Treeniohjelman tekeminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja siivi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Löytyy vaikka kuinka paljon, mutta jos sä oot ihan aloittelija niin jätä väsäämättä koska ne on lähes poikkeuksetta liikuttavan kömpelöitä yritelmiä. Otat jonkun valmiin ohjelman, menet salille tekemään sitä ja syödessä kanariisiä pohdit, että miten tämä kaikki mun treeni vaikuttaa kehoon kokonaisuutena, luet artikkeleita ja vuoden päästä korkeintaan yrität itse. Äläkä keksi pyörää uudestaan, mä voin luvata että sä et voi keksiä mitään sellasta mitä joku muu ei olis jo kokeillu.

Salikokemusta löytyypi hieman yli 3 vuoden verran ja siitä vuosi on mennyt kovalla pumppaamisella erilaisilla ohjelmilla. Olis vaan kiintoisaa tietää oikeesti mitä mä teen eikä vaa kuunnella raavaita salijäbiä tai personal traineria et mikä kehittää mitä ja miten.

Hyväksi havaitut valmiit ohjelmat/jaot on parasta matskua. Käytä sellaisenaan tai pohjana omalle ohjelmalle ilman suuria muutoksia. Lue ajatuksen kanssa että miksi nämä on hyviä ohjelmia, miksi siinä on juuri nämä liikkeet, mitä lihaksia harjoitetaan, millainen progressio jne. Kaikessa kuitenkin aina puppufiltteri päällä :) Pyörän uudelleen keksimisen lisäksi kannattaa välttää harhaluuloa että itse on poikkeusyksilö johon pätee eri lainalaisuudet kuin muihin.

Salikokemusta löytyypi hieman yli 3 vuoden verran ja siitä vuosi on mennyt kovalla pumppaamisella erilaisilla ohjelmilla. Olis vaan kiintoisaa tietää oikeesti mitä mä teen eikä vaa kuunnella raavaita salijäbiä tai personal traineria et mikä kehittää mitä ja miten.

Jos kolmen vuoden kokemuksella erilaisilla ohjelmilla ei vielä "tiedä mitä tekee" eikä käytännössä koe, mikä niiden erilaisten ohjelmien idea on, kuinka ne omaan kroppaan vaikuttavat ja sitä myöten kuinka niitä omia muokkauksia tai ihan itselleen toimivia ohjelmiakin voisi lähteä rakentamaan, niin ehkä se on parempi jatkossakin uskoa niitä personal trainereita.

Tuo "treeniä kymmenen vuotta josta vain vuosi kunnolla" nyt on jo vanha vitsi, kyllä kaiken salilla käymisen pitäisi jotain kehittää ja opettaa vaikkei niin tosissaan vedettyä jka optimaalista olisikaan.

Löytyykö netistä mitään matskua omien saliohjelmien väsäämiseen? :)

Netistä löytyy tietoa yleisesti lihaksen ja voiman kasvattamisesta, jonka perusteella pystyy itse väsäämään treeniohjelman. Ite ainakin teen omat treeniohjelmat, koska kaikki liikkeet ei sovi mulle jne. Mutta kaikissa se sama perusrunko kuitenkin on.

Perusasiat on kyllä hallussa, mutta tarkoitin lähinnä syventävää eli esim. Mitä eroja on kun tekee kapeammilla otteilla ja mihin ne vaikuttavat tarkalleen ja miten noita erilaisista liikkeistä "modattuja" versioita kannattaa hyödyntää ohjelmassa. Mutta asia selkiintyi edes jonkin verran :) seuraavaksi googlailemaan vaan -->

Zone-sarja -42%
Kuten mainittu, kaikki mahdollinen tieto treeniohjelman rakentamiseen on googlen päässä. Helppo ratkaisu on poimia useampi tunnetun valmentajan ohjelma ja muodostaa niistä itselle sopiva hybridi. Liikkeet tuolta, progressio sieltä jne. Loput on sitten treenien seurantaa ja kropan kuuntelua. Kyllä sen sitten huomaa jos tuli ahnehdittua.

Kannattaa myös uskaltaa rohkeasti kokeilla uutta. Kauemmin treenannut on helposti tottunut tekemään tietyllä tavalla tiettyjä liikkeitä, joista pitää. Uskalla laajentaa liikevalikoimaa tai muuttaa esimerkiksi tempoa. Näin keho saa välillä uutta ärsykettä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom