Treeniohjelma tyttöystävälle...

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen kuljetusalan kanssa samaa mieltä siitä, että tiettyyn lihakseen kohdistetulla pitkäkestoisemmalla sarjalla saadaan lihas näyttämään paremmalta ja kiinteämmältä, vaikka lihasmassaa ei tulisikaan lisää tai kehon rasvaprosentti pysyisi samana.

Miten lihas voi näyttää kiinteämmältä? Mitä sille lihakselle tapahtuu, jos se ei kasva eikä ympäröivä rasva vähene?

Itse olen joskus joutunut painojen puutteen vuoksi tekemään pitkiä sarjojakin, ja lihakset todellakin näyttävät paremmilta ja kiinteämmiltä treenin jälkeen ja sitä seuraavinakin päivinä.

Jaa. Mikäli treenaat body-tyyliin, niin varmaan kannattaisi jatkaa noiden pitkien sarjojen tekemistä, jos kerran noin suuri ero on havaittavissa.

stealy sanoi:
Varsinkin treenaamattomalla tuo toimii!

Niin, kuten mikä tahansa muukin. Aloittelijathan usein kehittyvät nopeasti oli tyyli mikä tahansa.

stealy sanoi:
Tässä minun henkilökohtainen mielipiteeni, joka perustuu omiin kokemuksiini eikä musta tuntuu-fiilikseen.

Ööö.. Mitä muuta sun henkilökohtaiset kokemukset on, kuin mutua?

Mahtaa olla aika monella punttimimmilläkin kokemusta noista 20 toiston sarjoista. Silloin aloittelija-aikoina on saattanut monikin treenata montakin vuotta tuolla tyylillä, peläten että joku aamu nousee ylös sängystä probodarin näköisenä. Tuskastuneena siihen, ettei ole saanut mitään tulosta, ei laihtunut eikä varsinkaan kiinteytynyt (on se prkl kun tuo rasva ei tuosta muutu siihen kiinteämpään muotoon), mimmi on kirjoittanut googleen sanan "kiinteytyminen", linkkiä seurannut epämääräiselle hormonipotareitten pakkotoistoksikin kutsutulle sivustolle. Aikansa menoa kauhisteltuaan mimmin pienessä päässä on alkanut itää ajatus... jospa noissa jutuissa onkin perää... Alkanut treenata "kovaa", syödä kunnolla, lopulta ihastunut BF-kisailijoitten lihaksikkaisiin runkoihin. Mimmi katsoo peiliin, ja katsoo mimmien kuvat-osiolta muitten kuvia. Dääm. Kyllähän mää nyt "kiinteytynyt" olen, mukavan sporttinen ja hoikka olen, aiemmassa mielentilassani olisin nyt tyytyväinen, mutta mitenhän nuo lihakset saisi...

edit: IMO, jos haluaa treenata 20 toiston sarjoja tai vaikka RHP-tyylillä, niin treenatkoon, ei kuulu mulle, mutta prkl jos sitä aletaan perustella jollain "kiinteytymisillä" tai "isoijen lihasten pelolla" niin kyllä rupeaa ärsyttämään.

Mahtaa olla aika monella punttimimmilläkin kokemusta noista 20 toiston sarjoista. Silloin aloittelija-aikoina on saattanut monikin treenata montakin vuotta tuolla tyylillä, peläten että joku aamu nousee ylös sängystä probodarin näköisenä. Tuskastuneena siihen, ettei ole saanut mitään tulosta, ei laihtunut eikä varsinkaan kiinteytynyt (on se prkl kun tuo rasva ei tuosta muutu siihen kiinteämpään muotoon), mimmi on kirjoittanut googleen sanan "kiinteytyminen", linkkiä seurannut epämääräiselle hormonipotareitten pakkotoistoksikin kutsutulle sivustolle.

No juuri näin Missukka, veit jalat suustani :hyper: Mun ensimmäiset salivuodet vähän alle ja päälle kakskybäsenä oli nimenomaan tätä pitkät sarjat/pienet painot -ohjelmaa, vieläpä naisten salilla. Ja todellakin, kropassani ei tapahtunut mitään silmin havaittavaa muutosta, vaikka "treenasin" näin usemman vuoden. Kilot pidin kurisssa puhtaasti aerobisella treenillä eli juoksemalla ja aerobikkaamalla, ja se olikin ihan motivoivaa, koska läski tietenkin hävisi. Kroppa näytti aina paremmalta kesän jälkeen, kun olin kaiket päivät hölkännyt Pyynikin mäkiä ;)

Minä löysin isot painot ehkä hiukan eriskummallisella tavalla. Menin miesvaltaiseen työpaikkaan, ja työpaikan salilla olin käytännössä ainoa nainen, joka punttasi. No, järjettömän kilpailunhaluisena ihmisenä pitäähän sitä tehdä melki yhtä isoilla painoilla kuin työkaverit :hyper: Ja herranen aika, alkoipa tulla kehitystä!

Sitä paitsi, minä ainakin rakastan ruokaa niin paljon, että on ihanaa kun sitä lihaksikkaampana ihmisenä voi syödä paaaaaaaaaaljon enemmän :haart:

Itselläkin alkaa ole tää aihe ajankohtainen, kun muija nyt on tosissaankin talven tullen päättänyt etsii lenkkeilylle jonkun toisen kuntoilumuodon. Eka kysy multa, et mitä mieltä oisin siitä et se treenais vaan pakaroita ja vatsoja, suutelin otsalle ja sanoin että et treenaa, oikein dramaattisesti. :D Oon päättänyt suunnitella hänen kans sellasen yksjakoisen tähän alkuun kolmesti-neljästi viikossa. Mitkä ois teidän mielestä tollaseen tärkeimpiä liikkeitä? Pitäiskö morsian suoraan totuttaa mielestänne liikuttaa "vapaata rautaa"? Prinsessani siis oikeasti on hento, ei paljon yhtään lihaksia.

ei hitto, suoraan mun treenihistoriasta tämä nadeshan teksti!!

No juuri näin Missukka, veit jalat suustani :hyper: Mun ensimmäiset salivuodet vähän alle ja päälle kakskybäsenä oli nimenomaan tätä pitkät sarjat/pienet painot -ohjelmaa, vieläpä naisten salilla. Ja todellakin, kropassani ei tapahtunut mitään silmin havaittavaa muutosta, vaikka "treenasin" näin usemman vuoden. Kilot pidin kurisssa puhtaasti aerobisella treenillä eli juoksemalla ja aerobikkaamalla, ja se olikin ihan motivoivaa, koska läski tietenkin hävisi. Kroppa näytti aina paremmalta kesän jälkeen, kun olin kaiket päivät hölkännyt Pyynikin mäkiä ;)

itse alotin n.16v saleilun ja reilun 3 vuotta kävin naisten salilla "kiinteyttämässä" kroppaani, no eipä se kauheesti kiinteytynyt :eek: ja aerobista tuli myös tehtyä.. no pysyihän siinä peruskunto ihan hyvänä ja tuli hyvä mieli ja fiilis salilla käymisestä, mutta oikeesti, Kuljetusala, jos tyttöystäväsi haluaa näyttää kiinteämmältä suosittelen kuuntelemaan näitä ihmisiä, jotka täällä yrittävät päähäsi takoa järkeä.. :zzzz:

Pitäiskö morsian suoraan totuttaa mielestänne liikuttaa "vapaata rautaa"? Prinsessani siis oikeasti on hento, ei paljon yhtään lihaksia.

Ehdottomasti. Vapaiden painojen edut ovat jo tässäkin thredissä selvitetty ja lisäksi ko. tavalla saa treenaamiseen mielekkyyttä koska hyvin monia ihmisiä kiehtoo tekniikan hiominen ja parantaminen.

Sitävastoin koneissa tuntee vain tuskan lihaksessa jankatessaan yhtä ja ainoaa liikerata joka ei todennäköisesti edes sovi ko. henkilölle.

Oma tyttöystävä ei suostu edes koneisiin koskemaan nyt kun on pari vuotta ehtinyt vapaita painoja veivata. On kuulemma niin epäluonnollista...niinkuin onkin :)

Pitäiskö morsian suoraan totuttaa mielestänne liikuttaa "vapaata rautaa"? Prinsessani siis oikeasti on hento, ei paljon yhtään lihaksia.

Joo, mutta nöyrästi ja oikeaa tekniikkaa painottaen alkuun. Se 20 kg tyhjä levytankokin ON LIIKAA tosi monelle aloittelijanaiselle, ei ainoastaan voiman puutteesta vaan tekniikan takia. Itselläni meni vapaapainoliikkeiden kanssa ehkä kuukausi, ennen kuin osasin tekniikan niin hyvin, että osasin ja uskalsin hyödyntää koko voimapotentiaalini. Hinkkasin esim. penkkiä pitkään 15 kg tangolla (ja oli rankkaa) ja sitten yhtäkkiä tuli joku "oivallus" ja pena nousi 5 kg viikossa ja taas rutkasti seuraavalla viikolla :hyper:

Tämä treenaamattoman ihmisen "sisäänajo" on minusta nyt yksi sellainen tilanne, jolloin on järkevää tehdä suuria toistomääriä pienehköillä painoilla, nivelten totuttamiseksi ja hermoston herättelyksi.

Lähtisin ehkä itse liikkeelle niin, että kaikkein "kuninkaimmat" liikkeet eli kyykky ja mave ei olis ihan heti ohjelmassa, vaan ensin vahvistettaisiin keskivartaloa muilla liikkeillä ja jaloille olisi esim. jalkaprässi + reisiojennus ja koukistus laitteessa. Tämä varsinkin, jos salillanne ei ole pienempiä levytankoja kuin se normi 20 kg. Perusteluni tähän on se, että keskivartalon rikkomisessa ei ole mitään vitsikästä; jos on ennestään harrastanut aerobista liikuntaa, (esim. juoksua) niin jaloissa voi hyvinkin olla ytyä ja voimaa, mutta keskivartalossa ei, jolloin joko on kyykättävä turvallisesti jaloille liian pienillä romuilla tai epäturvallisesti jaloille sopivilla, mutta keskivartalolle liian isoilla romuilla. Parempi siis ensin rakentaa keskivartaloon "luomuvyö".

Hyvä aloittelijan alakertaliike on askelkyykky. Strategiset lihakset saa kunnolla töihin, eikä tarvitse riskeerata selkää heikolle keskivartalolle liian suurilla painoilla. Kehittää hyvin koordinaatiota ja valmistaa varsinaiseen kyykkäämiseen.

Minusta on aivan ok, että ulkonäkötavoitteet salillakävijöillä ovat erilaisia. Tuo TN:n artikkeli oli minusta mainio näkökulma naisten treenaamiseen, siis sellaisille naisille, joiden vartaloihanne ei ole varsinaisesti lihaksikas. Eli pebaan ja reiteen lihaa. Vaikka lihas ei peppua levennäkään, terhakoittaa se pakaraa etenkin sivusuunnasta katsoen. Reisilihaksen kaari on kauniin naisellinen sekin kun pinnalla on rasvaa soppelisti. Jos naisen rasvaprosentti on normaali, pitää naisellinen rasvan kertymätapa 100% varmuudella huolen siitä, että alakerran kokonaisvaikutelma on naisellinen, vaikka alle on ihan mukavasti lihaa hankittukin.

Toinen juttu on tuo yläselän maltillinen leventäminen ja paksuntaminen. Korostaa upeasti kapeaa vyötäröä. Kevyt rintalihastreeni saattaa hieman parantaa rintojen ryhtiä ja on minusta välttämätön pari selkäliikkeille ryhdin ja lihastasapainon säilyttämiseksi. Selkää ja rintaa treenatessa "kiinteytyvät" ( :D ) käsivarret siinä sivussa, erillisiä liikkeitä ei välttämättä tarvita.

Jos vatsa vähän pullottaa, ei se tarkoita sitä, että kannattaa välttämättä hinkata satoja vatsalihasliikkeitä. Pömpöttävään vatsaan on tasan kolme syytä a) läski b) heikot syvät vatsalihakset c) raskaus. Läski lähtee vain dieetaten (valitettavasti), aerobisesta liikunnasta apua. Syville vatsalihaksille on aivan omat liikkeensä, löytyy myös tältä foorumilta haulla. Niiden tavoittaminen treenillä ei vaan ole aivan helppoa, etenkin jos lähtötaso on heikko. Itsenäistä harjoittelua parempi vaihtoehto voisi olla osallistuminen pilatestunneille tai vaikka astangajoogaan pari kertaa viikossa.

Rohkaisen tekemään sitä ihan kunnon treeniä, mutta valikoiduille lihasryhmille. Mikään ei ole niin helppoa, kuin treenin vähentäminen, jos kehitys ei miellytäkään silmää :) .

Tyttötreeni voisi mennä vaikka näin:
2-3 kertaa viikossa tehokas punttitreeni em. valikoiduille lihasryhmille. Kaikki lihasryhmät kerralla.
2 kertaa viikossa pilates
Aerobista lisäksi, esim punttitreenin päätteeksi. Vähintään yksi täydellinen lepopäivä viikossa.

Oon samaa mieltä, että eipä sitä paljon kiinteydy 20 toiston sarjoilla ja minimini painoilla. Itse reenasin aluksi niin, kun naisten salilla neuvottiin. Vähän tulostahan siinä tuli kun oli aloittelija, mut siihen vähäseen se sit jäikin. Heti kun aloitin treenaamaan erilailla kroppani alkoi pikkuhiljaa muuttua. Nyt olen treenannut lyhyemmillä sarjoilla ja isommilla painoilla 1,5 vuotta ja voin sanoa, että vaikka kroppa muuttuukin niin ei se yhtäkkii oo mikään bodarikroppa. Kyllä tässä saa rehkiä vielä kaaaauan, ennen kuin saavutan unelmakroppani (Linda Fodorin muodot)

Edit: pitää lisätä et mun tulokset on aika vähäiset...toivon että ne lihakset kasvaisivat niin helposti kuin jotkut pelkäävät niiden kasvavan.

Vittu mitä paskaa :D

kuljetusala :

Jos kehossa on rasvaa = olet läski, et ole kiinteä.

Kun laihdutat = kehosta lähtee läski, olet kiinteä

Kehossa on rasvaa ja lihasta alla ja lihas kasvaa = olet isompi, etkä välttämättä kiinteämpi

.....

Ja jos olet muuten suht timmi mutta vatsapalat ei näy = dietti saa vatsapalikat näkymiin.

Se vatsalihasten runkkaaminen siinä vatsalaudalla ei poista läskiä joka estää vatsapaloja näkymästä.

Ainoa tapa nähdä kiinteä kroppa on kuoria rasvat pois.

Ainoa tapa syödä banaani on ottaa kuoret pois. Ainoa saada paska pönttöön paskalla ollessa on vetää housut kinttuun.

Miksi kehonrakentajat tai fitnnes kisaajat vetävät offseason kauden jälkeen diettiä, kun haluavat kiinteytyä, miksi ne ei vaan vaihda treenityyliään tonne 20 toistoa + ?

Yli 20 toistojen tekeminen liikkeissä ei muokkaa kehoasi paskaakaan, se menee kestävyys puolen treeniksi jo.

Sama kun neuvois kaveria runkkaamaan jotta sais kipparikalle forkut. :c

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laitanpas mieltäni askarruttavan seikan tähän. Eli, jos ihminen eräässä elämänvaiheessa painaa 70 kg ja rasvat on 32% ja toisessa elämän vaiheessa painaa saman verran ja rasvat ovat 18%. Kumpana hän on tilavuudeltaan isompi?

Tämä nousi seuraavista lukemistani väitteistä esille: 1. Lihas kehittyy poikkipinta-ala kasvaa. 2. Rasva muuttuu lihakseksi, tilavuus pienenee ( naisten lehti, en tiedä tarkoitettiinko suoraa muuttumista vai mitä, toisaalta ohjeissa oli kyllä kyykky ja mave, ja tais olla 10 toiston sarjoja, että en ihan huuhaa lehtenäkään pitäisi ).

Minusta tuossa kuljetusalan ja muiden välisessä kiistassa oli kyse vaan siitä, että useimmat eivät vain voineet hyväksyä sitä, että hän ei pidä naisista, jolla haukka ja etureisi pullottaa. Ja vielä läski perseessä olisi parempaa kuin lihas. Kysyin mieheltäni mielipidettä, niin hän uskoo, että useimmat miehet pitäisivät ennemmin (pienillä) lihaksilla ( SIIS YMMÄRTÄKÄÄ, ETTÄ NAISILLA ON LIHAKSIEN TUOMIA PYÖREÄHKÖJÄ/KAAREUTUVIA MUOTOJA, ei mistään rasvattomista bodynaisista) varustetuista naisista kuin lihaksittomista, suorajalkaisista läskeistä tai luuviuluista. Eli kuljetusalalla vissiin harvinainen mielipide?!? Toisaalta eihän mun mies voi kaikkien puolesta vastata.

Laitanpas mieltäni askarruttavan seikan tähän. Eli, jos ihminen eräässä elämänvaiheessa painaa 70 kg ja rasvat on 32% ja toisessa elämän vaiheessa painaa saman verran ja rasvat ovat 18%. Kumpana hän on tilavuudeltaan isompi?
Silloin, kun rasva% on korkeampi, eli ensinmainitussa elämänvaiheessa.
2. Rasva muuttuu lihakseksi, tilavuus pienenee
Rasva ei muutu lihakseksi. Lyijy ei muutu kullaksi. Puu ei muutu teräkseksi. jne.yms. Läski/rasvamäärä voi vähentyä tai lisääntyä, kuten myös lihasmäärä, mutta läski ei muutu lihakseksi. Myöskään silmä ei voi muuttua korvaksi, eikä munuainen keuhkoksi.

Tää on ainakin kiva tapa treenata...

Sain tuossa tyttöystävän kiinnostumaan punttisalista ja nyt hän olisi innokkaana aloittamassa treenaamaan aktiivisesti.

Häntä taitaa vielä hieman "pelottaa" se yleisin asia, mitä naiset "pelkäävät", eli se, että lihasta tulisi liikaa. Olen vaikka kuinka hänet vakuuttanut, että ei hänestä mitään kehonrakentajaa hetkessä tule, mutta silti häntä hieman taitaa pelottaa.

Minulle tuli vain mieleen, että josko täällä olisi jotain valmiita treeniohjelmia naisille, kun itse en viitsisi hänelle väsätä, kun en ole varma onko naisten ohjelmissa hirveästi eroa miesten ohjelmiin? Hänen tavoitteensa olisi saada lisää voimaa ja myös nopeutta (tulee kait voimatreenin mukana myös jonkin verran?). Kysymys itseasiassa kuuluukin, että onko naisten ohjelmissa mitään eroa miesten ohjelmiin, vai voiko vetää samanlaisilla kuin miehet? Ja entä olisiko täällä valmiita ohjelmia naisille?

Tällänen on ainakin kiva treeni ja aika naisellinen :) ...
Voi tehdä vaikka kaksi kertaa viikossa, jos käy useammin voi lihasryhmiä jaotella ja tehdä enempi liikkeitä samoille lihasryhmille.
Kuorma niin iso että jaksaa justiinsa toistot.:whip:
Sarjapalautus lyhyt.
Tavoitteena tehokas yhdistelmätreeni koko vartalolle, aerobisen kunnon ylläpito, sekä lihastonuksen ja kestovoiman kehittyminen, lihaksien aineenvaihdunnan vilkastuminen.

Lämpöä 5 min "aerobisella laitteella"
Tehokkaampi osuus 5 min aerobisella laitteella :whip:

Ylätalja 3*15-20 / 30s
Jalkaprässi tai Kyykky 2*15-20 / 30s
Hauis kääntö käsipainoilla 2*15-20 / 30 s

Tehokas aerobinen 5 min

Penkkipunnerrus 3*15-20 / 30s
Askelkyykky vaikka (Smith) 2*15-20 / 30s
Taljapuristus alas 2*15-20 / 30s

Tehokas aerobinen 5min

Pystypunnerrus käsipainoilla 3*15-20/ 30
VAtsarutistus 3*15-20/ 30s
Selän ojennus 3*15-20 / 30s

kevyt aerobinen 5 min ja venyttely

Tämä siis vain ehdotelma... ja mielestäni kiva tapa treenata välillä. Itse treenaan näin kevyellä viikolla ja kesäisin....

Viimeksi muokattu:
Rasva ei muutu lihakseksi. Lyijy ei muutu kullaksi. Puu ei muutu teräkseksi. jne.yms. Läski/rasvamäärä voi vähentyä tai lisääntyä, kuten myös lihasmäärä, mutta läski ei muutu lihakseksi. Myöskään silmä ei voi muuttua korvaksi, eikä munuainen keuhkoksi.

No no viivili, eipäs piikitellä. Siksi viittasinkin, että se oli yhden lahden juttu, en noin itse olettanutkaan. Enää :nolo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom