Treenit ja ruokavalio kohdalleen!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 323443
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

323443

Banned
Olen uusi tulokas tällä sivulla ja olen lueskellut läpi näitä kaikkia tekstejä mitä täältä löytyy. Nytpä ajattelin vähän omista treeneistä ja ruokavaliosta kertoa ja toivon teiltä kommentteja näihin.

Ikää meikäläisellä on 28-vuotta. Pituutta 169 cm ja painoa n.62 tällä hetkellä.
Omasta mielestäni ruokavalioni on suht. kunnossa ja aika paljon treenaankin, mutta tuntuu, että enää ei kehitystä tapahdu. Mistä voisi johtua?
Ehkä enemmän tällä hetkellä ois tarkotus saada rasvaa ja nestettä lähtemään, että saisi näkyviin "löllyjen" alta ne lihakset mitä kovalla työllä olen yrittänyt kasvattaa. Monesti mulle on sanottu, että mulle lihakset kehittyy aika helposti, mutta aineenvaihdunta kai on vähän "jumituksessa" ollut aina ja ei niitä lihaksia paljon sitten näy ylimääräsen rasvan ja nesteen alta.

Pari vuotta sitten kävin rasvaprosenttimittauksessa ja silloin tulos oli 17 %, painoa tuolloin oli 56 kiloa ja silloin olin tyytyväinen itseeni ja kroppa näytti hyvältä, mutta jotenkin sen jälkeen on vain päässyt jossain kohtaa lipsumaan ja painoa pompsahti 64 kiloon ja jenkkakahvat ilmestyi lantiolle. En ole uskaltanut enää käydä rasvamittauksessa kun se varmasti näyttäisi järkyttäviä lukuja.
Pari vuotta sitten kävin ehkä enemmän aerobisilla tunneilla ja muutenkin lenkkeilin yms. enemmän, mutta nykyään käyn enemmän salin puolella treenaamassa ja vähemmän ohjatuilla jumppatunneilla. Toki yritän salitreenin yhteydessä aina polkea ennen treeniä 10-15 min kuntofillarilla ja vielä treenin jälkeen 30-40 mín. Käyn myös lauantaisin ja sunnuntaisin aamulenkillä tai kuntofillaroimassa (tyhjällä vatsalla), mutta jotenkin vain tuntuu, että ei sitä rasvaa pala ja jenkkakahvat ei häviä.
Kai mä olen suht. tavallisen kokoinen ja näköinen, mutta naisten ongelmakohdissa saisi olla vähemmän rasvaa.... takareidet on muhkuraiset, takapuolesta saisi lähteä rasvaa ja tosiaan jenkkakahvoista pitäisi päästä. Maha on suht. litteä, mutta sitten sivulla on sellaset ihanaiset "löllyt).
Työkseni teen istumatyötä ja tuntuu, että se vain pahentaa tätä meikäläisen keskivartalon leveyttä. Vkonloppuisin ei lähellekään jenkkakahvat ole niin "pullottavana" kuin arkisin kun istuu töissä koko päivän. Ehkä pitäisi salilla aerobista tehdä muulla tavalla kuin istumalla kuntofillarin päällä kun kerta istun jo töissä ihan tarpeeksi????

Tässä treenivkoni (3 sarjoja, 6-10 toistoa, yleensä ns. pyramidi-tyylinen treeni, eli ensin 10 toistoa, sit lisää painoa ja 8 toistoa ja lopuks enää 6 toistoa jne.):

Maanantai
Ojentajat ja hauis
+vatsa
päälle 30-40 min juoksumatto (kävelyä ja hölkkä-juoksua) tai 45 minuutin Elli-spinning tunti.

Tiistai
Jalkatreeni
+päälle 30-40 min kuntofillari

Keskivko
vapaa

Torstai
Olkapäät ja rinta
+vatsalihakset
+ päälle 30-40 min kuntofillari tai Elli-spinning

Perjantai
Selkä
+ 30-40 min juoksumatto

Lauantai
Lenkki 45 min tai kuntofillari 30 min + juoksumatto 20 min
+vatsat

Sunnuntai
Lenkki tai vapaapäivä (vähän riippuu)

Miltä kuulostaa?? Mielelläni kävisin aamulenkillä useammin tyhjällä vatsalla, mutta kun työpäivä alkaa klo 7 niin eipä huvita itseään repiä ennen viittä sängystä ylös, että lähtisi lenkkeilemään.

Ja ruokavalio:

Aamupala 6.00

Kupillinen vihreää teetä ja lasi Gefilus-mehua

Kaffipaussi 9.00

1/2 dl kaurahiutaleita + vehnäleseitä, maustamaton maitorahka, 2 hapankorppua kevyt sulatejuustolla ja kalkkuna-leikettä päälle

Ruokapaussi 12.00

Tonnikala-salaatti, porkkana, 2 hapankorppua sulatejuustolla

Välipala 14.30

Rahka + vehnäleseitä

Treeni 15-16.30

Ruoka 17.30

Pastaa 1 dl, vähärasvaista jauhelihaa 150 g, sekaan puoli purkkia raejuustoa ja oliiviöljyä ruokalusikallinen, lasi rasvatonta maitoa + näkkileipä 5 %:lla juustosiivulla ja kalkkunaleikkeleellä

Iltapala 21.00

Maustamaton rahka + omena

Siinäpä se.
Sen tiedän, että multa puuttuu kokonaan palautusjuomat ja protsku-juomat, mutta en oo niitä koskaan käyttänyt. Joskus koitin ja maha vaan oli koko aika paisunut kuin pullataikina (mulla on sellanen vika kuin ärtynyt paksusuoli)...

Neuvoja, kommentteja ja ehdotuksia otan ilomielin vastaan.
Tavotteena siis ensisijaisesti ois kiinteytys..... jenkkakahvoista eroon NYT!!
En enää itse tiedä mitä voisin tehdä kun kaikkeni olen tehnyt jo???

Apua!!!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ensiksi tervetuloa palstalle! Ja sitten pidemmittä puheitta asiaan:
Mielestäni tämän hetkinen painosi vaikuttaa suht.alhaiselta pituuteesi nähden, joten onko painonpudotus todella tarpeen?varsinkin, kun olet ilmeisesti liikkunut jo pidempään noinkin runsaasti ja ruokavaliosi on kohdallaan, joskin niukahko esim.aerobisen määrään nähden. Järjen mukaan noilla liikuntamäärillä ja tuolla ruokavaliolla painon pitäisi pudota, tosin aineenvaihdunta voi kyllä jumiutua, jos energiaa saadaan liian vähän kulutukseen nähden, ja mielestäni sinä olet kyllä siinä rajamailla, tämä tosin on niin yksilöllistä, että mitään tarkkaa totuutta on vaikea sanoa.
Palautusjuoman suosittelisin ehdottomasti nauttimaan, se olisi supertärkeää, joten nyt etsimään vain itsellesi sopiva palautusjuoma, markkinoillahan on jos minkälaista versiota, joten sinullekkin uskoisin sopivan löytyvän. Ja sinuna kokeilisin rohkeasti lisätä hieman ruokamäärää, vähäiset ovat nuo syömisesi.

Kiitos kiitos

Oikeassa olet varmasti siinä, että syön liian vähän, tiedän sen. Tiedän myös senkin, että varmasti mun aineenvaihdunta on hiukka jumittunut ja kroppa kai on vähän niinku "säästöliekillä"... tai on ollut jo jonkin aikaa.

Työpäivän aikana meinaa aina syömiset mennä vähän pieleen kun en oikein tiedä mikä ois sellanen hyvä ruoka otettavaksi mukaan. En oikein pysty työpäivän aikana mitään hirveän raskasta tai muutenkaan mitään erikoista syömään kun tulee niin helposti maha kipeäksi ja sittenpä ei ookaan kiva istuskella tässä koneen ääressä kun mahassa kiertää ja tulee "paisunut" olo. Kuten sanoin niin kärsín mahavaivasta nimeltä ärtnyt paksusuoli ja aika monet ruuat saa mahan "sekoilemaan". Siksipä yritän syödä töissä aika vähän. Välillä maha toimii liiankin hyvin ja välillä jumittaa ihan kympillä.... Kun saiskin aineenvaihdunnan pelittämään kunnolla niin ois parempi yrittää syödäkin terveellisesti ja monipuolisesti.

Tuossa viime kesän jälkeen vähän meni mönkään koko ruokavalio ja tuli syötyä vähän mitä sattuu.... valmisruokia ja turhan paljon kaikkia hyvyyksiä jne. En enää myöskään aerobista hirveästi harrastanut vaan kävin vain salilla. Sit muutenkin salitreeneistä oli vähän puhti poissa.
Sitpä yhtäkkiä oli paino tosiaan pompsahtanut tuosta 56 kilosta 64 kiloon ja vaatteet alkas kiristämään. Tämä kaikki johtui siitä, että aloin seurustelemaan uuden ihmisen kanssa, joka ei itse niin välitä ruokavaliostaan eikä juurikaan urheile. Taispa siinä sitten itelläkin vähän jäädä vähäisemmälle treenaus ja yleensäkin kaikki siihen liittyvä..... Rakkaus sai sekoaman kai =)
On vaikeata pitää itse tarkkaa ruokavaliota yllä kun toinen ostaa kaikkea hyvää koko aika naaman eteen ja ei välitä katsoa kuinka paljon on huonoja hiilareita, rasvaa jne. On myös vaikea olla innostunut salista kun toinen osapuoli ei ymmärrä ollenkaan ja ei ite harrasta mitään, mutta nyt päätin, että mitäpä mä toisesta välitän, sillä ite haluan pysyä kunnossa ja rakastan urheilua.... Nyt mulla on tavote ja haluan siihen päästä!!!

Nyt olen sitten yrittänyt ottaa taas tuosta ruokavaliosta kiinni ja treeneihin ottaa mukaan aerobista enempi jne. Olen tuon yllä olevan mukaan nyt tehnyt muutaman kuukauden ja kyllä paino putosi alkumetreillä 64 kilosta 62 kiloon, mutta nyt tuntuu, että mitään ei enää tapahdu.... tai ehkäpä odotan liian nopeasti tuloksia?!?!?

Palautusjuomia mulle on suositeltu kauan, mutta aina ne vain on jääny hankkimatta, samaten proteiini. Hiilareitakin ehkä yritän vähentää turhankin paljon ruokavaliosta ja ehkä välillä yritän syödä sit muutenkin liian vähän, vaikka tiedän, että ei se oo järkevää.
Kerran vkossa pidän sellaisen ns. syöntipäivän elikkä syön kaikkea hyvää.... vaikka se meinaskin kesällä vähän lipsua kans. Nyt yritän pitää sen syöntipäivän tosiaan vain kerran vkossa ja muuten ei sit hyvyyksiin erehdytä.

Ehkä tämä tästä lähtee kun vaan jaksaa olla kärsivällinen =)

Ärtyneen paksusuolen hoidossa olisivat avuksi säännölliset ruoka-ajat ja kuiturikas ruokavalio. Älä karsi niitä hiilareita liikaa, että saat tarpeeksi kuitua. Myös jokin kuitulisä voisi olla hyvä ottaa mukaan, jos hiilarit ovat matalalla.

Tuosta vatsan turpoamisesta... Itsellä ainakin vatsa turpoaa, kun on liian pitkä ruokaväli ja sitten syö liian nopeasti/liikaa. Joten tässäkin säännölliset ruoka-ajat ja pienet ateriat olisivat avuksi.

Itsellä oli ongelmia vatsan kanssa viime keväänä ja suuren eron huomasin, kun aloin syömään kuitua tasaisesti pitkin päivää eikä yhtenä suurena kerta-annoksena aamulla (ruisleipä, puuro ja leseet olivat kaikki mulla aamupalalla).

Muuta ruokavaliotasi pikkuhiljaa niin muutoksia on helpompi noudattaa.

Edit: kirjotusvirheet

Tulipa tässä mieleen, että mitä mieltä mimmit on kehonpuhdistuskuureista? Tai mitä näitä ravintolisiä nyt on.. Muistan itse joskus nimittäin syöneeni jotain pillereitä, joiden piti vaikuttaa aineenvaihduntaan, tukea ruuansulatusta, parantaa suolen toimintaa, tukea suoliston hyvää bakteerikantaa ja muistaakseni vielä poistaa ylimääräistä nestettä. Olikohan siinä vielä muutakin.. :rolleyes:
Muistelen, että noita syödessä vatsa voi ihmeen hyvin ja vessassa sai ravata normaalia useammin. Onko noi tollaset pillerit (ja saahan niitä myös jauhoina) ihan huuhaata vai voiko niistä tosissaan olla jotain hyötyä? Onko kellään noista kokemuksia?

Ajattelin vaan, että jos aineenvaihdunta on takkuilee, niin voisko noistakin olla jotain apua.. :rolleyes:

Sulimaani sanoi:
Ärtyneen paksusuolen hoidossa olisivat avuksi säännölliset ruoka-ajat ja kuiturikas ruokavalio. Älä karsi niitä hiilareita liikaa, että saat tarpeeksi kuitua. Myös jokin kuitulisä voisi olla hyvä ottaa mukaan, jos hiilarit ovat matalalla.

Tuosta vatsan turpoamisesta... Itsellä ainakin vatsa turpoaa, kun on liian pitkä ruokaväli ja sitten syö liian nopeasti/liikaa. Joten tässäkin säännölliset ruoka-ajat ja pienet ateriat olisivat avuksi.

Itsellä oli ongelmia vatsan kanssa viime keväänä ja suuren eron huomasin, kun aloin syömään kuitua tasaisesti pitkin päivää eikä yhtenä suurena kerta-annoksena aamulla (ruisleipä, puuro ja leseet olivat kaikki mulla aamupalalla).

Muuta ruokavaliotasi pikkuhiljaa niin muutoksia on helpompi noudattaa.

Edit: kirjotusvirheet

Niin, olet oikeassa.
Olen yrittänyt syödä ainakin suunnilleen samoihin aikoihin joka päivä. Kuitua yritän tunkea joka paikkaan minne vaan voi. Rahkojen ja jogurttien sekaan aina lisään vehnäleseitä (48 %kuitua 100 g:ssa). Syön myös aapalalla tosiaan kaurahiutaleita ja myös noita vehnäleseitä ja sitten näkkäriä tai hapankorppuja. Sitten äitini (jolla sama vaiva) on suositellut, että ostaisin apteekista tai luontaistuote-kaupasta sellaista jotain jauhe-juttua, joka lisätään veteen.... pitäis kai koittaa. Marjat ja vihannekset tietty on myös yksi juttu, joita pitäisi lisätä ruokavalioon.
Vettä myös yritän juoda paljon. Töissä mulla on koko aika pöydällä vesipullo ja kyllä muutenkin yritän juoda hyvin.

Normaalia leipää en oikein pysty syömään, tuoretta leipää siis. Se jotenkin turvottaa mun mahan aina, siksi syön näkkileipää tai hapankorppuja.
Sitten pastat yms. ostan aina täysjyväpastoina tai kaura-pastaa tms. En ikinä osta tavallista vaaleata pastaa enkä ikinä osta vaaleata leipää.

Vaikka kuinka yritän syödä oikein niin silti mahan kanssa saa vähän väliä tapella. Nyt varsinkin kun yrittää pitää vähän tiukempaa ruokavaliota niin maha heti ryppyilee, mutta kaikkeen toki tottuu ja ehkä pitää vieläkin vain lisätä sitä kuidun saantia.

ammii sanoi:
voisko sulla olla keliakia?

Ei testien mukaan. Mulla on tehty kaikki mahdolliset kokeet.... allergiatestit, laktoositesti, keliakia, kilpirauhas-kokeet jne. jne. Kaikki on ihan normaalit. Tähystys ois se viimeinen juttu, mutta siihen en vielä ole suostunut.
Mun äitillä ja äidin isällä on tuo ärtynyt paksusuoli ja lääkärit on ollu siks sitä mieltä, että mulla on se sama.
Mun maha on ollu tällanen jo varmaan 10 vuotta, mutta nyt kun yrittää vähän diettailla niin heti se pahenee.... Ehkä tosiaan suurin vika mun ruokavaliossa on se, että kuitua on liian vähän. Ja kai mä muutenkin syön aika vähän.... kalorit on kai miinuksella treeneihin nähden, mutta kun ei jaksa syödä enempää.... ei mahdu.

Tottahan se on, että pitäisi olla tyytyväinen itseensä ei toivoa täydellisyyttä, mutta mulle niin moni on huomauttanut noista mun "kahvoista", että alkaa pikkuhiljaa :curs: ja tokihan ne muakin haittaa kun ei niitä aina oo ollu. Ja ne näkyy niin ikävästi kun on salivaatteet päällä.... ei voi yhtään kyllä lyhyempää eikä tiukempaa vaatetusta laittaa kun "laidoilta" pulpahtaa ylitse. Ja paidat väkisin rullaa ylös.... ei kiva :(

Zone-sarja -42%
Komppaan edellisiä: syö enemmän. Mitä tarkoitat sillä, ettei kehitystä enää tapahdu? Mitä haet saliharjoittelulta? Tuollainen määrä aerobista heti punttitreenin jälkeen syö varmasti lihasten kasvua... Toisaalta aerobisen pitäisi tehota rasvanpolttoon, mutta kun et juo edes palkkaria, niin meneeköhän salitreenisi vähän hukkaan, ikäänkuin? Vaihteletko liikkeitä vai teetkö aina ja ikuisesti samoja liikkeitä ja samoja sarjoja? Lihas tarvitsee vaihtelua kehittyäkseen.

Painon puolesta sulla ei todellakaan ole tarvetta laihduttaa! Läskilöllöt lähtee liikkumalla - kun syöt tarpeeksi, lihaksetkin saavat energiaa jotta voivat kasvaa ja kiinteyttää peilikuvaasi. :) Korkeampi paino ja rasvaprosentti vaativat varmasti totuttelua, mutta ehkä epämiellyttävä olosi johtuu enemmän siitä että haluaisit olla tosi laiha, kuin siitä mille oikeasti (muiden mielestä) näytät. Joku jo kehottikin sinua tsemppaamaan itsetunnon kanssa, fitness-lavat eivät ole kaikki varten! Itse olen 163/58 ja vaikka hyvänolon painoni menikin jo pari rasvakiloa sitten, ihan hyvillä mielin mä yhä peilailen itseäni (enkä mä ole löllö, en oo...). Totuttelen nyt tähän ja jos en totu, sit mennään taas namilakkoon. ;)

Tsemppiä uuden innostuksen kanssa! Ehkäpä voisitte lisäksi tehdä poikaystäväsi kanssa jonkinlaisen diilin, ettei hän kantaisi niitä herkkuja nenän eteen. Selitä että sulle tulee huono olla ja että haluat syödä terveellisesti. Pidä kiinni siitä mikä saa sun olon tuntumaan hyvälle!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
assis sanoi:
Komppaan edellisiä: syö enemmän. Mitä tarkoitat sillä, ettei kehitystä enää tapahdu? Mitä haet saliharjoittelulta? Tuollainen määrä aerobista heti punttitreenin jälkeen syö varmasti lihasten kasvua... Toisaalta aerobisen pitäisi tehota rasvanpolttoon, mutta kun et juo edes palkkaria, niin meneeköhän salitreenisi vähän hukkaan, ikäänkuin? Vaihteletko liikkeitä vai teetkö aina ja ikuisesti samoja liikkeitä ja samoja sarjoja? Lihas tarvitsee vaihtelua kehittyäkseen.

Painon puolesta sulla ei todellakaan ole tarvetta laihduttaa! Läskilöllöt lähtee liikkumalla - kun syöt tarpeeksi, lihaksetkin saavat energiaa jotta voivat kasvaa ja kiinteyttää peilikuvaasi. :) Korkeampi paino ja rasvaprosentti vaativat varmasti totuttelua, mutta ehkä epämiellyttävä olosi johtuu enemmän siitä että haluaisit olla tosi laiha, kuin siitä mille oikeasti (muiden mielestä) näytät. Joku jo kehottikin sinua tsemppaamaan itsetunnon kanssa, fitness-lavat eivät ole kaikki varten! Itse olen 163/58 ja vaikka hyvänolon painoni menikin jo pari rasvakiloa sitten, ihan hyvillä mielin mä yhä peilailen itseäni (enkä mä ole löllö, en oo...). Totuttelen nyt tähän ja jos en totu, sit mennään taas namilakkoon. ;)

Tsemppiä uuden innostuksen kanssa! Ehkäpä voisitte lisäksi tehdä poikaystäväsi kanssa jonkinlaisen diilin, ettei hän kantaisi niitä herkkuja nenän eteen. Selitä että sulle tulee huono olla ja että haluat syödä terveellisesti. Pidä kiinni siitä mikä saa sun olon tuntumaan hyvälle!

Noh, sanotaanko näin, että kesän jälkeen pääsi "rupsahtamaan" kun ei jaksanut niin kauheesti treenailla ja vaikka salille menikin niin ei se ollut sellasta samanlaista meininkiä kuin ennen. Sit syksyllä/talvella kun aloin kaipaamaan vanhaa minääni takaisin ei enää jaksanutkaan yhtä kovaa treenata ja kunto oli jotenkin lässähtänyt. Ei edes ollut oikein fiilistä mennä kun ei ollut ketään kenen kanssa mennä (ennen seurustelin salimiehen kanssa). Monta ystävääkin on lopettanut salitouhut kun ovat alkanee "lisääntyä" ja vanheta kai.
Kai sitä sit tuli syötyä vähän mitä sattuu ja ei enää liikkunut samalla tavalla kuin ennen. Aerobinen varsinkin väheni reilusti. Kroppa kai sekos kunnolla ja alkasin heti sit lihoamaan kun en enää liikkunut niin paljon.
Ruokavalion muutin sit ensimmäisenä kun uudelleen salista innostuin, mutta ei mitään tapahtunut, sillä aerobinen edelleen puuttui.
Nyt olen sitten sen aerobisen ottanut ohjelmaan, mutta en tiedä mikä olisi oivin keino? Ja miten pitkiä aerobisten pitäs olla jne.?

Ehkä tavoite nyt tällä hetkellä on se, että kiinteytyisi, saisi ylimääräiset löysät katoamaan ja saisi pidettyä ne lihakset mitä on jo olemassa. En välttämättä nyt just halua itseäni alkaa hirveesti kasvattamaan vaan enemmän haluan pitää yllä sitä mitä mulla on ja saada ylimäärästä rasvaa vain pois niiden lihasten päältä...

Kai mun salitreenit on aika ykstoikkoisia ollut ja samat jutut vkosta toiseen, täytyy myöntää. Mutta nyt olen jonkun aikaa tehnyt eri liikkeitä eri vkoilla ja välillä pidän yhden vkon vain kuntoiluvkona elikkä en salitreeniä tee vaan käyn jumpissa ja fillaroin yms. Sitten muuten vaihtelen juoksumatto/Elli/kuntofillari. Sitten salitreenissä oon alkanut tekeen välillä sellasia "supersarjoja" kun niitä salin ohjaaja suositteli.
Kai mun pitäs muutenkin vähän enempi kyllä vaihdella saliohjelmiani... Mikä ois hyvä aika pitää samaa ohjelmaa?

Eli haen siis tällä hetkellä kiinteytystä, hyvää oloa ja yritän pitää lihakset, jotka mulla nyt jo on.....

Nyt on pakko kommentoida sen verran, että ohjelmaa ei suinkaan ole tarvis vaihtaa (siis siinä mielessä, että vaihtelisi eri liikkeitä), ei se lihas tajua, millä liikkeellä sitä rasitetaan, kunhan rasitetaan. Sen sijaan kuormitusta on hyvä muuttaa aika ajoin lisäämällä painoja, vaihtelemalla sarjamääriä ja -pituuksia jne.

EDIT: Tuosta kehonkuvasta vielä sen verran, että itsehän olen n. 162 cm pitkä ja painan lähemmäs 70 kg, enkä siltikään pidä itseäni "löllönä" enkä hippona - kropan koostumus (lihaksen ja rasvan suhde) on se, mikä määrää, ei vaa'an lukema. ;)

:eek:
pakko laittaa jotain tekstiä kun kuulostin niiin tutuille noi sun ongelmat..!!
eli mulla on samat " vartalon ongelmakohdat" ja suunnilleen samanlainen treeniohjelma kun sulla Salitytsy.. ja myöskin toi mahan turpoomisjuttu on tosi tuttua! myös mulle on tehty keliakia-laktoosi ym. allergiatestit, mutta ei mitään! mahakipujen kanssa oon kyllä kärsinyt jo syntymästä asti.. nojoo, mutta omalla kohdallani varmaankin se, ettei syömiset oo mitenkään kehuttavalla mallilla, on ongelman ydin, jota yritetään nyt kovasti saada paremmaksi.. ainakin ite uskon, että vartalosta tulee paljon omaa silmää miellyttävämpi, kun syö oikein.. sillä ei tosiaan pelkkä treeni sitä muuta (vaikka oon niin luullukki)... oon about samoissa mitoissakin sun kanssa ja tiedän, että on helppo luulla, että "pari-kolme kiloo kun tiputtaisin niin olisin paljon tyytyväisempi"------> mutta! onneks oon tajunnut ettei sillä vaa'an lukemalla oo niin väliä, kiitos siitä punttimimmeille:worship:
ootkos sinä Salitytsy lukenut threadin valehtelevan vaa'an vangista? kannattaa lukea.. sillä itse ainakaan en enään edes yritä tiputtaa painoa, vaan treenin ja syömisen avulla "kiinteyttää" vartaloa ja karistella senttejä sieltä missä niitä on liikaa............ ja paino jos siinä samalla nousis niin jees! koska sillonhan sitä lihaa olis luitten päälle tullu!
mutta tsemppiä sulle treeniin ja syömiseen:thumbs:

vinkkejä...?

olisko kellään vinkkejä hyvästä ruokavaliosta?muilla palstoilla näyttää olevan vähän sekalaisesti ja hajanaisesti siellä sun täällä. haluasin jonkun kunnon ohjenuoran mitä söisin päivisin, kuinka usein ja kuinka paljon... tavoitteenani on saada kiinteä kroppa, nostaa peruskuntoa ja olla tyytyväinen itseeni vihdoin ja viimein. henkilökohtainen treeniohjelma on tuloillaan, en siis itse sitä ole suunnitellut vaan ihan asiantunteva henkilö...

käyn joskus parikin kertaa salilla, yleensä päivällä ja illalla. yleensä toinen kerta sisältää enemmänkin juoksumatolla juoksemista ja/tai soutamista. onko siitä hyötyä vai haittaa. en tosiaankaan käyn kuin ehkä max. 2krt viikossa 2krt päivässä. yleensä vain kerran...

mutta nyt lähden ravaamaan matolla, oli siitä hyötyä tai ei, tekee mieli kovasti enkä jaksa kattoa jääkiekkoa...

-pipsa- sanoi:
olisko kellään vinkkejä hyvästä ruokavaliosta?muilla palstoilla näyttää olevan vähän sekalaisesti ja hajanaisesti siellä sun täällä. haluasin jonkun kunnon ohjenuoran mitä söisin päivisin, kuinka usein ja kuinka paljon... tavoitteenani on saada kiinteä kroppa, nostaa peruskuntoa ja olla tyytyväinen itseeni vihdoin ja viimein. henkilökohtainen treeniohjelma on tuloillaan, en siis itse sitä ole suunnitellut vaan ihan asiantunteva henkilö...
Nämä samat asiat toistuu viestistä toiseen, eikä ole mitään järkeä joka kerta kirjottaa samoja asioita uudelleen, siispä (linkit siksi mun kirjoittamiini posteihin, että muistan itse tietenkin parhaiten vain omien viestieni sisällön):
Esimerkkiruokavalioita ja fiksun ruokavalion perusteet
Tarkempia laskuohjeita kalorimääriin ja makroravinteiden jakamiseen eri aterioille

Auttoiko yhtään? Kysy lisää, mikäli vielä jäi kysymyksiä. :)

edit: Kerrotko myös tavoitteistasi, niin silloin on helpompi neuvoa yksilökohtaisesti. Nykyinen ruokavalio myös esille mikäli haluat sen suhteen kommentteja.

Rae- sanoi:
:eek:
pakko laittaa jotain tekstiä kun kuulostin niiin tutuille noi sun ongelmat..!!
eli mulla on samat " vartalon ongelmakohdat" ja suunnilleen samanlainen treeniohjelma kun sulla Salitytsy.. ja myöskin toi mahan turpoomisjuttu on tosi tuttua! myös mulle on tehty keliakia-laktoosi ym. allergiatestit, mutta ei mitään! mahakipujen kanssa oon kyllä kärsinyt jo syntymästä asti.. nojoo, mutta omalla kohdallani varmaankin se, ettei syömiset oo mitenkään kehuttavalla mallilla, on ongelman ydin, jota yritetään nyt kovasti saada paremmaksi.. ainakin ite uskon, että vartalosta tulee paljon omaa silmää miellyttävämpi, kun syö oikein.. sillä ei tosiaan pelkkä treeni sitä muuta (vaikka oon niin luullukki)... oon about samoissa mitoissakin sun kanssa ja tiedän, että on helppo luulla, että "pari-kolme kiloo kun tiputtaisin niin olisin paljon tyytyväisempi"------> mutta! onneks oon tajunnut ettei sillä vaa'an lukemalla oo niin väliä, kiitos siitä punttimimmeille:worship:
ootkos sinä Salitytsy lukenut threadin valehtelevan vaa'an vangista? kannattaa lukea.. sillä itse ainakaan en enään edes yritä tiputtaa painoa, vaan treenin ja syömisen avulla "kiinteyttää" vartaloa ja karistella senttejä sieltä missä niitä on liikaa............ ja paino jos siinä samalla nousis niin jees! koska sillonhan sitä lihaa olis luitten päälle tullu!
mutta tsemppiä sulle treeniin ja syömiseen:thumbs:

Kiva kun sain aikaan näin paljon keskustelua ja kommenteista on aina apua ja varsinkin siitä, jos jollain on samanlaisia ongelmia. Kiitos siis sinulle Rae ja myös muille kommenttejaan antaneille :) Teistä kaikista on todella paljon apua, sillä kotona en todellakaan saa kannustavia kommentteja eikä muutenkaan kukaan tunnu ymmärtävän kun olen ainut "salihullu"....

Eilen kotosalla vähän tuota ruokavaliotani tarkkailin ja kyllä omasta mielestä mulla on suht. kohdillaan nuo ruokamäärät, ehkä vähän lisää aamupalalle ja päivälliselle. Ja tietty lisä-proteiini ja palautusjuoman ottaminen ruokavalioon varmasti auttais asiaa kovasti.
Toki työtä varmasti vaatii meikäläiseltä, että jaksan taistella, vaikka maha yrittääkin dieettiä vastaan taistella ja pistää välillä mahan lukkoon ja välillä taas toimii ylikierroksilla.... pitää vain opetella elämään tämän ongelmallisen mahan kanssa ja "hoitaa" sitä runsaalla määrällä kuitua ja vihanneksia/marjoja jne.

Eilen innoissani yritin poikaystävälle kertoilla, että miten hyviä neuvoja olen saanut jne. Kerroin, että pitäis alkaa syömään vähän enemmän ja katsoa mitä syö yms. Tuli sellastakin kommenttia takasin, että illasta tuli aika hiljainen.... Poikaystävä oli sitä mieltä, että mähän jo syön niin hirveästi nyt... joka välissä kuulemma juoksen jääkaapilla kun syön n.3 tunnin välein. Hän itse syö vain kerran päivässä kunnon aterian ja eipä oikeestaan paljon muuta syökään... jotain pieniä välipaloja, mutta silti vaan omistaa isohkon mahan. Sanoi, että hän ainakin laihtuu kun ei syö mitään (enpä vaan oo huomannu!). Tää on tätä tietämättömien viisasta puhetta!!! Hän ei urheile ollenkaan eikä ymmärrä mun saliharrastusta. Kovasti yritän harrastuksestani kertoa ja jakaa tämän asian, joka mulle on koko elämä, mutta turhaan kai yritän saada häntä tajuamaan kun hän kaikessa väittää aina vastaan.
Hän on sitä mieltä, että juokseminen on PARAS keino pudottaa painoa ja polttaa rasvaa. Olen yrittänyt sanoa, että sali-ihmiselle juokseminen ei ole ollenkaan hyvä vaihtoehto, sillä se kuluttaa sitten lihaksiakin ja ei se oo parasta mahdollista rasvanpolton kannalta, mutta siinäkin puheenaiheessa tulee aina tappelu kun mä kuulemma puhun ihan hulluja.
Tulipa sitten eilen mietittyä, että ehkäpä motivaation puute yms. johtuukin poikaystävästäni? Jos toinen aina kumoaa kaiken eikä edes jaksa kuunnella eikä edes yritä kannustaa niin miten saisi motivaation nousemaan? Ja jos hän koko aika mainitsee mun painosta ja "jenkkakahvoista" ja yleensäkin ihailee laiheliineja niin eipä siinä voi kauhean hyvä itsetuntu meikäläisellä olla.
NO joo, tää nyt ei kyllä kuulu tänne tämä "avautuminen", mutta tulipas nyt purettua kiukkuakin tässä samalla :)
Kai nyt pitää sit treenata kunnolla, kasvattaa sitä motivaatiota, syödä oikein ja näyttää poikaystävälle, että kuka on oikeassa!!!

Gillyanne sanoi:
Nyt on pakko kommentoida sen verran, että ohjelmaa ei suinkaan ole tarvis vaihtaa (siis siinä mielessä, että vaihtelisi eri liikkeitä), ei se lihas tajua, millä liikkeellä sitä rasitetaan, kunhan rasitetaan. Sen sijaan kuormitusta on hyvä muuttaa aika ajoin lisäämällä painoja, vaihtelemalla sarjamääriä ja -pituuksia jne.

EDIT: Tuosta kehonkuvasta vielä sen verran, että itsehän olen n. 162 cm pitkä ja painan lähemmäs 70 kg, enkä siltikään pidä itseäni "löllönä" enkä hippona - kropan koostumus (lihaksen ja rasvan suhde) on se, mikä määrää, ei vaa'an lukema. ;)

Tottapa tuokin on, että ei pitäisi katsoa vaakaa ja enpä oo katsonutkaan. En omista edes vaakaa enää nykyään. Ennen tuli kyllä käytyä liikaakin siinä vaa'alla, mutta nyt käyn vain joskus kerran parissa kuukaudessa salilla (en ehkä niinkään usein). Tiedän, että lihas painaa enemmän kuin läski ja uskonkin, että painoni putoaisi, jos lopettaisin kokonaan salitreenit. Mulla on lihasta kyllä varmasti suht. hyvin ja uskon, että ei painoni putoaisi kovinkaan paljon, vaikka läskit katoaisi. Tiedän tämän kaiken, mutta silti välillä pääsee se asia unohtumaan kun vaa'alle nousee ja se näyttää suurempia lukuja kun luulisi..... Tai ehkäpä se muiden ihmisten "luulo" siitä painosta tarttuu välillä muhun.. siis sellasten "tavallisten" ihmisten, jotka ei ite urheile. Monella silmät meinanas pulpahtaa ulos kuopistaan kun sanoin jokin aika sitten, että painan 64 kiloa.... myös lääkäri kommentoi, että katsopas nyt painoasi, että ei pääse nousemaan liikaa, sillä sitten on vaikea sitä pudottaa ja vanhemmiten niin helposti lihoaa. Lääkäri kyseli ihmeissään, että miten olen antanut painon nousta 56 kilosta noin paljon. Teki mieli silloin sanoa, että "Haista kuule akka ....!!!". Mun kroppa kuitenkaan ei ole mikään lölly siis kauttaaltaan vaan kyllä huomaa, että salilla oon käynyt, mutta ei sitä normaali ihminen varmaan huomaa eikä se vaatteiden läpi näy ja toki sitä rasvaakin on niin ei ne lihakset näy kunnolla.

Elikkä siis yritän sanoa kai sitä, että tiedän ettei painonpudotus oo se tärkein asia vaan se, että sais kiinteytettyä niitä löysiä kohtia. Tokikaan mulla ei oo tarkotuksena itsestäni kasvattaa mitään bodarinaistakaan eli en välttämättä halua kasvattaa lihaksia hirveästi, mutta muotoja haluan muokata ja muuttaa läskin lihakseksi. Enempi kai haluisin olla fitness-tyypin näköinen..... se on se tavote!!!

Täytyy kyllä nyt todeta, että kuulostaa varsin suppeamieliseltä tapaukselta tämä sinun poikaystäväsi:down: Mielestäni suhteeseen kuuluu varsin olennaisena osana toisen tukeminen ja kannustaminen, ei teilaaminen, saati sitten suoranainen mollaaminen esimerkiksi ulkonäöstä. Itse varmasti parhaiten suhteenne tilan tiedät, mutta ehkä olisi vakavan keskustelun paikka, kun tukea et näy saavan sitten yhtään. Kun toista rakastaa, tahtoo että tämä on onnellinen ja toteuttaa omia intohimojaan, ei teilaa eikä tuomitse, näin ainakin itse pyrin toimimaan ja sitä kyllä odotan omalta mieheltänikin.
Koitahan houkutella se köriläs sieltä sohvan pohjalta mukaan salille, tiedä vaikka innostus iskisi häneenkin, vaikkei kyllä varmasti sitä ihan heti oo näyttämässä, mutta ehkä kipinä voisi edes hiukkasen syttyä tai näkisi edes mistä koko hommassa on kysymys tai että maailmassa on muitakin lajeja kuin juoksu;)

Mulla on myös sama juttu vatsan kanssa. Ärtynyttä paksusuolta epäilen ja olen saanut sen kuriin niillä ohjeilla, joita täällä jo aiemmin annettiinkin: säännöllinen syöminen ja kuitupitoinen ruokavalio. Tietty on tilanteita, joissa mikään ei auta ja vatsa vaan kipeytyy, esimerkiksi töissä jos joutuu istumaan pitkään paikallaan. Myös raaka sipuli on mulle paha ja sitä välttelen, toinen huono juttu on tuore (ruis)leipä, jota onkin jo vaikeampi vastustaa. :kuola:

Protskulisiä ja palkkareita olen yleensä pystynyt juomaan, mutta Reco2 ei sopinut sitten yhtään. Eivätkä myöskään rautalisät, vaikka miten olisivat vatsaystävälliseksi mainostettuja.

Ja lopuksi vielä kommenttia tuohon kolmen tunnin välein syömiseen. Myös minun mieheni on näitä "pari ateriaa päivässä"-tyyppejä. Ennen yritin syödä samaan rytmiin hänen kanssaan, josta seurasi aina verensokerin lasku ja pirunmoinen kiukku ja väsymys. Vasta lähiaikoina olen oppinut syömään useammin kuin hän ja vähemmän kerrallaan. Ja mikäli en muista/viitsi jostain syystä tarpeeksi usein syödä, niin mieheni tekee mulle jonkun pikkuevään. Pysyn kuulema mukavampana... :D

neiti sanoi:
Täytyy kyllä nyt todeta, että kuulostaa varsin suppeamieliseltä tapaukselta tämä sinun poikaystäväsi:down: Mielestäni suhteeseen kuuluu varsin olennaisena osana toisen tukeminen ja kannustaminen, ei teilaaminen, saati sitten suoranainen mollaaminen esimerkiksi ulkonäöstä. Itse varmasti parhaiten suhteenne tilan tiedät, mutta ehkä olisi vakavan keskustelun paikka, kun tukea et näy saavan sitten yhtään. Kun toista rakastaa, tahtoo että tämä on onnellinen ja toteuttaa omia intohimojaan, ei teilaa eikä tuomitse, näin ainakin itse pyrin toimimaan ja sitä kyllä odotan omalta mieheltänikin.
Koitahan houkutella se köriläs sieltä sohvan pohjalta mukaan salille, tiedä vaikka innostus iskisi häneenkin, vaikkei kyllä varmasti sitä ihan heti oo näyttämässä, mutta ehkä kipinä voisi edes hiukkasen syttyä tai näkisi edes mistä koko hommassa on kysymys tai että maailmassa on muitakin lajeja kuin juoksu;)

Niinpä niin.... oikeassa olet. Sitäpä olenkin nyt lähiaikoina miettinyt, että onko tämä mies nyt se kenen kanssa todella elämäni haluan jakaa. Itse yritän kovasti ottaa osaa hänen "harrastukseensa" ja kuuntelen aina kun hän hänelle rakkaista asioista puhuu (vaikka ei välillä kiinnostaiskaan pätkääkään). En koskaan ole huomautellut hänelle hänen "kaljamahastaan" tai mistään muustakaan, vaikka ne joskus omia silmäni ei miellytäkään. Aina olen valmis lähtemään hänen mukaansa hänen juttuihinsa, vaikka ne nyt ei oliskaan aina niin mieleen. Mun mielestä parisuhde just on sitä, että tuetaan kaikessa ja kannustetaan ja yritetään tehdä yhdessä asioita ja yleensäkin jakaa asioita tai edes olla vähän kiinnostuneita siitä mikä omalle rakkaalle on tärkeätä jne. Mun ja mun poikaystävän välillä se tuntuu vain olevan yksipuolista :(

Olen ennen aina hengaillut saliporukoissa ja entiset poikaystävät on olleet sali-tyyppejä, mutta toisaalta yksikään niistä tyypeistä ei sitten muuten ihmisenä tai siis seurustelukumppanina oo ollut kovinkaan ihana. Jokainen on ollut sellanen itserakas peilin edessä pullistelija, jolle vaan ei riitä yksi nainen.... tai jotain sinne päin. Ja niiden jokaisen kanssa oli koko aika sellanen fiilis, että pitää olla niin helvetin timmissä kunnossa koko aika. Ehkäpä sitten yritin ajautua vähän erilaiseen seuraan ja päädyin tähän suhteeseen, jossa nyt olen. Aluksi oli hyvä kun ei tarvinnut yrittää olla mitään muuta kuin mitä on ja oli kiva tutustua erilaisiin ihmisiin ja erilaiseen elämään. Yritin itelle väittää, että en mä tarvi urheilevaa ihmistä, mutta väärässä taisin olla. Ei se vaan oikein meinaa onnistua että toinen on urheiluhullu ja toinen on sohvaperuna....
Olen yrittänyt monet kerrat pyytää poikaystävääni mukaani salille, lenkille, rullaluistelemaan, pelaamaan sulkapalloa ja vaikka mitä muuta, mutta tekosyitä löytyy aina. Ei sitä oikeesti kiinnosta liikunta juuri ollenkaan.... paitsi ehkä se juoksu ja hiihto, mutta niistäkin vain puhuu eikä tee silti mitään. Kai se ei oo oikein muutenkaan mikään ulkoilija-tyyppi. Lenkillä käytiin muutamaan kertaan, mutta sitten sillä hajos jalka ja se siitä sit... Tässä nyt ollaan yhdessä oltu kesästä asti eikä oo harrastettu liikuntaa yhdessä oikeestaan ollenkaan, joten taitaa olla turha toivo :(

Ite käyn salilla 5-6 krt vkossa ja vkonloppusin lenkillä/kuntoilemassa. Kesäisin pyöräilen ja rullaluistelen ja muutenkin tykkään oleilla ulkosalla. Hirveesti huvittais koko aika kokeilla kaikkea uutta... seinäkiipeilyä, uusia jumppatunteja, keilailua jne. jne., mutta yksin se on aika turhaa. Onhan se sit vähän hankalaa kun toinen ei urheile ollenkaan eikä oo ulkoilma-ihminen....
On mulla toki paljon ystäviä, joiden miehet ei harrasta liikuntaa, että ei tämä mun suhde mitenkään poikkeava ole, mutta eipä toisaalta ne naisetkaan oo sitten mitään "urheiluhulluja" vaan käyvät vain sillai satunnaisesti jumpassa ja ei niillä oo mitään erikoisia ruokavalioita yms. Ja se, että olen puolet elämästäni elänyt sali-ihmisen kanssa niin onhan se suuri muutos kun yhtäkkiä ei vierellä ookaan sellaista ihmistä, joka jakaa tän rakkaan asian mun kanssa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom