Treenin jälkeisen aterian kohtalo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dios
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
40
Mites tälläinen asia kun olosuhteiden pakosta pääsen arkisin salille vain noin kello 19.00-19.30 ja nukkumaan pitäisi mennä töiden takia jo tuossa 22.30 maissa ja kuten tiedämme niin treenin jälkeinen ateria pitäisi heittää napaan joku 1.5 tuntia treenin jälkeen. Tässä tulee ongelmani nimittäin tämän runsas hiilarisen aterian syöminen tuossa 21.30 aikoihin ei kuullosta oikein hyvältä idealta sillä eikös hiilarit mene läskiksi suoraan kun nukkumaan meno on noin lähellä. Eikös sitä sanota että kolmisen tuntia ennen petiin menoa pitäisi syödä viimeiset hiilarit. Onkos kellään vastaavaa tilannetta? Mites tälläinen hoidetaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täysin vastaava tilanne, tai oikeastaan olen vaan tottunut treenaamaan 18-20 välisenä aikana (yleensä 19>). Jos treeni menee myöhäksi niin otan palautumisjuomassa päivän viimeiset hiilarit ja syön tonnikalaa tai raejuustoa kiinteänä ruokana. Miksi pitäisi pitää 1,5 tuntia taukoa reenin jälkeen ennen syömistä? Itse syön sitten kun tuntuu hyvältä syödä, eli about puolen tunnin päästä treenistä.

edit: lisätään vielä sen verran, että myöhäksikin menneen treenin jälkeen syön pienin määrän hiilareita aina kiinteänä treenin jälkeen, eli pari palaa leipää tms.

Ei treenipäivinä pidä mennä millään nollahiilareilla nukkumaan, mikäli treeni ei ole ohi jo esim. klo 18 maissa.

Rauhoittukaas nyt noitten hiilareitten kanssa. Niitä on monen laisia ja ei noi ravintoasiat oo aina niin yksioikoisia.

Kasvoi se patti jo aikana ennen pakkotoistoakin, 20 - 30 vuotta sitten. Eikä ne pojat ajateelleet vaan sitä, "meneekö se hiilari läskiks. Kyllä siihen vaikuttaa moni seikka.

Eri asia on, jos oot johonkin painolajiin / kehonrakennus & fitnesskisaan valmistautumassa. Treenatkaahan ja syökäähän vaan pojat.

Oikein siellä yläpuolella, kyllä Tomi tietää.

Mielestäni syöminen on järkevämpää kuin syömättä jättäminen. Jos minun treenini jää iltaan, teen yleensä jonkin sortin tonnikala-majoneesi-mössöä, jossa on rutkasti proteiinia ja rasvaa. Syön sen leivän päällä, yleensä 250g tunaa ja kohtalainen läjä majoneesia vaatii kahdesta neljään leivänpalaa (paahtoleipä, normaalikokoinen). Voisi olla viisasta korvata paahtis vaikka reissumiehellä, mutta reissumies voisi viedä aterian pehmeyden, jolloin maitohappo uhkaisi leukalihaksia :)

Sama ongelma täälä päin ja asiasta joskus kyselin. Vastaus oli, että palautusjuoman hiilaria ei kannata jättää päivän viimeiseksi hiilaripitoiseksi "ateriaksi". Myöhäisen treenin jälkeen ihan kylmästi vaan safkaa naamariin 1,5 h treenin jälkeen. Itse vedän sit vielä juuri ennen nukkumaan menoa protskut ja rasvat vaikka safkasta olisi ollut vain tunti. Aika tukki täynnä sillon on kun menee nukkumaan mut hyvin on toiminu. Tosin tarkoituksena onkin tällä hetekellä keräillä vähän massaa...:D hyvin syöminen on niiiin siistii!!!!

onko se muuten sillai, et jos vetää ennen nukkumaanmenoa hiilareita nii sitte ku ne hiilarit sulaa siel nii niistä muuttuu läskia JA samalla kasvuhormoonia ei pääse erittymään jolloin lihakset ei kasva oikee hyvin. Ja ku lihaksille otollisinta aikaa kasvulle on just tuo yö niin............. Mut hei korjatkaa jos oon väärässä ton kasvuhormoni jutun kans!!!!

Originally posted by M0bster
onko se muuten sillai, et jos vetää ennen nukkumaanmenoa hiilareita nii sitte ku ne hiilarit sulaa siel nii niistä muuttuu läskia JA samalla kasvuhormoonia ei pääse erittymään jolloin lihakset ei kasva oikee hyvin. Ja ku lihaksille otollisinta aikaa kasvulle on just tuo yö niin............. Mut hei korjatkaa jos oon väärässä ton kasvuhormoni jutun kans!!!!

Elikäs: kun syöt hiilaria, ne varastoituu maksaan ja LIHAKSIIN glykogeeninä, josta se sitten vapautuu vähitellen glukoosina pitäen veren sokerin sopivana yölläkin vaikkei silloin syödä. Jos sitä hiilaria syö tosi paljon, niin sitten noi glykogeenivarastot on jo täynnä ja se hiilari muuttuu läskiksi. Mutta treenin jälkeenhän glykogeenivarastot on tyhjät eli hiilarit muuttuu glykogeeniksi.

Ja kasvuhormonin eritystä stimuloi mm. veren sokerin laskeminen. Eli jos on tankannu hiilaria illalla reippaammalla kädellä, ei kasvuhormonipiikki ole niin iso kun se olis jos hiilarivarastot on tyhjät. Ja kasvuhormonihan sitten taas kasvatti niitä lihaksia....

mä en kans ymmärrä miksi pitäis odottaa 1,5h puntin jälkeen ennen syömistä. Puntin jälkeen on aina perkeleenmoinen nälkä, 20min treenin loppumisen jälkeen kun olen kotiin päässyt vetäisen palautusjuoman ja melkein heti perään kunnon safkat. J a lihakset vain kasvavat eikä senyt haittaa vaikka läskiä olisikin kilo tai pari. Paremmalta vain näyttävät nuo lihakset :)

Originally posted by Zamp
mä en kans ymmärrä miksi pitäis odottaa 1,5h puntin jälkeen ennen syömistä. Puntin jälkeen on aina perkeleenmoinen nälkä, 20min treenin loppumisen jälkeen kun olen kotiin päässyt vetäisen palautusjuoman ja melkein heti perään kunnon safkat. J a lihakset vain kasvavat eikä senyt haittaa vaikka läskiä olisikin kilo tai pari. Paremmalta vain näyttävät nuo lihakset :)

no ei kai siinä muuta mutta ei se kehokaan voi äärettömiin vastaanottaa ravintoja. Palautusjuoma hurahtaa nopeesti systeemiin mut kyl siinä pieni väli kannattaa pitää ennenku rupee syömään kiinteetä safkaa. Tietty kaikki omalla tavalla...

Originally posted by X-man
no ei kai siinä muuta mutta ei se kehokaan voi äärettömiin vastaanottaa ravintoja. Palautusjuoma hurahtaa nopeesti systeemiin mut kyl siinä pieni väli kannattaa pitää ennenku rupee syömään kiinteetä safkaa. Tietty kaikki omalla tavalla...

Mutta ei kait siitä mitään haittaa ole vaikka ne safkat on siellä mahalaukussa odottelemassa? Marko Savolainenkin sanoi aikoinaan jossain lehdessä, että mitä turhaan odotella jotain tiettyä aikaa. Heti vaan ruokaa koneeseen kun pystyy. Monesti ihan heti treenin jälkeen ei vaan oikein pysty syömään paljoa.

En mäkään nää järkeä siinä, että pitäisi odottaa 1,5 tuntia reenin jälkeen, että voisi syödä. Itse tulen normaalisti salilta noin klo 21:00, niin kyllä jo 21:30 pitää saada ruokaa mahaan. Itse kun en käytä mitään muita hiilareita kuin perinteisen banaanin treenin jälkeen, niin kyllä ainakin ruoka maittaa.
Nämä on kait aika yksilöllisiä asioita... luulisin. Joku tykkää äidistä ja joku toinen tyttärestä.

itse kun olen ottanut palautusjuoman treenin jälkeen niin ei mulla ees tee ruokaa heti mieli vaan yleensä se ottaa sen tunnin puolitoista ennen kuin alkaa tehdä ruokaa mieli..

Eikö se ny mahda TAAS KERRAN riippua vähän siitä tavoitteestakin että miten kannattaa tehdä. Rasva palaa varmaan paremmin jos ei ota hiilaria, mutta sillä ei varmaan kyllä lihat hirmusesti kasva.

Mulla taas on just toisinpäin, eli treenaan aamusta yleensä klo 7-8 ja tohon ei viitsi soveltaa "1,5 tunnin sääntöä" ruokailun suhteen.

Itsellä onkin aamupala 6.30, palautusjuoma klo 8 ja välipala 9.30 ja sit normaaliruoka n. klo 11.

Originally posted by Abor_Rahim
Mites tälläinen hoidetaan?

Hoidetaan niin, että jätät stressaamiset vähemmälle ja syöt vaan kunnon aterian treenin jälkeen. Et sinä läskiksi muutu yhden aterian takia. Ota vaikka vähän aerooppista reeniä punttitreenin päälle niin on varmasti insuliiniherkkyys sitä luokkaa että glukoosit menee lihaksiin.

kyl on aika ihmeellistä ku ei "uskalla" syödä hiilareita treenin jälkeen illalla. Itelläni hiilarit on joka ateriassa, jos syön 7 kertaa päivässä joista 5 on lämpimii niin syön hiilaripitoista
jopa klo 3 yöllä eikä sitä läsää tule, ennen nukkumaan menoa klo 4.30 protskudrinkki (Super Mass Fuel) jossa on hiilaria.

Protskua on n. 40-60 grammaa per ateria/välipala, enkä myöskään säästä rasvaa (kylmäpur. oliiviöljy) jota menee n. puoli litraa/vko, siis yöllä tulee safkattua tosi paljon.

Siis onko mul sit niin hyvä aineidenvaihdunta kun ei tuu laardia?
En tee aerobista yhtään ja kävelen yleensä tosi vähän
:confused:

Originally posted by PsychoPred

Siis onko mul sit niin hyvä aineidenvaihdunta kun ei tuu laardia?
En tee aerobista yhtään ja kävelen yleensä tosi vähän
:confused:

Kyllä. Burn in hell! ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom