Tsekki & Praha

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuntu että vastaan tuli muutamia tosi hyviä kissoja, mutta suurin osa oli aikalailla ns. venäläisen näköisiä. Eli oma kokemus oli ettei tuo "keskiarvokauneus" ainakaan Suomea kummempi ollu :D
 
Vaihtoon?

Oon miettiny Prahaa vaihtoonlähdön yhtenä otollisena paikkana ja tätä trediä lueskeltuani totesin, että sinne haluan!:D Mutta niitä kysymyksiä: Mikä on se "virallinen/kannattava" kieli, jolla Prahassa tulee toimeen? siis englannin lisäksi. Ja sitte et jos joku osaa sanoo mitä asuminen Prahassa maksaa? Puoli vuotta olis näillä näkymin tarkotus siellä hengailla...
 
tsekki naiset ovat kylla kauniita. Tuohan onkin jo syy lahtea kaupunkiin tutustumaan.

Kyllä ja varsin lämpeneväisiä miesturisteihin. Tai ei varmasti kaikki, mutta itselle kyllä jäi lämpimät muistot. :D
 
Oon miettiny Prahaa vaihtoonlähdön yhtenä otollisena paikkana ja tätä trediä lueskeltuani totesin, että sinne haluan!:D Mutta niitä kysymyksiä: Mikä on se "virallinen/kannattava" kieli, jolla Prahassa tulee toimeen? siis englannin lisäksi. Ja sitte et jos joku osaa sanoo mitä asuminen Prahassa maksaa? Puoli vuotta olis näillä näkymin tarkotus siellä hengailla...
Tsekkiä tai slovakkia jos puhuu niin aika hyvin pärjää :D Toki kaikki vähänkään tsekkiä muistuttavat kielet (venäjä, puola jne) auttavat ymmärtämään mutta eri asia miten paikalliset suhtautuvat näiden kielten puhujiin. Karkeasti jaettuna nuoriso puhuu englantia ja vanhukset saksaa, osaamisen taso kyllä vaihtelee paljon. Englannilla on kohtuullisesti pärjännyt ja keskustassa löytyy yleensä aina joku joka hallitsee kielen riittävän hyvin. Saksan osaaminen voi joissain tilanteissa auttaa mutta itse en ole vielä kertaakaan "päässyt" sitä käyttämään. Muutama perussana kannattaa tsekiksi opetella (kiitokset, tervehdykset yms) niin paikalliset käyttäytyvät vähän ystävällisemmin.

Asumisen hinta vaihtelee todella paljon riippuen sijainnista (yllättäen :rolleyes:). Kun siirtyy vähän kauemmaksi keskustasta niin vuokra putoaa paljon. Keskustassa pienehkö kaksio voi olla 20000 korunaa/kk (tällä hetkellä 750-800€) kun oma tilava kolmioni kauempana on alle 13000 sähköt ja vedet mukaanlaskettuna. Jos vielä valitsisi jonkun paikan jossa julkinen liikenne kulkee huonommin niin hinta putoaa lisää. Jos haluaa jonkinnäköisen solukämppäratkaisun puoleksi vuodeksi kohtuulliselta paikalta niin joku 6000-8000Kc/kk (230-300+€) on varmaan aika lähellä oikeaa. Vuokrat ovat täällä se suurin kulutuserä, muut menot ovat pienempiä. Ruoka on suhteellisen halpaa vieläkin eli siihen ei saa mahdottomasti rahaa kulumaan muuten kuin syömällä joka päivä ravintoloissa. Karkeasti arvioiden jollain viidelläsadalla eurolla kuukaudessa voi pärjätä solukämpässä, 700 riittänee varmasti eikä tarvitse hirveästi vertailla elintarvikkeita. Keskipalkka Prahassa on varmaan jotain tuhannen euron luokkaa per kuukausi, koko maassa keskimäärin pari sataa vähemmän (reippaat 21000 korunaa).

Tässä jonkinnäköistä kuulopuheisiin perustuvaa arviota, saa korjailla jos jollain on tarkempia lukemia...
 
Nostetaan tämä taas ylös.

Tarkoitus mennä Prahaan maaliskuun alkupuolella. Onko hintataso muuttunut oleellisesti? Päivitetään vähän kokemuksia ja näkemisen arvoisia paikkoja, varmasti paikka muuttunut hieman thredin aloituksen aikana.

Mitä maksaa tänä päivänä ruoka ja juoma ?
Mitä tuolla pitää varoa ?
Mitä muuta tuolla pitää nähdä kuin seksimuseo, kidutusmuseo ja ne naikkoset?

Ruoka ja illanvietto paikkoja voisi myös suositella. Kiitos kaikille, jotka ovat jo tähän thrediin vastanneet.
 
Pikavastaus pariin kohtaan, yritän kirjoittaa myöhemmin lisää.

Onko hintataso muuttunut oleellisesti? Päivitetään vähän kokemuksia ja näkemisen arvoisia paikkoja, varmasti paikka muuttunut hieman thredin aloituksen aikana.

Mitä maksaa tänä päivänä ruoka ja juoma ?
Mitä tuolla pitää varoa ?
Mitä muuta tuolla pitää nähdä kuin seksimuseo, kidutusmuseo ja ne naikkoset?

Hintataso ei ole tässä vuoden aikana muuttunut kuin normaalin inflaation verran (katso tästä ketjusta pari aiempaa viestiäni). Yksi euro on noin 27,5 korunaa mutta vaihtomaksujen yms jälkeen kannattanee puhua noin 25 korunasta, helpottaa kovasti kaupoissa kun voi laskea että sata korunaa on about 4 euroa.

Ruoka: Big Mac -ateria on 99 eli sen neljä euroa :D Pikaruokapaikoista ruokaa saa hintaan 50-100 korunaa (2-4€), yleensä noin 75 korunaa annos (pienehköt annokset). Lähes kaikki pikaruoka on ok, varoisin ainoastaan keskustassa näkyviä kojuja joissa myydään makkaraa yms. Niissä hygieniataso on usein sitä luokkaa että vatsa voi valittaa, omalla vastuulla siis.

Ravintoloissa hinta riippuu sijainnista (kuten jossain aiemmassa viestissä kirjoitin). Syrjemmällä voi saada ison ja hyvän annoksen "kotiruokaa" sadalla korunalla, keskustassa se voi maksaa 200-300. Nyrkkisääntönä itse vältän paikkoja joissa annoksen hinta on yli 150 korunaa mutta turisteille tuollainen 250 (kymmenen euroa) voi olla vielä ok hinta. Annokset ovat yleensä riittävän isoja. Keskustassa noita halvempia paikkoja voi olla vaikea löytää, ne ovat hyvin piilossa. Kannattaa tutkia kaikki vastaantulevat pubit, ne toimivat usein myös ruokapaikkoina. Pubit tunnistaa oven yläpuolella olevasta olutmerkin logosta (tietää mitä merkkiä löytyy hanasta) ja oven vieressä on usein jonkinlainen ruokalista nähtävissä (kätevä hintatason tarkistamiseen ennen sisälle menemistä). Listassa on usein kaikki keitoista isompiin annoksiin joten olisi hyvä osata pari ruokalajia tsekiksi että tietää vertailla hintatasoa.

Juomat: 20-30 korunaa oluesta on normaali, yli 50 on turistien kusetusta. Vedet, mehut ja limsat ovat ravintoloissa kalliita, parin desin lasi voi maksaa saman kuin puolen litran olut. Ongelmana tosiaan tuo koko, olutta saa normaali- (0,5L) tai pienikokoisena (0,33L) mutta muita juomia yleensä vaan pienissä määrissä (0,2L-0,33L).

Tipin antaminen ei ole pakollista mutta pieni pyöristäminen ylöspäin on yleensä suositeltavaa. Juomista pieni tippi, aterioista isompi. Paikalliset tippaavat yleensä pyöristämällä joten se on ok myös turistien osalta, jos hinta on 90 korunaa niin maksaa satasella jne. Tämä siis tietysti vain ravintoloissa ja pubeissa, mäkissä ei tarvitse tipata ;)

Kaupoissa ruoan hintataso on laidasta laitaan, löytyy halpistuotetta ja laadukkaampaa. Eri kauppojen välillä hinnat eivät kuitenkaan vaihtele hirveästi joten yleensä ei tarvitse pelätä maksavansa liikaa. Vaikka ruoan hinta on noussut niin se on kuitenkin vielä ok tasolla.

Varoa kannattaa lähinnä taskuvarkaita, niitäkin lähinnä keskustan turistialueella. Ahtaat julkiset kulkuneuvot ovat sellaisia paikkoja joissa kannattaa olla hereillä ja ehkä joku Kaarlensilta ruuhka-aikaan. Lisäksi jos menee katsomaan vanhan kaupungin hienoa kelloviritelmää niin aina tasatunnein siellä on turisteja kasapäin, yleensä siis myös taskuvarkaita mukana. Ongelmia tuskin tulee jos vaan pitää omaisuutensa piilossa, ei lompakoita takataskuissa tai aukinaisissa laukuissa. Reppuja kannattaa pitää väärinpäin eli etupuolella vaikka se nololta tuntuukin.

Nähtävyyksistä voi kertoa joku muu, en näin "paikallisena" osaa kertoa muuta kuin ne peruspaikat joista olen aiemmissa viesteissä maininnutkin. Tulee jotenkin sokeaksi näille näkymille ja saatan tylsistyneenä katsella jotain mitä turistit kehuvat suu vaahdossa (enkä puhu nyt niistä naisista).

Edit: ravintoloihin vielä se pieni lisäys että ruokalistoja löytyy nykyään aika hyvin englanniksikin, vähentää huomattavasti sanakirjan tarvetta.
 
The Slave, kiitos todella paljon vastauksesta. Kunka pitkään olet asunut Prahassa? Pystytkö keskustan tuntumasta suosittelemaan joitakin ravintoloita tai yökerhoja? Kumpaa kieltä paikalliset ymmärtävät paremmin saksaa vai englantia ja mikä heidän suhtautumisensa on länkkärituristeihin?
 
Pari vuotta putkeen on tullut nyt asuttua, 2006 asuin myös kolmisen kuukautta ja sitä ennen pari vuotta tuli lenneltyä tänne tasaisin väliajoin. Nyt kun tuli mentyä paikallisen kanssa naimisiin niin tulee varmaan vielä joku 10-40 vuotta täällä vietettyä :D

En hirveästi käytä ravintoloita keskustassa mutta paria paikkaa voin suositella jos nälkä on isompi. Ambiente-ketjulla on useampia ravintoloita joilla on omat teemansa. Löytyy ainakin pasta-, pizza- ja liharavintoloita joissa idea on maksaa iso summa ja syödä sitten niin paljon kuin mahtuu. Itse olen käynyt vain toisessa noista liharavintoloista joka oli aika hieno kellari-tyylinen maan alle rakennettu mesta. Alkuun salaatit seisovasta pöydästä jonka jälkeen tarjoilijat alkoivat kantamaan pöytään erilaisia lintuja, kaloja ja muita lihoja. Palvelu oli lisäksi hyvällä englannilla joten en tarvinnut tulkkia ja tiesi aina mitä söi.

Tämän lihapaikan linkki: http://www.ambi.cz/ambi_brasiliero_kontakt_eng.php

Linkki josta löytyy tarkempaa tietoa kaikista noista ravintoloista (tuolta löytyy myös ruokalistoja yms): http://www.ambi.cz/index_eng.php Olen kuullut ihan positiivisia juttuja noista muistakin ravintoloista.

Yksi ravintola jota on tullut pari kertaa käytettyä ja jota voin suositella on kohtuullisen hintainen u Bakalare http://www.ubakalare.euweb.cz/ Ei kannata säikähtää noita sivuja. Ruoat hyviä, sijainti ihan vanhankaupungin aukion vieressä ja palvelua olen saanut hyvällä englannilla. Tosin viimeksi olen käynyt tuolla noin 1,5 vuotta sitten.

Yleisesti ottaen kuitenkin mikä tahansa keskustan ravintola on varmasti hyvä, hintataso on ainoa millä noita paikkoja kannattaa erotella toisistaan.

Yökerhoja en harrasta mutta tässä linkki yhteen jota pidetään keski-Euroopan parhaana: http://www.pragueexperience.com/places.asp?PlaceID=584 5 kerrosta, jokaiselle jotain.

Tuo sivusto vaikuttaa olevan täynnä infoa muiltakin osin, kannattaa tutkia tarkemmin http://www.pragueexperience.com

Lisävinkki: www.mapy.cz on sivusto jonne voi kirjoittaa vaikkapa noista linkeistä löytämiään osoitteita jolloin pääsee katsomaan kartalta mistä mikäkin löytyy. Riittää kun kirjoittaa "katuosoite praha" niin oikea paikka löytyy. Testasin myös hakusanalla "ambiente praha" jolloin tuo sivusto osasi hakea osan noista ravintoloista mutta ei kaikkia. Kannattaa kuitenkin kokeilla. Tulostin laulamaan karttoja ja sitten lentokentän infopisteestä joku turistikartta mukaan johon voi hotellissa merkkailla tarkemmin nuo kohteet.

Mitäs vielä... englannilla pärjää paremmin vaikka täällä on paljon saksaa osaavia (moni valitsee sen koulussa ensimmäisenä vieraana kielenä). Eli noin 99%sesti kannattaa yrittää ensin englanniksi ja vasta sitten saksaksi. Suhtautuminen turisteihin on yleensä aika neutraali mutta ainoastaan huonosti käyttäytyviä turisteja vihataan. Eli jos et laula kännissä kovaan ääneen futisseurasi kannatuslauluja kaduilla (terveisiä englantilaisille) niin sinuun suhtaudutaan neutraalisti tai positiivisesti. Jotkut täällä ovat oikeasti innostuneita ulkomaalaisista mutta yleensä turistit ovat vain välttämätön paha jolla ansaitaan elanto :D Nykyään tosin alkaa saamaan palvelua ihan palvelun takia eikä sen takia että on rikas turisti.

Siinä taas jotain juttua. Toivottavasti tämä forum ei potki pihalle liian monen linkin takia :jahas:
 
On ihan riittävän vaikeaa, en hirveästi ole oppinut. Jotain osaan koska toisinaan pystyn seuraamaan keskusteluja mutta sanavarasto ei vielä ole kauhean laaja ja se rajoittaa. Meillä oli firman puolesta koulutusta kerran viikossa jossa kävin ehkä puolisen vuotta kunnes vaihdoin muihin hommiin, siitä jäi käteen pieni ymmärrys kielioppia kohtaan. Siinä on kuitenkin aika monta poikkeusta mitkä eivät mene sääntöjen mukaan ja se sekoittaa pakkaa entisestään. Pärjään kuitenkin tällä sanavarastolla ravintolassa, kaupoissa tiedän mitä mikäkin on ja pystyn vaihtamaan kuulumisia tuttujen kanssa. Karkeasti arvioiden hallitsen ehkä tsekin kielen helpoimmat 15%, nyt jos haluaa oppia lisää on pakko mennä kielitunneille (mikä on toki suunnitelmissa). Seuraava 15% vaatiikin sitten tuplamäärän panostamista, tähän asti on oppinut ison osan puolivahingossa.
 
Prahaan pitäis nyt lähtee pikaisesti hakemaan passia muksulle, jotta pääsee keväällä kiertelemään vähän laajemmin välimerenmaita.

Heittäkääs vinkkejä. Joku kidutusmuseo pitää ainakin käydä tsekkaamassa. Jossain oli iso ostari, siellä vois käydä shoppaamassa kevääksi releitä, missäs se oli?
Autolla mennään. Mitäs bisseä kannattaa ostaa Saksaan vietäväksi? Joku 1-2 laatikkoa jostain marketista...

TheSlave mestoilla about parin viikon sisään?
 
Prahaan pitäis nyt lähtee pikaisesti hakemaan passia muksulle, jotta pääsee keväällä kiertelemään vähän laajemmin välimerenmaita.

Heittäkääs vinkkejä. Joku kidutusmuseo pitää ainakin käydä tsekkaamassa. Jossain oli iso ostari, siellä vois käydä shoppaamassa kevääksi releitä, missäs se oli?
Autolla mennään. Mitäs bisseä kannattaa ostaa Saksaan vietäväksi? Joku 1-2 laatikkoa jostain marketista...

TheSlave mestoilla about parin viikon sisään?

"Puuteri"/Mauste portin vieressä oli suuri kauppakeskus, en muista nimee mutta metroasema oli Nám.Republiky.

Astrologinen kello oli makee ja se "show" mikä tulee joka tasatunti. Prahan linnas on kaikkee kivaa, olisko se kidutusmuseo kans siellä? Jos tykkää kävellä pitkin poikin, Petriskyn kukkula on maaginen paikka, ei ehkä tähen vuoden aikaan mutta kesällä ainaski :D

Itse "vaeltelin" suurilta osin vanhassa kaupingissa pitkin poikin ja melkein kaikki nähtävyydet näin. Bissestä en osaa sanoo juuta enkä jaata, ukrainalainen Nemiroff chiliviinaa oli hyvää :rock:
 
Kaksi vähän isompaa paikkaa ovat tuo Palladium sekä Chodovin ostari, jolla on joku nimikin mutta kaikki puhuvat aina tuon alueen nimellä siitä (kuten linkistä näkyy).

http://www.centrumchodov.cz

Palladium siis juuri tuo Namesti Republikyn ostari ja Chodov löytyy punaisen metrolinjan eteläpäästä, kolmanneksi viimeisin pysäkki. Chodoviin taitaa päästä myös aika kivuttomasti autolla jos haluaa. Edittinä autoilijoille linkkiä: http://www.centrumchodov.cz/cz/kudyknam.php

Tässä vähän tiivistettynä mitä kirjoitin aiemmin nähtävyyksistä:
Pakolliset nähtävyydet täällä mainittiinkin jo eli linnan alue ja Pyhän Vituksen katedraali, Kaarlensilta, Vanhankaupungin aukio ja ehkä Vysehradin linnoitus. Lisäksi Vaclavin aukio kauppoineen on turistille pakollinen kierrettävä, hyvät kävelykengät kannattaa siis varata mukaan. Petrinin "vuorella" voi myös käydä kävelemässä, hienoa puistoaluetta ja huipulla olevasta tornista näkee todella kauas. Lähinnä Praha kuitenkin on niitä paikkoja jotka täytyy kokea kokonaisuutena eli pelkkä päämäärätön kävely edestakaisin on ihan hyvä idea. Tottakai täällä on kaikennäköistä nähtävää kuten nuo erikoismuseot (kidutus-, seksi-, kommunismi-...) tai vaikkapa Josefovin juutalaiskorttelit ja -hautausmaat. Lapsiperheitä eläintarha on kiinnostanut kovasti vaikka kyllä siellä huvikseenkin käy kävelemässä.

Olut kannattaa testata että tietää mistä tykkää :D Itse en saa Pilsner Urquellia alas kuin väkisin mutta monen mielestä se on paras tsekkiolut. Oma suosikki on Gambrinus, muita hyviä on ainakin Staropramen ja Kozelit sekä tummana että vaaleana.

Slave itse on Suomessa viikon joskus 3-4 viikon päästä mutta muuten pitäisi olla maisemissa.
 
Selailin vähän threadia läpi, mutta kun alkaa oleen jo 4-5 vuotta vanhaa tietoa, niinkyselläänpä vähän tuoreempia päivityksiä. Mikä on Prahan hintataso tänä päivänä, mistä kannattaa ostaa lennot, entä hotellien varaus, kokemuksia?

Onko hintataso edelleen keskustan ulkopuolella huomattavan halpa vai ainoastaan vähän Suomea edullisempaa? Entäpä vaatteet, hintataso/laatu?

Tässä kesän aikana olis vielä avokin kanssa tarkoitus matkaan lähteä..
 
Vaatteet oli ainakin kohtalaisen kalliita, mutta muuten eläminen oli halpaa.

Maaliskuussa lennettiin Franfurtin kautta Prahaan ja samaa reittiä takaisin. Hotelli oli ****-luokituksella keskustasta. Muistelen, että hotelli olisi olllut noin 80e/ yö joten ei kovin kallis. Ruoka ja juoma todella edullista, mutta taksikuskit kusettaa helposti.

Hyviä paikkoja: Cafe cafe ja Rock O Railey's. Googlesta löytyy osoitteet ja tarkemmat kuvaukset.

Ehdottomasti yksi suosikki kaupungeistani.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom