Treeni, palautusjuoma, aerobinen = missä järjestyksessä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Annah
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt kun pitkästä aikaa on taas mahdollisuus notkua salilla enemmänkin, niin missä järjestyksessä on viisainta vetää treeni, palautusjuoma ja aerobinen? Käyn salilla aamupäivisin ja olen yleensä syönyt rahka/lese/marja/keitto/öljyhässäkän aamupalaksi ja noin tunnin sulattelun jälkeen lähtenyt salille ja lämmitellyt noin 10 min ja vetänyt treenin päälle (4-jakoinen ohjelma) ja sitten palarit naamaan ja kotiin. Haluaisin yhdistää samaan salikertaan aerobisen, että ylimääräiset alkais sulamaan pois, mutta jos teen aluksi enemmänkin aerobista niin voimista on osa kadonnut treeniin päästessä. Jos teen aerobisen salitreenin jälkeen niin pitääkö palari vetää heti treenin jälkeen (ennen aerobista) ja onko aerobisesta sitten enää hyötyä rasvan palamisen kannalta? Vai voinko vetää aerobista treenin päälle ja lopuks palari vai kärsiikö lihakset? Palari mun tapauksessa on Hera80. Joskus muinoin menin aamulla seiskan maissa salille tyhjällä vatsalla ja vedin juoksumatolla intervallirääkkiä noin. 15-20 min ja siihen päälle vielä treeni, mutta enää ei kauheesti kiinnosta tyhjin vatsoin treenata. Onko näitä nyt edes järkevää yhdistää yhdelle salikerralle vai pitääkö vain alkaa käymään aamulla tyhjällä vatsalla vetämässä juoksumatolla ja treeni vasta myöhemmin aamupalan jälkeen?

Tää ei oo valitettavasti nyt vastaus, mutta oon miettiny samaa. Viimeksi kun salin jälkeen poljin 20km, niin join palkkarit siinä polkemisen ohessa. Jotenkin järjellä ajateltuna punttireeninhän jälkeen lihas tarvitsee sitä energiaa palautumiseen, mut mikä on sitten totuus?

Mä en lupaa kertovani totuutta, mutta luulen tän pitävän paikkaansa. Te muut voitte hyväksyä/kumota tietoni. Ite tekisin (ja tulen tekemäänkin) niin, että punttitreenin jälkeen joisin proteiinijuoman ilman hiilihydraatteja. Sitten juoksisin juoksumatolla parikymmentä minuuttia (tai mitä aerobista sitten haluaakaan tehdä). Sen jälkeen joisin vasta normaalin hiilihydraatti+proteiini-palkkarin. Tossa välissä toi proteiinijuoma siks, että keho ei alkais purkamaan lihaksia. Hiilihydraattia ei siinä kohtaa, koska muuten keho käyttää sen energiana rasvan sijasta. Jotkut ilmeisesti sen proteiinijuoman tilalta syö/juo BCAA:a, mutta mulla ei sellasia ole. Sitten ihan lopuksi vasta täytetään kaikki varastot täyteen hiilihydraateilla ja proteiineilla katabolian poistamiseksi.

Eka lihastreeni, sitten aerobinen, lopuksi palautusjuoma jossa hiilareita ja protskua (pelkkä Hera80 ei siis riitä). Vaikka kuinka haluis sitä ylimääräistä polttaa pois, niin ei kannata jättää hiilareita pois ekasta ateriasta treenin jälkeen (eli yleensä se palautusjuoma). Silloin ne juuri menevät oikeaan osoitteeseen eli lihaksiin. Huolehtii vaan että koko päivän kalorimäärät ovat hieman miinuksella kulutukseen nähden niin kyllä ne ylimääräset rupeaa katoamaan.

Kuten Joppa sanoi niin jotkut hifistelijät vetävät haaraketjuisia aminohappoja treenin välissä, mutta se on niillä marginaalisilla hyödyillä pelaamista. Jos on halua sellaiseen niin totta kai kaikki pienimmätkin hyödyt voi repiä, mutta se on ehkä 1% osuus koko ruokavaliosta. Eka ne muut 99% haltuun, eli perus syömiset.

Tohon "vain protskua"-sheikkiin ennen aerobista en sano mitään koska en niin tarkkaan tiedä, mutta sitähän voi hyvin testata haittaako jos mahassa hölskyy juoksemisen aikana.

Itse meen aamusta tyhjällä vatsalla salille ja toimin näin:

1. Crosstraineriä 10min ( lämmittely ) ja samalla pwo naamaan ja ennen treeniä hieman olkapää / muita lihas venytyksiä 10s. per työstettävää lihas aluetta.
2. Treenaan kovaan niin kuin aina ja samalla nautin anabolic haloa ja aikaa menee 1,5h ( venyttelyä sarjojen välissä 10s. per työstetty lihas )
3. 10-15min crosstraineriä suht. kovalla sykkeellä jotta rasvaa palaisi lisää. aikaa menny about 1h40min
4. Lopuksi kevyttä venytystä ja staattiset vatsat ( lankku ) aikaa menny about 1h50min
5. Pukuhuoneeseen ja gaineri naamaan jossa on 45g protskua ja 68g hiilareita ja aminohappoja ( Gainer Pro Recovery,Whey80 )
6. 1h-2h päästä treenstä lopulliset venytykset 30s.-45s lihakselle.

Back
Ylös Bottom