Laitetaas nyt vaikka tänne näin. Eli itsellä on tänä vuonna muutaman kerran treenin jälkeen ollut ihan vitun levoton/ rauhaton olo. Mutta se alkaa vasta sen jälkeen kun oon himassa syöny treeninjälkeisen aterian (riisiä/pastaa/perunaa etc. + kanaa/kalaa/jauhelihaa etc. + salaattia), joka on tullut syötyä n. 1,5-2 tuntia treenin jälkeen. Palautusjuoman tietty juon treenin päätteeksi. Näinä kertoina en myöskään ole saanut unta kovinkaan helposti, kun kroppa on jotenkin ylikierroksilla, vaikka muuten tuntisinkin oloni hieman väsyneeksi. Tuntuu myös siltä, kuin olisin kokoajan hieman "hengästynyt" ja syke olisi tavallista korkeammalla. Treenaan 3-jakoisella ja pyrin väsyttämään lihat loppuun asti (eli isojen liikkeiden jälkeen tulee eristäviä liikkeitä ja +10 toiston sarjoja melko nopealla intensiteetillä). Treenaan max. 3 viikkoa kovaa ja sitten kevytviikko. Pahimmat olotilat (2-3 kertaa tämän vuoden aikana) ovat tulleet rinta, olkapää, ojentaja treenin jälkeen ja luulen tuon johtuvan siitä, että tuo treeni on helpoin vetää "failureen" asti, kun kaikki 3 ryhmää tukee toisiaan ja saa about joka liikkeessä epäsuoraa rasitusta. Edellisen kerran tuo olo tuli kesällä ja viimeisin tuli nyt tiistain treenistä. Friikki olo jatkui seuraavan päivänä heräämisen jälkeen ja kesti koko loppu keskiviikko päivän.
Treeni itsessään on aina sujunut hyvin, eikä siinä ole ollut havaittavissa mitään uupumuksen merkkejä (kuten ylikunto). Huomion arvoista on kuitenkin se, että aina silloin harvoin kun tää olo tulee oon ollut työttömänä, jonka takia tulee nukuttua puoleen päivään asti. Kun herään, syön ravitsevan aterian (puuroa, jonka päällä raejuustoa, 2 ruisleipää täytteillä, 2 isoa kananmunaa) ja siitä noin 1-2 tuntia, niin lähden treenaa. Tuntuu, että tuo 1 ateria ennen kovaa rasitusta ei välttämättä riitä. Aerobinen kunto mulla on mun mielestä aika huono ja sitä myöten hapenottokyky liian alhainen niin koville pumppitreeneille, mitä tulee joskus tehtyä. Kesällä aloin ottamaan diasporalia heti treenin jälkeen pukuhuoneessa ja se tuntui myös ennaltaehkäisemään tuota oloa, kunnes nyt tiistaina tuokaan ei auttanut. Tiistaina treeninjälkeisen aterian (jauhelihakastike ja vaalea pasta) yhteydessä join 2dl Pepsiä, jossa oli sokeria ja n. 2 tuntia tuosta ateriasta otin samaa ruokaa lisää ja söin taas. Tämän jälkeen söin fiksuna jälkiruoaks (tämä ei sitten ole mikään alituinen tapa) palan suklaakakkua sekä yhden joulutähtitortun (ja niissähän oli myös sokeria). Ja tuon olon huomasin oikeastaan hieman tuon jälkiruoan jälkeen, kun lähettiin tyttöystävän kanssa ulos kävelylenkille. Itse kun en ole mikään ravintoguru, niin onkohan tuossa tapahtunut joku voimakas verensokeritasapainon (?) heilahdus noitten sokereitten johdosta? Olen perusterve, enkä tietääkseni sairasta sokeritautiakaan. Sellainenkin tässä vähän ihmetytti, että yön yli nukuttani kun heräsin, niin lihakset eivät olleet juuri yhtään kipeet/ jäykät, vaan tuo lihaskipu hiipi pari tuntia aamupalan jälkeen. Ikäänkuin palautumisprosessi olisi ollut jollain paussilla ja alkanutkin normaalia myöhemmin. Vettä join treenin aikana + jälkeen salilla ollessani hieman alle litran. Ehkä tuotakin pitäisi juoda enemmän... Saunassa olin n. 5 minuuttia treenin jälkeen.
Jonkinlainen yhden treenin aiheuttama ylirasitustila tuo kaiketi on? Se lähinnä kiinnostaa, että voiko nuo sokerit (tuon muun hiilarimäärän lisäksi) heittää tuon olotilan tuollaiseksi ja noin pitkäksi aikaa? Silloin kun olen ollut töissä ja näin ollen myös syönyt useamman aterian ennen treeniä, niin noin pahaa oloa ei ole koskaan tullut. Toki unensaanti on vaikeampaa jos treeni on jostain syystä ollut myöhemmin illalla. Kiinnostaisi tietää tästä lisää sellaiselta kuka aiheesta todella tietää, jotta osaisin paremmin jatkossa ennalta ehkäistä tällaista.
Laitan vielä tiistaitreenin ohjelman:
Kapea penkki 4x5
Vinopenkki 4x6
Pec-dec 5 sarjaa, toistot 10-15 lyhyillä palautuksilla.
Pystypunnerrus 4x6
Vipunostot seisten 2x10
Vipunostot istuen 3 sarjaa, toistot n. 10 lyhyillä palautuksilla.
Ojentajat taljassa 3 sarjaa, toistot 10-15 lyhyillä palautuksilla.
3 sarjaa vatsalihaksille.
Ei tuo nyt mikään ihmeellinen treeni ole ja itse epäilen tuota ravintopuolta -> ennen treeniä liian vähän ja treenin jälkeen paljon + jotain fucking sokereita. Niin se vielä, että tämä oli treenikauden keskimmäinen viikko, joten mikään kevennyksen jälkeinen treeni tuo ei ollut. Nyt kun olo tuntuu taas suht normaalilta (
) niin salille mieli jo tekis jne. mutta kyllähän tuo pistää mietityttämään, että mikähän tuommoisen aiheuttaa... Kiitos kaikille ketkä viitsii vastata.