Treenivinkkejä nyrkkeilyyn!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Andy: Luulen, että alkaa Oulun kikspoksaajakin puuskuttaa sauvakävellessä, jos sen kunnolla tekee, ja vielä mielellään pienten korkeuserojen kera. Mietippäs vaikka hiihtäjiä. Niillähän tuo aerobinen kestävyys on niiiin kovin surkea. Jos et usko, niin kutsun sinut kernaasti sauvakävelylenkille.

Olisi ehkä syytä täsmentää, minkäsorttista treeniä kysyjä kaipaa eli mitä ominaisuuksia pitäisi parantaa. Nopeutta, kestävyyttä, voimaa..? Tässä vaiheessa kautta - naisnyrkkeilyssä, ja miehilläkin - pitäisi olla peruskunto ja pohja jo kunnossa. Itse käsitin kuitenkin alkuperäisen viestin niin, että kysyjä kaipaa lajinomaista treeniä?

Lajinomaisuus tosin lienee käsite, josta voisi vääntää seuraavat kaksikymmentä viestiä.

Jumppia on vaikea pitää tarpeeksi kevyinä peruskuntoharjoitteluksi. Jo esim. pelkkä käsien pyörittely voi nostaa sykkeen lenkkilukemiin. Muutoin kuntopiirityyppiset harjoitteet ovat toki erittäin hyödyllisiä.

Sauvakävelyä en tunne niin hyvin että osaisin vastata tmm:lle. En ole kuitenkaan ikinä nähnyt sauvakävelijää, joka olisi treenannut juoksuun verrannollisella rasitustasolla. Lisäksi on vaikea nähdä mitä etua sauvakävely tarjoaa juoksuun nähden, ellei ole hiihtäjä.

AndyS: -Eikö tuossa ole jotain ristiriitaa? Eli jumpat menevät helposti liian raskaiksi, jo käsien pyörittelyllä mennään lenkkeilyn rasitukseen, mutta sauvakävely taas on liian kevyttä ollakseen tehokasta aerobista treeniä? (näytä mulle se henkilö joka puuskuttaa 140 sykkeellä käsiä pyörittäessä, muttei saa sauvakävellessä sykettä yli 120.)

"Jumppia on vaikea pitää tarpeeksi kevyinä peruskuntoharjoitteluksi. Jo esim. pelkkä käsien pyörittely voi nostaa sykkeen lenkkilukemiin... ...En ole kuitenkaan ikinä nähnyt sauvakävelijää, joka olisi treenannut juoksuun verrannollisella rasitustasolla."

No esimerkiksi sitä etua, että vaikuttaa tehokkaammin koko kroppaan. Niin hapollisena kuin palauttavanakin harjoituksena.

"Lisäksi on vaikea nähdä mitä etua sauvakävely tarjoaa juoksuun nähden, ellei ole hiihtäjä."

Mutta Venla tuossa jo edellisessä viestissään kerkesi oleellisen jo kysymäänkin... Tuostahan tuon neuvomisen pitäisi lähteä liikkeelle. Tuntuu vain tää mielipiteiden vaihtaminen karkaavan aina käsistä :)

"minkäsorttista treeniä kysyjä kaipaa eli mitä ominaisuuksia pitäisi parantaa. Nopeutta, kestävyyttä, voimaa..?"

Kuten juuri sanoin, en tunne sauvakävelyä kovin hyvin. Siitä olen kuitenkin varma, että tehokas sauvakävely vaatii tekniikkaa, jonka opettelu kannattaa jättää peruskuntokaudelle. Sama koskee punttitreeniä, eli jos siitä ei ole kokemusta, kannattaa aloittaa vasta ensi peruskuntokauden alussa. Muuten on ihan varmasti jumissa. Kisakauden lenkkeihin kannattaa sijoitella vetoja väliin pl. tietenkin palauttavat lenkit.

Muutoin kehottaisin edelleen konsultoimaan omaa valmentajaa. Ei siitä mitään tule, että poimii netistä jotain treenejä ja sirottelee niitä pitkin ohjelmaa suunnilleen arvaamalla.

Ensinnäkin: lenkkeily, intervallijuoksu tms. kestävyysjuoksu tyyppinen suoritus ei saletisti kehitä kimmoisuutta. Siihen on olemassa kyllä ihan erilaiset treenimenetelmät.

Sitten jos juoksun hyvyyttä yritetään perustella mm. sillä, että joku vartalonkierto on lähellä takasuoraa, niin toi nyt on jo niin hifistelmistä, ettei oo mikään.

Runsaalla lenkkeilyllä voi saada jalat todella pahasti jumiin, ja käsittääkseni irtonaiset jalat on nyrkkeilyssä hyvät. Mun mielestä fiksumpaa olisi kehittää hapenkuljetuselimistön kuntoa esim. uimalla, pyöräilemällä, salilla tankojumpalla, KAHVAKUULALLA, ja silloin tällöin myös juoksemalla. Eli monipuolisesti on parempi, niin ei oo koko ajan pohkeet jumissa.

Tosta kahvakuulasta sen verran, että sillä treenaaminen kehittää todella hyvin mm. sydäntä, kestävyyttä, voimaa, räjähtävyyttä jne.

Ja itse en ole nyrkkeillyt ikinä kilpaa, mutta omasta mielestäni mulla on jonkinlainen haju kamppailu-urheiljan fyysiikkatreenistä tätä asiaa kuitenkaan sen kummemmin tässä avaamatta. Olen valmentanut monia eri lajien kilpailijoita fysiikkapuolella, ja moneen lajiin sopivat samantyyliset treenimuodot, varsinkin aloittelijoille.

Ja lopuksi haluan vielä sanoa, että jos joku esittää ihan asiallisen kysymyksen, niin sellaiset jotka vinkuvat vaan kysymään valmentajalta, voisivat minusta jättää vastaamatta koko kyssäriin.

Niin. Minusta on jännää, että kaikki menestyneet kilpailijat kuluttavat sitä lenkkipolkua, mutta pakkiksen punttimiehet eivät jostain syystä ole palkintoja käyneet pokkaamassa.

En ole mikän "pakkiksen punttimies", ja kysynkin että voisitteko ystävällisesti laittaa jotain faktoja pöytään noista menestyneistä nyrkkeilijöistä, ketkä ovat kuluttaneet lenkkipolkuja? Siis nimiä ja meriittejä. Ja mun mielestä mikään piirimestaruus ei oo viel menestystä. Näin olisi vähän helpompi sulattaa tuo väite. Ja mistä tiedätte, olisiko nuo mainitsemanne menestyjät menestyneet paremmin monipuolisemmalla harjoittelulla kuin juoksemisella?

En ole mikän "pakkiksen punttimies", ja kysynkin että voisitteko ystävällisesti laittaa jotain faktoja pöytään noista menestyneistä nyrkkeilijöistä, ketkä ovat kuluttaneet lenkkipolkuja? Siis nimiä ja meriittejä. Ja mun mielestä mikään piirimestaruus ei oo viel menestystä. Näin olisi vähän helpompi sulattaa tuo väite. Ja mistä tiedätte, olisiko nuo mainitsemanne menestyjät menestyneet paremmin monipuolisemmalla harjoittelulla kuin juoksemisella?
Tiedätkö sellaista kaveria kuin Muhammad Ali?
http://www.youtube.com/watch?v=kyp8mcX-7mo
Tuo pätkä siis ei ole kuvattu mainosta varten, vaan on dokkarisarjasta When We Were Kings. Se kertoo Muhammad Alin ja George Foremanin matsista. Alin ei itseasiassa ole koskaan kerrottu nostaneen puntteja, mutta ihan hyvänä häntä pidetään.
Floyd Mayweatherin treeniä on kuvattu useissa dokumenteissa. Niissä hän on juossut. Ei tehnyt punttia.

Mites sit Mike Tyson?
Carpenter: You don’t do this often, do you? Training with weights?
Tyson: I don’t.
Carpenter: You don’t do anything like that at all?
Tyson: Not at all. Unbelievable I think, but for me, I just don’t get into weights. I usually do workout, run, train, do the exercise, calisthenics and box.

Mielestäni kyseiset herrat ovat ihan hyviä nyrkkeilijöitä. Tietty Alin jalat liikkuisivat kehässä paremmin ja Mayweatherin takasuorakin osuisi joskus jos herrat olisivat veivanneet puntteja:rock:

Ymmärrän,että on paljon miehekkäämpää ja siistimpää nostella puntteja kuin lähtä lenkkipolulle, mutta luotan silti Aliin ja Floydiin, vaikka epäilemättä Ronnie Coleman onkin heitä kovempi heiluttamaan rautaa.

On ihan totta että tuo kimmoisuusjuttu (lähinnä siis pohkeisiin) ja lajinomaisuus ovat hifistelyä, mutta mainitsin ne vain muiden tärkeämpien seikkojen ohella saatavina lisähyötyinä. Itse potkunyrkkeilijänä arvostan vielä sitä, että juoksuaskelen ja potkun ponnistuksen liikeradat ovat lähes samat, mutta sillä ei tietenkään ole nyrkkeilyssä merkitystä.

Mitä tahansa harjoitetta voi tehdä väärin, liikaa tai väärään aikaan niin, että saa tulokseksi lihasjumin. Myös lenkkeilyä. En toki sinänsä vastusta myös muita aerobisia harjoitteita ja saatan hyvinkin tehdä vaikkapa palauttavan harjoituksen kuntopyörällä, jos olen saanut pohkeeni jumiin.

Kahvakuulat ovat pikemmin vaihtoehto voima- ja kuntopiiriharjoittelulle kuin lenkkeilylle. Lyöntilajien suhteen niissä on myös varjopuolensa verrattuna käsipainoihin ja levytankoihin.

On paljon helpompi luetella ne nyrkkeilijät, jotka eivät juokse kuin ne jotka juoksevat. Jälkimmäinen lista on nimittäin todela pitkä. Lenkkeilevistä nyrkkeilijöistä muutamia mainitakseni: Muhammad Ali, Sugar Ray Leonard, Amin Asikainen, Mike Tyson, Roberto Duran, George Foreman, Evander Holyfield, Floyd Mayweather, Ricky Hatton, Lennox Lewis... Ovat voittaneet muutakin kuin piirimestaruuksia. Pikemmin olisi aihetta miettiä, kuka menestynyt nyrkkeilijä ei juoksisi?

On tietenkin mahdollista että erilaisella harjoittelulla herrat olisivat menestyneet vielä paremmin mutta jos juokseminen riittää noihin saavutuksiin, se riittää minullekin. Kun kyseessä lienee vielä suht aloitteleva kilpailija, niin ehdottomasti suosittelisin pysyttäytymistä perinteisissä ja toimiviksi koetelluissa menetelmissä. Uusien innovaatioiden kokeilu kannattaa jättää päteville ja koulutetuille valmentajille, joilla on edellytyksiä niiden hyötyjen ja haittojen arviointiin.

Oman valmentajan kanssa neuvotteleminen pitäisi olla aina se ensimmäinen askel kaikissa treenimuutoksissa. Vaikka harjoitusohjelman laatisi itse tai sen tekisi joku muu, pitää valmentajan ehdottomasti olla selvillä siitä, mitä urheilija on aiemmin tehnyt, jotta voi ottaa sen omissa treeneissään huomioon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mä en ole hehkuttanu missään vaiheessa pelkästään puntin puolesta, vaan monipuolisemman harjoittelun. Nuo mainitsemasi ottelijat tosiaan olivat aikanaan todella hyviä, mutta uskon että ne olis ollu huipulla myös toisenlaisella (lue:järkevällä harjoittelulla,ei siis pelkällä puntilla) harjoittelulla, koska olivat niin lahjakkaita fyysisesti ja ainakin Ali myös teknisestikin. Ja mun mielestä juoksukin sopii hyvin treeniohjelmaan,kunhan se ei ole mitään kestävyysjuoksua. Mielestäni nyrkkeily on anaerobinen laji johon sopii hyvin esim. intervalli juoksut. Pitkäkestoisista ja matalatehoisista lenkeistä ei ole niin paljon hyötyä kuin em. treeneistä nyrkkeilijälle. Ole asiasta mitä mieltä hyvänsä. Et ole varmastikaan perehtynyt nyrkkeilijöiden fysiikan kehittämiseen kovinkaan paljon, kun tommosia latelet. Tsekkaa vaikka joutessas Ross Enamaitin boxing aiheiset artikkelit, niin saatat jopa muuttaa hieman käsitystä sen jälkeen kun olet itse kokeillut niitä treenejä.

edit. tää vastaus oli siis joskulle

Viimeksi muokattu:
Puhut lahjakkuudesta ja sanot että ehkä myös Ali oli teknisesti lahjakas? Sellaiset kaverit kuin Sugar Ray Leonard ja Floyd Mayweather eivät sitten sano sulle mitään? Sitten sanot että pitkäkestoisista lenkeistä ei ole hyötyä nyrkkeilijöille. Tiedätkö yhtään, minkälaisia treenejä nyrkkeilijät vetävät?

On ihan totta että tuo kimmoisuusjuttu (lähinnä siis pohkeisiin) ja lajinomaisuus ovat hifistelyä, mutta mainitsin ne vain muiden tärkeämpien seikkojen ohella saatavina lisähyötyinä. Itse potkunyrkkeilijänä arvostan vielä sitä, että juoksuaskelen ja potkun ponnistuksen liikeradat ovat lähes samat, mutta sillä ei tietenkään ole nyrkkeilyssä merkitystä.

Mitä tahansa harjoitetta voi tehdä väärin, liikaa tai väärään aikaan niin, että saa tulokseksi lihasjumin. Myös lenkkeilyä. En toki sinänsä vastusta myös muita aerobisia harjoitteita ja saatan hyvinkin tehdä vaikkapa palauttavan harjoituksen kuntopyörällä, jos olen saanut pohkeeni jumiin.

Kahvakuulat ovat pikemmin vaihtoehto voima- ja kuntopiiriharjoittelulle kuin lenkkeilylle. Lyöntilajien suhteen niissä on myös varjopuolensa verrattuna käsipainoihin ja levytankoihin.

On paljon helpompi luetella ne nyrkkeilijät, jotka eivät juokse kuin ne jotka juoksevat. Jälkimmäinen lista on nimittäin todela pitkä. Lenkkeilevistä nyrkkeilijöistä muutamia mainitakseni: Muhammad Ali, Sugar Ray Leonard, Amin Asikainen, Mike Tyson, Roberto Duran, George Foreman, Evander Holyfield, Floyd Mayweather, Ricky Hatton, Lennox Lewis... Ovat voittaneet muutakin kuin piirimestaruuksia. Pikemmin olisi aihetta miettiä, kuka menestynyt nyrkkeilijä ei juoksisi?

On tietenkin mahdollista että erilaisella harjoittelulla herrat olisivat menestyneet vielä paremmin mutta jos juokseminen riittää noihin saavutuksiin, se riittää minullekin. Kun kyseessä lienee vielä suht aloitteleva kilpailija, niin ehdottomasti suosittelisin pysyttäytymistä perinteisissä ja toimiviksi koetelluissa menetelmissä. Uusien innovaatioiden kokeilu kannattaa jättää päteville ja koulutetuille valmentajille, joilla on edellytyksiä niiden hyötyjen ja haittojen arviointiin.

Oman valmentajan kanssa neuvotteleminen pitäisi olla aina se ensimmäinen askel kaikissa treenimuutoksissa. Vaikka harjoitusohjelman laatisi itse tai sen tekisi joku muu, pitää valmentajan ehdottomasti olla selvillä siitä, mitä urheilija on aiemmin tehnyt, jotta voi ottaa sen omissa treeneissään huomioon.

Kahvakuulista voin sanoa ihan kokemuksesta (jonkin sortin lyöntilajeja myös treenanneena) että ei ne kyllä häviä käsipainoille eikä tangolle yhtään. Varsinkaan kamppailu-urheiljan kohdalla. Ja kuulalla voi tehdä sellaisia liikkeitä ja treenivariaatioita, jotka varmasti vastaavat aerobisia lenkkejä.

Tuo mainitsemasi lista on todellakin vakuuttava, mutta kuten mainitsit, sitähän ei voi tietää millaisiin tuloksiin nuo olisivat monipuolisemmalla harjoittelulla päässet.

Se on oikeasti harmi, ettei kovinkaan monen lajin valmentajat näe kaikkia uusia mahdollisuuksia, joita voisi valmennettavilleen tarjota. Joku saattaa kokea tuommoisen old school treenaamisen tylsäksi ja kyllästyä lajiin. Nämä erilaiset treenimetodit on kyllä kaikkien saatavilla, kunhan viitsii nähdä vähän vaivaa.

Suosittelen lämpimästi kaikille nykkeilyn harrastajille ja muillekin tsekkaamaan rosstraining.com sivut. Sieltä löytyy iso kasa todella hyviä artikkeleita treenaamiseen erilaisella ja tehokkaalla tavalla. Ja nyrkkeilijöille on uhrattu ihan omat treeninsä, onhan Ross Enamait itsekin nyrkkeillyt, olikohan vuodesta 94 tjsp.., kuten on myös valmentanut urheilijoita.

Rossin metodeilla maailmanmestariksi päässeitä ottelijoita lienee toistaiseksi vähemmän kuin juoksemista suosineita maailmanmestareita.

Pitkillä ja matalasykkeisillä lenkeillä kohotetaan peruskuntoa. Lisätään keuhkokapasiteettia, sydämen kokoa ja hiussuonten määrää lihaksissa. Tämä tapahtuu pääosin peruskuntokaudella. Peruskunto pitää olla kondiksessa että on mitään mieltä alkaa vetää intervallitreenejä yms. enemmän lajikuntoa lisääviä harjoitteita. Vähän sama kuin alkaisi virittämään 1,3 litraista auton moottoria. Saahan siihen enemmän kierroksia, mutta ei se silti vedä vertoja vastaavasti viritetylle kolmen litran koneelle.

Peruskunnon merkitys on myös siinä, että se nopeuttaa palautumista. Sekä erätauoilla että treeneissä. Treenit kun yleensä kestävät sen 1-1,5h ja sitä aikaa on hankala heilua tehokkaasti ilman hyvää peruskuntoa.

Kisakaudella tasaisten lenkkien osuus on lähinnä ylläpitävä ja palauttava.

EDIT: On ihan hyvä jos valmentajalla on laaja näkemys erilaisista harjoitusmenetelmistä. Vaikkei kaikkea tunkisikaan samaan ohjelmaan, on hyvä jos erilaisille ottelijoille voi tarjota juuri optimaalista treeniä yksilön tarpeisiin nähden. Mutta erikoismetodit kannattaa jättää nimenomaan päteville valmentajille, jotka voivat vertailla niillä saavutettuja tuloksia muiden menetelmien antamiin. Omin päin treenaavalle aloittelevalle kisaajalle tämä ei sovi.

Puhut lahjakkuudesta ja sanot että ehkä myös Ali oli teknisesti lahjakas? Sellaiset kaverit kuin Sugar Ray Leonard ja Floyd Mayweather eivät sitten sano sulle mitään? Sitten sanot että pitkäkestoisista lenkeistä ei ole hyötyä nyrkkeilijöille. Tiedätkö yhtään, minkälaisia treenejä nyrkkeilijät vetävät?
Jos luet kommenttini oikein tarkasti, niin saatat ymmärtää mitä tarkoitin, tai sitten et. Tarkoitin Alista ja Tysonista AINAKIN Alin olleen teknisesti lahjakas. Ja oonhan mä noista muistakin kuullut. Ja kyllä, tiedän, millaisia treenejä nyrkkeilijät vetävät. En mä täällä lähde väittelemään semmosista asioista, josta en mitään tiedä. Satun nyt tietämään jonkin verran muunlaisestakin treenaamisesta kuin lenkkeilystä ja lajitreenistä, joten olen tuota mieltä asiasta. Sä voit mun puolesta jatkaa lenkkeilyä jos haluat. En yritä täällä ketään käännyttää.

Rossin metodeilla maailmanmestariksi päässeitä ottelijoita lienee toistaiseksi vähemmän kuin juoksemista suosineita maailmanmestareita.

Varmasti. Ja iso osa on varmasti sitä, ettei nämä pinttyneiden metdien käyttäjät uskalla kokeilla jotain uutta. Toki, jos kondikseen pääsee hölkkäämällä, niin miksi kokeilla tommosia älyttömyyksiä?

[/QUOTE]Pitkillä ja matalasykkeisillä lenkeillä kohotetaan peruskuntoa. Lisätään keuhkokapasiteettia, sydämen kokoa ja hiussuonten määrää lihaksissa. Tämä tapahtuu pääosin peruskuntokaudella. Peruskunto pitää olla kondiksessa että on mitään mieltä alkaa vetää intervallitreenejä yms. enemmän lajikuntoa lisääviä harjoitteita. Vähän sama kuin alkaisi virittämään 1,3 litraista auton moottoria. Saahan siihen enemmän kierroksia, mutta ei se silti vedä vertoja vastaavasti viritetylle kolmen litran koneelle.

Peruskunnon merkitys on myös siinä, että se nopeuttaa palautumista. Sekä erätauoilla että treeneissä. Treenit kun yleensä kestävät sen 1-1,5h ja sitä aikaa on hankala heilua tehokkaasti ilman hyvää peruskuntoa.[/QUOTE]

Joo tämän jo tiesinkin. Silti väitän, että peruskuntoa voi nostaa jo aiemmin moneen kertaan mainituilla keinoilla, eikä tarvitse siis pelkästään juosta lenkkejä.

[/QUOTE]Kisakaudella tasaisten lenkkien osuus on lähinnä ylläpitävä ja palauttava.

EDIT: On ihan hyvä jos valmentajalla on laaja näkemys erilaisista harjoitusmenetelmistä. Vaikkei kaikkea tunkisikaan samaan ohjelmaan, on hyvä jos erilaisille ottelijoille voi tarjota juuri optimaalista treeniä yksilön tarpeisiin nähden. Mutta erikoismetodit kannattaa jättää nimenomaan päteville valmentajille, jotka voivat vertailla niillä saavutettuja tuloksia muiden menetelmien antamiin. Omin päin treenaavalle aloittelevalle kisaajalle tämä ei sovi.[/QUOTE]

Mutta tehkää te niinkun parhaaksi näette.

Viimeksi muokattu:
Asiaa sivuten. Minulle eräs papparainen sanoi, että punteissa on kaksi liikettä, jotka ovat hyviä iskuvoiman kehittämiseen. Kapea penkki ja pystysoutu niin, että rystyset ovat vastakkain.
Itse olen huomannut, että minun kohdallani pitkien sarjojen tekeminen kostautuu hyytymisenä nyrkkeilytreeneissä ja lyhyet sarjat tyyliin 3-7 tuntuisivat antavan voimaa voimaa mutta eivät vedä piippuun--->liittyisikö jotenkin lihashermotukseen?

Cthulhu: Missä vaiheessa olet tehnyt niitä sarjoja? Peruskuntokaudella? Kisakaudella? Samana päivänä treenien kanssa, edellisenä päivänä vai miten? Montako kertaa viikossa ja mitä muuta teit samalla?

Jonkinnäköinen treenijumi myös vähän niin kuin kuuluu asiaan silloin kun treenataan kovaa. Sitä varten on olemassa kisavalmistautumiset, että matsissa saadaan kaikki irti.

Varmasti. Ja iso osa on varmasti sitä, ettei nämä pinttyneiden metdien käyttäjät uskalla kokeilla jotain uutta. Toki, jos kondikseen pääsee hölkkäämällä, niin miksi kokeilla tommosia älyttömyyksiä?

Kaikki uusi ei aina ole parempaa kuin vanha. Viimeisen sadan vuoden aikana nyrkkeilyssä on kyllä kokeiltu vaikka minkälaisia treenimetodeja. Osa niistä on yleistynyt, osa ei siitä huolimatta että niiden pioneereilla on ollut vahva usko menetelmän erinomaisuuteen.

Itse annan mieluummin muiden tehdä ne virheet ja suosin takuulla hyviksi koeteltuja metodeja. Niissä kun on huomattavasti pienempi mahdollisuus mennä totaalisesti metsään. Tietoa niiden vaikutuksista - eduista ja haitoista - on paljon peremmin saatavilla. Katsellaan siinä vaiheessa uusiksi kun Rossin menetelmillä treenaa vaikka muutama kymmenen prosenttia hallitsevista maailmanmestareista.

Yksi huomattava seikka omassa treenaamisessani on se, että olen aina onnistunut olemaan vastustajiani paremmassa kunnossa ja olen myös voittanut teknisesti parempia ottelijoita näiden väsyttyä. En oikein usko, että voin olla ainakaan totaalisesti hakoteillä.

Cthulhu: Missä vaiheessa olet tehnyt niitä sarjoja? ...

Minähän olen punttaaja, joka käy siinä sivussa nyrkkeilemässä en siis nyrkkeilijä, joka käy punttaamassa.
Tuo oli vain huomio siitä, että miten minun kehoni on suhtautunut kahden eri lajin harrastamiseen.

Kyllä se täälläkin on niin. Kerran kokeilin tehdä salilla pidempiä sarjoja joita hehkutetaan hyviksi nyrkkeilyn(kamppailulajien) tueksi, niin kylläpä veti kädet hapoille nopeasti ja lyönnit oli kankeita. Tuo siis riippumatta oliko puntti ollut eilen, toissapäivänä, aamulla tjs. Yleisilme oli kankeampi ja hapokkaampi jos lyhyesti sanoo :D
Mutta tuosta lenkkeilystä/juoksemisesta. Kyllä itse ainakin uskon että lenkkeily on "se juttu" jolla kuntoa kohotetaan. Väittämä perustuu siihen että vaikka uimassa jos käy ja vetäsee ½-1h tasavauhtia jolla alkaa hapot kertyä 10-20min kohdalla ihan hyvissä määrin jo niin ei siinä paljoa hengästy, kun taas hölkkäämään kun lähtee samalla kunnolla(puhun siis tosiaan itsestäni) niin noin 5min päästä syke on ~miljoona riippumatta vauhdista ja paikkoja ei vielä hapota.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom