(Tuli)ase-thread

Suomessa luvan saa mikäli ampuma-ase soveltuu hyvin suunniteltuun käyttötarkoitukseen. Sarjatuliaseita ei Suomessa tietenkään saa oikein millään luvilla (Erityisen vaarallinen ampuma-ase), mutta M-16 kertatulimodifikaationa (siviilimalli) saa kyllä, esim. reserviläiskivääriksi. Metsästykseen tosiaan soveltuu hyvin vain sellainen ase joka kykenee käyttötarkoitukseensa soveltuvaan energiamäärään. Esim. M-16 energia on 1765 Joulea.

En näe estettä luvan saamiselle, jos metsästysharrastuksesta on tarvittavat todistukset. Valitettavasti lupakäytännöt vaihtelevat kunnittain, soittaisin ensin kotipaikkakunnan poliisipäällikölle ja kysyisin suoraan millainen käytäntö hänellä on ostolupia myöntäessään. Lipaskoko on tietty rajoitettu kuten muissakin metsästysaseissa.

Pitää kyllä myöntää että kotipaikkakunnan poliisilaitoksella yllättyivät kun isän kanssa tuotiin kyseinen ase tarkastettavaksi. Laukusta kun otettiin niin pääsi päivystäjältä "huhhuh". Ei varmaan tiennyt millaiselta M-16 siviilimalli näyttää. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä siihen luvan saa.

Voit sitten hirvijahdissa lauleskella; "I Don´t Want No Teenage Queen All I want is my M14".:D

E:Mitenköhän ton suomenkielinen versio menee? Minä en välitä pikkupi***ta, kun kantelen äm neljätoistasta?

Geratherm sanoi:
Veikkasin että pystyy, jos kykenet rajoittamaan lipaskapasiteetin. :) Metsästäähän ne pystykorvallakin.:D

Olen jopa kuullut joittenkin metsästävän mäyräkoiralla :eek:

jumiukko sanoi:
Olen jopa kuullut joittenkin metsästävän mäyräkoiralla :eek:
Tosimiehet on kuulemma joskus metsästänyt Leijonalla..:rolleyes:

Ai ai...kohta pääsee testailemaan Tokarevia ampumaradalle kunhan vielä lumet sulaavat hieman :rock:

Ystävä kutsui minut mukaan ampumaradalle, meitä oli yhteensä 6 nuorta miestä, joista neljällä oli ase. Jokainen sai kokeilla jokaisen aseella, ns. circuit shootingia. Kyseessä oli siis kakskakkosia. ammuttiin seuraavilla:

- Browning Buck Marck
- Smith & Wessonin revolveri, perintökamaa eli suht. iäkäs
- Joku beretta
- Walther P22 Target, jossa laseri

Ehkä miellyttävin ampua oli Browning. Se tuntui mukavalta kädessä ja sillä oli helppo ampua. Beretta oli hankala, se ampui hylsyjä suoraan päin naamaa ja sen liikkuvat olivat sellaiset, että ne meinasi nirhata kättä laukauksen jälkeen. Revolveri, jota olin fanittanut aikaisemmin, tuntui vähän raskaalta ja kömpelöltä. Ampumiskokemus oli todella mukava kaiken kaikkiaan, mutta sai minut tajuamaan, että ei se ampuminen kuitenkaan niin hauskaa ole, että 400 euroa kannattaisi pistooliin laittaa.

Kivääreistä valitsisin jonkun suht koht tunnetun merkin, Tikka, Sako tai sitten ulkomaalaisista Winchester, noita mosin nagantteja saa halvalla jos halpaa haluaa. Mutta raskaita kohlojahan ne on kanniskella. Pienoispistooleista Ruger on todettu monet kerrat erittäin hyväksi peliksi.

Edittiä: Jos ajattelit harrastaa loukku/luola pyyntiä, niin suosittelisin siinä tapauksessa pienoisrevolveriä (hiekka ei haittaa läheskään niin paljon kuin pistoolissa). Smith & wessonin vanhempia malleja saa suhteellisen edullisesti ja ovat hyviä laadultaan.

Joo, revolli olisi muutenkin aika retee peli. :)

Tuli tuossa vaan mieleen, että onkohan noi asehuutokaupat edes kovin edullisia? Hyvien aseiden hinnat nousevat kuitenkin kaupan tarjoamiin hintoihin.

CiioN sanoi:
Joo, revolli olisi muutenkin aika retee peli. :)

Tuli tuossa vaan mieleen, että onkohan noi asehuutokaupat edes kovin edullisia? Hyvien aseiden hinnat nousevat kuitenkin kaupan tarjoamiin hintoihin.

Olen itse ollut parissa huutokaupassa mukana. Helmethän sieltä lähtee kovillakin hinnoilla. Mutta olisi sieltä viimeksi lähtenyt monta hyvääkin kivääriä erittäin halvalla. Kannattaa siellä pistäytyä ehdottomasti. Olikos tuo poliisin huutokauppa?, vai ihan vain tavan asehuutokauppa?. Nimittäin poliisin huutokaupoissa aseet lähtevät (helmetkin) pilkkahintaan. Ja paikalla ei edes yleensä ole montaa huutajaa (ainakaan täällä tuppukylässä)...

J-M sanoi:
Olen itse ollut parissa huutokaupassa mukana. Helmethän sieltä lähtee kovillakin hinnoilla. Mutta olisi sieltä viimeksi lähtenyt monta hyvääkin kivääriä erittäin halvalla. Kannattaa siellä pistäytyä ehdottomasti. Olikos tuo poliisin huutokauppa?, vai ihan vain tavan asehuutokauppa?. Nimittäin poliisin huutokaupoissa aseet lähtevät (helmetkin) pilkkahintaan. Ja paikalla ei edes yleensä ole montaa huutajaa (ainakaan täällä tuppukylässä)...

Eli Poliisin pitämä asehuutokauppahan tämä on.
http://www.intermin.fi/intermin/hankkeet/asearpa/home.nsf/headlinesfin/05DE34A4ED431FB4C225706C001D1862?OpenDocument

Riihimäellä pidetään, toivottavasti moni muukin on yhtä tietämätön paikan sijainnista, eikä tulisi huutamaan sinne. ;)

Edit. Tai Arpajais- ja asehallintoyksikkö pitää tuon, onko se sitten Poliisiin kuuluva? En tiedä.

Edit2. Eroaakohan S&W 17-3 pienoisrevolli saman merkin 17-4:stä, joka tuolla on huudossa.

Kuva mallista 17-3
820.jpg

Kaikki Suomen asehuutokaupat pidetään nykyään Riihimäellä, eli paikalliset poliisilaitokset eivät niitä enää järjestä. Tämä tietenkin nostaa hintoja. Smitikan reukut ovat kyllä mielestäni aika kalliita käytettyinäkin, jos pelkkää luola- tai loukkureukkua on hankkimassa. Tietenkin siinä on sitten peli koko loppuiäksi. Noista listan kivääreistä kannattaa kiinnittää huomio tuohon Erkki Mäkisen kivääriin. Hinta saattaa nousta korkeaksi mutta jos ei niin ehdottomasti se. Luultavasti siihen saa asennettua lippaankin jälkikäteen, mikäli tuollaisen helmen haluaa raiskata.

Koukkari sanoi:
Kaikki Suomen asehuutokaupat pidetään nykyään Riihimäellä, eli paikalliset poliisilaitokset eivät niitä enää järjestä.

Muistatko millon tämä käytäntö on tullut voimaan? muistelen että siitä ei ole montakaan vuotta kun kävin viimeksi täällä kotipaikka kunnan huutokaupassa.

Tänään olin kaverin mukana asekaupassa sille haulikkoa ostamassa.
Mukaan lähti uusi Lincoln Premier 12/76

attachment.php

Sitten olikin mukavin vaihe luvassa, eli aseen testaaminen. :rock:
Harmi vaan että sateen takia se jäi vähän lyhyeen, mutta huomenna uusiksi. Ero kaverin vanhaan rinnakkaispiippuiseen Gorosabeliin oli selkeä... :)

Viimeksi muokattu:
Mites, jos menee tuollaiseen asehutokauppaan, niin pitääkö potentiaalisella ostajalla olla ensin lista myytävän olevista aseista, sitten ostolupa hankittuna niille mitä ehkä ostaisi sieltä huutokaupasta....vai piisaako että menee sinne huutokauppaan, huutaa ne aseet mitä haluaa, ja alkaa paperisodan sitten?

Entä tietääkö kukaan mitä kaikkea luvan hakijalta vaaditaan että kantoluvan edes saa? Oliko niin että nykyään piti olla joku kassakaappi himassa, jossa säilyttää aseet sekä patruunat?

SerialLoser sanoi:
Mites, jos menee tuollaiseen asehutokauppaan, niin pitääkö potentiaalisella ostajalla olla ensin lista myytävän olevista aseista, sitten ostolupa hankittuna niille mitä ehkä ostaisi sieltä huutokaupasta....vai piisaako että menee sinne huutokauppaan, huutaa ne aseet mitä haluaa, ja alkaa paperisodan sitten?

Entä tietääkö kukaan mitä kaikkea luvan hakijalta vaaditaan että kantoluvan edes saa? Oliko niin että nykyään piti olla joku kassakaappi himassa, jossa säilyttää aseet sekä patruunat?

Jostakin olen (muistaakseni) joskus lukenut, että ostolupa pitää olla valmiina ennekuin menee huutokauppaan. Listahan on nähtävillä netistä jos haluaa jotakin erityistä, ja monessa paikassa myöntävät ostolupia tyyliin "Haulikko, 12ca, lippaallinen kertatuli" Tjsp. Tuo lupien saanti riippuu juurikin paikkakunnasta, on olemassa monenlaisia nimismiehiä. Joissakin paikoissa saa suht. helposti, ja joissakin pienoiskiväärikin saattaa olla vaikea. Espoo on (kuulemani mukaan) näitä vaikeita paikkoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom