Treeni päin persettäkö?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Näissä on nyt sitten taas se oletus, että mittaustapa on tarkka, mitä se ei ole. Eihän tuota kukaan kritisoisi jos ei olisi mitään kritisoitavaa. Ja miksi ylipäänsä kukaan haluaa koneen kertovan, että sulla on puolieroja? Se näkyy peilistä ja jos ei näy, niin se on merkityksetöntä. Tässä mennään jo niin korkealle hifistelyn asteelle, että ei riitä ymmärrys siihenkään.
Jos nyt lähdetään ensin vääntämään tuosta mittaustavasta. Sun mielestä tarkkuus ei ole riittävä, jos MINULLA pihtimittaukseen verrattuna ero on ollut rasvaprosentissa alle 0,5% kahteen kertaan? Rasvat olivat silloin ekana noin 14% (inbody ja pihdit) ja vikassa mittauksessa karvan alle 10% (pihdit, inbody 10,3%). Mittavirhettä on siis karkeasti 5-7%. En nyt ihan kauheana pitäisi, kun on tiedossa se tarkkuus. Toki voi olla tuuriakin, mutta en mä sitä minään 100% faktana terveen järjen yli pidäkään. Esim GPS:äänkin osa luottaa sokeasti, vaikka ilman korjaussignaalia se näyttää mitä sattuu, varsinkin kun mitataan pinta-aloja. Pahimmillaan se pinta-ala näyttää kuin pikkulapsen töherrykseltä. Tai voitko olla varma, että juoksit vaikka 10km lenkin, vaiko 9,3km? Pitääkö siis GPS unohtaa? Entäs kun tankkaat auton, entäs se oli hieman kallellaan eri suuntaan, pistoolissa eri toleranssi kuinka paljon voi liruttaa polttoainetta jne? Saman vaa'an, mittanauhan tai minkä tahansa suhteen. Aina sitä toleranssia jonkin verran on.

Mä en ainakaan näe läskin keskeltä sitä, että vaikka jaloissa lihasmassaeroa on 300g. Jos se toistuu joka kerta, niin en nyt enää laittaisi sattuman piikkiin. Onko se sitten hifistelyä, niin varmasti. Ihan huvikseni noita seurailenkin satunnaisesti, en mä mitään maagista tässä väitäkään olevan. Toiset vetää ruuatkin gramman tarkkuudella, vaikka silläkään ei ole yhtään mitään merkitystä, ellei joka päivä ole 100% samanlainen kaiken aktiviteetin suhteen. :)

Kuka hullu juoksee ylipäätään yhtään, koskaan.

Mä keksin itselleni sellasen palautus/kevennys jalkatreenin että käyn kävelemässä ja sitten otan sellaisia muutamankymmenen metrin rentoja sprinttejä nurmikolla. Pehmeällä nurmikolla. Se tuntuu hyvältä vaikka lihakset ja nivelet vähän vastahankaan olisivat kovalla alustalla. Voisin kuvitella että herran edistyneissä lihasmassoissa tuo voisi olla gamechanger joka edesauttaisi tykästymistä. Pehmeälle alustalle ja pienissä määrin nam. Ei täytteenä eikä pääruokana pysty tykkäämään, mutta mausteeksi ja mukavuuspainoitteisesti, niin voipi olla ihan jees.

Mä keksin itselleni sellasen palautus/kevennys jalkatreenin että käyn kävelemässä ja sitten otan sellaisia muutamankymmenen metrin rentoja sprinttejä nurmikolla. Pehmeällä nurmikolla. Se tuntuu hyvältä vaikka lihakset ja nivelet vähän vastahankaan olisivat kovalla alustalla. Voisin kuvitella että herran edistyneissä lihasmassoissa tuo voisi olla gamechanger joka edesauttaisi tykästymistä. Pehmeälle alustalle ja pienissä määrin nam. Ei täytteenä eikä pääruokana pysty tykkäämään, mutta mausteeksi ja mukavuuspainoitteisesti, niin voipi olla ihan jees.
Vitsiähän mäkin väänsin, jonkun verran tulee hölköteltyä/käveltyä ettei paskamaha pääse polviin asti. Juoksen myös välillä farkkukävelypainojen, Husafell-kiven ja kehikkoviritelmän kanssa, mutta noi on niin lyhyitä pätkiä että ei taideta laskea.

Jos nyt lähdetään ensin vääntämään tuosta mittaustavasta. Sun mielestä tarkkuus ei ole riittävä, jos MINULLA pihtimittaukseen verrattuna ero on ollut rasvaprosentissa alle 0,5% kahteen kertaan?
Jos nyt saivartelemaan lähdetään, niin nyt sä oletat pihtimittauksen olevan tarkka. Ei ole. Ja tämähän on vain se rasvaprosenttiosuus. Mites se kaiken muun mittauksen tarkkuus? Mutta ei absoluuttinen tarkkuus olekaan se pointti, vaan tulosten toistettavuus. Jotkut on saaneet ihan ok tuloksia vakiomailla mittaustapahtuman, mutta millä helvetillä sitä voi silti olla varma miten vertailukelpoinen mittaus on edellisen kanssa? No ei sitä voi tietää, vaan se on aina harkinnanvarainen asia. Vaikka sinä tai naapurin Pentti on saaneet tuloksia mitkä tuntuu olevan linjassa, niin ei siitä ole mitään takeita miten linjassa. Kuten sanottu, se on suuntaa antava, mikä lienee synonyymi epätarkalle.

Vitsiähän mäkin väänsin, jonkun verran tulee hölköteltyä/käveltyä ettei paskamaha pääse polviin asti. Juoksen myös välillä farkkukävelypainojen, Husafell-kiven ja kehikkoviritelmän kanssa, mutta noi on niin lyhyitä pätkiä että ei taideta laskea.

Toki arvasin että huumoria tuossa mukana. Mutta niin hullu en ole että menen sinne nurmikolle juoksemaan kivien ja kehikkojen kanssa! :LOL:
Oletko muuten oikeasti jopa nopea juoksemaan lyhyitä alle 100m matkoja?

Paperi on joo jo roskissa. Täällähän on itse Powerhousukin kommentoimassa, jonka 4-jakoisella tullut myös treenattua välillä. Vuoden aikana 4-5 kertaa viikkoon salilla ja luulin mittaukseen mennessä että olisin laihtunut. Ja vitut näiden vehkeiden mukaan. 0g lihasta ja monta kiloa läskiä. Hohhoh.

Toki arvasin että huumoria tuossa mukana. Mutta niin hullu en ole että menen sinne nurmikolle juoksemaan kivien ja kehikkojen kanssa! :LOL:
Oletko muuten oikeasti jopa nopea juoksemaan lyhyitä alle 100m matkoja?
Nuorempana juoksin satasta silleen ns. tosissani, että kyllä mä varmaan keskivertojamppaa nopeampi oon tälleen vanhana tankkinakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos nyt saivartelemaan lähdetään, niin nyt sä oletat pihtimittauksen olevan tarkka. Ei ole. Ja tämähän on vain se rasvaprosenttiosuus. Mites se kaiken muun mittauksen tarkkuus? Mutta ei absoluuttinen tarkkuus olekaan se pointti, vaan tulosten toistettavuus. Jotkut on saaneet ihan ok tuloksia vakiomailla mittaustapahtuman, mutta millä helvetillä sitä voi silti olla varma miten vertailukelpoinen mittaus on edellisen kanssa? No ei sitä voi tietää, vaan se on aina harkinnanvarainen asia. Vaikka sinä tai naapurin Pentti on saaneet tuloksia mitkä tuntuu olevan linjassa, niin ei siitä ole mitään takeita miten linjassa. Kuten sanottu, se on suuntaa antava, mikä lienee synonyymi epätarkalle.
No ei olekaan, siksi sitä tehdään omaksi iloksi ja maalaisjärki mukana. Väitän että absoluuttisen tarkkaa metodia ei ole, vaikka kokenut pihtimittaaja toistettavia tuloksia saakin aikaan. Samaa sinne päin menoa koko elämä on. Et sä salillakaan joka kerta punnitse tankoa ja levypainoja kalibroidulla vaa'alla. Ruokakin on kaupassa sinne päin painolla ja kalorit jälleen pelkkä keskiarvo. Silti niitä kiloja, grammoja ja kaloreita vain laskeskellaan oletuksella, että ne ovat "tarkkoja".

Jos takana on monta vuotta säännöllistä treeniä, niin melko hankalaa se on enää tehdä kilotolkulla lisää lihasta.
Minustakin nuo mittaukset on sen verran epäluotettavia ettei niitä pidä liikaa tuijottaa. Peili ja tulokset kertoo paremmin, sitten ota välillä vaikka kuntokuvia samalla tavalla ja katsele niistä muutoksia.

Inbody on ihan hyvä laite. Itse käytin dieetillä sitä viikottain, kun työpaikalta sellainen löytyy. Ihan mukava oli seurata rasvamassan tippumista siitä paperiltakin, vaikka saman näki tietenkin vaa'alta ja vyötärönympäryksestä.
Laihtunut siis rasvan suhteen. Paino noussut ja peiliin katsoessa luulin olevan lihasta.
Katoppa huvikses sieltä lapun vasemmasta ylänurkasta "solun sisäinen vesi" ja vertaa edelliseen. Jos se on syystä tai toisesta alempana kuin edellisessä mittauksessa, niin näyttää vääjäämättä samaa, tai pienempää lihasmassaa.
Esim. jos olet viikon treenaamatta jalkoja niin "lihaspaineet" jaloista katoavat -> pienempi solun sisäinen vesi -> muka pienempi lihasmassa.

Mutta tosiaan jos olet juonut tai syönyt erilailla, on treenin, huonon nukkumisen tai muun elämän aiheuttamaa stressiä ja nestettä kropassa, niin tuo heittää aivan älyttömästi.

Jto tuossa yllä kirjoitti, että samana päivänä kolme (tai ainakin kaksi) huomattavan erilaista tulosta. Vaihtelu juomasta ja ruoasta, ehkä jumpasta, mutta joka tapauksessa olisi helppo ajatella, että jokseenkin turhanpäiväistä hommaa.

Laihtunut siis rasvan suhteen. Paino noussut ja peiliin katsoessa luulin olevan lihasta.
Olen nyt kyllä vähän hämmentynyt. Tunnut edelleen luottavan niihin tuloksiin vaikka tässä on monessa viestissä tullut ilmi, että se voi näyttää ihan päin persettä. Tee siitä paperista lennokki, heitä parvekkeelta alas ja mene peilin eteen ihailemaan niitä ihan oikeita silmin nähtäviä tuloksia.

Suositut

Back
Ylös Bottom