Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
52
Löytyykö keneltäkään tietoa kuntosarja-tason triathlon harjoittelusta tai linkkiä sivustoille joista tietoa löytyisi? Itse löytämäni harjoitteluohjeet ovat lähinnä edistyneemmille ja harjoittelua toteutetaan aika ammattimaisen oloisesti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jambo sanoi:
Löytyykö keneltäkään tietoa kuntosarja-tason triathlon harjoittelusta tai linkkiä sivustoille joista tietoa löytyisi? Itse löytämäni harjoitteluohjeet ovat lähinnä edistyneemmille ja harjoittelua toteutetaan aika ammattimaisen oloisesti.

Tervetuloa!!!

Pakkotoisto - kaikki voimailusta

;)

No täältä näyttää löytyvän joka alan asiantuntijoita, ainakin omasta mielestään, niin miksei triathlonistakin. Nimimerkillä "coopperi ja 400 metrin juoksu ajathan ne aika lähellä voimailua on". :D

jambo sanoi:
No täältä näyttää löytyvän joka alan asiantuntijoita, ainakin omasta mielestään, niin miksei triathlonistakin. Nimimerkillä "coopperi ja 400 metrin juoksu ajathan ne aika lähellä voimailua on". :D

Löydät varmaan ite parhaiten tietoa. Tällä sivustolla on varmaan aika vähän tosta aiheesta tietäviä.

On nopeampaa sun ettiä tietoa ite, kuin odotta täältä vastauksia.

Sulla on varmaan nyt jo enemmän tietoa ja lähteitä tiedossa, kuin koko pakkiksella.

vähä'n faktaa löytyi tosin englannin kielellä :rolleyes:
Introduction
As an athlete and coach I have, over the years, developed a number of training programs to develop the athletic abilities of myself and the athletes I have worked with. As many coaches will tell you, and quite rightly so, a training program has to be developed to meet the individual needs of the athlete and take into consideration many factors: gender, age, strengths, weaknesses, objectives, training facilities etc. As all athletes have different needs a single program suitable for all athletes is not possible.

What I have attempted to do is to provide an insight into a season's training program for an athlete competing in an Ironman Triathlon. This program will require modification to meet your or your athlete's needs and should be reviewed in conjunction with the information on the planning page.

If the athlete is under 18 years of age then I do recommend that you read the page on coaching young athletes.

Any application of this training program is at the athlete's own discretion and risk.

Before You Start
Prior to starting any training program it is recommend that the athlete has a medical examination to ensure it is safe for him/her to do so.

Ironman - facts and figures
The Ironman comprises of a 3.8 kilometre swim, a 180 kilometre cycle ride and finally a 42 kilometre run. The event can take an athlete anywhere between 8 and 17 hours to complete.

During the race an athlete can expect to expend 8,500 to 11,500 kilocalories and loose up to 2 litres of fluid per hour.

To maintain blood glucose levels carbohydrate needs to be consumed, preferably in liquid form (sports drinks) so as to speed up the rate of absorption from the stomach into the bloodstream.

Dehydration is the most likely reason why an ironman athlete will require medical attention during a race. Loss of fluid and electrolyte result in elevated core temperatures and reduced performance. The loss of fluid also upsets the electrolyte balance and in particular a lower sodium level (hyponatraemia) which is characterised by muscular weakness, dizziness, headache, fall in blood pressure, rapid heart beat and shock. Severe sodium loss can result in mental confusion, stupor and coma. Fluid and sodium consumption during a race are therefore very important.

Another factor to consider is that choline levels drop dramatically when you exercise continuously for approximately two hours or more. if your choline levels fall too far, acetylcholine production can come to a relative standstill, and your nerve cells will simply refuse to stimulate your muscles

Overview of the Training program
The seasons training plan is based on six phases where each phase comprises of a repeated four week program. The work load in the first three weeks of the four week program increase each week (easy, medium, hard) and the fourth week comprises of active recovery and tests to monitor training progress. The aim of the four week cycles is to:

Build you up to a level of fitness (3 weeks)
Test, recovery and adjustment of the training program (1 week)
Build you up to higher level of fitness (3 weeks)
Test, recovery and adjustment of the training program (1 week)
Build you up to an even higher level of fitness (3 weeks)
and so on
Remember a training program is athlete specific and the results of the tests in the fourth week can be used to adjust the training in the next four week cycle to address any limitations.

The content and quantity of training in each week and phase will depend on many factors. The Planning page provides an insight into the process of data gathering and preparing training programs

Example Training Plan & programs
The objective of each phase, with links to examples of a season's training plan and four week training programs for phases 1, 2 and 3, are as follows:

Training Plan - General overview of the season by phases
Phase 1 - General development of strength, mobility, endurance and basic technique
Phase 2 - Development of specific fitness and advanced technical skills
Phase 3 - Competition experience - achievement of qualification times for main competition
Phase 4 - Adjustment of technical model, preparation for the main competition
Phase 5 - Competition experience and achievement of outdoor objectives
Phase 6 - Active recovery - planning preparation for next season
The content of the four week programs in phases four and five depends very much on the athletes progress and competition races. Your aim in these phases is to address any limitations the athlete may have in order to bring him/her to a peak of performance for the major competition in phase five.

Training Activities
The following are links to the appropriate page for the activities identified on the training programs.

Circuit Training
Conditioning Leg
Conditioning Lower leg
Conditioning Upper Body
Evaluation Tests
Plyometrics
Stretching Exercises
Warm up and warm down
Weight Training
Training Pace
The intensity for each session is given in terms of a percentage of the event distance target time. e.g. run for 40 minutes at race pace +15%. If the athlete's target time for the 10km is 36 minutes then at race pace + 15% their time for 10k would be 41 mins 24 secs (36*1.15). This equates to running at 4 min 8 sec pace per kilometre and in 40 minutes you would cover approx 9.7 kilometres.

jambo sanoi:

Joskus 10 vuotta sitten tuli tuotakin kokeiltua.

Pitäisi tietysti tietää millä tasolla olet tällähetkellä - pystytkö esim. juoksemaan -ei yhtään/30 min/60 min ?

mutta joka tapauksessa alussa (esim. 2-3 kk ajan) kannattaa ehkä parantaa peruskuntoa eli esim
- 4-5 kertaa viikossa 30min - 1 h juoksua tai pyöräilyä rauhallisellä sykkeellä 120-140
- 1-2 kertaa viikossa lihaskuntoharjoitus

Kun kunto paranee ja pystyt tekemään yli tunnin harjoituksia voit aloittaa
a) yhdistelmäharjoitukset esim 1 h pyöräily + 30 min juoksu
b) lisätä tehoa/rasitusta aluksi yhdellä lenkillä viikossa esim. lyhyt kovavauhtinen tai intervallityyppinen

Ja kun kunto edelleen paranee voit katsoa niitä edistyneitten ohjelmia ja ottaa niistä määriä tarpeen mukaan pois aluksi esim kaikki harjoitukset puolet lyhyempiä

Joo löytyhän noita ohjeita kun tarpeeks kauan googletti. Mulla on aika vahva maantiepyöräily ja juoksu joten tietoa hain lähinnä harjoitusmuotojen yhdistelemisestä, uinnin kehittämisestä ja treenauksesta, sekä siitä miten vois punttia rytmittää muun treenin kanssa. Kuntoilu mielessä treenaavan näkökulmasta useimmat ohjelmat on aika kovia, monena päivänä treenit aamuin ja illoin on duunarille vähän liikaa, vaikka kuinka tykkää urheilla.

Uintitekniikka

Hei!

Itse olen kokeillut lajia myös noin 10-vuotta sitten. Kävin läpi 3 eri kesäkisaa (lyhyin matka) ja yhdet talvikisat (uinnit hallissa). Liityin aikanani Helsinki Triathlon seuraan, mistä oli paljon apua harjoittelun kannalta. Seuran kautta sain loistavaa uintivalmennusta ja paljon hyviä neuvoja. Painottaisin, että kannattaa satsata hyvän vapaauintitekniikan opettelemiseen, että pystyy uimaan myös vähän kovemmassa aallokossa. Happea pitää pystyä ottamaan sekä oikealta että vasemmalta puolelta, muuten voi sivuaallokossa käydä kalpaten (kantapään kautta tämän oppineena). Itse en ollut mikään kova luu lajissa, uinti ja pyöräily sujuivat, mutta juoksu oli tervanjuontia. Treenasin pari kertaa viikossa uintia (noin 2 km kerralla, paljon tekniikkaharjoituksia), pari kertaa viikossa kävin lenkillä joko pyörällä tai juosten ja pari kertaa viikossa kuntopiirissä tai salilla. Eipä tällä treenaamisella kyllä mitään huipputuloksia saavuteta, mutta selviää kuitenkin hengissä puristuksesta.

Tsemppiä treeniin!

jambo sanoi:
Joo löytyhän noita ohjeita kun tarpeeks kauan googletti. Mulla on aika vahva maantiepyöräily ja juoksu joten tietoa hain lähinnä harjoitusmuotojen yhdistelemisestä, uinnin kehittämisestä ja treenauksesta, sekä siitä miten vois punttia rytmittää muun treenin kanssa. Kuntoilu mielessä treenaavan näkökulmasta useimmat ohjelmat on aika kovia, monena päivänä treenit aamuin ja illoin on duunarille vähän liikaa, vaikka kuinka tykkää urheilla.

Duunarin kannattaa ottaa harjoittelussaan huomioon se, että se duunien hoitaminenkin vie energiaa ja kuluttaa kroppaa. Yleensä noi ohjelmat on tehty sellaisille henkilöille, jotka voivat keskittyä 24h päivässä lajiin.

Triathlon on yksi maailman vaativimpia lajeja niin harjoittelultaan, taktikoinniltaan ja valmistautumiseltaan. Missään osa-alueessa ei oikein pääse luistamaan. Sen takia lajissa yleensä pärjäävät vain yllättävän vanhat yli 30v henkilöt, joilla on jo yli kymmenen vuoden kokemus jostain muista kestävyys lajeista. Esim. entisistä uimareista, maratoonareista, pyöräilijöistä ja jokusesta lentopalloilijasta on tullut hyviä Triathlonisteja.

Varmaan kannattaa hakeutua johonkin seuraan ja luottaa kokeneempien apuun sen verran vaativa laji kyseessä.

Nostetaanpas wanhaa topiccia, jos tänne vaikka olisi joku kyseistä lajia harrastava eksynyt. Eli olisi kiva kuulla millaisella treenijaksotuksella harrastelijatriathlonistit treenaavat.

Tri treeniä

Joo, itse asissa olen triathlon harjoittelun alkutaipaleella. Tavoitteenani olisi ensi kesäkuun lopulla oleva sprintti-matkan triathlon (tarkkaa päivää ei ole tiedossa). Pelaan triathlon treenailun lisäksi myös korista ja tuo on myös tarkoitus pitää harjoituksissa mukana.

Varsinaisen kuntokauden aloitan triathlonin osalta joulukuussa ja tuolloin olisi tarkoitus alkaa peruskunnon kasvattaminen noin 6 kertaa viikossa kuitenkin niin että pari harjoitusta viikossa olisi hiukan kovempi ja samalla lyhyempi. Mukaan 1-2 punttia. Tota sitten maaliskuulle jolloin ajattelin koventaa treeniä ja lyhentää yksittäisen treenin pituutta kuitenkin niin että 1-2 kertaa viikossa vedetään pitkä matalatempoinen harjoitus.

Onkos tuossa mitään järkeä? Missä vaiheessa ennen kisakautta tulisi vielä muuttaa harjoittelua ja millaiseksi? Tähän varmaan löytyy apua täältä...

Moi!
Olen harrastanut triathlonia nyt reilun vuoden ajan kuntoilumielessä. Tänä kesänä on tullut vedettyä pari sprinttiä ja yksi normaalimatkan(olympiamatka) kilpailu.

Suurinpana kynnyksenä harrastuksen aloittamisessa oli onneton uimataito, jolle päätin tehdä jotain ja menin viime syksynä uimatekniikkakursseille.
Tämän jälkeen on tullut n. 2-3krt vko oltua altaassa 95% vapaauintia vetäen. Juhannuksen aikoihin aloittelin treenit järvessä uiden.

Uinnin lisäksi ajan pyörällä n. 3krt vko + työmatkapyöräilyt tänä kesäna n. 9km/suunta. Pääosa treeneistä maantiellä, mutta välillä myös maastopyörällä polkuja rymyten.
Juoksutreenejä olen tehnyt melko vähän lähinnä taitoa 'ylläpitävästi' sillä vanha polvivaiva on yhä ollut pikkuisen riesana. Juoksu on kuitenkin minulle melko vahva laji, joten se ei ole ollut heikkona lenkkinä kisoissa.

Treeniohjelmaa olen rytmitellyt hieman esim. http://www.trinewbies.com/ sivuston ohjelmia mukaillen, kuitenkin lähinnä oman kehon fiiliksiä kuunnellen. Tämä kesähän meni kuitenkin lähinnä lajiin tutustustuessa ja omien heikkouksien & vahvuuksien etsimiseen.
Tärkeänä osana harjoittelussa on monipuolisuus ja yhdistelmätreenit. Esim pyörä+lyhyt juoksu, talvella mm. luistelu+juoksu.
Syksymmällä on tarkoituksena hankkia lisää voimaa ja alkaa etsimään uintiin lisää vauhtia tiukemmilla treeneillä. Ehkä voisi myös alkaa hiihtämään jos täällä etelässä on luminen talvi. Keväällä sit alkaa pyöräilypitoisempi kausi kelien lämmetessä. Keskimäärin mulle tulee treeniä 5-7krt vko/6-7h.

On mahtava laji! Suosittelen kaikille lämpimästi!

Parit kisakuvat löytyy täältä: http://koti.welho.com/jheikk10/

Kiva nähdä etten ole ainoa lajista kiinnostunut. Lähtökohdat itsellä melko samanlaiset kuin Jonnella, tosin koriksen sijaan harrastan thainyrkkeilyä ja tavoitteena joko sprintti- tai puolimatka (plus joku multisport-kisa) ensi kesälle.

Syksyn treeninä salilla HST ja pari-kolme peruskuntolenkkiä viikossa juosten, pyöräillen, uiden tai rullaluistellen. Talvella tarkoitus lisätä aerobisen osuutta, varsinkin uintiin ja pitkiin matalatempoisiin hölkkälenkkeihin panostaen. Keväämmällä jätän puntin yhteen-kahteen kertaan viikossa lisäten erityisesti vetoharjoittelun määrää juosten. Ja thainyrkkeily jäänee satunnaisiin sparrailuihin ainakin syksyn osalta. Saa nähdä mihin asti tuolla treenillä tällainen rapakuntoinen pääsee.

Mikä olisi hyvä harrastelijatriathlon-tapahtuma, johon kehtaisi mennä hieman huonokuntoisempikin ilman kallista märkäpukua ja maantiepyörää (kapearenkaisella fitness-pyörällä)?

feikkiedit: Jonne, kirjoitatko triathlon-forumilla nickillä Mickey?

Huh huh. Osallistuin tänään koululaistriatlonin sm-kisoihin opettajien sarjassa ja vaikka matkat olivat lyhyitä (250m/10km/2,5km) ni kyllä siinä puhki saa itsensä. Ei voi muuta ku nostaa hattua kaikille koko tai puolitriatlonin harrastajille

Morska vaan kaikille,
oisko tiedossa mitään tasokasta forumia tämän threadin otsikkoon liittyen?

hyva, jambo, ehdit kuitenkin ensin, olin tassa jo tuumaillut miten muotoilisin samantapaisen ketjun, mehan paastiin vasta hadintuskin alkuun siina "aerobinen ja ravinto" ketjussa.

Meilla triatleeteilla (niin siis itella tayspitkat ironman matkat) on haasteita kylliksi asti, ensinnakin taalla (taa sivusto) voi olla syvallisempi lajituntemus hakusessa, olen ns. itseoppinut mutta toisaalta hyllysta loytyy 50+ lajiin liittyvaa valmennuskirjaa (usa:n markkkinoilta kaikki, jotkut parempia kuin toiset, oma harjoituksen "tyylisuunta on niista muotoutunut)... Alussa oli ihan sairaan houkuttelevaa palkata oma valmentaja kun tuntui niin viidakolta mutta omalla kohdalla ratkaisi se etta haluan saavutuksen tuntuvan omalta suoritukselta kaikkinensa, enhan kitaraakaan koskaan ole antanut kenenkaan "opettaa" vaan itse opettelin, jaarapaa kun olen.

Hommahan oli ihan toivotonta kun joskus 90-luvulla viela suomessa asuessa harrastelin lajia ja yritin ettii jotain katta pidempaa etta mitenhan tassa pitaisi menna, oli jotain yleista kestavyyskirjallisuutta tyyliin sis. hiihto, marathon, pyoraily ja sitten lopussa kappale triathlonista. Kyllahan nyt nykyisin sentaan lajista on jo muodostunut valmennustyylisuuntia ja niita on dokumentoitu mittavasti. Itse kunnioitan suunnattomasti lajin oikeita pioneereja, esim. Mark Allen, Dave Scott, Scott Tinley, ketka ihan omillaan joutuivat silloin 80-luvulla soveltamaan, itse asiassa Mark Allenin ideaa silleen seuraan etten usko mihinkaan kiveen hakattuun ohjelmaan vaan kroppaa on suorastaan pakko kuunnella, pelkka runko ja idea riittaa, mika on toki hyva olla seka makro- etta mikrotasolla, koska eri harjoittelun osaset syklittyvat toisiinsa rungon sisalla.

Kun nyt tama ketju on pantu alkuunsa, niin eikohan me niita vastauksiakin taalla saada pahkailtya, yksi kerrallaan, puhuttavaa riittaa, kun varsinkin pitkassa versiossa harjoittelu kylla konstikkoituu jotta kaikki nyorit ovat kasassa.

Mun paasyy ite asiassa miksi naihin pakkarin sivuun eksyin (vasta kk sitten) oli ideat voimaharjoittelun tuloksiin tahtaavaan yhdistamiseen pyorailyaikojen parantamiseksi, minusta omalla kohdalla on raja tullut jo vastaan mita "spontaanilla" voimaharjoittelulla voi pyorailya tukea. Jos meinaa kehittya niin jalkavoimareservit pitaa hilata ylos. Yks uusi idea on nyt ollut jo kaytossa sen kuukauden paivat, nama rest/pause tyyliset kyykyt, pollitty tuolta "3x8 vs. 8x3" ketjun puolelta. Voimaharjoittelusuositukset jo ihan ammativalmentajilta ovat kaikkea maan ja taivaan valilta, riippuu tietenkin jos ne reservit ovat valmiiksi luokkaa 1.7 x BW x kyykky 1-RM, nain ei itella (viela) kuitenkaan ole, vaan haen agressivisesti siihen parannnusta pitkalla tahtaimella.

jatketaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom