Treenijuoma.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pomme
  • Aloitettu Aloitettu
Havaitsin äsken jalkatreeneissä hyväksi isotonic-urheilujuoman, panin sitä pariin puolenlitran pulloon hieman pohjalle (se on tiivistettä) ja loput vettä. Ei tullu yhtään huono-olo treeneissä. Johtuu varmaan siitä, että juoma imeytyy vettä nopeammin (mikäli olen oikein ymmärtänyt). Aina kun oon juonu vettä jalka- tai selkätreeneissä, niin jano ei kuitenkaan oo lähteny, on tuntunu vaan niinku vesi olis jääny mahaan vellomaan, ja sitten on tullut huono-olo. Nyt sain vedettyä kunnon turbotreenit (oman mittapuuni mukaan), kun oli kunnon juomat.:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ettei kyseessä olisi plaseboa vaan? Mikäs siinä jos se auttaa. Ite hörpin vettä vaan.

Originally posted by Jep
Ettei kyseessä olisi plaseboa vaan? Mikäs siinä jos se auttaa. Ite hörpin vettä vaan.

Niin, ehkä se jalkatreenin yhteydessä oksentaminen olikin placeboa. Vittu kun en tuota heti tajunnu...kiitti!:david:

Mulla auttaa purkan jauhaminen tohon pahaan oloon.
Ennen tuli vähän väliä oksenneltua jalkapäivinä. Tai sitten en enää reenaa kovaa.
Eniveis, toimii mulla.

Uteliaisuudesta, miksi maustettu vesi imeytyisi nopeammin kuin normaali vesi? :)

Tuo tiivisteesi sisältää hiilihydraatteja, suolaa ja vähän kalsiumia ja magnesiumia. Veikkaisin, että jalka- ja selkäpäivänä tulee hikoiltua niin paljon, että hivenainetäydennys tulee tarpeeseen. Eikö suolojen puute voikkin aiheuttaa huonoa oloa?

Hienoa, että juoma toimii. Tosin saattaisi ajaa saman asian, jos vesipulloon lisäisi vain hieman ruokasuolaa ;)

Itse kittaan vettä normaalisti treenin aikana litran verran ja koitin tuossa ihan piruuttaan että miltä maistuisi jos siihen veteen lisää esim. yhden ruokalusikallisen hunajaa ja lopputulos oli paljon miellyttävämpi kuin se ainainen veden kittaaminen.

Originally posted by Pomme
Niin, ehkä se jalkatreenin yhteydessä oksentaminen olikin placeboa. Vittu kun en tuota heti tajunnu...kiitti!:david:

Ei ihan mahdoton ajatus. Ihmisen mieli on omituinen. Mullekki tulee aina huono olo itelle jos joku edes sanoo että on oksennustaudissa. Alkaa kai ajatteleen että jaa, taas sitä on liikkellä ja kai se muhunki iskee. Tosin en oo varmaan 10 vuoteen kyseiseen tautiin sairastunut. Mutta silti aina sama juttu kun joku tosta mainitsee.

Originally posted by Juhan
1. Uteliaisuudesta, miksi maustettu vesi imeytyisi nopeammin kuin normaali vesi? :)

2. Hienoa, että juoma toimii. Tosin saattaisi ajaa saman asian, jos vesipulloon lisäisi vain hieman ruokasuolaa ;)

1.En tiiä, en oo mikään tiedemies, oon vaan jostain kuullu että sana 'isotoninen' tarkottais sitä että imeytyy vettä nopeampaa, tai jotain..

2.Ja maku olisi mieltähivelevä..

Tuossa urheiluravitsemus.pdf:ssä jonka dogi linkitti aiemmin treeni ja ravinto -osiolle on myös paljon mielenkiintoista tekstiä liittyen tankkaamiseen suorituksen aikana, joten jos aikaa ja mielenkiintoa on niin kyseinen 84-sivun opus kannaattaa kyllä lukea.

Jotta juoma imeytyisi tehokkaasti, saa ihmiselle juotettavassa vedessä olla suoloja ja sokereita enintään alle sen rajan, jolloin neste tulee isotoniseksi. Isotoninen neste on sellainen, jonka osmoottinen paine on sama kuin verellä, kudosnesteellä ja kyynelnesteellä. Isotonisen raja suolaliuokselle on 0.9% NaCl.

eli esim.
Rypälesokeri + suola, jossa maksimimäärät suhteessa 40/60 veteen:

40% * 56 g/l = n. 22g/l rypälesokeria

ja

60% * 9 g/l = n. 5 g/l suolaa

Väkevämpi liuos imeytyy huonosti elimistöön. Varsinkin liikaa sokeria sisältävä mehu jää vatsaan hölskymään pitkäksi ajaksi.

Kilpailutilanteessa varsinkin helteessä yleinen ohje: suhteessa suolaa enemmän kuin rypälesokeria ja suolasta suurin osa NaCl

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom