(Tuli)ase-thread

Tästä oli aiemmin puhetta, olen tod näk huonoin mahdollinen aloittaja threadille, koska itselläni ei ole ensimmäistäkään asetta, ja tilaisuuksia ampua vain harvoin.

Nonetheless, suurimman vaikutuksen ampumiskokemuksena minuun taisi tehdä vanha kunnon "pystykorva".
Kesällä 2004 kävin työpaikan järjestämässä ampumatapahtumassa, jossa oli tilaisuus kokeilla uutta Kalashnikovia, jenkkien M16:ta, Valmetin RK 62:ta (jolla tietty olin jo ampunut intissä) sekä Belgialaista FN-Falia, Lahti-Saloranta-pikakivääriä, ja itävaltalaista Steyr-AUG:ia.
Ja tietty pystykorvaa.

Helvetti, pystykorvassa oli vuosileima 1944, eli 60 vuotta vanha kivääri, ja aikanaan ollut kai mukana tositoimissa.

Edelleen sillä paukutteli avotähtäimillä napakymppejä 150 metrin matkalta. Enkä minä ole edes hyvä ampumaan kiväärillä!!

Pistoolilla ammuin aikanani paremmin kuin intin kouluttaja, mikä kyllä johtui pitkälti myös kouluttajan huonoudesta ampujana...

Anyway, sen verran paljon tuli pentuna luettua Korkeajännityksiä, että tällaiset "lelut" kiinnostavat edelleen: Heckler&Koch

Jos lottovoitto paukahtaisi, niin pitäisi varmaan tilata jenkeistä pari pössykkää Les Baerilta 6 tuuman luistilla ja piipulla.

Sekä tietty Taurus Raging Bull.

Ja vanha kunnon Sig&Sauer P226.

Ja Para Ordnancen High-Capacity nelivitosia.

Ei tässä mitään pointtia ollut, kunhan tunnustan olevani hitusen asehullu...onko muita?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mulla pari tuttua on asehulluja ja niitten vehkeillä olen joskus lossotellut. ihan kivaahan se on, mutta mulle aivan liian kallista :) esim. barretin kudit ei ihan ilmasia ole. mukavinta oli lossottaa 4 lipasta putkeen sarjatulella tolla h&k:n mp5:llä, äänenvaimentimella ja aliäänipaukuilla. tosin lipastamiseen meni ihan liikaa aikaa suorituksen kestoon nähden.
itse en mitään pyssyjä ostaisi.

Nämä löytyvät:

"Lentoonammuntapienoiskivääri" Remington Nylon 66, lisävarusteina äänenvaimennin ja kiikari:

Dsc00406.jpg

Muistaako joku vielä mainoksia, jossa tuolla oli ammuttu muistaakseni reilu 10000 käsin heitettyä puukiekkoa päreiksi? :) Huoltopurkamisen vaikeutta lukuunottamatta mainio ase. Tuohon kun saisi joku päivä istutettua punapiste- tai laser -tähtäimen niin avot.

Huono puoli Nylonissa vaimenninta käytettäessä on se, että aliäänennopeuspatruunoilla ase ei toimi kovinkaan luotettavasti. Tykkää enemmän high velocity-patruunoista.

Lisäksi metsästyskäyttöön löytyy suomiklassikko Valmet 412 cal 12/70 + tuplaluotipiiput kaliiberissa .308 Win Tosin omani perä ei ole sianselkämallia, vaan kuvasta poiketen suora:

976527339-1.jpg

Käsiaseharrastuksen aloittaminen kiinnostaisi. Tietääkö kukaan, millaisia mahdollisuuksia pääkaupunkiseudulla on ampua 22lr:ää isommilla käsiaseilla? :sillanpää:

Itse liityin juuri HSC:n jäseneksi ja piakkoin olisi tarkoitus laittaa ostolupa-hakemus menemään, suunnitelmissa ostaa .22, tästä on ollut monen kanssa puhetta ja kyllä se niin taitaa olla että jos ampumaan haluaa oppia kannattaa hankkia ekaksi .22. Viimeksi tuli ammuttua tuolla radalla parilla ysimillisellä, ja onhan se tietty hauskempaa kun on pikkasen potkuakin 22:een verrattuna, mutta mistään kasoista ei voida puhua. Silti olin tyytyväinen sillä sain kaikki 75 laakia tauluun, ei ole kuitenkaan ysimillisellä tullut ammuttua kuin yhtenä päivänä intissä tota ennen. Olisko kellään suosituksia mikä .22 olis hyvä ja kohtuuhintainen, luultavasti valinta kallistuu ruger mk3+vaimennin-pakettiin, löytyy 500e hintoihin, on se vaan pikkasen ruma. Ongelmahan on että moniin siisteihin 22iin ei saa vaimenninta vakiona, eli vaimenninkierre tarvis teettää ja hinta nousee taas.
Ainiin, kyllä kai pääkaupunkiseudulla on mahdollista edelleen saada lupa ainakin 9mm ekana pistoolina, ainakin jos tarkoitus on harrastaa esim. practical-ammuntaa

SerialLoser sanoi:

Aika :kuola: tapahtuma teillä työpaikan puolesta. Myönnän, että minussa asuu pieni ase hullu. Olis tosi heinoa päästä ampumaan noilla aseilla, joita olit itse päässyt kokeilemaan. Mikä rynkyistä tuntui parhaalta ym vertailua.

Ite ole ampunut 22. kiväärillä, 22. pistoolilla, .45 pistoolilla ja tietysti RK:lla ja KVKK:lla.

Missasin intissä tarkkuuskivääri koulutukset lahjakaasti :itku:

Jos pitäs oma ase hankkia (siis jos olis varaa) se olis luultavasti Reserviläis rynkky. Venäläinen Saiga olis kova sana. Se on kopio uusimmasta AK:sta ja maksaa sellasen 350 euroa.

Tietysti tollasen aseen hankkiminen ei ole itsestään selvää lupien suhteen, mutta kyllä ne saa, kun vähän näkee vaivaa.

http://www.joensuunsar.fi/saigat.html

Mulla ei ole yhtään omaa pistoolia, mutta omat preferenssit taipuvat revolverien suuntaan.

tosin, jos rahaa olisi, niiin tällainen 1911 kelpaisi:

attachment.php

Hintaa pistoolille tulisi $10.000.

Liitteet

• 1911.JPG
    1911.JPG
    82,4 KB · Katsottu: 4 903
themastodontti sanoi:
... jos ampumaan haluaa oppia kannattaa hankkia ekaksi .22.
...
Viimeksi tuli ammuttua tuolla radalla parilla ysimillisellä, ja onhan se tietty hauskempaa kun on pikkasen potkuakin 22:een verrattuna, mutta mistään kasoista ei voida puhua...

Olisko kellään suosituksia mikä .22 olis hyvä ja kohtuuhintainen, luultavasti valinta kallistuu ruger mk3+vaimennin-pakettiin, löytyy 500e hintoihin, on se vaan pikkasen ruma. Ongelmahan on että moniin siisteihin 22iin ei saa vaimenninta vakiona, eli vaimenninkierre tarvis teettää ja hinta nousee taas.

Pitää osittain paikkansa. Mutta jos 9x19 vertaa, niin ei niinkään rekyylin tms. takia vaan siksi, että .22-kaliiperisella suuret harjoituslaukausmäärät tulevat reilusti halvemmaksi ja harjoituspaikkoja lienee enemmän tarjolla. Myös aseet ovat halvempia. Tietty joku .44 mag ei rekyylinkään puolesta ole mikään ideaali aloittelijan ase :)

Itse olen kuolannut ysimillistä Beretta M92 .22lr vaihtopiippusatsilla. Yhdistäisi näppärästi halvan harjoittelun ja "oikean" ysimillisen tuntuman. On vaan pirullisen kallis paketti.

Kasoista on yleensäkin vähän turha puhua vakioiden itselataavien 9mm aseiden kohdalla. Itse patruunan tarkkuus ei ole mikään maailman paras ja useiden itselataavien konstruktiot eivät tarkkuutta ainakaan paranna. Mutta practicaliin ja palveluskäyttöön tarkkuus toki riittää mainioisti.

Oletko miettinyt .22 revolvereja? Tarkkuus on usein massatuotantoitselataavia parempi ja jos (ja kun) pelkästään taulua aiot rei'ittää tai siluetteja aiot kaataa, niin kaksitoiminen (miksei yksitoiminenkin) revolveri ajaa asian mainiosti. Miinuksena laaturevolvereiden korkea hinta verrattuna perusitselataaviin ja äänenvaimennuksen tehottomuus. Luonnollisesti myös "pikatulen" ampuminen on hitaampaa/epätarkempaa kuin itselataavalla.

Sitten vielä vaimentimista: kiinteäpiippuisiin itselataaviin ("parabellum-tyylinen piippu") ja joihinkin revolvereihin on näkynyt ainakin jossain vaiheessa jyväjalkaan tukeutuvalla hahlolla kiinnittyviä vaimentimia. Tällöin aseeseen ei tarvitse tehdä mitään muutoksia vaimentimen kiinnittämiseksi.

Pertti 123 sanoi:
Aika :kuola: tapahtuma teillä työpaikan puolesta. Myönnän, että minussa asuu pieni ase hullu. Olis tosi heinoa päästä ampumaan noilla aseilla, joita olit itse päässyt kokeilemaan. Mikä rynkyistä tuntui parhaalta ym vertailua.

Ite ole ampunut 22. kiväärillä, 22. pistoolilla, .45 pistoolilla ja tietysti RK:lla ja KVKK:lla.

Missasin intissä tarkkuuskivääri koulutukset lahjakaasti :itku:

Jos pitäs oma ase hankkia (siis jos olis varaa) se olis luultavasti Reserviläis rynkky. Venäläinen Saiga olis kova sana. Se on kopio uusimmasta AK:sta ja maksaa sellasen 350 euroa.

Tietysti tollasen aseen hankkiminen ei ole itsestään selvää lupien suhteen, mutta kyllä ne saa, kun vähän näkee vaivaa.

http://www.joensuunsar.fi/saigat.html

Juu, se kustansi itseltä 60 euroa, sillä sai ampua 10 laukausta 10 aseella, aseita oli yhteensä 8 erilaista, joten paria sai kokeilla uudestaan.

Itse asiassa, FN-Fal minulta jäi väliin, siinä tuli koko ajan syöttöhäiriöitä, ja se pantiin telakalle.

Se Steyr AUG oli hassu peli, kun koneisto liikuskeli edes takaisin korvan juuressa olevassa tukissa, niin sen ääni muistutti ihan sitä kun pikkupoikana ampui imukuppinuolia muovisella leikkipyssyllä. Tringggg...

M16:ia oli kaksin kappalein, se oli kyllä kerrassaan ilo ampua, ei potkinut yhtään, ja saattoi lasketella reippaaseen tahtiin.

Klashnikovilla ja Valmetilla ampumisessa en juuri huomannut eroa, tuntuivat varsin samanlaisilta.
Joku aseista enempi tietävä olisi eroa varmaan löytänyt.

Juu, käsiaseista olen ampunut intin FN-pistoolin lisäksi vain .22-kaliiperin revolverilla, ja Colt 1911 Mark IV -pistoolilla Turun Brahenkadun ampumaradalla.

Jumankekka, ase rätisi ja kolisi kädessä, oli väljä kuin lestadiolaisvaimo pitkän avioliiton jälkeen,
mutta se ääni oli kyllä aika miehekäs.
Ja lieskat lensi piipusta eteen ja jostain väleistä molemmille sivuille.
Oooohhhh....
Joskus ois tietty kiva ampua hieman parempikuntoisella 1911-pistoolilla.

Routa sanoi:
Mutta jos 9x19 vertaa, niin ei niinkään rekyylin tms. takia
Itse olen kuolannut ysimillistä Beretta M92 .22lr vaihtopiippusatsilla. Yhdistäisi näppärästi halvan harjoittelun ja "oikean" ysimillisen tuntuman. On vaan pirullisen kallis paketti.

Kasoista on yleensäkin vähän turha puhua vakioiden itselataavien 9mm aseiden kohdalla. Itse patruunan tarkkuus ei ole mikään maailman paras ja useiden itselataavien konstruktiot eivät tarkkuutta ainakaan paranna. Mutta practicaliin ja palveluskäyttöön tarkkuus toki riittää mainioisti.

Juu, samaa mieltä, eihän se 9x19 muuta kuin vähän hyppäsee, ei se häiriöksi asti potki.
Joku Sig&Sauer saattaisi kyllä olla tarkkakin.

Miten helvetissä muuten käsiaseet ovat niin tajuttoman kalliita Suomessa, just tää mainitsemasi Beretta 92 jotain 1500 euroa, kun taas asehullujen mekassa eli jenkkilässä sama kalu on alle 900 taalaa. Ainaskin perusmalli, tuoreimman American Handgunner -katalookin mukaan.

Veikkaan että joku Korthin 9-millinenkin ois tarkka, mutta pitää tietty 15 000 dollarin hintaisen pössykän ollakin.

Juu, ja jokainenhan on pikkupoikana sen verran katsonut länkkäreitä, että tällainen Peacemaker-klooni saa :kuola:

Browning Buckmark on muuten eliitti 22 cal pistooli.

Loistava liipasu. Herkkä ja selkee. Kevyt etuveto ja sit tietää tarkallee, millon ase laukee. Paras liipasu mitä on tullut vastaan. Muutamia 22 pistooleja on tullut kokeiltua.

Bukmarkilla on tullut ihan nättejä kasoja, vaikka en ole mikään ihmeellinen pistooli ampuja.

Piippu on aika paksu, eli myös painava, joka vakauttaa asetta. Takatähtäin ei liiku luistin mukana, kuten monissa pistooleissa, joten säädöt pysyy hyvin.

http://www.pistolskytte.org/info/vapen/Browning_Buck_Mark_standard.jpg

Tässä nykynen malli ilmesesti, mustana tai hopeisena :D

http://www.browning.com/products/catalog/firearms/detail.asp?value=006B&cat_id=051&type_id=407

Sig Sauerilla ampunu intin FN:n jälkeen niin on aseet niin eri planeetalta kun voi olla. Maallikko oon aseiden suhteen muuten mutta meikäläinenkin tajus sen eron aivan olennaiseksi jo pelkästään kädessä pidettäessä itse ampumisesta puhumattakaan.

Pystykorva olis kyllä niiin helevetin hieno omistaa... avotähtäimillä :kuola: :rock: . Alko oikeen homottaan mutta niitä ei taida olla ihan hirveesti saatavilla. Taitais maksaa melko pitkän pennin.

Niin unohdinkin mainita lähes tärkeimmän motiivin 22:selle eli patruunoiden olematon hinta, näin alkuun kun saattaisi olla kiinnostusta ampua useinkin eikä opiskelijana ole varaa kalliimpiin laukauksiin. Revolverit kiinnostais kyllä kanssa, mutta tarkoitus olisi saada niin hiljainen laite että voi tarvittaessa ampua missä vaan, harrastaa plinkingiä kaverin mökillä tms.
Ja toisaalta, revolveri sais olla kerralla vähän isompi, tai jos se ei rahasta olisi kiinni niin ostais smith wessonin 617:n tarkkuutta ajatellen(saa muuten 10:n panoksen rullalla ilmeisesti) ja sitten jonkun 357 tai 44 machoiluun.
No huono tässä puhua kun ei ole reukulla ikinä ampunut, täytyy ens kerralla kokeilla sellasta HSC:llä niin tiedä jos innostuukin.
Tässä muuten yks foorumi missä ihan hyviä juttuja kaikenlaisiin aseisiin liittyen
http://www.eralle.net/forum/index.php

tokkopaisto sanoi:
Pystykorva olis kyllä niiin helevetin hieno omistaa... avotähtäimillä :kuola: :rock: . Alko oikeen homottaan mutta niitä ei taida olla ihan hirveesti saatavilla. Taitais maksaa melko pitkän pennin.
Eeeei välttämättä.. http://www.saunalahti.fi/asetalo/kaytetyt.htm
Ja mikäli ei tarvi olla just aito Pystykorva tai Ukko-Pekka, niin pulttilukkoisia 7.62x53R:iä löytyy alle kahteenkin sataan aina silloin tällöin.

Itselläni on käsiaseena puolittain heräteostoksena hankittu Walther P22 Target vaimennettuna, alussa oli lapsenvaivoja mutta patruunanirsoilu lähti ampumalla tarpeeksi. Pienikokoiseen pyssykkään sai kummasti lisää vakautta äänenvaimentimella. Ja kuten mainittiinkin niin nakskakkosella paukuttelu ei kenenkään budjettia kuivata, 500 patruunaa lähtee 20 eurolla(CCI Stardard velocity), joskus halvemmallakin.

themastodontti sanoi:
..smith wessonin 617:n tarkkuutta ajatellen(saa muuten 10:n panoksen rullalla ilmeisesti)..
Kaveri hankki tuollaisen viime vuonna, eikä ole katunut. Rosteri, 10-kudin rulla, luotettava, tarkka, "ison aseen" tuntuinen kädessä, Hogue monogrip vakiona..
Vaikeaa tuollaisesta on olla pitämättä. Kerranhan se hintakin vain kirpaisee.

Routa sanoi:
Tosin omani perä ei ole sianselkämallia, vaan kuvasta poiketen suora:

976527339-1.jpg

Voiko tuosta siis ymmärtää että kuvassa on sianselkämallin tukki?

Jos voi niin yrität pissittää pakkiksen lukijoita nimittäin ei ole sianselkää tuo tukki nähnytkään imo. :) Monte carlo mallin tukeissa on tuommonen "pudotus" takatukissa.

Tässä sianselkä mallisella tukilla oleva pienoiskivääri:
B397_B397.gif

:offtopic:

tokkopaisto sanoi:

Pitäskö tossa lukee himottaan :lol2:
Sori oli pakko..

Glyptis sanoi:
Voisitko kertoa tuosta ylimmästä aseesta hieman? SVT uudella tukilla?

Jep, tokarev-svt kaliberiltaan 7,62x53r ja vuosimallia 1939, sukulainen oli tehnyt uuden tukin kun oli mennyt halkeamaan. Tuossa juuri ennen joulua sen hankin sukulaiselta, tarkka peli tuntuu olevan. Tosin kerran olen vasta kerennyt ampumaan :D. Kun nyt ampuma rata aukeisi niin sitten pääsisi testailemaan kunnolla.

Ps: Hyvä ostos minun mielestäni 50€ hintaan :D, vai mitä tuumitte ?

J-M sanoi:
.. Hyvä ostos minun mielestäni 50€ hintaan :D, vai mitä tuumitte ?
:eek: ja minä kun pidin TOZiani halpana kun maksoin 60e!!:jahas:

Muhun parhaan vaikutuksen teki aikanaan (vuonna -94) SuomiKP > http://www.pkymasehist.fi/suomi.html Oli aivan mahtava ampua, käytännössä rekyylitön ja earit korvilla kun ampui niin kuului vaan "tsup tsup tsup" (kuin äänenvaimentimella olisi ampunut). Oli helppo pitää tähtäys kohteessa ja nakuttelinkin makuulta 150 metrin vallilta kahden nyrkin kokoisen kasan maalitauluun (vai olisko ollut 100:sta metristä, en muista enää..). En yhtään ihmettele että kyseinen ase oli aikanaan Suomen "salainenase" venäläisiä vastaan.:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom