Treeniohjelma nuorelle miehelle ja vinkkejä

Heippa

Salilla tullut käytyä suht non aktiivisesti noin 5 kuukautta. Siinä vaiheessa aloittelin taistelemaan alipainoa vastaan, jolloinka painoa nousi 53kg -> 59kg. Olen siis 176cm pitkä/18-vuotias kaveri ja painoa noin 57-59kg puolella. Sinänsä tuloksia on tullut ja painotkin on noussut ja tietenkin bulkattua.
Aloittaessa treenasin noin kuukauden satunnaisella tavalla, tekemällä mitä sattuu salilla ns. aloittelijan ensimmäiset salikokeilut, mutta siirryin siitä sitten Arskan G6. Nyt tämän viimeisen kuukauden aikana vetelin 2-jakoista ohjelmaa, jonka rakensin itse.
Toisaalta kysymykset liittyisivät juurikin siihen, että haluaisin kokeilla myös 4-jakoista ohjelmaa. Onko se tehokkaampi vaihtoehto kasvattaa lihasmassaa, kun tuo 2-jakoinen? Tavoite on edelleenkin lisätä sitä painoa, koska 59kg ei ole vielä se luku mitä haluan tavoitella. 70kg olisikin tavoite vaikkapa ensi vuodeksi, mutta nyt olisi hyvä saada jotain vinkkiä ja myös motivaatiota treeniin, joka on vähän hukassa.

Syöminen on kokoajan ollut tasapainossa siitä lähtien kun ensimmäisen kerran postailin tänne. Joka päivä syön sen kuutisen kerta, aloittaen hyvällä aamupalalla.
Suht harvoin tulee ostettua pussi heraa/maltoa. Minulle riittää, että syön monipuolista safkaa.

Pähkinäkuoressa: 4-jakoinen vai 2-jakoinen minulle alipainoiselle kaverille, mitkä 4 hyvää liikettä olisi taka olkapäille ja mistä motivaatiota?

Tämä kaveri tarvitsee apua! Kiitoksia etukäteen jokaisesta vinkistä.

Pähkinänkuoressa: Syöt paljon ruokaa ja treenaat 1- tai 2-jakosella käyttäen raskaita massaliikkeitä. Ja sitten luet aloittelijoiden osioista kaikki stickyt. Ja treenaat nyt vaan käyttäen jotain hyväksi todettua 1-jakoista tai 2-jakoista. Unohdat myös 4-jakoisesta haaveilun ja ohjelmien rakentelun ennen kuin tietotaito on sillä tasolla, että sellaista tarvitsee miettiä.

Sanoisin, että kyykkää/vedä maasta usein. Täälläkin on aika moneen kertaan selitetty, että nuo isot liikkeet stimuloi parhaiten ihan koko kropan kasvua. 1-jakoinen kolme kertaa viikossa on aika kova.

MA
kyykky
penkki
leuat
kiertäjäkalvosin
KE
mave
pystypunnerrus
leuat
vatsa
PE
kyykky
penkki
leuat
kiertäjäkalvosin

Toistot sinne 4-8 hujakoille, sarjoja 3-6. Vatsoille/kiertäjille vähintään kympin sarjoja. Kyykkyä voi vaihdella etukyykkyyn, yläkropan punnerrusliikkeitä/oteleveyttä voi myös vaihdella mielen määrin tai tehdä dippiä. Kevyitä päiviä tarpeen mukaan. Tolla ei hirveesti voi mennä vikaan. Sit vaan tarpeeksi proteiinia ja kalorit ylös. Täysmaito on aika kova.

Heippa

Salilla tullut käytyä suht non aktiivisesti noin 5 kuukautta. Siinä vaiheessa aloittelin taistelemaan alipainoa vastaan, jolloinka painoa nousi 53kg -> 59kg. Olen siis 176cm pitkä/18-vuotias kaveri ja painoa noin 57-59kg puolella. Sinänsä tuloksia on tullut ja painotkin on noussut ja tietenkin bulkattua.
Aloittaessa treenasin noin kuukauden satunnaisella tavalla, tekemällä mitä sattuu salilla ns. aloittelijan ensimmäiset salikokeilut, mutta siirryin siitä sitten Arskan G6. Nyt tämän viimeisen kuukauden aikana vetelin 2-jakoista ohjelmaa, jonka rakensin itse.
Toisaalta kysymykset liittyisivät juurikin siihen, että haluaisin kokeilla myös 4-jakoista ohjelmaa. Onko se tehokkaampi vaihtoehto kasvattaa lihasmassaa, kun tuo 2-jakoinen? Tavoite on edelleenkin lisätä sitä painoa, koska 59kg ei ole vielä se luku mitä haluan tavoitella. 70kg olisikin tavoite vaikkapa ensi vuodeksi, mutta nyt olisi hyvä saada jotain vinkkiä ja myös motivaatiota treeniin, joka on vähän hukassa.

Syöminen on kokoajan ollut tasapainossa siitä lähtien kun ensimmäisen kerran postailin tänne. Joka päivä syön sen kuutisen kerta, aloittaen hyvällä aamupalalla.
Suht harvoin tulee ostettua pussi heraa/maltoa. Minulle riittää, että syön monipuolista safkaa.

Pähkinäkuoressa: 4-jakoinen vai 2-jakoinen minulle alipainoiselle kaverille, mitkä 4 hyvää liikettä olisi taka olkapäille ja mistä motivaatiota?

Unohda nyt vittu ne takaolkapään neljä liikettä ja koko nelijakoinen diipadaapa, et tee sillä yhtään mitään.
Sun tilanteeseen ihan perus 5x5 systeemi. Kolmesti viikossa teet kyykyn maven penkin ja apuliikkeinä pystäriä, hauista, ojentajaa, vatsaa, leukoja esim. 3x10 setit.
Joko otat pari apuliikettä per treeni tai teet vaikka kaikki iha miten jaksat mutta unhohda noi nelijakoisuushifistelyt.

Tee tunnukset tonne fastin muscle challengeen ja ota sieltä 2500 kcal ruokavalio. Tee tunnukset kalorilaskuriin ja laske ne päivittäiset safkas.

Eli vinkkini sulle: 1. Ruoka. Laadukas ruoka. Tekee oikeasti ihmeitä jo lyhyessä ajassa. Toimii noilla ikärenkailla, kuin hormoonit.

Tollanen joku voimaohjelma tappaa motivaation heti aloittelijalla. Jos kundi painaa hikisesti 60kg ni ei siinä tartte mitään voimaohjelmia kehitellä, ne on voimanostajille. Syöt vaan tarpeeksi, ja treenaat koko kroppaa tasapuolisesti. Kyykkyä ja vetoa ja penkkiä ei pysty kovaa vetämään 3 kertaa viikossa, ja pahimmassa tapauksessa treeniura loppuu johkin vammaan. Ota perus 2 jakonen ohjelma, keskity perusliikkeisiin ja niissä etenemiseen, sitten eristäviä liikkeitä vähän päälle. :) Kyllä se siitä.

Reenari90 ihan vitun typerä viesti sulta, sori. Ooksä joku paskalle haiseva pieruverkkareissa kulkeva sadanneljänsadan HC kyykkääjä? Salil ei niinku voi tehdä muutaku kyykätä! Jos joku treenaa olkapäitä, ni vittu mikä pelle!

Ei helvetti teitä välil kyllä.

Tollanen joku voimaohjelma tappaa motivaation heti aloittelijalla. Jos kundi painaa hikisesti 60kg ni ei siinä tartte mitään voimaohjelmia kehitellä, ne on voimanostajille. Syöt vaan tarpeeksi, ja treenaat koko kroppaa tasapuolisesti. Kyykkyä ja vetoa ja penkkiä ei pysty kovaa vetämään 3 kertaa viikossa, ja pahimmassa tapauksessa treeniura loppuu johkin vammaan. Ota perus 2 jakonen ohjelma, keskity perusliikkeisiin ja niissä etenemiseen, sitten eristäviä liikkeitä vähän päälle. :) Kyllä se siitä.

Reenari90 ihan vitun typerä viesti sulta, sori. Ooksä joku paskalle haiseva pieruverkkareissa kulkeva sadanneljänsadan HC kyykkääjä? Salil ei niinku voi tehdä muutaku kyykätä! Jos joku treenaa olkapäitä, ni vittu mikä pelle!

Eiku se on roinaaja :rock:

Heippa

Olit trolli tai et, niin sanon saman kuin edelliselle: ota yhteyttä ammattilaiseen, esim. Mentula tai Savolainen. Kyllä ne aloittelijoitakin valmentaa.

Ps. Jos edellä mainitut herrat eivät auta, mutta olet kuitenkin saanut motivaatiota kerättyä, niin ota yhteyttä allekirjoittaneeseen, niin tehdään susta iso ja vahva. ;)

Olen se kaveri joka aikoinaan reenas pelkkää yläkropaa ja tajus jossain vaiheessa kuinka pelle on. Tälläsille alottaville jätkille on tärkeetä painottaa että jalkoja pitää tehdä piste. Se ei tarkota mitään prässiä vaan kyykkyä tai sen variaatioita. Kaverihan yrtti saada massaa. Mielummin varmaankin lihasmassaa. Itsekin alottasin sen massan rakentamisen takaolkapäistä.

Täytyy muistaa että ilman horkkaa salilla on rajallinen määrä aikaa. Intensiivinen 45-60min reeniä + lämmöt. Sen teitysti voi käyttää pumppaamalla olkapäitä, hannuja ja toivoa että se paino nousee 70 kilon korville tai sitten tehdä selkää ja jalkoja kovaa, jossa suurimmat lihat on. Ja kun massa on saatu sinne tavotteeseen voidaan rauhassa keskittyä vaikka takaolkapäiden reenaamiseen.

Olit trolli tai et, niin sanon saman kuin edelliselle: ota yhteyttä ammattilaiseen, esim. Mentula tai Savolainen. Kyllä ne aloittelijoitakin valmentaa.

Ps. Jos edellä mainitut herrat eivät auta, mutta olet kuitenkin saanut motivaatiota kerättyä, niin ota yhteyttä allekirjoittaneeseen, niin tehdään susta iso ja vahva. ;)
Aina joku suosittelee jotai ammattiauttajaa, varmaan kahdeksantoistavuotiailla aloittelijoilla jotka on vielä todennäköisesti koulussa sekä asuu vanhempien luona on varaa palkata jotain maan parhaimpia personal trainereita. Vähän valoja tauluun?

Tollanen - - tappaa motivaation heti aloittelijalla.

Eikö tämä ketju tapa motivaation kysyä jotain Pakkotoistolla? Vaikka ketjussa onkin enemmän kettuiltu muille kuin aloittajalle, niin eipä tästä paljon iloakaan ole.

Eikö joku voisi todeta samassa viestissä a) että pääosin kannattaa miettiä raskaita liikkeitä, jotka lisäävät pattia tasaisesti joka puolelle JA b) mainita jonkun takaolkapääliikkeen? Jos vajaan puoli vuotta salilla ollut kyykkää ja tekee eristäviä takaolkapääliikkeitä, niin ei kai lihasta sen vähempää tule kuin pelkällä kyykkäämisellä? Ei ehkä enempääkään, mutta liekö tuosta nyt paljon haittaakaan.

Mutta silloinhan treenit pitkittyvät jo aivan liikaa ja kortisolitasot nousevat kattoon ja näin kehitys jää mitättömäksi...

(lukekaa sitten ironiana)

Et tunnu tietävän yhtään mitään 5x5 singlefactorin treeniperiaatteista. Siinä nimenomaan pystyy aivan helposti tekeen kolmesti viikossa nuo mainitut mave kyykky penkki+ pari apuliikettä.
Tangossa ei todellakaan ole 100% maksimit ko. treenimenetelmässä.

Joo mulle on kuule ihan vitun sama sun singelfactorit tai muut ohjelmat, mut jos kaveri edelleen painaa sen 60kg ni sille on tärkeää vaan treenata oikein. Ja siihen ei tarvita mitään kiveenhakattuja voimaohjelmia.

Jos jollakulla on intoa joka treenikerta tehdä ne samat kolme liikettä niin onnea, mut ite en tollasta tekis edes kuukautta. Tarkoitus on treenata kehoa kehonrakennus mielessä, siinä nyt ei ole välttämättömyys tehdä jotain voimanosto ohjelmia vaan treenata koko kroppaa tasasesti kovaa.

Huomannu ainakin et tää palsta on treenijuttujen osalta menny ihan alas. Itse ainakin kiertäisin koko palstan treenijuttujen osalta helvetin kaukaa aloittelijana. Parempia vinkkejä saa salilta kun täältä nykyään.

kynisten liikkeet

Kato mitä kynikset treenaa ja älä treenaa samalla tavalla, kato mitä karjut treenaa ja vedä samoja liikkeitä, kynikset ei usein viihdy kyykkytangon alla, mavesta puhumattakaan,

NO minäpä sohaisen ampiaispesää ja kerron mielipiteeni..
Syö poika kuin pieni eläin. Noin laihana poikana ei lihalle jää mistä kasvaa. Muista että broikku ja nautaeläin ovat parhaita ystäviäsi!
Eikä siitä haittaakaan ole, että hommaat ne palautusjuomat vielä lisäksi.
Treeniohjelman kertokoon viisaammat + toistomäärät, mutta sisällytä treeniohjelmaasi perusliikkeitä kuten kyykky,mave,penkki, leuanveto, pystypunnerrus.
Tossa on liikkeitä joilla rankaset isompia lihasryhmiä ja niillä ne voimatasot kasvaa.
Jos haluat tehdä eristäviä liikkeitä, niin otat niitä 1-2 per lihasryhmä, niillä haetaan siihen lihakseen muotoa.
Itse alotin tuohon tyyliin ja kun kehitys alkoi hidastua, niin vaihdoin ohjelmaa.
Tuohon motivaatioon et taida täältä apuja / taikasanoja löytää, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä uskallan väittää,
että motivaatio kasvaa treenatessa, kun huomaat että kehitystä alkaa tulla treenipainojen ja kropan osalta ja sulla on mielekäs ohjelma minkä avulla treenata :thumbs:

Maahanmuuttaja kommentista miinukset heti alkuun. Muista hyvä mies/nainen että esim. arskakin on maahanmuuttaja.

Sitten itse asiaan: Lakipiste on mielestäni tällä hetkellä antanut fiksuimmat vinkit, ruokavalio kuntoon, ja joku "kevyehkö" perusohjelma alkuun. Kenellekkään aloittelijalle ei ole pahitteeksi tutustua omaan fysiikkaan huolella, joka tapahtuu juurikin kaiken kattavalla tasapainoisella "opettelutreenillä" Itse olen säästynyt vammoilta todella hyvin, vaikka ensimmäiset 2 vuotta treenasin kokonaan ilman minkäännäköisiä valmennuksia/isompia ohjeita. Itselleni toimivimmaksi lihaksen kasvatusmetodiksi olen huomannut pakkotoistot/supersarjat, eli teet fiksuilla painoilla sarjat loppuun, ja sitten pienennät painoja reilusti ja teet muutamia pakkotoistoja. Ja treenijako tosiaan kohtalaisen yksinkertaiseksi alussa. Itselläni on toiminut 2-jakoinen treeni hyvin melkein koko punttiharrastuksen ajan.

1 treeni

hauikset/penkki
kyykky/vinopenkki
olkapäät/ojentajat

2 treeni

leuat/pohkeet
kulmasoutu/epäkkäät
mave/takaolkapäitten ja latsien jne. hifistely

Teen 4 treeniä viikossa, yleensä ke ja su lepopäivät

eli teen 2 liikettä yhtäaikaa, sarjat vuoron perään, treeni pysyy sopivan lyhyenä, ei lopahda mielenkiinto/lopu energiat. Ja sitten syöt vähän enemmän kuin nytten, ja palkkaria testaat, toisille siitä on paljon apua, toisille ei. Itse huomaa viikon jälkeen ilman palkkaria treenatessa ettei palaudu.

Itselleni toimivimmaksi lihaksen kasvatusmetodiksi olen huomannut pakkotoistot/supersarjat, eli teet fiksuilla painoilla sarjat loppuun, ja sitten pienennät painoja reilusti ja teet muutamia pakkotoistoja. Ja treenijako tosiaan kohtalaisen yksinkertaiseksi alussa. Itselläni on toiminut 2-jakoinen treeni hyvin melkein koko punttiharrastuksen ajan.

1 treeni

hauikset/penkki
kyykky/vinopenkki
olkapäät/ojentajat

2 treeni

leuat/pohkeet
kulmasoutu/epäkkäät
mave/takaolkapäitten ja latsien jne. hifistely

Teen 4 treeniä viikossa, yleensä ke ja su lepopäivät

eli teen 2 liikettä yhtäaikaa, sarjat vuoron perään, treeni pysyy sopivan lyhyenä, ei lopahda mielenkiinto/lopu energiat. Ja sitten syöt vähän enemmän kuin nytten, ja palkkaria testaat, toisille siitä on paljon apua, toisille ei. Itse huomaa viikon jälkeen ilman palkkaria treenatessa ettei palaudu.
Oletko ymmärtänyt pakkotoiston nyt varmasti oikein, tuon tekstin perusteella et.

Aloittelijalla on muutenkin turha alkaa selittään mitään pakkotoisto,supersarja,giant set, yms. juttuja... Opetellaan tekeen ne suoratsarjat kovaa ja nousujohteisesti...

Aina joku suosittelee jotai ammattiauttajaa, varmaan kahdeksantoistavuotiailla aloittelijoilla jotka on vielä todennäköisesti koulussa sekä asuu vanhempien luona on varaa palkata jotain maan parhaimpia personal trainereita. Vähän valoja tauluun?

Anteeksi vaan, mutta kyllä 18v. aloittelija voi hyvin mennä ammativalmentajan oppiin. Eikä koulu ja kotona asuminen ole mikään este. Valmentajat valmentavat muitakin, kuin vain kilpailijoita (btw. mm. Branch Warren 'valmentaa' keski-ikäsiä rouvia). Jos itse olisin innokas 18v., niin menin h-vetin mielelläni vaikka Bullin tai Savolaisen valmennukseen, koska haluaisin kehittyä mahdollisimman hyvin. Ja kaikkea voi aina kokeilla, vaikka innostus lopahtaisikin. Kaikkilla ei toki ole varaa kaikkeen ja Bulli tai Savolainen ovat varmaan kalliimmasta päästä, sen lisäksi, että valmennettava kiintiö saattaa olla täynnä. Mutta jos hintoja vertaa joidenkin muiden lajien ja yksityisvalmentajien kuluihin, niin ei nyt välttämättä ole niin kallista. Ja myös yhtä päteviä, mutta halvempia vaihtoehtoja on myös olemassa. Jos vanhemmat eivät pysty harrastusta tukemaan, niin kyllä innokas 18v. pystyy sen verran itsekin yrittämään, että saa sen muutaman satalappusen kasaan. Tarviiko vielä laittaa sumuvalot päälle, vai onko jo riittävästi valoa?

Back
Ylös Bottom