Kuten siellä pohdinnoissa mainittiin Rust rikkoi tämän "the fourth wallin" puheessaan. Hän käsitti maailman niin, että aika on muualta katsottuna juuri se neljäs ulottuvuus, joka sisältää jo kaiken tapahtuvan. Tästä seuraa, että olemme kaikki eräänlaisessa tarinassa. Hän myös mainitsi hämärästi "observers". Tähän on viitteitä jo ensimmäisessä jaksossa Rustin sanoessa jostakin paikasta jotakin tälläistä "this place looks like a faint and distant memory"
Vaikka Rustilta löytyy joukosta erottuvaa mielipidettä aiheesta kuin aiheesta, ei mielestäni tämä ole jotakin, minkä Rust olisi ymmärtänyt jo vuonna 1995. Minusta käy ilmi, että Rust, The Yellow Kingin kolmannen maininnan (kuulustelukohtaus vitos jaksossa) jälkeen alkaa tutkia murhaa uudestaan. Luulen, että Marty lähtee aluksi mukaan juttuun, mutta jossain vaiheessa he saavat selville jotain, tai tapahtuu jotakin, mikä saa Martyn luovuttamaan jutun tutkinnan ja tässä kohtaa kaksikon tiet eroavat. Se voi olla asioiden eteneminen niin hulluun suuntaan, ettei Martyn pää suostu kestämään menossa mukana ja hän tyytyy palaamaan tuttuun ja turvalliseen ja kieltämään todisteiden olemassa olon ikäänkuin suojellakseen omaa maailmankuvaansa. Se voi myös olla halu suojella jutun alkuperäisestä selvittämisestä saatua kunniaa ja halu olla paljastamatta muille poliisivoimille, että oikeaa murhaajaa ei saatukkaan kiinni.
Luulen, että Rust saa selville oikeat murhaajat. Uskon, että hän tutustuu The King in Yellow cultin ideologiaan ja on loppujen lopuksi samaa mieltä siitä, että "time is a flat circle" kuten hän vitos jaksossa kuvailee. Hän joko tappaa oikeat murhaajat ja pyrkii lopettamaan cultin toiminnan, ei voi tehdä mitään koska ei ole riittäviä todisteita ja poliisin tuominen mukaan asiaan ei muutenkaan onnistu (Martykin on kääntänyt hänelle selkänsä) tai sitten hän kokee, että mitä tahansa hän tekeekin, tulee hän syntymään omaan elämäänsä uudestaan ja uudestaan, joten parasta vaan ryypätä itsensä tunnottomaksi. Viimeisin vaihtoehto ei tosin selitä, mitä Rust haahuilee 2012 vuoden murhapaikoilla.
Mustista tähdistä en tiedä enkä ymmärrä mitään =(. Ilmeisesti ne ovat vain jotakin, mitä näkyy The Yellow Kingin ensimmäisen kappaleen Carcossan taivaalla? Merkityksetön symboli true detectivessä olevalle cultille, pelkkä kunnianosoitus the yellow king näytelmälle ja sen ideologialle? Ledeux kuitenkin sanoo ennenkuin saa kuulan kalloonsa Martylta "its time isnt it, the black stars" Mikä voisi viitata siihen, että mustat tähdet ovat jotakin mikä symboloi ajan uudelleen alkamista. Ledeux tietää kuolevansa ja hänen tarinansa alkavan alusta.
Tämä ajan neljäs ulottuvuus on mielestäni myös seikka, jonka sarjan kirjoittaja haluaa väittää Chambersin alkuperäisen The King In Yellow näytelmän kakkososan teemaksi. Tätä kakkososaahan ei käsittääkseni ole oikeasti olemassa missään, paitsi myöhempinä tulkintoina ja arvailuina? Tämä lukijat hulluiksi tekevä osa voi Pizzolaton mukaan sisältää tiedon siitä, että olemme kaikki vain osa näytelmää, jonka tapahtumat on kirjoitettu ennalta. Pizzolato haluaa esittää, että cultti on saanut haltuunsa tämän näytelmän toisen osan, lukenut sen ja tullut hulluksi? Hulluus voi kuitenkin tarkoittaa erilailla hullua, kuin mielikuva pehmustetussa huoneessa pakkopaidassa viruvasta ihmisraavusta. Mitä jos tämä näytelmän aiheuttama hulluus on ymmärryksen aiheuttama erilainen maailmankuva. Rustia pidetään 2012 vuoden haastatteluissa vähintäänkin erikoisena, ellei jopa pöpipäänä. Toisaalta eipä häntä suuresti arvosteta 1995 vuoden piireissäkään.
The Yellow Signiin, joka käsittääkseni on jonkinlainen The Yellow Kingin symboli, en ole niin hyvin tutustunut. Kuitenkin mielestäni teoria siitä, että tatuointien muodostama spiraali olisi tämä the yellow sign, on erinomaisen pätevä. Se myös tukisi yllä olevaa teoriaa the yellow king näytelmän toisen osion paljastavista asioista. Spiraali voi omalla tavallaan kuvata aikaa ulottuvuutena ulkopuolelta katsottuna.
Jos ajan toistuvuus niinkus isossa mittakaavassa on the yellow kingin ja sitäkautta aika pitkälti sarjan teema, on myös ajan sisällä tapahtuvaa toistuvuutta eli Rustin muistaakseni jossain kohtaa mainitsemaa virheiden toistoa tulkittavissa sarjan sisällä. "If you superimpose these scenes on top of each other, the way you would if time were a flat circle, you see endless scenarios of men trying to protect young women with violence — but also subjecting them to violence, and turning their sexualities into an occasion for violence that has nothing to do with protection at all. In these scenes, we finally unspool one story about how insanity begins. It's when a man no longer sees a woman as a person, and instead crushes her into a dead symbol to justify violence."
"Also, recall Hart's conversation with his father-in-law, who said this:
"I seen kids today. All in black, wearing make-up. Shit on their faces. Everything's sex." Hart responds with this: "You know, throughout history, every old man's probably said the same thing. And old men die, and the world keeps spinning." Funny how that's come around."
Kamaa, jolla uskon olevan jokin erikoinen merkitys vielä ovat Rustin 2012 vuonna väsäilemät kaljatölkki pikku-ukot, jotka muistuttavat rykelmässä jotenkin kovasti risuista kasattuja "dream catchereita", jotka the yellow kingiin yhdistetään. Samaten Martyn tyttären nukeilla ystävilleen luomassa gangbang kohtauksessa nähdään sama rykelmä asetelma.
Edelleen Nämä eivät kaikki ole omia pohdintojani suurimmaksi osaksi muiden kommenttien kopiointia muististani.