Treeni vinkkejä hauiksille?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spitbull
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Spitbull

Löytyy seuraava ongelma: miten saada hauiksiin lisää kokoa? Olen koitta lähes kaikkia erilaisia treenausmuotoja, mutta tulokset ovat tuskatuttavan huonoja. Lihasta kasvaa helpohkosti ojentajiin, olkapäihin, hartioihin, selkään jne. Mutta ne hauiksen p..rkeleet!!! =( Treenaan kädet 1 kerran viikossa, noin 45 min/per kerta. Esim. 4x7-10 käsipunteilla istaaltaan, 4x8-10 Scottia ja 4x8-10 ns. "pose-vääntöä" taljoilla.... Mikä mättää? Isoilla painoilla treeni onnistuu, samoin vähän kevyemmillä samaan tapaan. Hauikset "kipeytyvät" harvoin vaikka treenaan ne aina tunnollisesti. Roinaa en käytä, perus proteeini/hiilari/kreatiini setti ennen ja jälkeen treenin.. Jeesakkaa äijää hädässä!!!! =) :wall:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mielestäni tuossa voi olla liikaa sarjoja. Ota vähemmän sarjoja ja käytä erikoistekniikoita, kuten pudotussarjaa ja huippusupistusta.

Joillakin hauis myös palautuu nopeasti ja silloin voisi sopia treenata niitä pari kertaa viikossa, vähemmillä sarjoilla.

Edit:
Spitbull sanoi:
Olen koitta lähes kaikkia erilaisia treenausmuotoja, mutta tulokset ovat tuskatuttavan huonoja.

No, jos kaikkea olet kokeillut niin sitten on hankala auttaa..

Jos oot kokeillut kaikenlaisia tekniikoita, mutta tehnyt aina paljon sarjoja, niin koita josku niin, että teet vaikka vaan 6 sarjaa ja vedätkin ne sitten todella kovaa. Vaikkapa parilla pakolla tai pudotussarjalla höystettynä.

Ja ootko myös kokeillut tehdä lyhkästä sarjaa, jos sun hauikset vaikka tykkäiskin kasvaa 6-8 toiston sarjoilla, kannattaa ainakin kokeilla.

Tälläisen käsipäivän olen havainnut hyväksi:

hauikset käsipainoilla/ojentajatalja 2x10-15
hauikset tangolla/ranskalainen punnerrus 2x10-15
hauikset scottipenkissä/dipit 2x10-15
hauikset taljassa/ojentaja taljassa yksi käsi kerrallaan 2x10-15

.. Eli siis yhteensä kahdeksan supersarjaa. Tein viime tiistaina, ja en ole eläessäni kokenut tollasta pumppia käsissä. Painot olivat aika pienet ja tein kaikki superpuhtaasti, tekniikan säilyttäen. Kaveri oli auttamassa yhden pakkotoiston sillontällön.

Spitbull sanoi:
Löytyy seuraava ongelma: miten saada hauiksiin lisää kokoa? Olen koitta lähes kaikkia erilaisia treenausmuotoja, mutta tulokset ovat tuskatuttavan huonoja. Lihasta kasvaa helpohkosti ojentajiin, olkapäihin, hartioihin, selkään jne. Mutta ne hauiksen p..rkeleet!!! =( Treenaan kädet 1 kerran viikossa, noin 45 min/per kerta. Esim. 4x7-10 käsipunteilla istaaltaan, 4x8-10 Scottia ja 4x8-10 ns. "pose-vääntöä" taljoilla.... Mikä mättää? Isoilla painoilla treeni onnistuu, samoin vähän kevyemmillä samaan tapaan. Hauikset "kipeytyvät" harvoin vaikka treenaan ne aina tunnollisesti. Roinaa en käytä, perus proteeini/hiilari/kreatiini setti ennen ja jälkeen treenin.. Jeesakkaa äijää hädässä!!!! =) :wall:
Ihmiset aina näkee vain puutteet, ei hyviä puolia. Jätkällä tulee lihaa helposti ojentajiin, no mutta nehän on 2/3 käsivarsien massasta, että vaikka haba olisikin jäljessä, niin silti kädet näyttää isoilta. Ja jos selkä on iso, niin sitten se saa rinnankin näyttämään isommalta. Että no hätä.

Ja jos nykyinen treeni ei tehoa haboihin, niin muuta treeniä, ala tekemään hauiksille esim.
(lämmittely)
liike 1: 2 x 15-20 toistoa
liike 2: 3 x 10 toistoa
liike 3: 4 x 4-6 toistoa
siinä se.

Se, että olet ennen tehnyt 12 sarjaa haboille ei tarkoita, etteikö vähemmillä sarjamäärillä voisi saada tuloksia aikaan.

tiieitiijuu sanoi:
:offtopic: mikä on huippusupistustekniikka :confused:

Eli puristetaan sekunti pari siellä loppuasennossa. Toimii hauiksille sellaisissa laitteissa, joissa rasitus on kovimmillaan liikkeen lopussa.

lasikuitujeesus sanoi:
Eli puristetaan sekunti pari siellä loppuasennossa. Toimii hauiksille sellaisissa laitteissa, joissa rasitus on kovimmillaan liikkeen lopussa.

Eli toisinsanoen taljoilla tehden. Tangolla ja käsipainoilla loppuasento on aikalailla lepoa jo. Mun mielestä hauiksia on hyvä reenata aikalailla fifty-fifty taljoilla ja vapailla painoilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Timba79 sanoi:
Eli toisinsanoen taljoilla tehden. Tangolla ja käsipainoilla loppuasento on aikalailla lepoa jo.
Kyllä tangolla ja käsipainoillakin ihan hyvin kun ei laita niitä käsiä lepoasentoon siellä lopussa, vaan keskittyy vielä siihen rutistukseen. Kokoajan keskitytään siihen lihaksen tuntumaan ja supistumiseen. Siis alhaalta lähtee rauhassa ja ylhäällä pysäyttää nanosekunniksi, tästä rauhassa alas. Eikä levätä!
Niinkuin näkee paljon näitä jotka ottavat muuten aika puhtaasti, mutta alhaalla ja ylhäällä ottavat sellaisen sekunnin levähdyksen (siis lääh! lääh! lääh!) ja sitten vasta jatkavat. Jos on näin että joutuu tuolla tavalla lepäämään, niin painoja sitten pienemmäksi vaan.

Zone-sarja -42%
ojuni sanoi:
Kyllä tangolla ja käsipainoillakin ihan hyvin kun ei laita niitä käsiä lepoasentoon siellä lopussa, vaan keskittyy vielä siihen rutistukseen. Kokoajan keskitytään siihen lihaksen tuntumaan ja supistumiseen. Siis alhaalta lähtee rauhassa ja ylhäällä pysäyttää nanosekunniksi, tästä rauhassa alas. Eikä levätä!
Niinkuin näkee paljon näitä jotka ottavat muuten aika puhtaasti, mutta alhaalla ja ylhäällä ottavat sellaisen sekunnin levähdyksen (siis lääh! lääh! lääh!) ja sitten vasta jatkavat. Jos on näin että joutuu tuolla tavalla lepäämään, niin painoja sitten pienemmäksi vaan.

Oot ihan oikeessa. Mutta taljassa se hyvä puoli, että siinä on "veto päällä" koko ajan ja ei kyllä ihan niinhelposti mitään lepovaihetta saa aikaiseksi. Mutta itelläkin tulee moneesti vapailla painoilla huilattua niissä viimeisissä toistoissa. Onko tämä hyvä vai ei, sitä en tiedä, mutta hyvin noi hanskat näyttää kasvavan siltikin.

Timba79 sanoi:
Oot ihan oikeessa. Mutta taljassa se hyvä puoli, että siinä on "veto päällä" koko ajan ja ei kyllä ihan niinhelposti mitään lepovaihetta saa aikaiseksi. Mutta itelläkin tulee moneesti vapailla painoilla huilattua niissä viimeisissä toistoissa. Onko tämä hyvä vai ei, sitä en tiedä, mutta hyvin noi hanskat näyttää kasvavan siltikin.
Voi olla eri asia jos yksin treenaa, mutta mulla on sellanen tilanne että kun on kaverit siinä niin ne auttaa pakkotoistoina ne viimeiset jotka muuten "joutuisi" huilaamaan. Oon kuitenkin käsittänyt että nuo pidemmät sarjat tulisi tehdä aikalailla taydellisesti, ja sitten lyhyemmissä (alle 10toistoa) sarjoissa tuo lepääminen/pieni xiittaus viimeisissä olisi sallittua.

ojuni sanoi:
Voi olla eri asia jos yksin treenaa, mutta mulla on sellanen tilanne että kun on kaverit siinä niin ne auttaa pakkotoistoina ne viimeiset jotka muuten "joutuisi" huilaamaan. Oon kuitenkin käsittänyt että nuo pidemmät sarjat tulisi tehdä aikalailla taydellisesti, ja sitten lyhyemmissä (alle 10toistoa) sarjoissa tuo lepääminen/pieni xiittaus viimeisissä olisi sallittua.

Minä pyrin tekemään vähän eri tavoilla, välittämättä niinkään sen sarjan pituudesta. Vapailla painoilla tulee viimeisissä huilailtua ja taljoilla sitten ei paljon huileja tule. Siksi tykkäänkin tehdä varsinkin kädet aina molempia liikkeitä käyttäen. Sekä taljoja, että vapaita.

Huippusupistustekniikasta vielä. Mun mielestä oikeaoppisesti ei riitä, että pitää sen jännityksen liikkeen lopussa ja keskittyy tuntumaan, vaan sen liikkeen rasitus tulee olla kaikkein raskain juuri huippusupistuskohdassa. En tiedä millaisilla taljoilla täällä porukka tekee, mutta ainakin jos normaalia hauiskääntöä taljassa tekee, niin rasitus on kovimmillaan samassa vaiheessa kuin tangolla tehtäessäkin. Loppuasennossa taljoissa on kyllä enemmän vastusta kuin tangolla tehtäessä, mutta ei mielestäni tarpeeksi.

Hyvä esimerkki huippusupistukseen sopivasta liikkeestä/laitteesta on reidenojennus. Siinä kun yrittää painoja pitää loppuasennossa, niin kyllä tuskanhiki valuu.
Saleilla, joissa olen käynyt on yleensä yksi tai kaksi laitetta, joissa voi tehdä huippusupistuksen hauiksille tehokkaasti.

Ristikkäistaljalla saa hyvän tuntuman haubereihin...eli kuin posettaisi tuplia. Tässä liikkeessä huippusupistus voisi toimia aika kohtuullisesti.

lasikuitujeesus sanoi:
Saleilla, joissa olen käynyt on yleensä yksi tai kaksi laitetta, joissa voi tehdä huippusupistuksen hauiksille tehokkaasti.

Totta toi koko tekstisi, mutta tähän löytyy yksi hiton hyvä taljalla tehtävä liike. Ja se on tämä selällään penkillä maaten ja ylätaljasta teet sitä hauista. Tällöin saa loppuasennossakin hyvän supistuksen ja helppo tehdä myös kontrolloitu negatiivinen, eikä ainakaan ole kovin helppo heijata selällä vauhtia. :D

Spitbull sanoi:
Yksittäisistä liikkeistä paras on mielestäni scott käsipainoilla.Nostetaan rinta tuki niin ylös että se voidaan tehdä seisten. Semmoset painot että saat juuri ja juuri sen 6-10 toistoa x3 pari viimeistä toistoa voi hieman huijata/repiä painoja. Itselläni ainakin menee hauikset kauheeseen pumppiin ja on yleensä hauikset kipeenä useamman päivän tuon liikkeen ansiosta ja tottakai sillä paksuuttakin tulee.Toisen liikkeen tekisin sitten tangolla tai käsipainoilla istuen sarjat x3x eli hauiksille yhteensä 6sarjaa. Muista että ne sarjat pitää olla sitten tiukkoja eikä mitään löysiä.Ps :noi hiilaritkin voit jättää huoletta pois ennen treeniä otettavasta drinkistä.

Oma hanskatreeni:

3 x 8 KP:lla
4 x 10 Mutkatangolla
2 x 10 Tuplat Taljassa

Tommosen olen kehitellyt tuossa eri tyyleja kokeillen ja punppi, polte ja tuska on armoton. Koita erityisesti keskittya siihen etta liikkeen loppuvaiheessa kun hanska on koukussa kyyrenpaa ei paase "painon alle" jolloin hauberi paasee lepaamaan.

KP:t teen penkilla istuen, siten etta ylaasennossa nojaan hiukan eteenpain ja silloinkin hauberi joutuu tekemaan tyota eika lepaa. Couulman joskus neuvoi tuon mutkatangolla tekemisen siten, etta et siinakaan paasta kyynerpaita "painon alle" vaan koitat liikuttaa tankoa mahdollisimman lahella vartaloa. Lisaksi kannattaa koittaa taivuttaa ranteet alaspain jolloin -ainakin itsellani- tuntuu paremmin hauiksissa. Tuplaposetuksessa taljassa sitten vahennat painoja hiukan ja teet liikkeet hiiiiitaasti ja reilun sekunnin huippusupistuksella.

Niin ja hanskatreenissa ei kertakaikkiaan voi menna 45 minuuttia. Ton yllamainitun runnot alle puoleen tuntiin niin luulisi jotain tapahtuvan.

Mulla oli ettei hauikset kasvanu varmaa puoleen vuoteen. Nyt ne sit vaa rupes yhtäkkii kasvaa. Tein ennen kyllä aina kolme kovaa sarjaa, nyt oon tehny 2 kovaa sarjaa...varmaa siitä johtu...en tiiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom