Treeni & Keliakia / erikoisruokavalio

kai sitä laktoositonta ruokavaliota pitäis kokeilla, mutta ei oikeen innostais ottaa enempää ees ajatuksissaan lisää ruoka-allergioita ku niihi kuuluu jo gluteeni, väriaineet, säilöntäaineet, suklaat ynnä muut ja sitte siihe vielä laktoosi, niin vaikeeta tulee.

kyl.

Mä kyllä kanssa koittaisin laktoositonta. Itte oon joutunut syömään kanssa tosi rajoitetulla ruokavaliolla. Maidoton, gluteeniton, elintarvikehiivaton...loppupeleis jäi sitten soijakin pois kun tuli ihottumaan. Että tiedän millaista on ja etenkin nuo väriaineet ja säilöntäaineet vaikeuttaa sun ruokavaliotas todella paljon! Ittellä nyt onneks normaali ruokavalio (vähälaktoosisen lisäksi) mutta ruoka-aineallergiatestit tulossa. Pystytkö kauraa käyttämään? Multa löytyy meinaan kyllä sit gluteenittomia testattuja reseptejä muutama, jos haluat.. täysjyväriisijauhoahan löytyy kaupoista niin saa kuitua :) Ootkin varmaan jo tutustunut. Joudutko ihan luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota noudattamaan? Ja tosta maidosta. Hoitamattomaan keliakiaanhan liittyy 50%lla laktoosi-intoleranssi, mutta valtaosalla pitäisi parantua keliakiaa hoidettaessa.. mutta et varmasti ole ainoa keliaakikko, joka kokisi maitotuotteiden aiheuttavan oireita!

Mä kyllä kanssa koittaisin laktoositonta. Itte oon joutunut syömään kanssa tosi rajoitetulla ruokavaliolla. Maidoton, gluteeniton, elintarvikehiivaton...loppupeleis jäi sitten soijakin pois kun tuli ihottumaan. Että tiedän millaista on ja etenkin nuo väriaineet ja säilöntäaineet vaikeuttaa sun ruokavaliotas todella paljon! Ittellä nyt onneks normaali ruokavalio (vähälaktoosisen lisäksi) mutta ruoka-aineallergiatestit tulossa. Pystytkö kauraa käyttämään? Multa löytyy meinaan kyllä sit gluteenittomia testattuja reseptejä muutama, jos haluat.. täysjyväriisijauhoahan löytyy kaupoista niin saa kuitua :) Ootkin varmaan jo tutustunut. Joudutko ihan luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota noudattamaan? Ja tosta maidosta. Hoitamattomaan keliakiaanhan liittyy 50%lla laktoosi-intoleranssi, mutta valtaosalla pitäisi parantua keliakiaa hoidettaessa.. mutta et varmasti ole ainoa keliaakikko, joka kokisi maitotuotteiden aiheuttavan oireita!

se täs just onkin, ku en oo varma.. mulla on suolistokeliakian tilalla todella mukava ihokeliakia, ja oireet väärän elintarvikkee syömisestä voi tulla kahden päivän tai viikon päästä, niin on vaikea tietää että mistä ne tuli ja että mite sitten olikaan syönyt. ja toisena on se, että melko usein on vaikea erottaa ihottumia toisistaan, mikä tulee keliakiasta ja mikä tulee jostakin muusta ruoka-allergiasta? kaikkea on kuitenkin vaikea välttää. keliakiaa kuitenkin noudatan täydellisesti. (en todellakaan lopeta suklaan tai grillimausteen käyttöä esim! en!) puhdas kaura pitäisi tietty sopia, ja päätin vähän aikaa sitten syödä pari aamua puhdasta kaurapuuroa, mutta se pisti aika hyvin mahan turpoamaan mikä oli ihan kivikova. näytti suoraansanottuna siltä että, oisin ollut raskaana. että sopiikohan se kaura mulle sitten vai ei... vaikea sanoa?

Iso määrä kuitua, kuten kaurapuurossa, voi myös ärsyttää vatsaa. Erityisesti, jos ei ole tottunut kovin runsaskuituiseen. Muistaakseni useimpien puhdaskaura-hiutaleiden keittoaika on 10 min. Kaura kannattaa kypsentää siis kunnolla. Aamupuuron hiutaleet voi laittaa turpoamaan veteen vaikka edellisenä iltana. Jos kaurahiutaleet eivät ole täydellisesti turvonneet ja kypsyneet, voivat ne aiheuttaa turvotusta vatsassa.

Mainostan vielä tuota ylläolevaa puolukka-pähkinäleivän reseptiä!! On gluteeniton.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom