Onko muilla kokemuksi pahasta olosto kesken treenin, itsellä tulee joka kerta puolessavälissä treeniä ihan järkyttävä olo oksettaa yms… onko ylikuntoa vai mistä voi johtua?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Liian vähän tai vaan väärään aikaan ruokaa. Itse ainakin tiedän ettei kannata kiskaista hiilaripommia tai mitään määrää sokeria kovin lähellä treeniä, ja jos syön niin intrahiilari myös pitää verensokerin koholla treenin ajankin. Ruuan puute kai harvemmin oireilee pahoinvointina? Minä en nääntyneenä vaan jaksa treenata niin kovaa että saisin huonon olon aikaiseksi. Luulin olevani tällaisille asioille immuuni kunnes tietyssä iässä yhtäkkiä ei voikaan syödä mitä huvittaa ja milloin huvittaa...Nero voi olla oikeilla jäljillä. Alipainoinen aloittelija alhaisella ruokahalulla täällä. Jos ravintoa ei ole tullut tarpeeksi hyvin treenin ympärille, treeni "jäätää", tuntuu korvissa ja raskas olo iskee. Kannattaa oikeasti muistaa se kunnon ateria tai pieni mukana kannettava välipala, jos menisi alas ja auttaisi. Anekdoottia pukkaa, mutta toivottavasti se sallitaan. Jos ei siitä kiinni, kannattaa tutkituttaa.
/Muokkasin muotoilua ja lisäsin vähän tekstiä
Mahdollista mutta kai siinä kuka tahansa älyäisi odottaa sarjojen välissä hieman pidempään ettei koko treeniä paina menemään cardiosykkeellä ja hengästyneenä. Jos niin tekee niin paranisihan se kunto melko nopeasti, mutta jos tämä ilmiö käy joka kerta niin epäilen. Pitäisihän tässä tietysti tietää että millaista se treeni ja ruokailu ylipäänsä on, muuten joudutaan vaan arvaamaan yleisimpien ongelmien listalta.Tai sitten vaan huono hapenottokyky / kunto eli ei jaksa niin pitkää treeniä?
Liian vähän tai vaan väärään aikaan ruokaa. Itse ainakin tiedän ettei kannata kiskaista hiilaripommia tai mitään määrää sokeria kovin lähellä treeniä, ja jos syön niin intrahiilari myös pitää verensokerin koholla treenin ajankin. Ruuan puute kai harvemmin oireilee pahoinvointina? Minä en nääntyneenä vaan jaksa treenata niin kovaa että saisin huonon olon aikaiseksi. Luulin olevani tällaisille asioille immuuni kunnes tietyssä iässä yhtäkkiä ei voikaan syödä mitä huvittaa ja milloin huvittaa...
En usko tähän. Vaikka olisi huono kunto ei se oireile pahana olona. Silloin vain väsyy.Tai sitten vaan huono hapenottokyky / kunto eli ei jaksa niin pitkää treeniä?
Ja tuon kuukauden jälkeen sarjapainot nousi vauhdilla taas ylöspäinEpäilen veren sokereita koska olen dietillä ja vedin aika kovan jalka treenin.
Treenasin salilla vuoden ilman taukoja ( kipeänä en mennyt salille tietenkään) jonka jälkeen pidin sen kuukauden taukoa kun sarjapainot alkoi tippua. Eli voiko ylikunnosta palautuminen videä kauemmin kun 1kk, ja johtuuko sarjapainojen tippuminen ylipäätään ylikunnosta?
Tuskin oli ylikuntoa vaan alipalautumista.Epäilen veren sokereita koska olen dietillä ja vedin aika kovan jalka treenin.
Treenasin salilla vuoden ilman taukoja ( kipeänä en mennyt salille tietenkään) jonka jälkeen pidin sen kuukauden taukoa kun sarjapainot alkoi tippua. Eli voiko ylikunnosta palautuminen videä kauemmin kun 1kk, ja johtuuko sarjapainojen tippuminen ylipäätään ylikunnosta?
Ja tuliko tämä pahoinvointi kuukauden tauon jälkeen ja miten pitkään sitä on jatkunut? Mulla on sellaista vaivaa, että jos joudun syystä tai toisesta pitämään pidemmän tauon, niin salille paluu on tehtävä vähitellen kuormitusta nostaen. Ei pelkästään lihaskipujen takia, vaan myös siksi, että kroppa pitää totuttaa treeniin tai joudun jättämään puolivälissä leikin kesken, kun iskee niin järkyttävä olo. Se ei liity millään tavalla verensokereihin tai energiamääriin, vaan ihan vain siihen, että kroppa ei tykkää rasituksesta jos sitä ei siihen ensin opeta. Sit kun kroppa on taas saatu siihen tilaan, että se kestää treeniä, niin saa painaa kaasu pohjassa ilman ongelmia.Epäilen veren sokereita koska olen dietillä ja vedin aika kovan jalka treenin.
Sama efekti saattaa tulla ihan siitäkin syystä jos vaihtaa toistoaluetta pitemmäksi ilman vähitellen tapahtuvaa sisäänajoa. On käynyt parikin kertaa nuorempana, kun vitosen sarjoista vaihtanut lennosta pitempiin ~15-20 toiston sarjoihin niin ensimmäinen jalkatreeni loppunut kesken kun olo menee niin heikoksi ja tulee sellainen kuvottava olo ja pakko vaan makailla pitkänään hetken ettei laatta lennä.Ja tuliko tämä pahoinvointi kuukauden tauon jälkeen ja miten pitkään sitä on jatkunut? Mulla on sellaista vaivaa, että jos joudun syystä tai toisesta pitämään pidemmän tauon, niin salille paluu on tehtävä vähitellen kuormitusta nostaen. Ei pelkästään lihaskipujen takia, vaan myös siksi, että kroppa pitää totuttaa treeniin tai joudun jättämään puolivälissä leikin kesken, kun iskee niin järkyttävä olo. Se ei liity millään tavalla verensokereihin tai energiamääriin, vaan ihan vain siihen, että kroppa ei tykkää rasituksesta jos sitä ei siihen ensin opeta. Sit kun kroppa on taas saatu siihen tilaan, että se kestää treeniä, niin saa painaa kaasu pohjassa ilman ongelmia.
Voi kyllä johtua myös tuosta koska välillä syödessä alkaa oksettamaan ilman syytä ja jos jännitän jotakin asiaa en pysty juurikaan syömään, ja lukiosta tulee ylimääräistä stressiä.Tunnen muutamia SM-tason kisaajia, joilla on lieviä tai pahoja refluksiongelmia. Eli laatta saattaa lentää monta kertaa jalkatreenissä. Eli jos oksettava olo tulee muulloinkin syödessä kuin vain salilla, niin saattaa olla syynä. Sitten on ihmisiä jotka stressaa vatsalla ja se oireilee heti kun tulee jotain rasittavampaa, vaikka esim jännittää kovasti jotain henkistä juttua jne.
Juu ihan totta ja samasta on mullakin kokemusta. Ihan viimeaikoina jopa. Tässä on ollut kyykyssä kausi kun on tullut tehtyä hyvin lyhyttä sarjaa pitkän aikaa ja sen jälkeen 3x10 riittävällä tiukkuudella oli mulle liikaa.Sama efekti saattaa tulla ihan siitäkin syystä jos vaihtaa toistoaluetta pitemmäksi ilman vähitellen tapahtuvaa sisäänajoa. On käynyt parikin kertaa nuorempana, kun vitosen sarjoista vaihtanut lennosta pitempiin ~15-20 toiston sarjoihin niin ensimmäinen jalkatreeni loppunut kesken kun olo menee niin heikoksi ja tulee sellainen kuvottava olo ja pakko vaan makailla pitkänään hetken ettei laatta lennä.
Mitä tarkoitat ilman taukoja ? Kait nyt lepopäiviä on ollut ? Vai veditko treenit vuoden jokaisena päivänä ? Kuukauden taukoa ei tarvitse kukaan jos ei sairastu ylikuntoon. Normi lepopäivät ja kevyemmät viikot ( ei pakollinen ) riittävät.Riittääkö tuo 1kk tauko jos olen treenannut vuoden ilman taukoja lukuun ottamatta flunssan takia jääneitä treenejä, ja syke on vähän korkea mutta ei mitenkään erityisen korkea.
Ei ollut kevyt viikkoja laisinkaan kun en niistä ollut kuullutMitä tarkoitat ilman taukoja ? Kait nyt lepopäiviä on ollut ? Vai veditko treenit vuoden jokaisena päivänä ? Kuukauden taukoa ei tarvitse kukaan jos ei sairastu ylikuntoon. Normi lepopäivät ja kevyemmät viikot ( ei pakollinen ) riittävät.
Ja 4-5 kertaa viikossa saliaEi ollut kevyt viikkoja laisinkaan kun en niistä ollut kuullut
Ihan normi määrä treeniä.Ja 4-5 kertaa viikossa salia
Ei niitä ole pakko pitää. Makuasioita. Aloittelijan on hyvin vaikea edes päästä ylikuntoon vaikka yrittäisi.Ei ollut kevyt viikkoja laisinkaan kun en niistä ollut kuullut