On ihan totta että tuo kimmoisuusjuttu (lähinnä siis pohkeisiin) ja lajinomaisuus ovat hifistelyä, mutta mainitsin ne vain muiden tärkeämpien seikkojen ohella saatavina lisähyötyinä. Itse potkunyrkkeilijänä arvostan vielä sitä, että juoksuaskelen ja potkun ponnistuksen liikeradat ovat lähes samat, mutta sillä ei tietenkään ole nyrkkeilyssä merkitystä.
Mitä tahansa harjoitetta voi tehdä väärin, liikaa tai väärään aikaan niin, että saa tulokseksi lihasjumin. Myös lenkkeilyä. En toki sinänsä vastusta myös muita aerobisia harjoitteita ja saatan hyvinkin tehdä vaikkapa palauttavan harjoituksen kuntopyörällä, jos olen saanut pohkeeni jumiin.
Kahvakuulat ovat pikemmin vaihtoehto voima- ja kuntopiiriharjoittelulle kuin lenkkeilylle. Lyöntilajien suhteen niissä on myös varjopuolensa verrattuna käsipainoihin ja levytankoihin.
On paljon helpompi luetella ne nyrkkeilijät, jotka eivät juokse kuin ne jotka juoksevat. Jälkimmäinen lista on nimittäin todela pitkä. Lenkkeilevistä nyrkkeilijöistä muutamia mainitakseni: Muhammad Ali, Sugar Ray Leonard, Amin Asikainen, Mike Tyson, Roberto Duran, George Foreman, Evander Holyfield, Floyd Mayweather, Ricky Hatton, Lennox Lewis... Ovat voittaneet muutakin kuin piirimestaruuksia. Pikemmin olisi aihetta miettiä, kuka menestynyt nyrkkeilijä ei juoksisi?
On tietenkin mahdollista että erilaisella harjoittelulla herrat olisivat menestyneet vielä paremmin mutta jos juokseminen riittää noihin saavutuksiin, se riittää minullekin. Kun kyseessä lienee vielä suht aloitteleva kilpailija, niin ehdottomasti suosittelisin pysyttäytymistä perinteisissä ja toimiviksi koetelluissa menetelmissä. Uusien innovaatioiden kokeilu kannattaa jättää päteville ja koulutetuille valmentajille, joilla on edellytyksiä niiden hyötyjen ja haittojen arviointiin.
Oman valmentajan kanssa neuvotteleminen pitäisi olla aina se ensimmäinen askel kaikissa treenimuutoksissa. Vaikka harjoitusohjelman laatisi itse tai sen tekisi joku muu, pitää valmentajan ehdottomasti olla selvillä siitä, mitä urheilija on aiemmin tehnyt, jotta voi ottaa sen omissa treeneissään huomioon.