Tulipa todistettua väliviikon positiivinen vaikutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja azzyyr
  • Aloitettu Aloitettu
Jehna. Pakko on muillekin kertoa miten väliviikko antoi todella hyvää potkua tämän viikkoiselle treenille. Aloitanpa ihan alusta.

Joulukuusta alkaen (sain vihdoin selän taas kuntoon) oon nyt käyny aivan säännöllisesti salilla nelijakoisella ohjelmalla. Hyvin on kulkenu ja tulokset on noussu roimasti alkupainoista ja alan olla jo vuoden 2000 tasolla. Mutta toissa viikolla treeni tuntui tosi tikkuiselle. Tuntui ettei mikään luistanu ja innostuskin alkoi jo katoamaan. Sattuipa sopivasti, että viimeviikon oli sali kiinni ja tuli ikäänkuin pakollinen treenitauko, kun en viitsinyt millekään vieraalle punttikselle raahautua.

Tällä viikolla on sitten fiilis ollut aivan jumalainen. Maanantaina oli vielä vähän tukkoista mutta esim. tänään ei raudat tuntuneet miltään. MaVe:ssakin vedin kevään ennätyssarjan ja tuntui että vielä jäi paukkuja varastoonkin. :thumbs:

Olisko ylikunto ollut kolkuttelemassa vai mistä vois johtua näin suuri fiiliksen ja myös voimatason paraneminen ihan vaan lepoviikon avulla? Aikaisemmat treenitauot ovat lähinnä olleet loukkaantumisten pakottamia.

Toivottavasti tämä "tatsi" pysyy vielä useamman viikon ja väliviikkoa kokeilen kyllä uudelleen. Pidän seuraavan väliviikon 12 viikon kuluttua, ja katson toistuuko vaikutus.
:)

Originally posted by azzyyr
Jehna. Pakko on muillekin kertoa miten väliviikko antoi todella hyvää potkua tämän viikkoiselle treenille. Aloitanpa ihan alusta.

Joulukuusta alkaen (sain vihdoin selän taas kuntoon) oon nyt käyny aivan säännöllisesti salilla nelijakoisella ohjelmalla. Hyvin on kulkenu ja tulokset on noussu roimasti alkupainoista ja alan olla jo vuoden 2000 tasolla. Mutta toissa viikolla treeni tuntui tosi tikkuiselle. Tuntui ettei mikään luistanu ja innostuskin alkoi jo katoamaan. Sattuipa sopivasti, että viimeviikon oli sali kiinni ja tuli ikäänkuin pakollinen treenitauko, kun en viitsinyt millekään vieraalle punttikselle raahautua.

Tällä viikolla on sitten fiilis ollut aivan jumalainen. Maanantaina oli vielä vähän tukkoista mutta esim. tänään ei raudat tuntuneet miltään. MaVe:ssakin vedin kevään ennätyssarjan ja tuntui että vielä jäi paukkuja varastoonkin. :thumbs:

Olisko ylikunto ollut kolkuttelemassa vai mistä vois johtua näin suuri fiiliksen ja myös voimatason paraneminen ihan vaan lepoviikon avulla? Aikaisemmat treenitauot ovat lähinnä olleet loukkaantumisten pakottamia.

Toivottavasti tämä "tatsi" pysyy vielä useamman viikon ja väliviikkoa kokeilen kyllä uudelleen. Pidän seuraavan väliviikon 12 viikon kuluttua, ja katson toistuuko vaikutus.
:)

eli meinaatko että kannattaa joku kerta vuodessa pidäyttäytyä salilta..siis jättää menemättä salille..kevyen viikon sijaan..

kyllä munkin täytyy yhtyä tohon ensimmäiseen, oon huomannu saman asian. tollanen tauko tekee aika ajoin pelkkää hyvää ihan jo psyykkisestikin, ellei nyt sit jollekin tule huono omatunto kun pitää väliviikon (ei mulle ainakaan). ja kyllähän tollasissa tilanteissa huomaa sen kun on aika hengähtää hieman, sen tuntee kyllä reenissä aivan varmasti. tuntuu ettei pysty, ei jaksa, ei maistu edes väkisin koko reeni vaikka sinänsä kaiken pitäisi olla ok. kokeilkaa ihmeessä jos ette ole vielä kokeilleet.

Mä pidän aina joulun pyhinä sellaisen 5-7 päivää kokonaan offia salilta, mutta muuten pidän treenirytmin kasassa. Toki vuoteen mahtuu päiviä, jolloin joutuu esim. siirtämään treenin seuraavalle päivälle...

10 päivää kun pitää offia niin tulee jo syyllinen olo. Sitten kun tauon jälkeen palaa raudan ääreen silmät kiiluen niin hyvää treeniä tiedossa. Paikat palautuneet ja uhma päällä.:curs:

Originally posted by Driven
10 päivää kun pitää offia niin tulee jo syyllinen olo. Sitten kun tauon jälkeen palaa raudan ääreen silmät kiiluen niin hyvää treeniä tiedossa. Paikat palautuneet ja uhma päällä.:curs:

Mulla siihen kyllä riittää se 1 väliin jäänyt treeni. Muutenkaan en pidä väliviikkoja vaan aina sen kevyen, ei kestä pää olla pois salilta.

Tähän vähän off-topikkina on pakko (toisto) mainita tapauksesta Petri "Elmo" Keskitalo.

Kaverihan on/oli aivan älyttömän lahjakas urheilija ja vieläpä luonnottaman vahvakin. Kaveri harjoitteli aivan älyttömästi koko uransa ajan (lepoa ei tuntenut). Elmostahan tuli kansainvälisen keskitason kymmenottelija (n. 8300 pistettä ennätys), mutta ei koskaan päässyt sinne mihin lahjakkuus olisi edellyttänyt. Kun Elmo sitten lopetti loukkaantumisten varjostaman urheilu-uran ja lopetti harjoittelun, menikö siinä sitten 2-3 kk, hän teki KOKO URANSA PARHAAT TESTITULOKSET. Todellinen kropan potentiaali tuli esiin siis muutaman kuukauden treenaamattomuuden jälkeen! Tiedän, ääriesimerkki, mutta kertoo taas yhtä tarinaa levon merkityksestä.

:david:

Kevyen viikon pidän tällä hetkellä joka kolmas viikko. Varsinaisia väliviikkoja ei tule pidettyä lukuunottamatta satunnaisia ulkomaan lomamatkoja, jolloin ei jaksa tuhlata aikaa siihen kunnollisen salin etsimiseen ja säntilliseen syömiseen. Mutta yli viikko totaalitaukoa alkaa jo ahdistaa, vaikka hyvää varmaan tekeekin joskus.

Mulla meni loppukevät hieman vituix, mutta kun
toukokuussa palasin SÄÄNNÖLLISEN treenin pariin, niin motivaatio ja tulokset tuntuvat vaan nousevan!!:D

Nyt vähän off-topic.
Mitä mieltä ootte semmosesta, että kun joka 4 viikko pitää kevyttä/löysää. Niin harjoittas sen ajan enemmän airoobista. Esim. pari kevyttä ja yks kovempi rullislenkki ja himassa pientä kuntopiiriä. Tuli tommonen villi ajatus mielee, että voisko tommonen toimii löysän kevyenviikon sijaan?

Originally posted by Tomi
Mä pidän aina joulun pyhinä sellaisen 5-7 päivää kokonaan offia salilta, mutta muuten pidän treenirytmin kasassa. Toki vuoteen mahtuu päiviä, jolloin joutuu esim. siirtämään treenin seuraavalle päivälle...

ja seuraavalle...ja seuraavalle.. :lol2:

Itse treenaan Ouraman opeilla kovaa ja hartaasti kolmijakoisesti.Kun kroppa on käyty kolmesti tai neljästi läpi, pidän kokonaan väliviikon (4-7 vrk.) harjoittelusta.Itselläni tämä ainakin toimii erittäin hyvin kroppa palautuu kunnolla ja tulokset nousee.

Treenasin aikasemmin nelijakoisella ohjelmalla höystettynä kaikenmaailman lisäliikkeillä ja em. ei ainakaan toiminut minulla.
Treeni tuntui takkuiselta ja energia ei riittänyt.

Väitän että suurin osa treenaa liikaa (ainakin natuista) jotta palautuminen olisi kunnollista.Itsellenikin tuli aluksi huono omatunto kun ei tullut käytyä salilla 5 krt viikossa.

Ja näin, mihin ihmeen bittiavaruuteen se mun postaus katosi!!!:curs:
Huoh, en jaksa enää pitkää pohdintatekstiä uusiks kirjoittaa....

Minäkin sirryn kolmijakoiseen ihan kokeilumielessä kesän ajaksi. Jääpähän enemmän aikaa rannalla löhöilyyn... :D
Täytyy syksyllä katsoa onko toiminut paremmin kuin nykyinen nelijakoinen. Ja tämän väliviikko homman kyllä otan uusiksi jos joskus rupeaa taas treeni totaallisesti tökkimään.
Näin se näköjään on, että vaikka omasta mielestä sitä lepää paljon niin silti pieni paussi tekee välillä hyvää. Varsinkin kun tauon syy ei ole esim. hajonnut selkä, -kyynäpää, -jalkapöytä, -jnejne...
Jotenkin muuten tuntuu, voi olla täysin henkistä, että paljon paremmin on lihakset palautuneet eilisestä treenistä. Ei lainkaan sellaista totaallista jumia missään, ainostaan pientä jäykkyyttä selkälihaksissa.....

Se on varmaan vähän ihmisestä kiinni kumpi toimii paremmin. Monella toi kevyt viikko vaan ei ole nähnytkään kevyttä, jos kevyellä viikolla pitää hampaita irvistellä muutenkin kuin vain omaksi ilokseen niin ollaan kyllä aika hakoteillä.
Mulle toi kevyt viikko ehkä toimii paremmin mutta kyllä silti noita väliviikkojakin tulee pidettyä, tosin usein ne johtuu esim. töistä.

Originally posted by azzyyr
Ja näin, mihin ihmeen bittiavaruuteen se mun postaus katosi!!!:curs:
Huoh, en jaksa enää pitkää pohdintatekstiä uusiks kirjoittaa....

Aika monet tuntuvat kadottavan viestinsä bittiavaruuteen oman sähläyksen, selaimen kaatumisen tai internetin hetkellisen rikkoutumisen takia.

Ottakaa kopio varsinkin pitkistä teksteistä esim. Notepadiin. Tällöin voitte internetin rikkoutuessa postittaa tarvittaessa työnne uudelleen.

Ei pidä luottaa siihen, että nappulaa painettaessa tekniset laitteet toimivat niin kuin pitäisi.

Itse silloin tällöin (ei kuitenkaan kovin usein) pidän väliviikon ja sen jälkeen yleensä on motivaatio tosi korkealla ja treenikin kulkee entistä ehommin.

Kevyt viikko tuntuu jotenkin tyhmältä, joten pidän täydellisen tauon sen sijaan silloin, kun treeni alkaa tuntumaan tosi tylsältä eikä tuntumaa ole.

Originally posted by PattiPete
Kunhan se väliviikko ei sitten venähdä välikuukaudeksi. Niinkin on joskus käynyt.

Niin mitä sitten ? Kuukauden lepo omalla kohdallani polvileikkauksen takia teki oikeastaan hyvää.Sai miettiä treenausta vähän niinkuin ulkoapäin ja ottaa täydellistä lepoa koko puntinväännöstä.Salille palaamisen jälkeen tulokset palasivat aika nopeasti, tosin on eri asia jos treenaa keho SM-kisoihin.Voimat ja lihakset eivät kuukaudessa juurikaan häviä jos olet naturaali treenaaja.

Usein taukoon liittyy myös muuten vapaampi elämäntapa ja syöminen. Kyllä ne voimat osaavat kuukaudessa hävitä. Muutamassa viikossa ne tosin palautuvat entiselleen, mutta sitten onkin tuhlattu jo kuusi viikkoa paikallaan polkien, kun sinä aikana olisi voinut kehittyä eteenpäin.

Back
Ylös Bottom