Treeni lyhyissä jaksoissa päivän mittaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harmony
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko tietoa, kuinka mielekästä on treenailla lyhyissä jaksoissa kerran kahteen tuntiin aina muutama sarja kerrallaan? Työvuorot 12h ja työpaikan gymi tuossa vieressä niin tulee tauoilla piipahdettua. Tekeekö siis hyvää muullekin kuin mielelle?

Huomaanpa että ensi vuoden maaliskuussa täytyy juoda nisukahvit kun tulee 20 vuotta Pakkikselle rekkaamisesta🎂.

Onko tietoa, kuinka mielekästä on treenailla lyhyissä jaksoissa kerran kahteen tuntiin aina muutama sarja kerrallaan? Työvuorot 12h ja työpaikan gymi tuossa vieressä niin tulee tauoilla piipahdettua. Tekeekö siis hyvää muullekin kuin mielelle?
Kaikki liikunta on hyvästä sekä mielelle että keholle, ei tuolla tietenkään mitään hirveitä tuloksia tehdä.

Oisko mitenkä mahdollista aikatauluttaa yksi liike kerrallaan? Sittenhä se vois jo toimia hienosti. Tyyliin yhteen rakoon kyykyt ja toiseen räkkiveto. Seuraavana päivänä sama esim penkki+pystäri jne.

Riippuu tietty taukojen pituudesta.
Leuat, dipit jne vois olla ok kun voipi alkaa melkein lämmittelemättä tekemään.
Isommat liikkeet vaatii lämpöäkin sekä aiheuttaa sitä. Eli häiritseekö tehdä duunia sit hikisenä.

Kreikan painonnostajat treenaa hyvin monta lyhyttä treeniä päivässä. Oleilin aikanaan olympiakeskuksen lähellä usein ja treenipäivä saattoi olla tällainen:
900-930: tempaus
1000-1030 etukyykky
1200-1230 rive+työntö
1300-1330 takakyykky
1500-1530 tempausveto
1600-1630 etukyykky
1800-1830 tempaus
1900-1930 työntö telineistä

Tuota voi helposti soveltaa moniin muihinkin liikkeisiin. Pitkin päivää treenailu on erinomainen keino tehdä hyvin tuottavaa harjoittelua. Sopii hyvin pikkulasten vanhemmille jne myös. Muutaman kerran päivässä treenaavia löytyy tuttavapiiristäkin useita.

Mä oon välillä toteuttanu tota niin että teen kahessa pätkässä yhteen treeniin suunnitellut jutut. Vaatii just ton että sinne salille ei oo pitkä matka. Ei siis mikään tuplatreeni, jossa määrät lisääntyis, vaan ajatuksena paremmat tehot. Esim. yläkropan treenissä penkki/leuat/penkkivariaatio/soutu/ojentajat, niin tein lounaalla (klo 11-13 aikaan) penkin ja leuat, ja töiden jälkeen noi loput (klo 19 jälkeen).

Joskus vuosia sitten tuli kokeiltua noita pitkien työvuorojen lomassa. Vaikkapa eka treeni selkä, toka treeni hauikset päivällä ja illalla vaikka olkapäät. Tai vaikka ekalla tauolla vaikka rinta ja tokalla ojentajat tai olkapäät. Tai vaikka etureidet aamulla ja takareidet päivällä. Kestot oli jotain 15-35 min luokkaa semmosia minitreenejä todella pienillä tauoilla ja yleensä alle kourallisella perusliikkeitä. Ja liikkeet oli mietitty niin, että kaikenlaiseen turhiin painojen edestakas-säätöön menisi mahdollisimman vähän aikaa kun piti tietenkin lähteä pois salilta joskus ja ajaa rasitusta muutenkin siihen tietyn ajan sisään mahdollisimman paljon.

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielenkiintoinen aihe. Itellä töissä verstaalla leuanvetotanko ja oon ripustanu voimistelurenkaat siihen myös. Oon miettiny vuosia jos ottais tavoitteeksi vaikka 100 leukaa työpäivän aikana tms. Ei oo ikinä tullu tehtyä kuin pari sarjaa. Kokonaisvolyymin saa helposti suureksi.

Tämähän on loistava systeemi niille joilla on vaikeuksia ehtiä salille mutta luppoaikaa siellä täällä. Moni sanoo ettei ehdi treenata mutta kännykällä näpytellään helposti tunteja päivässä. Helposti ehtisi jotain treenatakin jos on halua.
Mielenkiintoinen aihe. Itellä töissä verstaalla leuanvetotanko ja oon ripustanu voimistelurenkaat siihen myös. Oon miettiny vuosia jos ottais tavoitteeksi vaikka 100 leukaa työpäivän aikana tms. Ei oo ikinä tullu tehtyä kuin pari sarjaa. Kokonaisvolyymin saa helposti suureksi.
Mä oon kokeillut yhdessä treenissä 100 leukaa pari kertaa. Tykkäsin. Noin tunnin verran meni. Maksimit oli silloin noin 12 joten ei mitenkään pystynyt nopeammin selviämään. Vitosen seteissä vedin suurimman osan ajasta. Lopussa tuli enää kahta ja kolmea. Joskus voisi yrittää saada 100 45 minsaan. Tuo päivän aikana sata kuulostaa myös hyvältä.

Hyviä ajatuksia, mutta niinku aina, mä suosittelen sitä progressiota :) Eli vaikka 60 leukaa joka toinen päivä ja 5 lisää joka toinen kerta tms.

Hyviä ajatuksia, mutta niinku aina, mä suosittelen sitä progressiota :) Eli vaikka 60 leukaa joka toinen päivä ja 5 lisää joka toinen kerta tms.
Mitä olet muuten mieltä semmoisesta progression pidemmälle viemisestä että jos lähdetään liikkeessä x ensimmäisissä treeneissä varaa jättäen esim lähtö voimatasojen ollessa 10x100kg:

1. 8x100kg
2. 9x100kg
3. 10x100kg
4. 11x100kg
5. 11x100kg failure 12. yrityksessä. Levätään vaikka noin 40sek ja tehdään vielä 1x100kg jotta treenin tavoitellut 12 onnistunutta toistoa saatiin kasaan.
6. joko 12x100kg tai jos edelleen 11x100kg ja otetaan 2x100kg toisena sarjana.
7. 12x100kg tai jos edelleen 11x100kg niin seuraavaksi kevyt / alhaalta vauhtia jollain muulla tapaa. Jos tuli 12 niin yritetään 13 seuraavassa.

Jossain vaiheessa voi toki olla hyvä luovuttaa jatkuva failure hakkaus ja hakea kevennys, vaihtelua ja vauhtia alempaa, mutta pointtina tuo että mehustella useampi treeni siellä failuren pinnassa lisäten volyymia edes se yksi toisto toisessa sarjassa / rest pausena jos ei ekassa sarjassa saanut. Tämmöinen erittäin matalan volyymin systeemi esimerkkinä.

Lasketaanko progressioksi jos lisää sarja määrää asteittain ? Esim 3x6 4x6 5x6 6x6 ja sitten vasta kiloja lisää. Tai jos yrittää saada samat sarjat lyhyemmässä ajassa ?

@kysyvaan Feilut on aina hankalia, koska jahdataan lukuja, eikä mennä tilanteen mukaan. Huonon päivän sattuessa kaikki "kaatuu", vaikkei oikeesti kaadu. Tuollasia pätkiä toki voi tehdä, mutta yleensä ne tulee tiensä päähän nopeesti.

Noi sopii enemmän piikkailuun ja sillon sit vaan pitää aika hyvin pitää huoli palautumisesta. Varsinki, jos on kisaa tulossa. Omat irtiottotestit sit eri asia. Toistojen lisääminen on kuitenki yks pääjuttu treeneissä, joten ei tuossa sinänsä kummaa ole. Se vaan pitäs tehdä tilanteen mukaan, ei lineaarisesti väkisin.

@Predatori Kaikki tuohan on ns. lisää. Voimaa ajatellen kuitenki eniten ratkasee tietenki kilojen ja toistojen lisääminen. Sarjoja on helpointa lisätä kuitenki, joten ihan hyvin noin. Klusterit on fiksu tapa myös. Esim progressio:
Alku: 3x viikossa, 5x päivässä (3x5x60%/20s)
kohti: 4x viikossa, 6x päivässä (4x7x65%/20s)

Viimeksi muokattu:
Tämähän on loistava systeemi niille joilla on vaikeuksia ehtiä salille mutta luppoaikaa siellä täällä. Moni sanoo ettei ehdi treenata mutta kännykällä näpytellään helposti tunteja päivässä. Helposti ehtisi jotain treenatakin jos on halua.

Mä oon kokeillut yhdessä treenissä 100 leukaa pari kertaa. Tykkäsin. Noin tunnin verran meni. Maksimit oli silloin noin 12 joten ei mitenkään pystynyt nopeammin selviämään. Vitosen seteissä vedin suurimman osan ajasta. Lopussa tuli enää kahta ja kolmea. Joskus voisi yrittää saada 100 45 minsaan. Tuo päivän aikana sata kuulostaa myös hyvältä.
Veikkaan että alitat tuon ajan pikkutreenillä helposti. Itellä maksimi oli alle 20 niin 100 leukaa meni karvan alle 13 minuuttia.

Veikkaan että alitat tuon ajan pikkutreenillä helposti. Itellä maksimi oli alle 20 niin 100 leukaa meni karvan alle 13 minuuttia.

Täällä oli joskus se 100 leukaa aikaa vastaan haaste. Paljonkohan oli parhaat suoritukset. 13min kuulostaa hyvältä ajalta.

Tossa juttua leuanvedon 100 toiston haasteesta. Meikellä näköjään ollut taktiikka päin persettä. Vedin failureen eka sarjat 🤦‍♂️ Pitäisi vetää 1-5 toiston sarjoina. Voi olla että pääsen tuplasti lyhyempään aikaan eri taktiikalla. Näyttäis olevan aika perus reilu 10 min. Tai sitten ketjussa kirjottelee vain leuanveto koneet. Tuskin huonot vetäjät edes kokeilevat. https://keskustelu.pakkotoisto.com/threads/100-leukaa-aikaa-vastaan.98829/

Täällä oli joskus se 100 leukaa aikaa vastaan haaste. Paljonkohan oli parhaat suoritukset. 13min kuulostaa hyvältä ajalta.
No itsellä on sellanen näkemys että kun menee alle 15 min nii voi olla tyytyväinen itseensä ja alle 10 min on huippuaika. Ite yritin tässä vähän aikaa sit alle kymppiä ja 60 leukaan asti pysyin vauhdissa, sen jälkeen tuli sellainen olo että ei tuu tuo alitus onnistumaan niin lopetin koko rupeeman siihen :D

Suositut

Back
Ylös Bottom