(Tuli)ase-thread

tokkopaisto sanoi:
Sig Sauerilla ampunu intin FN:n jälkeen niin on aseet niin eri planeetalta kun voi olla. Maallikko oon aseiden suhteen muuten mutta meikäläinenkin tajus sen eron aivan olennaiseksi jo pelkästään kädessä pidettäessä itse ampumisesta puhumattakaan.

Sig sauer p226 tuntuu kyllä munakkaammalta, kuin FN mutta silti itelle sopii paljon paremmin käteen fn kuin sig sauerin p226. :) Tuntuu jotenkin liian isolta sigin kahva. Pitää vissiin olla melko iso käsi, että se sopii hyvin kätösiin. Intin fn:ät on kyllä aika perkeleen kuluneita. Tuntui hassulta, kun haettiin tst-varastolta fn:iä ja sigejä, kun toiset on ihan "pakasta vedettyjä" ja toiset niin perkeleen kuluneita. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Shamrock sanoi:
Muhun parhaan vaikutuksen teki aikanaan (vuonna -94) SuomiKP > http://www.pkymasehist.fi/suomi.html Oli aivan mahtava ampua, käytännössä rekyylitön ja earit korvilla kun ampui niin kuului vaan "tsup tsup tsup" (kuin äänenvaimentimella olisi ampunut). Oli helppo pitää tähtäys kohteessa ja nakuttelinkin makuulta 150 metrin vallilta kahden nyrkin kokoisen kasan maalitauluun (vai olisko ollut 100:sta metristä, en muista enää..). En yhtään ihmettele että kyseinen ase oli aikanaan Suomen "salainenase" venäläisiä vastaan.:)

Ainut vika SuomiKP:ssa on, että se on jo melko tehoton noin pitkille matkoille. Luodin lentorata on todella kaareva 150m matkalle. Mutta aikoinaan juoksuhaudassa se on ollut pelottava ase... :rock:

Rumpulipas hiukka hankala täyttää.

Niin tosiaan, itseäni kiinnostaisi todella .22-kaliberisen aseen hankkiminen ja revolveri sen olla pitäisi. Valitettavasti esim. upouusi s&w .22 reukku maksaa jo melkein €500-€600. Tai en siis ole netistä löytänet halvempia , kun olen yrittänyt etsiä. Pitänee käydä jossain urheilu-/asekaupoissa käymässä. Jos joku jaksaisi kehua jotain .22 revolveria, niin arvostaisin sitä, olisi jotain mistä aloittaa kauppakatselmoinnit.

Esimerkiksi S&W:n model 617 .22 revolver olisi todella hienon näköinen, mutta hinta uskomattomat $740...

Jos pistooliammunta kiinnostaa, kannattaa harrastus ehdottomasti aloittaa pienois- tai ilmapistoolilla. Hyväksi ampujaksi kehittyminen vaatii ainakin 100 000 laukauksen ampumista, joten ajan kanssa tuossa säästää selvää rahaa. Rahan säästyminen ei kuitenkaan ole ainoa syy aloittaa pienempikaliberisella aseella. Jos rahaa haluaisi oikeasti säästää, kannattaisi hankkia jokin oman talouden kannalta vähemmän tuhoisa harrastus, kuten vaikkapa huumeaddiktio. :D
Suuremman kaliberin pistoolit on lähes järjestään suunniteltu palvelusaseiksi, ja työkaluilla on tietenkin työkalujen ominaisuudet:
-Palvelusaseiden liipaisintuntuma ei ole mitenkään ihanteellinen, eikä sovellu parhaalla mahdollisella tavalla rauhallisen puristavan laukaisun opettelemiseen. Työkäytössä ja stressitilanteessa raskaammalle laukaisulle on paikkansa.
-Rekyylinhallinta ei sinänsä muodostu ongelmaksi yhdessäkään itselataavassa kertatuliaseessa, mutta se hankaloittaa muiden asioiden opettelua. Miksi keskittyä rekyylinhallintaan, kun sen voi aluksi jättää pois keskittyen olennaiseen?
-Rekyylikammo (rekyylin ennakoiminen sekunnin murto-osaa ennen laukaisua ja aseen painaminen alaspäin) on varsin yleinen vaiva, joka korostuu yleensä isommilla aseilla. Pahoja tapoja ei kannata hankkia alussa, sillä ne on hankala kitkeä myöhemmin pois.
-Jälkipidon opettelu hankaloituu rekyylin ollessa voimakkaampi.
-Palvelusaseen tuleekin tuntua hieman "huonolta" käteen, sen on hyvä olla aavistuksen kulmikas. Kulmikkuus mahdollistaa nopeassa tilanteessa kahvan paremman tuntemisen ja oikean otteen saamisen, mutta harjoitelun alussa on parempi hankkia hyvin käteen istuvalla kahvalla varustettu ase.
-Palvelusaseet on suunniteltu "riittävän" tarkoiksi, mikä pitääkin paikkansa käyttötarkoitus huomioon ottaen, mutta todelliseen tarkkuusammuntaan niistä harvoin on.

Suosittelisin varaamaan ensimmäisen pienoispistoolin hankintaan vähintään 400€. Käytettyjä saa toki halvemmallakin, mutta harvalla harrastusta aloittavalla on tietotaitoa tarkistaa aseen kunto.
Hyviä pistooleja aloittelijalle ovat ainakin Rugerin Mark III ja Hämmerlin X-Esse. Mikäli ostoksille löytyy mukaan hieman kokeneempi kaveri, hankkisin ehdottomasti käytetyn mutta hyväkuntoisen kilpa-aseen. Esimerkiksi Waltherin pistooleita löytää "halvalla" käytettynä. Oman Sakon Triaceni hankin kuolinpesästä 3500 markalla; laukauksia oli .22lr piipulla ammuttu n.200.

Itse en lähtisi ehkä opettelemaan ampumista revolverilla, vaikkei se missään tapauksessa väärä tapa olekaan. Revolverien kahvan ja piipun välinen kulma poikkeaa pistooleista, mikä tekee revolvereista mielestäni hankalampia ampua. Kun revolverien piippulinja on lisäksi huomattavasti korkeammalla kuin pistoolien, on tähtääminenkin mielestäni hankalampaa. Omat mieltymykseni tässä perustuvat siihen, että näen parhaaksi aloittaa perusasioihin keskittyen, kaikki muu tulee tehdä mahdollisimman helpoksi häiriötekijöiden välttämiseksi.

Pakko kommentoida vielä Sig Saueria. Kyseessä on kaikin puolin erinomainen ja laadukas ase, joka ei kuitenkaan kykene tarjoamaan mitään sellaista, mitä kilpailevilla merkeillä ei olisi tarjottavanaan. Ainiin, yhden ominaisuuden keksin Sigistä, joka kilpailijoilta puuttuu: tuplahinta. :D

HITB sanoi:
Sig sauer p226 tuntuu kyllä munakkaammalta, kuin FN mutta silti itelle sopii paljon paremmin käteen fn kuin sig sauerin p226. :) Tuntuu jotenkin liian isolta sigin kahva. Pitää vissiin olla melko iso käsi, että se sopii hyvin kätösiin. Intin fn:ät on kyllä aika perkeleen kuluneita. Tuntui hassulta, kun haettiin tst-varastolta fn:iä ja sigejä, kun toiset on ihan "pakasta vedettyjä" ja toiset niin perkeleen kuluneita. :D

Samaa mieltä. Itse en omista kumpaakaan, mutta kaverilla oli mukana molemmat kerran kun oltiin radalla. Meikäläisen kädessä FN oli ns. "natural pointer". Ilman sen kummempaa kuivaharjoittelua osumat löytyivät sieltä mistä pitikin. Kahvakulmat ym. sopivat hyvin. Ensivaikutelma Sigistä taas oli "miten tästä pullukasta saa kunnon otteen ?" Eikä osumista sigillä voinut puhua kasana...

Muita kiinnostavia rautoja tällä hetkellä ovat CZ G2000 ja Jericho. CZ on käpistelty ja kylmät tyypit otettu ja hyvin sopi hanskaan. Kaikin puolin kiinnostava ase. Saatavuus tällä hetkellä iso kysymysmerkki ?
http://guns.connect.fi/gow/czg2000s.html

Jerichoon tutustuminen on ainoastaan luetun ymmärtämisen varassa. Kiinnostavalta vaikuttaa, eli toivottavasti sattuu jossain liikkeessä vastaan.

Millä pistoolilla armeijassa ammutaan? Olisi mielenkiintoista käydä harjoittelemassa ennen ajanlaskun alkua.

2a42 30mm automaattikonetykillä paumautelen palveluksessa.. Ihan kivaa se on, mutta tykin putsaaminen on perseestä! (Kestää 2-3 päivää):down:

kpsk sanoi:
Millä pistoolilla armeijassa ammutaan? Olisi mielenkiintoista käydä harjoittelemassa ennen ajanlaskun alkua.

Ainakin -98 oli FN ja varmaan on vieläkin. Sillä osuu hyvin ladonseinään ja tarvittaessa siitä saa täysautomaattisen kun hieman vikaa tulee :D

Itse on tullut ammuttua:
- erinäisillä .22 pistooleilla
- SigSauer
- Beretta
- FN
- Glock
- Desert Eagle 44 mag -> ihan mauton
- Joku .357 revolveri johon kävi myös special 38 paukut
- RK
- M4 SOPMOD varustettuna vaimentimella, jaloilla ja Aimpointin punapisteellä...tarkka ja näppärä peli
- PKT 7,62mm
- 30mm 2A42 katiskaan kiinnitettyna

Ripe sanoi:
- Joku .357 revolveri johon kävi myös special 38 paukut
=mikä vain .357 revolveri.

Ripe sanoi:
- PKT 7,62mm
- 30mm 2A42 katiskaan kiinnitettyna
..joten varmaan PKM:kin on tutuksi tullut? PKT:tä olen itse päässyt BMP-1:ssä kerran testaamaan, jotenkin se ampumisen tuntu puuttuu. Tosin tykki varmaan kompensoi asiaa.

kpsk sanoi:

Yleisin taitaa olla tuo Belgialainen FN. Valmiusjoukoissa koulutetaan lisäksi sig sauerin p226, koska se on otettu rauhanturvaajien käyttöön, ilmeisesti korvannut FN:än.

Jotain muita "eksoottisempiakin" varmasti on, mutta en usko että missään laajemmassa (muussa kuin testikäytössä tms) käytössä muita aseita on kuin FN ja sig sauer.

Glyptis sanoi:
=
..joten varmaan PKM:kin on tutuksi tullut? PKT:tä olen itse päässyt BMP-1:ssä kerran testaamaan, jotenkin se ampumisen tuntu puuttuu. Tosin tykki varmaan kompensoi asiaa.

Juu ei PKM:llä ole kun räkäpäitä tullut roiskittua mutta sama koneistahan siinä on...eihän PKT:stä puutu kun perä niin senkin voisi ottaa kantoon :D no ehkä viel parit "pikku"osat

Itseltä löytyy .22 neitipistooli. Sillä harjottelen just liipaisua.. Vähän ampuvana, kun tuo rekyylipelko on tosiasia.

Kotona on myös haulikko, 308 kivääri, 9millinen..

Isulta ois tarkotus ottaa rinnakkaisluvilla 357 motivaatio aseeksi.. sikäli, jos poliisiviranomainen tälläisen ilon minulle suo.

Kullan kanssa toisillemme toisinaan vedämme jotain "liikeammuntoja".. ei mitään suurempia tavoitteita itellä. Practikal ja sra kiinnostas..

ahh.. ja unohtu.. ammuttu on myös kvkk, pkm, tak, intispistooli, erilaisilla kavereitten virityksillä ja peleillä

Itse olen ampunut:
RK-95 + RK-62
PKM
KVKK
ITKK
Tarkkuuskivääri -85
Muutama eri 308
Pistooleista: 9mm, 357 ja 44

Itseltä löytyy:
pienoiskivääri TOZ
Haulikko Beretta al-391 Teknys
Pistooli Walther OSP 2000
Pystykorva vm. -39 (suojeluskuntalogolla) - toimii kellon tarkkuudella, ja kaunis kuin mikä...

Tjaah jospa noita listais että mitä kivääreitä on testannu. 222, 308, 30-06, 9.3 x 62 ja ehkä jotain muitakin kivääreitä. Sitten tietysti lähemmäs kymmentä piekkaria on tullut testailtua ja samaa määrää pienoispistooleita. Isompiin pistooleihin ei ole tullut enemmälti tutustuttua. Kerran vaan 7.62 on tullut poksuteltua. Haulikoitakin on varmaan kymmentä erilaista tullut testattua ja mitähän vielä. Ei noita kaikkia voi muistaa mutta melkosen laidasta laitaan. Parhaimpana ehkä noista vois sanoa Valmet Petra 30-06. Siinä oli sitä jotain! :rock:

Itsellä löytyy Tikka Master All Weather 222, Winchester Black Shadow 12cal., Ruger MKII .22, sekä joku vanha Savage merkkinen piekkari.

tikka.jpg

1300shadow.jpg

Ruger.gif

No vuodessa tulee sellainen 15 000-20 000lks ammuttua. Parhaimpina vuosina ammuin noin 10 000lks practical aseilla ja toiset 10 000lks sitten muita harrastus ammuntoja. Tällä hetkellä hieman harrastus vastatuulessa ratatilanteiden vuoksi. Tulee ammuttua laidasta laitaan aseilla ja lajeja, suurin osa ihan harrastusmielessä ei kilpailu.
Ilmapistoolilla ammun päivittäin noin 60lks kotona(oma rata)
Pienoispistoolilla hieman seurakisoja
---"---kiväärillä omaksi iloksi harrastelen
Haulikolla harjoittelua ihan metsästystä varten ja hieman haulikkopracticalia
Kivääreillä ----------------"----------------- ja ---"--- harjoittelua kivääripracticalia varten
Aseita:
Useampi 9mm pistooli eriversiona stanu,modi,open ja muita sitten ei kilpa-aseita.
Kivääreitä 243. 308. 30-06 niin pulttilukkolla kuin puoliautomaatteja.
Haulikkoina valmet 412, benellin m3 pari harvinaisempaa "keräilyasetta".
22lr aseina useita niin kivääriä kuin pistooliakin.
Reukkuja 38-44 väliltä muutamia.
Tulevien ostojen listalla paljon uusia leluja:)

Sitten ammuttu monella sarjavehkeellä ja harvinaisuudella.

Armeijassa ei kiinnostanut ampuminen yhtään kun homma oli niin verkkaista ja aseet "romuja".

themastodontti sanoi:
Itse liityin juuri HSC:n jäseneksi ja piakkoin olisi tarkoitus laittaa ostolupa-hakemus menemään, suunnitelmissa ostaa .22, tästä on ollut monen kanssa puhetta ja kyllä se niin taitaa olla että jos ampumaan haluaa oppia kannattaa hankkia ekaksi .22.

Olen harkinnut HSC:n jäseneksi liittymistä, saanko kysyä mitä olet tykännyt seurasta?
Tarkoitus olis hankkia jonkun seuran jäsenyys ja käydä säännöllisesti ampumassa kun muutan Helsinkiin tossa parin kuukauden päästä.
.22 LR Sig Sauer Mosquito olis ehdolla ensimmäiseksi aseeksi, hinta n. 385 €. Mitäs porukka on mieltä tuosta aseesta? Jotkut ovat sitä kyllä haukkuneet.
Tiedä sitten saanko edes mitään lupia.

Itse olen ampunut kavereiden ja tuttujen aseilla, ysimillisillä, pienoiskivääreillä ja haulikoilla. Kohta olis taas tarkoitus mennä räiskimään kaksipiippuisella Gorosabel-haulikolla savikiekkoja kun kerran täällä maalla ollaan. Eilen kylmä tuuli haittas ampumista, en ehtinyt ampumaan kun jotain 25 laukausta, tänään toivottavasti enemmän. Aseet on parhaita asioita elämässä :)

Paholainen sanoi:
Olen harkinnut HSC:n jäseneksi liittymistä, saanko kysyä mitä olet tykännyt seurasta?
Tarkoitus olis hankkia jonkun seuran jäsenyys ja käydä säännöllisesti ampumassa kun muutan Helsinkiin tossa parin kuukauden päästä.
.22 LR Sig Sauer Mosquito olis ehdolla ensimmäiseksi aseeksi, hinta n. 385 €. Mitäs porukka on mieltä tuosta aseesta? Jotkut ovat sitä kyllä haukkuneet.
Tiedä sitten saanko edes mitään lupia.

Itse olen ampunut kavereiden ja tuttujen aseilla, ysimillisillä, pienoiskivääreillä ja haulikoilla. Kohta olis taas tarkoitus mennä räiskimään kaksipiippuisella Gorosabel-haulikolla savikiekkoja kun kerran täällä maalla ollaan. Eilen kylmä tuuli haittas ampumista, en ehtinyt ampumaan kun jotain 25 laukausta, tänään toivottavasti enemmän. Aseet on parhaita asioita elämässä :)

No ainakin ne valvojat on siellä tosi asiallisia ollu niinä kertoina kun oon käynyt, muutenkin ihan leppoinen paikka. Parhaiten ehkä selviää miltä paikka susta tuntuu kun menet sinne tutustumiskerralle, sillä ekalla kerralla ne pitää jonkinlaisen koulutuksen ja pääsee ampumaan loppuunajetuilla ruger mk2:silla.
Siellä tais olla 7 ampumapaikkaa, ja ampumakerrat on 50 minuuttia.
Mäkin mietin sitä moskiittoa, mutta tosi monet on sitä haukkuneet, myös tuolla hsc:llä, lisäksi vaimenninkierteen teettäminen tohon on melko kallista, eikä se kovin tarkkakaan kuulemma ole, mutta hieno se on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom