"Tule sitten parin kuukauden päästä uudelleen" - Hammaslääkäri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reebus
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään oli hammaslääkäri ja alun perin piti vain paikata reikä, mutta lääkäri (porattuaan hieman) sanoikin reijän olevan liian syvä ja laittoi jotakin lääkettä ja tilapäispaikan. Kahden kuukauden päähän varasi uuden ajan, jolloin hampaalle ilmeisesti tehdään jotain - mutta mitä? Juurihoitoko?

Hemmetti kun en shokissani muistanut kysyä tuosta tulevasta operaatiosta. Kaikki edelliset hammaslääkärikäynnit ovat olleet ihan positiivisia kokemuksia, mutta nyt taitaa tulla aika erilainen kerta. Onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta tilanteesta? Tarkoittaako tämä satavarmasti juurihoitoa? Vieläkö on toivoa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Pitkätukka
Juurihoidolta kuullostaa. Ole huoleti, siihen ei kuole :thumbs:

Kuoleminen siitä vielä puuttuisikin. :jahas:
Toivon mukaan tohtorilla on tarpeeksi tehokkaat puudutusaineet. Searchilla kun etin juttua juurihoidosta, niin joku oli ainakin kaivannut morfiinia kipuunsa.

Mulla on jo muutenkin hammaslääkärifobia.

Mulle on tehty juurihoito. Puudutuspiikki työnnettiin tod. syvälle ja ainetta ruutattiin ilmeisesti aika reilusti. Itse hoito tuntui hieman kummalliselle, muttei varsinaisesti sattunut. Puuduke hoiti kivut pois.

Hampilekuri poisti ilmeisesti hermot hampaan sisältä tms., hampaasta tulee ikäänkuin kuollut, pelkkää luuta (maallikon selostuksena). Ite operaatio tuntui hieman siltä, niinkuin olisi viilattu pienellä viilalla hampaan sisältä, se vähä, mitä nyt edes tunsin. Ei ollut pahin hampioperatsiooni, mitä mulle on tehty, joten elä suotta hermoile etukäteen. :)

Eihan se juurihoito oikeestaan edes tunnu missaan.. Multa juurihoidettu toinen ylaetu trauman vuoksi ja ma en ainakaan missaan vaiheessa kokenu sita kivuliaaksi.. Tai oikeestaan tuntenu mitaan.. Parempi juurihoito ku hampaan kokonaan poistaminen ja implantti.. Niin kavi toiselle ylaetuhampaalle.. Sekin omien kohellusten seurauksena..
Mutta kylla siita hengissa selviaa, se on varma..

Itse asiassa tuo lääkepaikan laittaminen ja parin kk:n odotusaika ei suinkaan välttämättä tarkoita juurihoitoa - itselle laitettiin reilu vuosi sitten parikin lääkepaikkaa, jotka sitten muutaman kk:n jälkeen vain vaihdettiin pysyviin paikkoihin. Ideana kai se, että se lääkepaikka ikäänkuin hoitaa sitä pipiä hampia sen parin kk:n ajan, eikä juurihoitoa sitten ehkä tarvitakaan... tai jotain... olipas taas fiksunkuuloinen selitys :rolleyes:

Juurihoidolta kuullostaa. Toisaalta mulle on tehty kaksi kertaa tuo. Ekalla kerralla katkesi etuhammas joka sitten kuoli vuoden päästä fiksailuista. Ei tuntunut tuo miltään kun hampaan hermo oli tosiaan kuollut. Toinen tehtiin keväällä ja siinä kipua oli, vaikka hammaslääkäri totesi, että hermo on kuollut etkä tarvitse puudutusainetta. Kyllä mä sanoin, että sattuu, mutta annoin mennä vaan. Ei se poraamista enempää sattunut.

Samana keväänä paikattiin yksi reikä joka oli todella syvä. Siitä voin sanoa, että sattui ja sattui niin saatanasti. Totesin, että puudutusta peliin ei kestä muuten.. Pari piikkiiä laitettiin ja suu oli aivan turta kaikki muut paikat paitsi se porattava hermo. Se oli kyllä melkoista kidutusta.

Semmoinen kysymys vielä, että selviääköhän tuosta operaatiosta yhdellä kertaa vai onko hupia luvassa vielä jatkossakin? Hampaiden, tai juurten, ei nyt niin kauhean pahassa kunnossa pitäisi olla. Mutta toisaalta, eipä niissä juurissa pitänyt olla ennen tämänpäiväistä käyntiäkään mitään vikaa.

EDIT: Jaa että ehkä ei tarvisikaan juurihoitaa? Oijoi, toivotaan parasta.

Jos tosiaan juurihoito on tiedossa niin tuskimpa selviät kerralla. Riippuu ilmeisesti tilanteesta. Keväällä mä taisin käydä neljä kertaa lekurilla hoidattamassa sitä hammasta. Kallista puuhaa :(

Mulla on kanssa puudutuksessa aina ongelmia. Eli jos on syvä reikä, ne hermot eivät puudu, kaikki muu kyllä tuntuu puutuvan. Yksi juurihoito on tehty ja se ainakin sattui niin ***keleesti.

Kun nyt muistelen, niin ei se väliaikainen paikka tosiaan tarkoita, että se juurihoidetaan. Mullakin on pari kertaa laitettu sellainen, eikä mniitä hampaita juurihoidettu. Ota näistä nyt selvää.

Originally posted by Gillyanne
Itse asiassa tuo lääkepaikan laittaminen ja parin kk:n odotusaika ei suinkaan välttämättä tarkoita juurihoitoa - itselle laitettiin reilu vuosi sitten parikin lääkepaikkaa, jotka sitten muutaman kk:n jälkeen vain vaihdettiin pysyviin paikkoihin. Ideana kai se, että se lääkepaikka ikäänkuin hoitaa sitä pipiä hampia sen parin kk:n ajan, eikä juurihoitoa sitten ehkä tarvitakaan... tai jotain... olipas taas fiksunkuuloinen selitys :rolleyes:

Näin kavi mullekkin, ei siis välttämättä tarkoita juurihoitoa.

Aika tavalla näemmä vaihtelee ihmisten kokemukset juurihoidosta.

Koko sillä nimityksellä "JUURIHOITO", taitaa olla jonkinlainen urbaanilegendamainen vivahde. Ei siinä ole mitään mystistä tai pelottavaa.

Minulla oli yksi kiukutteleva hammas muutama vuosi sitten ja se sai tämän juurihoidon. Hyvä hammaslääkäri ja hyvä puudutus. Tuntui vähemmän, kuin vaikkapa tavallinen paikkaus. Puhumattakaan siitä kun viisaudenhampaat revittiin rautakangella ja sorkkaraudalla pois. 4 kpl.....

Palstalla voi olla joku hammaslääketieestä jotain tietäväkin, mutta käsittääkseni siinä kaivetaan hampaan "juuret" pois ja täytetään tyhjäksi jäävä alue jollain massalla. Loppuu säryt ja ongelmat sen hampaan osalta. Hammas säilyy samanlaisena, kuin ennenkin, mutta se on kuollut.

Gillyanne: Mun muistikuvan mukaan nimenomaan JH:ssa käytettiin sellaista tilapäisbetonia ensin. Voihan olla muitakin aiheita käyttää sitä...????? Mistä mä tiedän...

Lopuksi snadi valistus: Mä lopetin kaiken karkin syönnin ja pesen hampaat nykyisin kolmisen kertaa päivässä. Viimeksi tarkastuksessa H-lääkärini totesi, että mitä sä täällä teet....

Saattoi siis olla, että laittoivat sinne biokalkkia ja katsovat paraneeko. Ellei parane on se juurihoidon paikka. Jos hamppiasi ei viimekerralla puudutettu se ainakin kertoisi, ettei juurihoitoa luvassa. Juurihoito yläleuassa ei puudutettuna satu, mutta alaleuan erilaisen hermotuksen takia se ei välttämättä puudu eli silloin saattaa tuskaa olla tiedossa.

Mun juurihoidettu hammas oli, siis ON, nimenomaan alhaalla takana. Puudutettiin, eikä sattunut.

Tai sitten mulla on uskomattoman kova tuskansietokyky;-)

Mutta älkää nyt saatana pelotelko ketään turhaan. Useimmiten=melkein aina, kaikki lääketieteelliset operaatiot ovat Suomessa täysin turvallisia ja nimenomaan siihen kivuttomuuteenkin on panostettu nykyään.

Sitäpaitsi rahalla saa vaikka nukutuksen hammaskiven raaputtamisen ajaksi, jos haluaa......No ainakin ilokaasua jne...

Yksi ääni lisää ei-juurihoidolle. Poskihampaasta oli lähtenyt paikka ja jäljelle jäänyt vain ammottava reikä. Kun olin puolisen vuotta ollut pureskelematta sillä puolella hakeuduin vihdoin lääkärille. Laittoi ensin juuri sen lääkepaikan ja käski ~kuukauden päästä takaisin. Sitten laitettiin muovipaikka, ja edelleen tuntui välillä kipeältä. Soitin lääkärille ja hän totesi, että saattaa olla juurihoidon paikka. Hän sitten koputteli hammasta joka puolelta, ja totesi että jos juuressa olisi vikaa, niin takuulla sen jo huomaisin. Vikana olikin se, että muovipaikan lopullinen kovettuminen voi kestää kaksikin viikkoa.

Originally posted by ozzie
Lopuksi snadi valistus: Mä lopetin kaiken karkin syönnin ja pesen hampaat nykyisin kolmisen kertaa päivässä. Viimeksi tarkastuksessa H-lääkärini totesi, että mitä sä täällä teet....
Minulla vähän sama juttu: edellisen postin vitkutteluni jälkeen päätin käydä tarkistuksessa vuoden välein. Ensimmäisen vuoden kuluttua lääkäri tutki hampaat ja sanoi melkein vihaisena että kyllä jumalauta se kaksi vuotta nyt pitäisi kelvata väliksi sinullekin, hittoako täällä ramppaat!

Reikiä nolla...: ;)

Ei koskaan yhtään ainutta reikää. Viimeksi kun kävin niin lekuri sanoi, että kun ei ole tullut tuohon ikään mennessä, niin tuskin koskaan tuleekaan..

wihaa!!!:worship:

Hammaslääkärikäynnit - aah niin ihanaa.

Koulun takia tuli käytyä kolme vuotta samalla nimeltämainitsemattomalla hammaslääkärillä. Tässä voinen todeta, että mielestäni riittävän epäpätevä ihminen kyseiseen ammattiin.

Ensimmäisellä kerralla otettiin viisaudenhammas pois, ei siinä mitään meni niin kuin pitikin, ei sattunut eikä mitään. Kolme päivää uskomattomissa kivuissa jonka jälkeen jälkitarkastukseen, jossa todettiin, että veri on hyytynyt huonosti ja haava pitää avata. Eli ts. sillä hiton piikillä raavittiin se haava auki ja sattui muuten sen verran, että tietää. Hiki valui ja penkkiä puserrettiin. Ja tämä toimenpide tehtiin vielä toisenkin kerran - ilman puudutuksia tietenkin.

Toisella tapauskerralla oli huomattava reikä, jota paikattiin. Ihminen kysyi, että haluatko puudutuksen ja ennen kuin ehdin vastata, niin "et sä sitä tarvi - tää on nopea vihlaisu ja se on ohi". Ok annoin homman mennä ja olipa tosiaan nopea vihlaisu, 15 minuutin poraus suurinpiirtein, jonka jälkeen reikä oli valmis paikattavaksi. Noh, lääkäri ja hoitaja alkoivat keskustella jotain niitänäitä ja hups hoitajan imuri menee suoraan siihen just porattuun reikään. Siinä vaiheessa silmissä vaan välähti ja nyt muuten sattuu sen verran että polvissa tutisee.

Että kiitoksia vaan näin hyvästä hoidosta jälkikäteen :thumbs: Mahtaa olla sama lääkäri, jota Jakob käyttää?

Originally posted by ozzie
Mun juurihoidettu hammas oli, siis ON, nimenomaan alhaalla takana. Puudutettiin, eikä sattunut.

Mutta älkää nyt saatana pelotelko ketään turhaan. Useimmiten=melkein aina, kaikki lääketieteelliset operaatiot ovat Suomessa täysin turvallisia ja nimenomaan siihen kivuttomuuteenkin on panostettu nykyään.

Sitäpaitsi rahalla saa vaikka nukutuksen hammaskiven raaputtamisen ajaksi, jos haluaa......No ainakin ilokaasua jne...
Sama homma mulla ja asiallista valistusta ozzielta! Alaleuassa on munkin juurihoidettu hammas, eikä kipua ollut. Tunsin kyllä, mitä tapahtui ja aika kummalliselta se tuntui, mutta ei kipua.

Yleensä ihminen ei opi näitä asioita kuin kantapään kautta. Kun vitkuttelee sinne hampilekuriin menon kanssa, niin ehkä kärsii jo siinä vitkuttelun aikana kivuista, jonka lisäksi sitten itse hoito on pitempi kestoltaan, kivuliaampi ja kalliimpi, kuin jos olisi ajoissa hoidattanut hampaansa kuntoon.

Mua ei lapsena kukaan pakottanut hampaita harjaamaan, enkä sitten myöskään harjannut. Tulos: suunnilleen 13-20-v piti ravata todella paljon hampilekurilla, myötäänsä jotain paikattavaa ja pari hammasta poistettiinkin (ok, myös oikaisuhoitoa, mikä ei liity em. harjaamattomuuteen). Tämä siitä huolimatta, että itse tajusin vihdoin siinä 13-v, että "Ei jumalauta! Pakko on rueta huolehtimaan hampaistaan!", jonka jälkeen olen harjannut todella säntillisesti joka päivä hampaat, vähintään yhden kerran, melkein aina aamuin illoin. Lisäksi hampilanka ollut käytössä joka ilta nyt muutamia vuosia. Kyllä, olen neuroottinen hampaideni suhteen, mutta eipä ole enää noin kymmeneen vuoteen ollut reikiä ja hampilekuri on aina vain tarkastanut hampaat ja todennut ne hyväkuntoisiksi. Ei kivuliaita eikä kalliita hoitoja, joten :)

Mitä tulee hammaslääkäreihin ja yleinen terveydenhuolto vs. yksityinen asetteluun, niin toistaiseksi olen vain kerran käynyt yksityisellä. Erästä lievästi sadistista (joskin nopea ja tehokas hampilekuri oli myös) tapausta lukuunottamatta olen aina saanut mielestäni laadukasta hoitoa, myös kivunlievityksen osalta. Minua on myös kohdeltu ihmismäisesti ja vastailtu kärsivällisesti tyhmiinkin kysymyksiin. Siitä kiitos ja kumarrus hampilekureille, jos joku sellainen sattuu tämän lukemaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom