Originally posted by ozzie
Mun juurihoidettu hammas oli, siis ON, nimenomaan alhaalla takana. Puudutettiin, eikä sattunut.
Mutta älkää nyt saatana pelotelko ketään turhaan. Useimmiten=melkein aina, kaikki lääketieteelliset operaatiot ovat Suomessa täysin turvallisia ja nimenomaan siihen kivuttomuuteenkin on panostettu nykyään.
Sitäpaitsi rahalla saa vaikka nukutuksen hammaskiven raaputtamisen ajaksi, jos haluaa......No ainakin ilokaasua jne...
Sama homma mulla ja asiallista valistusta ozzielta! Alaleuassa on munkin juurihoidettu hammas, eikä kipua ollut. Tunsin kyllä, mitä tapahtui ja aika kummalliselta se tuntui, mutta ei kipua.
Yleensä ihminen ei opi näitä asioita kuin kantapään kautta. Kun vitkuttelee sinne hampilekuriin menon kanssa, niin ehkä kärsii jo siinä vitkuttelun aikana kivuista, jonka lisäksi sitten itse hoito on pitempi kestoltaan, kivuliaampi ja kalliimpi, kuin jos olisi ajoissa hoidattanut hampaansa kuntoon.
Mua ei lapsena kukaan pakottanut hampaita harjaamaan, enkä sitten myöskään harjannut. Tulos: suunnilleen 13-20-v piti ravata todella paljon hampilekurilla, myötäänsä jotain paikattavaa ja pari hammasta poistettiinkin (ok, myös oikaisuhoitoa, mikä ei liity em. harjaamattomuuteen). Tämä siitä huolimatta, että itse tajusin vihdoin siinä 13-v, että "Ei jumalauta! Pakko on rueta huolehtimaan hampaistaan!", jonka jälkeen olen harjannut todella säntillisesti joka päivä hampaat, vähintään yhden kerran, melkein aina aamuin illoin. Lisäksi hampilanka ollut käytössä joka ilta nyt muutamia vuosia. Kyllä, olen neuroottinen hampaideni suhteen, mutta eipä ole enää noin kymmeneen vuoteen ollut reikiä ja hampilekuri on aina vain tarkastanut hampaat ja todennut ne hyväkuntoisiksi. Ei kivuliaita eikä kalliita hoitoja, joten
Mitä tulee hammaslääkäreihin ja yleinen terveydenhuolto vs. yksityinen asetteluun, niin toistaiseksi olen vain kerran käynyt yksityisellä. Erästä lievästi sadistista (joskin nopea ja tehokas hampilekuri oli myös) tapausta lukuunottamatta olen aina saanut mielestäni laadukasta hoitoa, myös kivunlievityksen osalta. Minua on myös kohdeltu ihmismäisesti ja vastailtu kärsivällisesti tyhmiinkin kysymyksiin. Siitä kiitos ja kumarrus hampilekureille, jos joku sellainen sattuu tämän lukemaan.