Tshernobylin onnettomuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Tshernobylin ydinonnettomuudesta tulee nyt täyteen miehen ikä eli 20 vuotta. MItä tunteita tuo herättää, pelottaako ydinvoima vieläkin? Muistatko missä olit kun tapaturma sattui tai oikeastaan kun tapaturmasta saatiin tietää. Oliko kotona kova ressi sienistä ja kalasta. Mikä on mielipiteesi ydinvoimasta? Mä olen kääntänyt takkia siinä suhteessa, että vielä viisi vuotta sitten olin vastaan koko touhua, mutta tällä hetkellä pidän ydinvoimaa suhteellisen puhtaana tapana tuottaa energiaa.

Itse muistan olleeni koulussa jossa aihetta kauhisteltiin. Ikää oli sen verran vähän, että ihan täysin onnettomuuden laajuutta ja vakavuutta en ymmärtänyt. Kotona faija jutteli, että sieniä ei voi syksyllä syödä ja kovana metsästäjänä mietti tulevaa metsästyskautta.

tietoa tapahtumasta

displayimage.php

Edit ei näy kuva mutta http://www.digipaul.com/album/thumbnails.php?album=38 löytyy hienoja kuvia hylätystä kaupungista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En elänyt, kun tuo tapahtui, mutta asiaa sivuten...

Jostain luin(paras & luotettavin tietolähde), että siellä kaupungissa eläisi nyt sellaisia eläinlajeja, jotka luultiin alueellisesti hävinneen täysin?

Eikös se ollut niin, että niiden raunioiden päälle valettiin sementtiä (oisko sen takia että se estää säteilyn leviämistä??????) ja nyt se on alkanut lohkeilemaan/rapisemaan?

Ydinvoima on todella turvallinen energianlähde kun noudatetaan niitä turvamääräyksiä. Vähän arveluttaa tietyt maat joissa turvallisuudesta huolehtiminen tuntuu olevan vähän niin ja näin... :rolleyes:
Tshernobylinhän tapauksessa itse reaktori oli huonoa tyyppiä, koe oli turvamääräysten vastainen, säätösauvoissa oli suunnitteluvirhe ja henkilökunta teki virheitä. Turvajärjestelmiäkin oli sammutettu käsin. Ydinvoimalassa tehtävä koe ei ole mikään "katotaa ny mitä käy" - juttu :down:

Ensikertalainen sanoi:
Eikös se ollut niin, että niiden raunioiden päälle valettiin sementtiä (oisko sen takia että se estää säteilyn leviämistä??????) ja nyt se on alkanut lohkeilemaan/rapisemaan?
Siihen on rakennettu päälle sellanen "sargofagi" ja se on repeillyt munsuuta. Tän takia sadevettä pääsee reaktorille ja sit se levii ympäriinsä.

Normaalisti en hirveemmin pidä matkailusta, mutta toi on kyllä sellanen must see mesta, että voisin käydä, jos se vaan onnistuis.

Tässä yks sivu missä on myös kuvia ja hieman tekstiä.

http://www.kiddofspeed.com/chapter1.html

Mä olin 3 ikäinen tuolloin joten ei tajunnu oikein sillon, mutta kyllähän varsinkin toi aavekaupunki on aika puistattavan näkönen. Asumiskelvotonta aluetta, ja luonto on 20 vuodessa alkanut valtaamaan omaansa takas. Olisi mielenkiintoista nähdä alue vaikka 2086, miltä sillon näyttäs. Varottava esimerkki monessa suhteessa varsinkin siinä kuinka moni asia tehtiin/oli tehty päin vittua. Ydinvoima on hyvä siinä ettei saastuta suoraan esim. ilmastoa tai maata, mutta ydinjäte ja sen sijoittaminen on sitten jo toinen juttu. Toivottavasti fuusiotekniikka saatais vielä joskus pelaan pienemmissäkin lämpötiloissa, se olisi aika monta jänistä. Käytetty polttoainekin olisi heliumia.

Periaatteessa Tshernobylissä ei tapahtunut ydinvoimalaonnettomuutta näin länsimaisesta näkökulmasta, vaan ihmisiä kuoli ja saastui kommunismin takia. Ydinvoima ei todellakaan pelota, vaan sosialismi joka saa tällaista aikaan.

Tuolla hyvä artikkeli Tsernobylistä: http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=890960

Katsoin dokumenttia tuon onnettomuuden tapahtumista ja aika moisia virheitä tehtiin. Yks äijä oli selvinny ja katsonut kun seinä oli hävinnyt tutusta paikasta ja pelkkä monttu reaktorista on jäljellä. :O Nyt se äijä ei voi juuri tehdä mitään, kun veri ei hyydy yms kivoja juttuja...

Ja kuolonuhreja suoraan oli varsin vähän. Ja säteilyn seurauksena ei niitäkään edes pidemmän päälle mitään hirveitä, mitä on hehkutettu. Tietysti lähialueilla ei voi asua. Nyt siellä voi jo käydä. Eli ei nuo reaktorit mitään ydinpommeja ole.

Tshernobyl oli vaa tulos ihmisten välinpitämättömyydestä. En itse pidä ydinvoimaa suurimpana huolena.

Itse muistan elävästi tuon tapahtuman, vaikka en ollut kuin vajaa 4-vuotias. Oli hieman pilvinen päivä ja aurinko oli laskemassa oranssina kun isä tuli hakemaan pihalta sisälle joku fakin hengityssuojain ja kumihanskat kädessä.:D Siinä sitten sisällä iskä meinaisi että koko perhe lähtee tältä istumalta uuteen-seelantiin pysyvästi kauas kommunisteista. Äiti onneksi sai rauhoiteltua isän ja suomeen jäätiin. Olin ihan paskana että joudun jättämään hienot majat mitä oltiin rakenneltu taakse jos joudutaan lähtemään.:D

Onnettomuus oli aika rankka herätys maailmalle ja varmasti kiihdytti ydinvoimaloiden turvallisuussuunittelua. Onneksi ei ollut pahempi pommi! Miettikääpäs niitä tovereita, jotka joutuivat helikopterilla lentelemään sen reaktorin päällä heittelemässä hiekkaa sinne. Kivat säteilyannokset saaneet! Ei varmaan montaa päivää eläneet sen uroteon jälkeen...

hehe, mä muistan tosta sen verran kun olin sitten onnettomuutta seuranneena päivänä ulkona ja satoi vettä.. porukat sitten on tietysti kuittaillu tosta että sen takia minusta ei kasvanut ihan normaalia lasta kun leikin ulkona radioaktiivisessa sateessa. julmaa.

:D

niin, ja vaikka enimmäkseen kannatankin vihreitä arvoja niin ydinvoima on silti kiva juttu.

Mä olin silloin vajaa 3v ja muistan edelleen kuin eilisen päivän tuon tapahtuman. Katsottiin isoäidin kanssa iltauutisia ja siinä kerrottiin tuhoisasta räjähdyksestä. Ne uutiskuvat näytti kyllä aika pahoilta vaikken siinä varmasti tajunnutkaan, miten isosta asiasta oli kyse.
Myöhemmin oon lukenut netistä ja jostain kirjoista Tsernobylin tuhosta ja kyllähän se oli aikamonen onnettomuus. Onnettomuuden syynä taisi olla jonkinlainen huolimattomuus reaktorin huoltotöissä, en nyt ihan muista.

Vaikka onhan noita onnettomuuksia sattunut niin silti kannatan ydinvoimaa. Siinä on riskinsä mutta ydinvoima on myös puhtaampi energiantuottotapa kuin monet muut. Nykyään teknologia on myös niin kehittynyttä, ettei nuo reaktorit ihan käsiin räjähtele.

Siis onnettomuuden syynähän oli laiton koe jossa haluttiin testata reaktorin käyttäytymistä ääriolosuhteissa. Sen lisäksi jokin varojärjestelmä siellä ei toiminut. Räjähdystä ei länsimaisessa ydinvoimalassa voisi tapahtua ollenkaan, samantien voisi väittää että tuulivoimala voisi räjähtää.

Se ei kuitenkaan ollut yksin syynä ihmisten kärsimyksiin, vaan Neuvostoliitossa asia haluttiin salata jopa lähimmän kaupungin ihmisiltä, joita alettiin evakuoida vasta parin päivän päästä. Jotkut asiantuntijat ovat arvioineet että melkein kaikki kuolemat ja säteilyaltistumiset olisi voitu välttää jos väestönsuojelu olisi aloitettu heti/pyydetty länsimaista apua.

Jokatapauksessa tämä Tsernobyl on vähän liian paisuteltu juttu, koska ei sen seurauksena kovinkaan moni edes heittänyt henkeänsä. Sen lisäksi se on täysin aiheetta mustamaalannut ydinvoiman käyttöä energiantuotannossa.

Aika moni ihminen on kuollut sen takia että ydinvoimaa jätettiin 90-luvulla rakentamatta, ja käytettiin sen sijaan fossiilisia polttoaineita jotka aiheuttivat kuolemia pienhiukkaspäästöjen takia. Edit: puhumattakaan ilmastonmuutoksesta, joka on kenties hävittänyt satoja (tuhansia?) eliölajeja sademetsistä.

Helvetin hauska juttu tuossa vielä on se, että vaikka Suomen säteilyturvakeskus mittasi poikkeuksellisen korkeita lukemia Suomessa onnettomuutta seuraavina päivinä, ihmisiä informoitiin asiasta monen päivän viiveellä. Länsi-Suomeen kuitenkin tuli kohtuu pahoja laskeumia saastepilvien myötä. Oltaisiin voitu vaikka informoida ihmisiä pysymään sisätiloissa, mutta ei.

Paska maa tääkin on viranomaisten osalta. Tosin, mitäs Neuvostoliiton entiseltä (lähes)satelliittivaltiolta voi odottaa.

Niin, tieto onnettomuudesta tuli Ruotsista, jossa ne parin päivän päästä mittas epäilyttävän korkeita lukemia, ja oli päätelleet että "jossain päin Itä-Eurooppaa on täytynyt tapahtua ydinvoimalaonnettomuus".

voi olla aika pelottava paikka toi tsernopilin kaupunki öisin, kun täynnä hylättyjä rakennuksia :D

Raejuusto sanoi:
Jokatapauksessa tämä Tsernobyl on vähän liian paisuteltu juttu, koska ei sen seurauksena kovinkaan moni edes heittänyt henkeänsä.
Vai että liian paisuteltu... Mitä luulet, ovatko ukrainalaiset samaa mieltä kanssasi?

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, niin ydinvoiman vastustajan paras ystävä on Tshernobyl -86 niinkuin monikulttuurisuuden kannattajan paras ystävä on Adolf Hitler. Nykyisellä ydinvoimatekniikalla ja -kulttuurilla samoin kuin maltillisella kansallisuumielisyydellä ei ole edellä mainittujen kanssa mitään tekemistä, mutta niistähän on ihan kiva rakennella olkiukkoja, joita voi sitten kevein argumentein piestä oikein huolella.

Fat Rat sanoi:
Vai että liian paisuteltu... Mitä luulet, ovatko ukrainalaiset samaa mieltä kanssasi?

No on tuossa totuudensiemen siinä mielessä, että suoria kuolonuhreja ei ollut paljoa ja minusta nuo välilliset kuolematkin ovat vielä suhteellisen vähäiset.

tekniikkatalous sanoi:
Tshernobylissä säteilyyn kuoli suoraan 28 ihmistä ja 134 sai säteilysairauksia. Merkittävin stokastinen sairaus on ollut lasten kilpirauhassyöpä.

Onnettomuuden jälkeen levinnyt radioaktiivinen jodi kulkeutui elimistöön hengityksen, maidon ja vihannesten mukana. Radioaktiivisesta jodista 25-90 prosenttia sitoutuu nopeasti kilpirauhaseen. Lapsilla annokset ovat jopa kymmenkertaisia aikuisiin verrattuna.

Valkovenäjällä on ilmennyt 1 152 kilpirauhassyöpää alle 15-vuotiailla lapsilla vuosien 1986-2002 aikana.

Muita suoraan säteilyyn liittyviä sairauksia ei ole havaittu merkittävissä määrin. Psykologiset ja taloudelliset vaikutukset ovat olleet sitäkin suurempia.
http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=890963

Todellisia lukuja tuskin koskaan saadaan tietoon, mutta ei nuo muutamat ihmishenget taida rahan kanssa painittaessa paljoa painaa. Tuota betonivaippaa joudutaan korjaamaan, paljon on maata mitä ei voida käyttää piiiiitkään aikaan jne..

Jos leikitään sillä ajatuksella että Tsernobyl vauhditti Neuvostoliiton romahtamista (mikä on hyvin todennäköistä), ja ajatellaan että jos onnettomuus olisi jäänyt tapahtumatta ja NL olisi jatkanut vielä vaikka vuoteen 95 asti, niin kuinkakohan paljon enemmän ihmishenkiä olisi menetetty tässä skenaariossa?

Kyllä se Tsernobyl oli sellaisen yhteiskunnan toimintatavat tuntien aika pikkuonnettomuus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom