Treenin pituus ja sarjojenväliset tauout

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rch
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

rch

(noniin, tuli sitten pitkä posti kirjoitettua vahingossa, lyhyt versio viimeisellä rivillä)

Niin, eli olen tässä vähän aikaa epäsäännöllisesti käynyt salilla, mutta nyt olen alkanut säännöllisemmin ja useammin käydä tulosten toivossa; Teen nyt 2-jakoista treeniä, ja käyn joka toinen päivä työn salliessa, joskus hieman joustaen. Äskettäin siis aloitin tämän ja tehnyt vasta parin-kolmen salikäynnin verran. Olisi tämmöinen kysymys:

Luin jostain että ei pitäisi salilla olla paljon tuntia kauemmin, koska kortisolia alkaa erittymään turhan paljon eikä tuloksia näin saa millään - Olen tätä yrittänyt noudattaa, mutta koska kuitenkin treenaan puoli kroppaa kerralla ja yritän tehdä aina pari-kolme eri liikettä per lihas, ei ole helppoa mahduttaa tuntiin. Sarjojen välillä yritän pitää ainakin n 40 sekunnin tauon ja liikkeiden välissä huilia minuutin pari - ymmärsin että liika hoppuilukin pamauttaa ne kortisolihanat auki. Ajattelin että aijn säästämiseksi voisi tehdä esim ensin vipunostoja, sitten heti perään hauiskääntöjä, ja sitten toinen sarja vipuja ja niin poispäin ilman hirveästi taukoja siinä välissä. "Saako" näin tehdä?

Olen kokeillut myös tehdä kovemmilla painoilla ja vain yhtä liikettä per lihas niin että ei välttämättä toisessa ja kolmannessa sarjassa täyttä toistomäärää edes tule, mutta näin tuntuu taas sitten tunnin päästä kuin ei olisi mitään tehnyt. Useammalla liikkeellä saan mielestäni paremmin tuon lihaksen kukistettua, ja tuntuukin siltä parin päivän ajan kun eri kulmista ja eri tavoilla tulee rasitettua ja kokonaisuudessaan myös reilusti enemmän painoa liikutettua.

Elikkä lyhyesti: Paljonko taukoa pitäisi sarjojen/liikkeiden välillä olla ja saako ne "tauot" käyttää toisen lihaksen rääkkäämiseen ilman haittavaikutuksia? Ja boonuskysymys; Onko totta että treeni ei saisi kestää tuntia kauempaa?

Hyvä nyrkkisääntö on, että yli kahden minuutin tauoista ei ole juurikaan hyötyä. Voit hyvin tehdä noita settejä kuvailemallasi tavalla, eli teet liike ykkösen jollekkin lihasryhmälle, taukoa vaikka noin minuutti ja sitten liike toiselle lihasryhmälle, taukoa minsa ja uudestaan. Näin samalle liikkeelle tulee taukoa noin kaksi minuuttia mutta käytät ajan paremmin hyödyksi.
En näe syytä sille, miksi treeni ei saisi kestää tuntia kauempaa mutta kyllä melkein treeni kuin treeni pitäisi olla tunnissa paketissa.

30-120 sek on hyvä sarjapalautustauko bodarille, voimailija pitää yleensä vähän pidempiä ainakin osassa treenistään.

Taas tohon max tuntiin salilla en oikeni usko, itsellä menee 2-jakoisessa yleensä n. 75 min, joskus jopa 90 min, eikä tuo ole ainakaan tuntunut kehityksen esteenä olevan. Nyt aikaa vie mulla penkkiohjelma jossa pakko pitää pidemmät tauot. Ei se kroppa sitä mistään tiedä miten kauan olet treenannut putkeen, ne tehdyt sarjat/toistot/sarjapainot sen ratkaisevat.

Ite pidän 5min penkissä,kyykyssä ja mavessa. Muissa sitte 2-3min. Olen varmaankin bodarin ja voimailian välimaastosta :) Voisin kyllä kokeilla tollasta kunno body häsläystä joskus mutta uskon että aluks menee ainaki iha vituiks jos koittaa tehä 30sec palautuksilla jotain pystypunnerruksia tai mitätahansa.
Ja kaikkia kiinnostaa...

Ei kannata heti hypätä 30 sek palautuksiin jos on pitänyt ne ennen yli 2 minuutin. Vähentää vaikka puoli minuuttia kerrallaan sitä aikaa. Nopeasti se kroppa tottuu niihin ja sarjapainot nousee takaisin entisiin. Tietty jos voimailee niin sitten voimailee ja pitää ne pidemmät tauot. Itse pidän kuitenkin perus bodailussa yli 2 minuutin taukoja ajan haaskaamisena. Tietty jotkut tosi kovat kyykkysetit on asia erikseen eli myös järkeä kannattaa käyttää ja kroppaansa kuunnella.

Sarjan tehtyä se aika vaan kuluu jotenki tosi nopeesti. Minuutti pari menee äkkiä täysin huomaamatta jos ei vahtaa koko ajan kelloa. Ennen kun treenasin yksin niin onnistuin kyllä pitämään lyhempiäkin taukoja sarjojen välillä (30-60 sekuntia, etureisissä vähän pidempi) mutta nyt olen alkanut kaverin kanssa punttailemaan niin treeniaika vähintään puolitoista kertaistuu. Ja siinä tahtoo ne tauotkin venähtää kun molemmat tekee eri painoilla ja samalla ohjelmalla treenataan molemmat. Onko muilla tuollaista ongelmaa? Jos meinaa toisen kanssa jossain välissä jonkun sanankin vaihtaa eikä vain siirrellä syke tapissa kiekkoja tangosta telineeseen ja takaisin niin väkisinkin tulee pidempiä taukoja. Onko tuo kehityksen kannalta kuin haitallista? Jos siis body-tyylisesti YRITTÄÄ treenata.

Sarjan tehtyä se aika vaan kuluu jotenki tosi nopeesti. Minuutti pari menee äkkiä täysin huomaamatta jos ei vahtaa koko ajan kelloa. Ennen kun treenasin yksin niin onnistuin kyllä pitämään lyhempiäkin taukoja sarjojen välillä (30-60 sekuntia, etureisissä vähän pidempi) mutta nyt olen alkanut kaverin kanssa punttailemaan niin treeniaika vähintään puolitoista kertaistuu. Ja siinä tahtoo ne tauotkin venähtää kun molemmat tekee eri painoilla ja samalla ohjelmalla treenataan molemmat. Onko muilla tuollaista ongelmaa? Jos meinaa toisen kanssa jossain välissä jonkun sanankin vaihtaa eikä vain siirrellä syke tapissa kiekkoja tangosta telineeseen ja takaisin niin väkisinkin tulee pidempiä taukoja. Onko tuo kehityksen kannalta kuin haitallista? Jos siis body-tyylisesti YRITTÄÄ treenata.

Jättää ne lässytystauot vähemmälle tai opettelee puhumaan samaan aikaan kun lastaa tankoon rautaa tai sitä siitä pois, niin varmasti nopeutuu homma.

Toisen suorituksen kestoaika on ihan hyvä taukoaika ja sopii hyvin bodailuun. Tottakai se treeni hieman venyy kun kaksi tekee, mutta kun vähän pitää tahtia yllä niin varmasti homma toimii. Ja kaveri kun aina varmistaa ja vähän kannustaa niin sitäkautta saa kyllä hyvää puhtia treeniin verrattuna yksin treenaamiseen.

ite pidän taukoa pääliikkeissä n.60-120sec ja apuliikkeissä 10-60sec
treenin kokonaiskeston koitan rajoittaa siihen 60-70min
mulla ainakin toimii ihan ok...

Hm... Juu, eli se "Treeni ei saa kestää yli tunnin" väite on sitten täyttä pastaa? Siltähän se vähän kuulostikin, mutta ajattelin että varman sen mulle kertonut henkilö tietää enemmän kuin minä.

Ei se treeni aina mene yli tunnin, mutta jos tuntuu hyvältä niin joskus ei tohdi lopettaa siihen reeniohjelmaan kirjoitettuun liikemäärään vaan himottaa vielä vetää lopuksi esim pari sarjaa ylätaljaa kovilla painoilla, ja yritän kerran pari viikossa saada siihen perään 10-20min kuntopyörää joten menee 80-minuuttisiksi silloin tällöin.

Kiitti kaikille neuvoista

ite tehen 1jakosel ja kyl siihe menee aina noin 1h 30min.kyl noi raskaat perusliikkeet vaatii tota aikaa vähä enemmä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hm... Juu, eli se "Treeni ei saa kestää yli tunnin" väite on sitten täyttä pastaa? Siltähän se vähän kuulostikin, mutta ajattelin että varman sen mulle kertonut henkilö tietää enemmän kuin minä.

Muistelisin, että tunnin treenin jälkeen testosteronin(?) eritys alkaa laskea ja noin 90min kohdalla loppuisi melkein kokonaan. Katabolia taas alkaisi samaa vauhtia kasvaa.

Saatan puhua paskaa, mutta näin olen joskus vuonna nakki ja kivi pakkikselta tai musclenetistä lukenut ja tämän tiedon sisäistänyt. Latokaa joku faktoja tiskiin.

Mulla oli sarjojen väliset tauot vielä pari vuotta takaperin ihan mitä sattu. Reenit veny usein yli puolentoista tunnin ja tuntu ettei silti saanut oikeen mitään irti. Sitten rupesin ihan tylysti pitämään sekunttikelloa mukana salilla ja otin ohjenuoraksi 3 minuutin tauot. Oon kokeillu myös lyhyempää ja pidempääkin taukoa, mut omalla kohalla toi 3 minuuttia on toiminu parhaiten. Ja kun on kello mukana, niin ei tuu niin helposti jäätyä jauhamaan paskaa tms. Joskus kyllä ns. päälliikkeissä (penkki, kyykky, prässi) joutuu tinkimään tosta kolmesta kun tuntuu et on tokan sarjan kohalla jo ihan finaalissa:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom