Treenitauko + kunnon palautuminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja chica
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tulee 3 vuotta siitä, kun aloin tosissani käymään salilla. Edistystä on ollut mukavasti, monta tavoitetta saavutettu. Nyt mulla on odotettavissa kuitenkin aika pitkä tauko treenissä, koska oon lähdössä vapaaehtoistyöhön 11 kuukaudeksi (=pois sivistyksestä), minkä takia en siis todellakaan pääse vetämään salitreeniä. Ainoa mahdollinen treenimuoto tulee olemaan siis lenkki ja tietysti kävely ym. "hyötyliikunta".

Sattuisko kellään olemaan kokemuksia tällasista treenitauoista? Millaisella treenillä lihaskuntoa voisi ylläpitää, kun ei pääse salille? + Kuinka nopeasti lihaskunto palautuu tällaisen tauon jälkeen(, jos palautuu)?

Kehopainotreenit + kaikesta mahdollisesta voi aina kehitellä "puntit", mielikuvitus rajana. Itsellä ei ole kokemusta, ikääkin näin vähän, mutta ihan luetun perusteella ja kuultujen juttujen mukaan lihasmuisti auttaa pitkän treenitauon jälkeen palauttamaan voimatasoja entiselleen ja vielä suhteellisen lyhyessä ajassa.

Kehonpainolla pystyy hyvin pitää perusvoiman yllä ja kyl sieltä korvestaki aina kaikkee löytyy jota voi nostella. Puunrunkoja maastavetoa varten, halkojen tekemistä, askelkyykkyjä hiekkasankojen kans, jne. Tuskin kuitenkaan tyhjiössä elät koko aikaa ;)

Lihasmuisti auttaa palauttamaan voimat tauon jälkeen yllättävän nopeestikki jos et laiminlyö syömistä ja peruskuntoa ihan totaalisesti. Pitkällä ja puhtaalla treenillä hankitut lihatki säilyy yllättävän hyvin jos ruokavalio pysyy kuosissa, tuskin tuommosessa 11kk ajanjaksossa montaa kiloa katoaa kun muistat edes jotenni treenata :)

Tärkeintä on tehdä jotain. Jos lihaksia vaan käyttää ees jossain, ni voimatasot (ainakin itellä) on pudonnu suhteellisen vähän. Ja todella nopeesti tullu kyllä takas. Tauot ollu tosin luokkaa 3-6kk...

Melko nopeasti palautuu lähelle sitä nykykuntoa. (itsellä parikin noin vuoden mittaista taukoa takana). Lihasmuisti auttaa, ja hermosto palautuu aikas nopeasti kun tottuu taas painoihin. Alkushokki on silti aina yhtä raju. Ekoissa treeneissä ei nouse sitten mikään paino.

Tulee 3 vuotta siitä, kun aloin tosissani käymään salilla. Edistystä on ollut mukavasti, monta tavoitetta saavutettu. Nyt mulla on odotettavissa kuitenkin aika pitkä tauko treenissä, koska oon lähdössä vapaaehtoistyöhön 11 kuukaudeksi (=pois sivistyksestä), minkä takia en siis todellakaan pääse vetämään salitreeniä. Ainoa mahdollinen treenimuoto tulee olemaan siis lenkki ja tietysti kävely ym. "hyötyliikunta".

Sattuisko kellään olemaan kokemuksia tällasista treenitauoista? Millaisella treenillä lihaskuntoa voisi ylläpitää, kun ei pääse salille? + Kuinka nopeasti lihaskunto palautuu tällaisen tauon jälkeen(, jos palautuu)?

Nimimerkistäsi päätellen olet tyttö, joten kehonpainotreenaaminen on varmasti aika riittäväkin pitämään sen peruskunnon yllä, niin kuin muutkin ovat jo sanoneet. Itsellä oli kanssa pari vuotta sitten pidempi tauko ja silloin tein erilevyisiä etunojapunnerruksia, ojentajadippejä penkin kanssa, leukoja ja kaikenmaailman tavaroiden nostelua (kivet, jerry-kanisterit).

Tietty, jos se sun vapaaehtoistyö on fyysistä (kaivonrakennus, kivilouhos :D) niin kyllä sitä reeniä siitäkin saa. Itse pidän myös metsätöistä :D ...tulee vaan aina väkisin sellainen fiilis kuin elokuvassa Commando, jossa Iso-Arska kantaa tukkia köykäisesti olkapäillä.

Äkkiä noita liikkeitä keksii kun pääsee totuttelemaan sinne uuteen paikkaan. Hyvä treenin sitä pystyy tekemään ilman varsinaisia salipainojakin. esim. puun oksalta kiskot leukoja tai vatsoja pää alaspäin..

Mulla tuli kesällä värttinäluun murtuman takia lähes totaali 2kk tauko. painoa lähti 7kg, mut parissa kuukaudessa tulikin paino takasin kun pääs treenaamaan. tuloksetkin jo melkein samoissa kuin ennen äksidenttiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Lihaskunto palautuu itsellä noin 3-5 kk riippuen liikkeistä.
Lihaskuntoa voi ylläpitää kyllä ruuminpainolla tehdyillä kyykyillä, askelkyykyillä, punnerruksilla yms.

Millaisella treenillä lihaskuntoa voisi ylläpitää, kun ei pääse salille?

Hommaa vetokumeja/kuminauhoja. Sitten on niitä ovenkarmiin kiinnitettäviä leuanveto/dippitelineitä. Lisäksi voi koittaa hyödyntää kaikkia mahdollisia painavia esineitä mitä erikoisempiin liikevariaatioihin mielikuvitusta hyödyntäen. Vaikka muovikassilla tai repulla tekee ties kuinka montaa erilaista liikettä kun laittaa vähän tavaraa sisään painoksi.

Mä teen muutenkin kyykyt kasaamalla romua rinkkaan. Ehkä se ei ole oikea tekniikka, mutta ehkä mun jalat ei tiedä sitä, kun ne on kehittynyt kuitenkin jopa paremmin kun muu keho. Muovikasseilla voi tehdä melkein kaikkia liikkeitä mitä käsipainoilla yleensä.

Toihan on tietysti aika henkilökohtaista miten nopeasti palautuu! Kyllä ihan omalla painolla tehtävät kyykyt toimii suhteellisen hyvin, ainakin saa lihaksiin aika jäätävän hyvän tuntuman. Uskoisin, että siellä on mahdollisuus tehdä leukoja ja punnerruksia monilla eri variaatioilla! Ite varmasti tekesin juurikin noita ja lisäilisin mäkivetoja(luulis löytyvän, siis mäkiä) kyykkyhyppyjä yms. Uskon kanssa vahvasti siihen, että kun pidät sitä lihasta hereillä ja annat sille vähän edes jonkunnäköistä ärsytystä, niin se salille paluu on varmasti mutkatonta ;) Ja paras mahdollinen kaveri sulla on siellä mielikuvitus, uskon siellä olevan vaikka mitä mahdollisuuksia, kun vaan vähän käyttää sitä mielikuvitusta :)

Varmaan tohon tulosten yllä pitämiseen vaikuttaa eniten se ravinnon laatu ja määrä mitä siellä tuut vetämään. 11kk näkkäriä napostellen tekee aika hallaa lihasmassalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom