Tshernobylin onnettomuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Itse reaktori oli sotilasreaktori ja joku jo sanoikin siellä tehdyn laittomia kokeita.

Kokemus sinänsä on hirveä, mutta Suomen ydinvoiman kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Paljon enemmän pelottaisi joku Ignalinan rajan takana oleva reaktori mutta ei pelota sekään.

Mun mielestä nykyisen talouselämän ja yhteiskunnan kanssa ydinvoima on AINOA JÄRKEVÄ VAIHTOEHTO. Uudistuvien kanssa saadaan odottaa vielä kymmeniä vuosia, eikä niiden kehittäminen nopeudu yhtään ydinvoiman alasajosta. Se vain lisäisi hiilen ja öljyn kuluttamista.
Täysin asia erikseen on se, että oikein mikään nykyään ei ole kestävällä pohjalla. Varat ehtyvät, luonto tuhoutuu, eläinlajit kuolevat ja koko ihmislaji fossiloituu. Koko maailmaa ei voida pelastaa mutta mulle riittäisi edes kaunis ja puhdas Suomi, jonka luonnossa mun lapset voisivat aikanaan leikkiä.

Taitaa olla jo liian myöhäistä, voi itku...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä oli 12v, kun Tsernobylissa paukkui, ja muistan tuosta tapahtumasta/ajasta lähinnä suositukset metsämarjojen ja sienten syömisen välttämisestä. Ilmeisesti tapahtuma on kuitenkin alitajuisesti vaikuttanut syvästi pienen tytön mieleen, sillä yhä edelleenkin olen todella voimakkaasti ydinvoiman vastainen. (Disclaimer: en aio ryhtyä tästä aiheesta nyt sen enempää väittelemään, joten ihan turha on kenenkään mitään provota, ja järjellä ajateltuna kyllä toki ymmärrän, että esim. Big Evil on varmasti oikeilla jäljillä mielipiteessään.)

Viimeisimmässä Seura-lehdessä on iso artikkeli Tsernobylista, ja kyllä se vain aika kammottavaa tekstiä on. :( Lainasin myös eilen kirjastosta kirjan "Tsernobylista nousee rukous", jota olen kuullut kehuttavan.

Olihan se tapaus, vaikken silloin vielä ollut elossa.

Kyllä uskoisin nykytekniikalla Venäläistenki rakentavan turvallisia ydinvoimaloita.

Joskus tuli dokkari miten ne maatuskat halusivat takaisin kotiin. En muista montako vuotta sieltä piti pitää ihmiset poissa. Kai siellä jo niitä jonkin verran asustelee.

Uncle Sam sanoi:
Helvetin hauska juttu tuossa vielä on se, että vaikka Suomen säteilyturvakeskus mittasi poikkeuksellisen korkeita lukemia Suomessa onnettomuutta seuraavina päivinä, ihmisiä informoitiin asiasta monen päivän viiveellä. Länsi-Suomeen kuitenkin tuli kohtuu pahoja laskeumia saastepilvien myötä. Oltaisiin voitu vaikka informoida ihmisiä pysymään sisätiloissa, mutta ei.

Paska maa tääkin on viranomaisten osalta. Tosin, mitäs Neuvostoliiton entiseltä (lähes)satelliittivaltiolta voi odottaa.

Ja herätätetään paniikki myös yhden viallisen mittarin takia myös? Ennemmin mä syyttelisin rajan taakse kun onnettomuuksista ei infota. Mutta sehän on jo viime vuosina nähty monta kertaa miten kommarimaissa ei ole mitään ongelmia ja kaikki hanskataan itse. Paitsi sitten kun paskat valuu jo lahjetta pitkin niin pyydetään apua tai uutiset selviää. Kyllähän Ruotsissakin havaittiin kohonneita lukemia ja taidettiin epäillä että omat voimalat vuotaa.
Toivottavasti ensi kertaa ei koskaan tule, mutta eiköhän silloin olla jo sen verran viisaampia ettei venäläiset ole meidän luottokamuja.

Muistaakseni on kerrottu että reaktorin turvajärjestelyt oli kytketty pois päältä (eli ne olisivat kyllä toimineet), mutta neuvostoinsinöörit viisaina miehinä kytkivät ne pois, että pääsisivät testaamaan reaktoria ääriolosuhteissa. Ja voi pojat että se meni vähän suunniteltuakin paremmin.:david:
Aikamoinen uroteko muutenkin suunnitella laitos joissa tuo on ylipäätänsä mahdollosta.

Vaikka ei kovin iso viherpiipertäjä ole, niin tuo uhrien vähätteleminen on varmasti sitä propagandaa mitä tunnolliset ja rehelliset itänaapurimemme harrastavat. Eikö Greenpeace juuri arvostellut noita 'virallisia' lukuja aivan liian pieneksi. Okei, saattaa olla vähän toisen ääripään lisää siinäkin.

Varmaan hieno fiilis oli silloin samana yönä palomiehenä olla ihan laitoksen vieressä sammuttelemassa tulipaloja. Jostain luin, vai olikohan se telkkarissa, että jotain 600.000 tyyppiä olisi yhteensä osallistunut noihin jälkitöihin seuraavan vuoden aikana, sargofakin rakennukseen yms. Noista säteilyn aiheuttamista sairauksista tuon tapauksen johdosta on eri lähteissä hyvin erilaista tietoa.

Mitä muuten tapahtuu kun kuolee säteilyyn suoraan? Iho sulaa pois?

setae sanoi:
Tuolla on kyllä kivoja kuvia, mutta koko muu juttu on täyttä soopaa. En jaksa etsiä, siitä oli jopa "vastasivunsa" missä oli todistettu tuon tädin jauhamiset potaskaksi. Alkaen siitä, että alueelle pääsisi moottoripyörällä, ja vieläpä yksin.

Jep, joka vitun sivulla melodramaattiset mehustelut elämän loppumisesta ja siitä kuinka todelliset seuraukset koituvat varmaan koko ihmiskunnan kohtaloksi. Eihän tuollainen teksti nyt aja ton akan asiaa yhtään kun kaikki tajuaa sen argumentit ja niiden perusteet "hieman" heppoisiksi. Todelliset kuolonuhrit 600000, just joo...

setae sanoi:
Tuolla on kyllä kivoja kuvia, mutta koko muu juttu on täyttä soopaa. En jaksa etsiä, siitä oli jopa "vastasivunsa" missä oli todistettu tuon tädin jauhamiset potaskaksi. Alkaen siitä, että alueelle pääsisi moottoripyörällä, ja vieläpä yksin.

Kuinkakohan Beats and Styles pääsi sinne kuvaamaan musiikkivideotaan?
Tässäpä itse video: http://www.tunne.net/eie.mpg

Minä muistan kun tuota reaktorin poksahdusta seuraavana talvena äiti sanoi ettei saisi syödä lunta. :) En muista tottelinko täysin, lumihan oli siihen aikaan :kuola:

Kyllähän se vain taitaa nykymaailmassa olla ydinvoima ainoa järkevä vaihtoehto, fossiiliset alkaa kuitenkin vähentyä jossain vaiheessa. Saasteiden kannalta ei taida kuitenkaan olla enää paljon merkitystä, eikös ne jotkut sanoneet, että kriittinen piste alkaa olla ylitetty ja ilmastonmuutokset ruokkiv at jo itse itseään.

Three Mile Islandilla toimi turvatoimet, eikä kökköä päässy ympäristöön kuten Tshernobylissä. Kyllähän Tshernobylissa on ollut varmaan aika vitusti esim. Neukkuarmeijan porukkaa siivoamassa sitä sotkua, joten kyllä niitä altistuneita ja säteilyyn kuolleita varmaan reeeilusti enemmän on ku muutama kymmen. Ei sitä reaktoria nyt jotku kaks jamppaa lapioinu peittoon.

http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/tshernobyl/fi_FI/tshernobyl/

Tuolta löytyy myös jotain Tsernobylistä.

Itse olin vasta muutaman kuukauden ikäinen, kun tuo onnettomuus tapahtui. Äiti kertoi, että he olivat sinä iltana olleet ulkona. Kaunis kevät ilma ja olivat ihmetelleet että "onpas ovelan värinen taivas, eipä oo ennen tuommoista nähtykään." Äiti sanoi, että oltais kyllä heti menty sisään, jos ois tiedetty mikä taivaan "hienon" värin aiheutti..

Pidin joskus esitelmää koulussa Tsernobylin onnettomuudesta. Siitä muistelen, että ruotsalaiset tais ensiksi ihmetellä, että mikäs on kun alkaa säteilymittarit väpättämään ja alkoivat epäillä heti tietysti suomalaisia.. Kunnes viimein (olikohan kolmen päivän päästä onnettomuudesta) selvisi, mikä oli säteilyn lähteenä.

On se aika hirveän näköistä katsottavaa, mitä se säteily teki niille asukkaille ja työntekijöille yms. siellä. Ja aivan varmasti siellä säteilee vielä pitkään. En varmaan lähtis sinne vaikka maksettais.

Sinänsä ydinvoima ok, jos tosiaan pidetään näistä turvallisuus-asioista huolta.

Raejuusto sanoi:
Kyllä se Tsernobyl oli sellaisen yhteiskunnan toimintatavat tuntien aika pikkuonnettomuus.
Olkoon, että juttua on ehkä hieman paisuteltu, niin kyllä sinäkin nyt syyllistyt vähättelyyn. Mitä noihin kuolonuhreihin ja syöpäsairaisiin tulee, niin siitä ei ole saatavilla varmaa tietoa, on vain erittäin ristiriitaista tietoa. Tshernobyl-foorumin (IAEA mukana) kiistellyt luvut ovat 4000 kuolonuhria, joista 50 on tähän mennessä kuollut. Nämä arviot kiistetään monien itsenäisten tutkijoiden ja lääkäreiden toimesta. Esim. Ukrainan säteilylääketieteen keskuksen asiantuntija Nikolai Omeljanets sanoo, että pelkästään ukrainalaisista likvidaattoreista, eli niistä 340 000 ukrainalaisesta pelastustyöntekijästä kymmenes on kuollut. Heidän kuolleisuutensa on liki kolminkertainen muihin samanikäisiin nähden. Tässä muutama asiaan liittyvä artikkeli:
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2006/04/437117
http://www.guardian.co.uk/ukraine/story/0,,1739339,00.html
http://www.chernobyl.info/index.php?userhash=13213844&navID=21&lID=2
http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/28.huhtikuu/tbyl1700.htm
En väitä, että nuokaan olisivat täysin oikeassa, mutta jotain on vialla, kun noinkin isoja eroja saadaan aikaiseksi. Loppupeleissähän kysymys on siitä, mihin lukuihin uskoa.

Entäpä muut vaikutukset?
- Ukraina käyttää n. 6% budjetistaan Tshernobyliin liittyviin kustannuksiin.
- 130 000 joutui jättämään kotinsa (työpaikat?).
- Monta tuhatta neliökilometriä asuinkelvotonta ja pahoin saastunutta maata. - Satoja tuhansia pelastustyöntekijöitä
- Psykologiset vaikutukset kansalle

Väitätkö sinä, että nämä ovat tyypillisiä pikkuonnettomuuden seurauksia?

Suomi-ilmiö

Vaikka Harrisburgissa täytyy ikkunat sulkea
Voi Suomessa aina huoletta kulkea
Harrisburg on jossain toisella planeetalla
Ei sellaista voi sattua
Koivun ja tähden alla

Voiko täydellisyyttä olla olemassa missään muodossa
Totta toki muunmuassa Olkiluodossa
Ei mikään oo niin viisas kuin insinööri
On täydellisiä
Joka nippeli ja rööri

Uraani halkeaa
Ja tuottaa lamppuun valkeaa
Mutta millään muilla mailla
Kuin Suomella se ei oo riskiä vailla

On erehtymättömyyttä meillä melko valikoima
On UKK, YYA sekä Imatran Voima
Ei mikään vaara meidän kuvioihin mahdu
Jollei sitten Kiinassa
Suomi-Ilmiöitä tapahdu

Uraani halkeaa

Uraani halkeaa

Uraani halkeaa

Välinpitämättömyys ja valheet onnettomuutta koskien on ehkä törkeintä mitä suomen
viranomaiset ovat koskaan tehneet ja kukaan ei vissiin vieläkään ole joutunut tuosta vastuuseen.

Eihän myllypuron kaatopaikan päälläkään ollut vaarallista asua mitä nyt yhdessä talossa sattumalta tuli neljälle lapselle verisyöpä mutta sehän on vaan sattumaa ja vaikka ruotsissa syöpä olisi lisääntynyt Tshernobylin takia niin suomessa ei ole riskiä. Herätys.

Yllättävän hyvin tuon muistaa, kun ottaa huomioon että olin vasta 11v. Ensin oli uutisissa että Ruotsissa on mitattu tavallista suurempia lukemia, Stukin viranomaiset toki olivat hereillä ja vakuuttelivat ettei mitään hätää ole. Lakon :hyper: takia radioaktiivisuutta ei suomessa tuolloin mittailtu. Sitten Arvi (muistaakseni) kertoi puoli ysin uutisissa kuinka oli käynyt, ja taas viranomaiset YYA-hengessä olivat sitä mieltä ettei mitään hätää ole :) Monta vuotta pyörikin sitten kaikenmaailman tsernobiilijuttuja.

Äiti oli kovasti sitä mieltä että ulkona ei sitten leikitä, vaan millä pidät pojankoltiaisen poissa hiekkalaatikolta ja kuralätäköistä...

Hitto että nukahdin eilen kesken sen tsernobyliohjelman. Pribyatissa olis mielenkiintoista käväistä...

kuljetusala sanoi:
Suomi-ilmiö

vaikka ruotsissa syöpä olisi lisääntynyt Tshernobylin takia niin suomessa ei ole riskiä. Herätys.

Olisiko sulla jotain lähteitä (poislukien tuo Eppujen taisteluhymni) tällä tiedolle? Ettei menisi kokonaan paskanjauhannaksi tuo viestisi :david:

Vai pitäisikö tuo "olisi" käsittää niin, että kuvittelit tilanteen, toimenpiteet ja seuraukset omassa päässäsi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom