa arkiliikuntaa. :D
 
Joo, aina (ainakin sytytysvaiheessa) liesituulettimet yms. kylppärin flektit pois päältä.

Ei se takan hormiin ole fyysisesti yhteydessä, mutta imee ilmaa sisältä ja synnyttää sisälle alipaineen eli vedon takan hormissa väärään suuntaan.

Sama ilmiö voi esiintyä oikein kuumana kesäpäivänä, jos pellit ovat auki. Sisälle tulee noen hajua kun takan hormi alkaa vetää väärään suuntaan.


Hyvä kun selvensit.
Hieman :offtopic:
Nyt varmasti selvisi miksi saunassa ja kylppärissä haisee välillä hieman savulle. Eli puulämmitteisen kiukaan hormin kautta (yhteydessä takan kanssa) pääsee saunaan hieman savua takkaa lämmittäessä, joko pellin raosta tai kiukaan kautta johtuen varmasti saunan ja kylppärin ilmanvaihdosta. Pitää kääntää vähän pienemmälle jospa korjaantuisi sillä. :D
 
Mökillä kertalämmittäisen saunan peltien kanssa olen noudattanut papan ohjetta, että pelti laitetaan kiinni jo sinisten liekkien aikana ja sitten vähän tuuletetaan ennen saunaan menoa. Tulee kuuma kiuas ja se pieni tuuletuskin ennen saunomista tekee vaan hyvää.

Sisällä tuvassa sitten toki vähän myöhemmin pellit kiinni, etenkin jos on nukkumaan menossa.
 
Mökillä kertalämmittäisen saunan peltien kanssa olen noudattanut papan ohjetta, että pelti laitetaan kiinni jo sinisten liekkien aikana ja sitten vähän tuuletetaan ennen saunaan menoa. Tulee kuuma kiuas ja se pieni tuuletuskin ennen saunomista tekee vaan hyvää.
Jahas, no jatketaanko me tästä sujuvasti kertalämmitteisen saunan lämmitysohjeilla? :D

Vanha kunnon kertalämmitteinenhän on parasta mitä voi olla. Voittaa mielestäni jopa savusaunan, kun ei sotke niin paljon.

Idea on sama: kuivilla puilla pyritään lämmittämään sitä kivikasaa, joka kiukaan sisällä on, ei itse saunatilaa. Alkuvaiheessa kaikki saunan pellit ja ikkunat ja räppänät auki, vähän savua sieltä tulee aluksi kuitenkin. Poltellaan se 3-4 pesällistä saunasta ja ilman lämpötilasta ja vaarin perinteistä riippuen. Talvella voi lämmityksen loppupuolella jo sulkea saunan ikkunan, että tila edes vähän lämpiää. En tekisi noin kuin Harimin pappa, vaan odottaisin kiltisti sinisten liekkien sammumista ja heittäisin siinä välissä pienet nokilöylyt vielä pelti auki. Hetki tuuletusta, sitten pelti kiinni ja räppänät kiinni. Lauteet voi harjata, koskapa nokilöylyt nimensä mukaan heittävät vähän nokea ilmaan. Tässä välissä saunan kannattaa antaa rauhassa siintyä ainakin tunnin verran. Isossa kiukaassa riittää löylyä moneksi tunniksi ja se paranee vaan vanhetessaan, joten mitään kiirettä saunaan ei ole.

Nämä ohjeet siis sellaiselle kansanperinnesaunalle, jossa on se vanhasta peltitynnyristä tehty kiuas täpötäynnä kiviä. Savusauna suunnilleen sama homma, mutta kai siinä on vielä jotain omia niksejä ja taikaloitsuja. :)
 
Idea on sama: kuivilla puilla pyritään lämmittämään sitä kivikasaa, joka kiukaan sisällä on, ei itse saunatilaa. Alkuvaiheessa kaikki saunan pellit ja ikkunat ja räppänät auki, vähän savua sieltä tulee aluksi kuitenkin. Poltellaan se 3-4 pesällistä saunasta ja ilman lämpötilasta ja vaarin perinteistä riippuen. Talvella voi lämmityksen loppupuolella jo sulkea saunan ikkunan, että tila edes vähän lämpiää. En tekisi noin kuin Harimin pappa, vaan odottaisin kiltisti sinisten liekkien sammumista ja heittäisin siinä välissä pienet nokilöylyt vielä pelti auki. Hetki tuuletusta, sitten pelti kiinni ja räppänät kiinni. Lauteet voi harjata, koskapa nokilöylyt nimensä mukaan heittävät vähän nokea ilmaan. Tässä välissä saunan kannattaa antaa rauhassa siintyä ainakin tunnin verran. Isossa kiukaassa riittää löylyä moneksi tunniksi ja se paranee vaan vanhetessaan, joten mitään kiirettä saunaan ei ole.
Minä olen pitänyt oven auki vain ensimmäisen pesällisen ajan, jos silloinkaan. Sen jälkeen ovi kiinni ja poltellaan vielä toinen pesällinen tai kolmaskin, jos on enemmän kuin oma perhe saunomassa. Pesälliset tietysti poltetaan hiillokselle asti ja eikä heitellä välissä yksittäisiä puita lisää. Kun on kunnon hiillos niin pelti kiinni ja sauna tunniksi siintymään. Häkä/nokilöylyt olen heittänyt vasta tässä vaiheessa. Pelti kiinni ovi auki ja puoli kuupallista vettä kiukaalle. Toistetaan kerran tai kahdesti. Sitten vaan huuhdotaan lauteet ja mennään saunomaan.

edit: lisätään vielä, että kertalämmitteisen lämmitän koivuilla, savusaunaan pitäisi olla leppää ihan niin kuin kalojenkin savustuspönttöön :D
 
Meillä meni mökillä viime kesällä piipunpellit vaihtoon, ja tein sitten itse pellistä uudet. Tehtiin sellanen pikkujippo niihin ajatellen tuota häkähommaa. Eli leikkasin pellin takimmaisiin kulmiin sellasen sentti kertaa sentti viisteen, niin häkä pääsee VARMASTI pois vaikka pellin laittaa vahingossa liian aikaisin kiinni. Eikä varmasti noin pienestä "reiästä" lämpöä juuri pääse harakoille.

Sitten tuota sytyttämistä helpottaakseen voi uudet puut laittaa uuniin jo silloin, kun lämpö uunissa on laskenu alle 80 asteen. Tuossa lämpötilassa puut ei enää käryä, mutta kuivavat ihan helvetin hyvin. Ei tarvii pahemmin pähkäillä syttyykö puut vai ei.

:offtopic:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom