Treeniohjelmasta, painoista ja syömisestä [hardgainer]

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja genetic
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

genetic

Banned
Olen 16-vuotias poika, 180/60. Oon perinnöllisesti todella hoikka, en siis liho sitten millään. Luut törröttävät ikävästi olkapäistä :urjo:, joten päätin alkaa treenaamaan massan toivossa.

Miten ja millaisilla painoilla minun kannattaisi treenata? Olen lukenut hieman kirjaa nimeltä Beyond Brawn ja ymmärtänyt, että parhaat tulokset saadaan ns. abbreviated training:illa ja Core-liikkeillä. Mitä nämä käytännössä tarkoittavat? Mitä liikkeitä, kuinka usein ja kuinka suurilla painoilla aloittelevan "hardgainerin" kannattaa treenata päästäkseen alkuun? Kertokaa joku kotitreeni, millä pääsisin alkuun :)

Ravintopuolen pitäisi olla kunnossa, vai?

Aamupala: Lautasellinen puuroa
Lounas: Kouluruoka lautasmallin mukaan
Välipala: Puoli purkkia tonnikalaa, ruispala ja maitorahka (250ml)
Päivällinen: Äitin laittamaa safkaa :)
Iltapala: Puoli purkkia tonnikalaa, ruispala ja maitorahka (250ml)
Päivässä menee 1 litra maitoa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ruokavalio kokonaan uusiksi.

Aamupala: 3dl kaurahiutaleita ja maitoo sekaa. Rahkapurkki ja ananaspurkki sekasi. Voit vielä lisäillä jotain pientä
Lounas: Kouluruokaa, mutta tuplasti enemmän mitä nyt syöt. Ja litra maitoa
Välipala: Purkki tonnikalaa/rahkaa/raejuustoa, 4 leipää ja levitteet päälle, hedelmiä/marjoja
Päivällinen: tuplasti enemmän mitä nyt syöt
Iltapala: rahkaa, litra maitoa ja vaikka 100g pähkinöitä

ja salin jälkee palkkari 2 desii heraa ja 2 maltoo ni joha alkaa massaa tulemaa. Et sää mikää hardgaineri ole, syöt vaan nii helveti vähä... Jokaine on hardgaineri tuommosella määrällä ruokaa mitä sä syöt.

Ruokavalio kokonaan uusiksi.

Aamupala: 3dl kaurahiutaleita ja maitoo sekaa. Rahkapurkki ja ananaspurkki sekasi. Voit vielä lisäillä jotain pientä
Lounas: Kouluruokaa, mutta tuplasti enemmän mitä nyt syöt. Ja litra maitoa
Välipala: Purkki tonnikalaa/rahkaa/raejuustoa, 4 leipää ja levitteet päälle, hedelmiä/marjoja
Päivällinen: tuplasti enemmän mitä nyt syöt
Iltapala: rahkaa, litra maitoa ja vaikka 100g pähkinöitä

ja salin jälkee palkkari 2 desii heraa ja 2 maltoo ni joha alkaa massaa tulemaa. Et sää mikää hardgaineri ole, syöt vaan nii helveti vähä... Jokaine on hardgaineri tuommosella määrällä ruokaa mitä sä syöt.

Lue kirja ennen kuin kommentoit kirjaa sivuavaa trediä. Kirjassa meinaan luokitellaan 95% ihmisistä hardgaineriksi. Joten veikkaan että tredin aloittaja on hardgainer siinä merkityksessä jota hän tarkoitti.

Iha ok ruokaohjelma kyllä!

Aamu ja iltapainon ero on 1-3kg.

Mutta älä syö liikaa kuitenkaa. Käy kerran viikossa heti aamulla puntarilla. Nosta painoa 1-2kg kuukaudessa. Älä missään nimessä yli 2kg... siinä olis roima kasa läskiä.

Itse olin samanlainen, aina syönyt todella paljon, mutta mitat olivat treenauksen aloittaessa 17-vuotiaana 182/60. Olin aina syönyt kaksi todella isoa annosta lämmintä ruokaa ja ison iltapalan päivässä, mutta ei hirveästi mitään muuta. Karkkia ja colaa pystyi nauttimaan rajattomasti painon nousematta. Treenauksen aloittaminen kuitenkin sai jo itsessään painon nousemaan vuodessa reilut 10kg, vaikka ruokavalio ei hirveästi palautusjuomaa lukuunottamatta muuttunut.

Sitten seuraava junnaus olikin useamman vuoden 70-75kg painossa. Siitä päästiin nykyisiin ~84kg mittoihin, kun aloin oikeasti suunnittelemaan syömistä, ja syömään säännöllisesti max. 3h välein yhteensä 6-7 ateriaa päivässä, ja paljon proteiinipitoisemmin kuin nykyään. Noi kaksi annosta lämmintä ruokaa päivässä luonnollisesti pienenivät jonkin verran.

Osaltaan vaikuttamassa on ollut varmasti myös iän lisääntyminen, koska teininä monella ei vaan paino nouse, mutta parikymppisenä alkaa sitä kaljamahaa kertymään ihan tahtomattaankin, vaikka ruokavalio ei muuttuisi. Itelläkin vähän jo ylimääräistä ehtinyt kertyä...

Se on kyllä paskapuhetta, että geeneillä ei olisi massanhankinnassa/treenaamisessa yleensä mitään väliä, mutta voi "hardgainerikin" sitä massaa saada, vähän vaikeamman kautta vaan.

Ei tossa sun nykyisessä syömisessä varmaan hirveästi vikaa ole, koululaisena on vaikea sinne koulupäivän väliin sovittaa ylimääräistä syömistä. Kotitreenillä ei kyllä massaa hankita, vaan salille pitäisi kyllä mennä, ja raskaita perusliikkeitä 3 kertaa viikossa tehdä.

Mulla oli sama lähtötilanne aikoinaan, 182/60 oli mitat 19 vuotiaana armeijassa ja samat mitat junnasi tähän nykyiseen 24 ikävuoteen vaikka söin paljon, kunnes puoli vuotta sitten lähti nousuun juuri sopivalla 1kg/kk -tahdilla, nyt siis kovaa vauhtia mennään jo 70 kiloon ja siitä eteenpäin. Epätodellinen olo kun aina kamppailut tuon maagisen 60kg rajan kanssa. No, joka tapauksessa, omalla kohdalla painon nousuun ei auttanut lopulta muu kuin alkaa vetää lisäravinteita mielettömiä määriä. En jaksa hifistellä mitään, olen ostanut vain Wheytä ja Maltoa, vetänyt niitä 50/50 suhteessa sekaisin 75g molempia, perään 0,5dl rypsiöljyä. Tuosta juomasta tulee n. 1000kcal, vedän kaksi sellaista päivässä, ensimmäisen teen aamulla ja olen juonut sen hiljalleen iltapäivään mennessä, sitten teen uuden ja juon sen iltaan mennessä. Tähän lisäksi syön 200g maapähkinöitä päivittäin, 1000kcal tulee niistä. Tähän päälle syön kolme lämmintä, n. 500kcal ateriaa, joten päivän kalorit ovat siinä 4500kcal tuntumassa (ja siitä vain 1500kcal tulee ruuasta). Käyn salilla kolmesti viikossa.

Paljonko tulee läskiä, paljonko tulee lihasta, onko tällaisessa syömisessä ylipäätänsä mitään järkeä tai onko se terveellistä? En tiedä näihin vastauksia, mutta sen tiedän, että ainakin olen jo saanut hyvin törröttäviä luita piiloon ja olen pysynyt terveenä. Ja painottaisin, että minulla on vain ja ainoastaan tavoitteena saada painoa ja isompi, miehekkäämpi vartalo, ihan sama vaikka vähän ylimääräistäkin tulisi sikspäkkien ja hauiksien verisuonien päälle. Jos kehonrakennuksen kannalta oikein haluaa syödä, kannattaa varmaan kokeilla jotain muuta. Itse vain kyllästyin tunkemaan väkisin ruokaa suuhun ja yrittämään pitää sen vielä sisällä. Juomat ja pähkinät vetää nassuun paljon helpommin kuin mitään kiinteää ruokaa.

ilmon ja Talakanpinskelin viestit oli lohduttavaa luettavaa :) Josko se paino lähtisi nousemaan ajan kanssa. Voisi kyllä kokeilla jos saisi putoamaan tota rypsärii, epäilyttää vaan että onkohan ihan terveellistä...

Kotitreenistä:

ilmo kehotit vaan käymään salilla... Ajattelin alkaa treenaamaan tota 1-jakoista Starting Strengthiä, joka koostuu ihan perusliikkeistä, eli penkkipunnerruksesta, maastavedosta ja kyykystä. Eikö nuo liikkeet voisi suorittaa ihan kotonakin, jos vain omistaa kunnon levytangon ja penkin, vai mitä? Ja kunhan suorittaa liikkeet oikein. Mielessä on ostaa 50kg levytanko, joka varmasti riittää näin alkuun. Miten salilla treenaaminen eroaa kotona treenaamisesta, jos treeni ja painot ovat samat?

Zone-sarja -42%
Kotitreenistä:

ilmo kehotit vaan käymään salilla... Ajattelin alkaa treenaamaan tota 1-jakoista Starting Strengthiä, joka koostuu ihan perusliikkeistä, eli penkkipunnerruksesta, maastavedosta ja kyykystä. Eikö nuo liikkeet voisi suorittaa ihan kotonakin, jos vain omistaa kunnon levytangon ja penkin, vai mitä? Ja kunhan suorittaa liikkeet oikein. Mielessä on ostaa 50kg levytanko, joka varmasti riittää näin alkuun. Miten salilla treenaaminen eroaa kotona treenaamisesta, jos treeni ja painot ovat samat?

Oletin, että kotitreeni tarkoitti jotain perus omalla painolla tehtäviä liikkeitä, mutta tosiaan jos painot löytyy himasta ja pelkkiä perusliikkeitä tehdään, niin eihän sillä väliä ole treenaako kotona vai salilla. 50kg voi penkissä jonkin aikaa riittääkin, mutta kyykyssä ja mavessa kyllä auttamatta on liian pieni paino. Lisäksi voi olla vaikeaa saada kunnon kyykkypainot niskaan ilman kyykkytelinettä. Mutta kyllä sä varmaan tollakin tavalla alkuun pääset. Jos syynä himassa treenaamiseen on joku aloittelijan ujostelu tms., niin kehotan unohtamaan sellaisen samantien :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
140kg levytankosettejäkin saa suht halvalla (alle 200e), ei tuo 50kg tule sulle riittämään kovin montaa viikkoa missään perusliikkeissä.. Siihen kaveriksi hyvä penkki jossa saa telineet nostettua niin ylös että voit ottaa tangon niskaan kyykkyjä varten niin hyvä tulee. Älä osta mitään halvinta 100e penkkiä, katuisit jälkeenpäin..

Kärkkäiseltä on ainakin saanut. Tais jossakin vaiheessa olla peräti 169e.

Ja penkeistä sen verran että joskus näin suht jykevän oloisen penkin kans alle kahdella sadalla, tais olla Prismassa. Sen kummemmin en ole niihin törmännyt mutta eipä ole pahemmin tullut Prismoissa käytyäkään... Yleensä ne on kyllä paljon kalliimpia. Ja siinä ei muistaakseni telineitä saanut kovin ylös.

Meillä on kotona joku Anttilasta ostettu paska penkki (samaa luokkaa ku useimmat 100-200e penkit) ja sillä ei tee kyllä yhtään mitään.. Viimeksi olen tainnut käyttää sitä joskus yläasteella ja se oli paska jo silloin.

Kiitti vinkistä, täytyypi lähteä lahteen kiertelemään noita prismoja ja kärkkäisiä.

Mutta saanko kysyä, mikä tekee penkistä "paskan"?

Kiitti vinkistä, täytyypi lähteä lahteen kiertelemään noita prismoja ja kärkkäisiä.

Mutta saanko kysyä, mikä tekee penkistä "paskan"?

No IMO kaks paskinta tekijää siinä mun penkissä on se, että se on niin hutera että siihen ei _uskalla_ edes 70 kiloa laittaa painoa ja toisekseen, siinä on telineet pahimmoilleen sillä leveydellä että tangosta ei saa järkevää otetta. Tai siis, kyllä siinä pystyis kapeaa penkkiä tekemään mutta tosiaan siihen ei uskalla laittaa painoa.

Lisäksi penkin penkkiosa voi olla liian kapea/leveä (mulla liian leveä) tai liian kova/pehmeä...

Jos sulla on tuttuja jotka osaa metallitöitä tehdä niin maksa jollekki että tekee sulle penkin tai vaikka samantien power rackin, netistä löytää varmasti mittoja :)

E: Tuli äsken luettua sun aloitusposti kokonaan.. Ite olin kans helvetin laiha ku rupesin reilu 2v sitten treenaamaan (49kg ja +170cm), oon varma että kunhan pääset treenaamisen makuun niin paino nousee äkkiä kunhan vain opit syömään oikein. Minä olen tehnyt monta juttua niin väärin ku voi vaan tehdä ja siltikin paino on noussut ihan hyvin tuossa reilussa kahdessa vuodessa, parhaimmillaan oli n. 72kg rasvojen ollessa n. 12% vaikka pituutta ei ole montaa senttiä lisää tullut... Olis varmasti paino noussut paljon paremminkin jos olis tauotta treenaillut ja heti ekana vuotena opetellut syömään kunnolla..

Mitä silloin syödä proteiinin tarpeeseen, kun maitotuotteita menee vähän liikaakin ja alkaa kyllä maha reagoida sen mukaisesti:

Aamupala 250g rahkaa
Päivällinen litra maitoa
välipala 250g rahkaa
toisen aterian yhteydessä litra maitoa
Palautusjuoma 0.5l maitoa
Iltapala 250-500g rahkaa.

Tuossa oli siis maitovalmisteet, mitä suurinpiirtein päivänaikana menee.. Raejuustoa ruualla, mutta muuten se ei uppoa alas. Tonnikalakaan ei oikein maistu, joten siitä syystä rahkaa menee noin paljon. Menisi vielä enemmänkin, mutta maha alkaa reagoida vastaan. Mitä muuta proteiininlähdettä olisi tilalle/ lisäksi jos puhuttaisiin samasta hintaluokasta ja raejuustoa, tonnikalaa, eikä pähkinöitä lasketa?

Pahoittelut ketjun aloittajalle, että tungen itsekin tänne kysymyksineni =)

Jos sulla on tuttuja jotka osaa metallitöitä tehdä niin maksa jollekki että tekee sulle penkin tai vaikka samantien power rackin, netistä löytää varmasti mittoja :)

Tommonen power rack olis kyllä aika ehdoton kotona treenatessa turvallisuuden kannalta, nyt kun asiasta mainitsit. Tai sitte laittaa molemmille puolille penkkiä jonkun sopivan korkusen tason. Nimittäin mitäs sitten kun voimat loppuu eikä jaksa nostaa telineeseen :/

Yleensä sieltä alta pääsee kyllä pois ellei painot ole oikeasti voimiin nähden isot.. Mutta esim. jotku varmistusjutut on kyllä helppo kehitellä penkin viereen.

Mitä silloin syödä proteiinin tarpeeseen, kun maitotuotteita menee vähän liikaakin ja alkaa kyllä maha reagoida sen mukaisesti:

Aamupala 250g rahkaa
Päivällinen litra maitoa
välipala 250g rahkaa
toisen aterian yhteydessä litra maitoa
Palautusjuoma 0.5l maitoa
Iltapala 250-500g rahkaa.

Tuossa oli siis maitovalmisteet, mitä suurinpiirtein päivänaikana menee.. Raejuustoa ruualla, mutta muuten se ei uppoa alas. Tonnikalakaan ei oikein maistu, joten siitä syystä rahkaa menee noin paljon. Menisi vielä enemmänkin, mutta maha alkaa reagoida vastaan. Mitä muuta proteiininlähdettä olisi tilalle/ lisäksi jos puhuttaisiin samasta hintaluokasta ja raejuustoa, tonnikalaa, eikä pähkinöitä lasketa?

Pahoittelut ketjun aloittajalle, että tungen itsekin tänne kysymyksineni =)

Maitoa voit aika huoletta ottaa melkeen litran pois. Välipalalla vaikka pähkinöitä mutustaa ton rahkan tilalla. Roteiinia kuitenkin tulee aika reippaasti ilman näitä. Rahkasta 50-75g, maidosta n.50g + raejuustot,lihat jne..

Tossa nurkassa lojuu tommonen vanha pirtti penkki. Saiskohan siitä mielikuvitusta käyttämällä penkin tapasen jos laittaa jonku pehmusteen :D?

Sitte laittais kaverin tekemään tommosen telineen:

voimateline.jpg

Suositut

Back
Ylös Bottom