Treeni & Keliakia / erikoisruokavalio

Läheiselle ystävälleni oli disgnosoitu hiivasydrooma! (hänellä on myös ärtynyt paksusuoli) Onneksi on hiivattomia leipiä, ja ruokavalio koostuu mm. guinoa-hiutaleista, marjoista, kalasta, kasviksista, riisistä ja soijasta...
Myös itselläni ollut nyt n.½ v akuuttia, selkeästi häiritsevää vatsantoimintaa; turvotuksia, kipuiluja, kramppeja, ja ripulia (viikkoja). Varasin tälle vko:lle lääkärin - oon niin kyllästynyt voimaan huonosti ja olemaan väsynyt. Varmaan kuulen vaan sanat; "kokeilemalla löydät oikean ruokavalion!" :jahas: ..mutta niinhän se on! :)

Juurikin tämä ärtynyt paksusuoli vaivaa varmasti monia..Luusisi nyt lekureiden osaavan diagnosoida esim. tämän koska suolistosairaudet yleistyvät jatkuvasti. Kannattaa kyllä hoitaa vatsavaivat kuntoon!!!

On varmasti NIIN yksilöllistä mitä vatsa sietää ja mitä ei, sitähän voi jossitella vaikka kuinka! :rolleyes:

ilona:

Onko sulla ollut verikokeissa keliakiavasta-aineet koholla? Kerrot, että vatsalaukku on tähystetty. Keliakia diagnosoidaan ohutsuolen tähystyksellä ja koepalalla ohutsuolen pinnalla. Vain em. menetelmällä diagnoosi voidaan varmistaa, kun nähdään, missä kunnossa suolinukka todella on. Outoa, jos vatsalaukku on tähystetty, mutta ei ole katsottu saman tien sen pitemmälle.

Oireesi viittaavat vahvasti keliakiaan, kun sitä suvussakin kerran on. En väitä, että näin 100-varmasti on, mutta moni kohta natsaa, mm. keliakia on vahvasti perinnöllistä ja siksi esiintyy suvuittain. Gluteenitonta ruokavaliota ei kuitenkaan pitäisi mennä omin päin kokeilemaan, koska suolinukan parantuessa diagnoosia voi olla mahdoton tehdä. En osaa ottaa kantaa siihen, miten paljon gluteenialtistusta pitää tulla, että vaurio voidaan koepalasta havaita. Gluteenittomassa ruokavaliosta kaikki gluteeni poistetaan täysin, sillä vaikka akuutteja oireita ei tulisikaan, kaikki altistus vaurioittaa suolinukkaa ainakin jonkinasteisesti. Ei siis palaakaan tavallista lakua tai tavallisen leivän muruja esim. samalta leikkuulaudalta.

Sinun tilanteessasi varaisin uudelleen ajan erikoislääkärille, joka osaa arvioida mahdollisen altistuksen tarpeen ja uudet, tarkemmat tutkimukset. Ohutsuolikoepala ja lääkärin B-lausunto ovat myös edellytyksiä Kelan maksamalle ruokavaliokorvaukselle. Ei ole iso, mutta jotain kumminkin.

Tässä vielä luettavaa: http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi08001

Itsellä tosiaan diagnoosi v. 2001. Ensin tuli itku, mutta suuri helpotus se oli kumminkin.

Suosittelen oikein lämpimästi kaikille vatsavaivaisille tutustumaan Sherry Brescian Great Taste No Pain -sivuille. Sieltä löytyy paljon hyödyllistä tietoa miten vaikuttaa ruokavaliolla ja ruoka-aineiden yhdistelyllä vatsan hyvinvointiin ja koko hyvinvointiin. Hyvää tietoa myös happo-emästasapainosta. :thumbs: :5:

Sherry Brescian Great Taste No Pain -sivuille.

Jos homma oikeesti olisi noin yksinkertainen, olisi suurin osa gastroenterologeja työttömänä. :) Tosin en väitä, etteikö tuosta joillekin voisi olla apua. Tosin väite siitä, että tämä voisi poistaa kaikki mahdolliset vaivat ADD/ADHD: sta lähtien hieman hymyilytti.

Jos homma oikeesti olisi noin yksinkertainen, olisi suurin osa gastroenterologeja työttömänä. :) Tosin en väitä, etteikö tuosta joillekin voisi olla apua. Tosin väite siitä, että tämä voisi poistaa kaikki mahdolliset vaivat ADD/ADHD: sta lähtien hieman hymyilytti.

Kyllä ruokavaliolla ja ravintolisillä voi vaikuttaa eniten siihen omaan terveyteen. Lääkärit ei edelleenkään ymmärrä oikeanlaisesta ruokavaliosta valitettavasti yhtikäs mitään. Määrätään vaan lääkkeitä joka vaivaan eikä hoideta syytä pois. Hoidetaan vain oireita.
Ja nyt olikin tosiaan kyse vatsa- ja suolistovaivoista. Tuohon ADHD juttuun en nyt viitti ottaa kantaa koska menis ihan :offtopic:

ninia:
Verikokeissakaan ei löytynyt mitään, ei laktoosivaivaa eikä keliakiavasta-aineita. Ja otettiin siinä tähystyksessä yksi koepala pohjukaissuolen puoleltakin, kaksi muuta sitten mahalaukusta. Siksi olenkin miettinyt että entä jos keliakian oireet alkavat ennen kuin mitään varsinaisia sairauden merkkejä on edes mitattavissa. Kun tuskin se sairaus ihan yhdessä yössä puhkeaa. En tiiä. Voihan tää olla jotain muutakin (luulotautia?). Millaisia oireita sulla oli ja miten pitkään ne vaivasi ennenkuin diagnoosi varmistui?

Tiedän että ei pitäisi alkaa gluteenittomalle ruokavaliolle, mutta kun ne mahavaivat on niin kiusallisia ja jos tiedän miten vaivat helpottavat niin tuntuu ikävältä syödä sellaista josta tulee kipeäksi... Ymmärrät varmaan? :(

Toki ymmärrän hankalan tilantteesi ja juuri siksi kehoitankin uudelleen hakeutumaan sisätautien erikoislääkärille, joka osaa arvioida tilanteesi ja mahdollisen gluteenialtistuksen tarpeen. Ilman altistusta ja sen mahdollisesti (kuten jo sanottua) ohutsuoleen aikaansaamien muutosten havaitsemista keliakiaa on mahdoton diagnosoida.

Olitko siis jo ns. gluteenittomalla dieetilläsi silloin, kun noita verikokeita ja tähystyksiä tehtiin?

Minulla keliakian oireet olivat klassisset, ruuansulatuksen oireet olivat pahinta. Vatsa turposi ja oli ajoittain _todella_ kipeä. Olin myös hoikassa kunnossa koko teini-iän, jopa niin, että lukiossa (jotain v. 1997) terkka lopettaa syömisen tarkkailun (WTF???) ja otti minut säännöllisiin punnituksiin :wtf: ! Tuolloin jo olisi pitänyt sulkea mm. keliakian mahdollisuus pois, eikä suoraan syytellä et on päässä vikaa. Toivon, että olisin saanut diagnoosin jo tuolloin. Viime talvena olin luuntiheystutkimuksissa (tutkimushenkilönä ravitsemustieteen laitoksen D-vitamiini ja luuntiheys -tutkimuksessa) ja selvisi, että luuntiheyteni on alempi, kuin ikäryhmässäni keskimäärin (vastaavassa mittauksessa olin ala-asteella, jolloin luuntiheyteni oli ihan huippuluokkaa; maitoa on juotu ja liikuttu aina). Hoitamattoman keliakian ja mm. alentuneen luuntiheyden yhteys on aivan ilmiselvä. Joskus mietityttää, että mitä muuta peruuttamatonta damagea viivästynyt diagnoosi (vasta 5 vuotta selkeitä oireita myöhemmin) on saanut aikaan... tietysti teini-ikäiselläkin on itse vastuu terveydestään, mutta en tuolloin tosi nuorena osannut vaatia tarkempia tutkimuksia. Vasta myöhemmin vatsakivyt oli niin sietämättömiä, että hakeuduin työterveyteen, jossa onneksi sattui samantien asiantunteva lääkäri kohdalle.

Ilonalle tsemppiä!

Kiitos ninia. :)

En ollut tähystykseen mennessä noudattanut gluteenitonta. Tähystyksen jälkeen sitten kokeilin ensin pari viikkoa ja vasta viime kesänä pidemmän aikaa. Nyt sitten ei tee edes mieli syödä leipää tai pullaa kun tietää mitä siitä seuraa. :rolleyes:

Noniin! Labrat otettu ja lekuri soitti vastaukset - ei mitään vikaa (muualla kuin päässä ;))! Ei keliakiaa ja arvot viitearvojen mukaiset!
Voisin siis diagnosoida itteni luulosairaaksi ja stressi-vatsan omistajaksi! Täytys vaan muistaa huolehtia hyvälaatuisesta ruokailusta! Aina.
Se siitä sitten...

^ En lukenut ihan tarkkaan koko ketjua läpi, mutta tuli mieleeni, että jos sulta on otettu pelkät labrat (jotka negatiiviset), niin sillähän ei keliakiaa voi poissulkea. Ohutsuolitähystys on ainoa mkä antaa oikean tuloksen. Ja sekin pitää tehdä sellaisessa vaiheessa että altistusta on ollut pitkään. Eli tuon labratuloksen perusteella en kyllä menisi vielä sanomaan sua luulosairaaksi!

Mulla todettiin keliakia mutta myös hiivaa suolistossa pari vuotta sitten. Hiiva ilmeisesti aiheutunut ikävästä sairastelukierteestä jossa olin melkein pari vuotta, eli antibioottia antibiootin perään. Onneksi nyt olen päässyt siitä eroon. Kyllä on elämä niin paljon ihanampaa ollut sen jälkeen kun siirryin gluteenittomaan ruokavalioon! Välillä tietty hermoja koetellaan, mutta se on loppujen lopuksi pientä siihen nähden että sentään on joku mikä oikeasti auttaa eikä tarvitse kärvistellä ärtyneen paksusuolen tms kanssa.

Gluteenittomat tuotteet on lisäksi ravinteikkaampia kuin monet tavistuotteet (poissulkien tietty kaikki täysjyväluomusysteemit). Painokin tippui normaaliin melkein itsestään kun olen saanut sekä tuon ravintoasian kohdalleen sekä stressi alkanut helpottamaan.

(Sori jaaritteluni, en ole pitkään aikaa ollut pakkiksen foorumilla, ja mulla on selvästi ollut iksu;))

Jaa...hmm..
Tais olla muutenkin mun kevät-kesä monen asian summa..(ja stressiä oli kun ei ollu edes lomaa) oli oikeesti vaikka mitä vaivaa! Siinä vaiheessa vatsa oli ollu akuutti n. kk:n (sitä ei helpottanu vahvat kipulääkket, ei)! Kyl se niin oli ettei sillon sopinu mikään mitä suuhun laitto ja joka päivä oli kipua ja ripulia. Epäilin itsekin tota tulosta mutta ei auta, jotain on kokeiltava.

Nyt oon pikkuhiljaa siedättäny ja kokeillu mikä käy ja mikä ei.
Pystyn syömään jo vähän täysjyväriisiä hyvin pureskellen, kauraa ja Vaasan kauraherkku sämpylää JIPII, kaurapuurolla mennään! Huomaan ettei missään nimessä laktoosia, eikä aspartaamia. Omena, hiiva, vehnäjauho, suuret määrät sokeria ja rasvainen ruoka aiheuttaa myös ongelmia. Ruisleipää on tehny mieli tooosi paljon mutten oo uskaltanu kokeilla :(

Löysin Leaderilta laktoositonta ja aspartaamitonta palkkaria, JEE! :)

Ihanaa huomata etten oo ainut vatsaongelmineni ! : )
Mulla ollu vatsa vaivana yli puol vuotta, kaytannossa joka paiva liian USEITA kertoja juostava vessaan ja vatsa aivan loysana... Lisaks turvottaa kamalasti syonnin jalkeen + kaameita kipuja... Nyt kuukauden vaivat on olleet niin pahana etta joka ilta 5 aikaan alkaa semmonen kipu vatsassa ettei pysty sietamaa . Lisaks mainittakoon etta etenkii taa viimenen kuukaus on ollut energiat miinukset puolella ja jotenki mieliala iha down. Sosiaalinen elama on tosiaa karsinyt kun iltaisin tekee vaa mieli vetaa peitto korviin.

Treenannu oon jo vuosia (lahinna kestavyyspainotteista) 4 -5 kertaa viikossa, eli liikunta ei oo todella auttanu.
Laakariin menin sitten verinen (!?) oksennus incidentin jalkeen ja eivat loytaneet tosiaan verikokeista mitaan, joten sanovat mulle samaa et artynyt suoli ja kokeile ite mika auttaa. Antoivat onneks laakkeita IBS vatsakipuihin.
Oon sit yrittany laktoosilliset tuotteet, makeutusaineita sisaltavat ja kofeiinia nipsasta pois ja kieltamatta on vatsaa helpottanut. Kuitenki aina turvottaa tosi kiusallisesti ja tosi epamukava olo aina iltaisin. Leipa tekee etenki et maha on ku pallo ja oon miettiny et jos ton leivanki lopettas vahaks aikaa (siis vehnan).

Jaa vaan kysymys mita ma syon, koska en voi itse ruokiani valita vaan taytyy ottaa mita kaapista loytyy (siis asun perheen kanssa, jolle teen toita)... Et monilla teista kuulostaa justiin toi IBS olevan, siihenhan ei oo mitaan testia milla sen voi todeta, eika siihen varsinaisesti mitaan taikalaaketta oo, pitaa vaa kokeilla ruoka-aine kerrallaan! Ja sehan selittaa vasyneisyyden ja matalan mielialan seka paansaryn yms.

Tsemppii kaikille masujen kanssa ! : ))

Ihanaa huomata etten oo ainut vatsaongelmineni ! : )
Mulla ollu vatsa vaivana yli puol vuotta, kaytannossa joka paiva liian USEITA kertoja juostava vessaan ja vatsa aivan loysana... Lisaks turvottaa kamalasti syonnin jalkeen + kaameita kipuja... Nyt kuukauden vaivat on olleet niin pahana etta joka ilta 5 aikaan alkaa semmonen kipu vatsassa ettei pysty sietamaa . Lisaks mainittakoon etta etenkii taa viimenen kuukaus on ollut energiat miinukset puolella ja jotenki mieliala iha down. Sosiaalinen elama on tosiaa karsinyt kun iltaisin tekee vaa mieli vetaa peitto korviin.

Treenannu oon jo vuosia (lahinna kestavyyspainotteista) 4 -5 kertaa viikossa, eli liikunta ei oo todella auttanu.
Laakariin menin sitten verinen (!?) oksennus incidentin jalkeen ja eivat loytaneet tosiaan verikokeista mitaan, joten sanovat mulle samaa et artynyt suoli ja kokeile ite mika auttaa. Antoivat onneks laakkeita IBS vatsakipuihin.
Oon sit yrittany laktoosilliset tuotteet, makeutusaineita sisaltavat ja kofeiinia nipsasta pois ja kieltamatta on vatsaa helpottanut. Kuitenki aina turvottaa tosi kiusallisesti ja tosi epamukava olo aina iltaisin. Leipa tekee etenki et maha on ku pallo ja oon miettiny et jos ton leivanki lopettas vahaks aikaa (siis vehnan).

Jaa vaan kysymys mita ma syon, koska en voi itse ruokiani valita vaan taytyy ottaa mita kaapista loytyy (siis asun perheen kanssa, jolle teen toita)... Et monilla teista kuulostaa justiin toi IBS olevan, siihenhan ei oo mitaan testia milla sen voi todeta, eika siihen varsinaisesti mitaan taikalaaketta oo, pitaa vaa kokeilla ruoka-aine kerrallaan! Ja sehan selittaa vasyneisyyden ja matalan mielialan seka paansaryn yms.

Tsemppii kaikille masujen kanssa ! : ))

Ensinnäkin ruoka-aineiden yhdistely ja paljon emäksisten ruoka-aineitten syöminen on kaiken A ja O!
Tärkkelystä ja proteiinia ei samaan aikaan aterialla. Hedelmät AINA tyhjään mahaan. Kaikki alhaisen PH:n ruoka-aineet pois ruokavaliosta. Siinä joitakin perusperiaatteita. :)
Lisäksi suosittelen hyviä ruoansulatusentsyymejä. Jos ruoka ei sula se jää tunneiksi ja tunneiksi mätänemään mahalaukkuun ja siitäkös kivat oireet tuleekin. Huonosti sulanut ruoka ei imeydy suolistosta joten vitamiinit ym. ei imeydy ja siitäkin tulee ongelmia.
Suosittelen tutustumaan Sherry Brescian Great Taste No Pain ruokavalio-ohjelmaan. :thumbs:

Anteeksi vaan mutta, millasia emäksisiä ruoka-aineita on..? (ei voi mit, pakko kysyy) :rolleyes:

Esim. kaikki vihreät (parsakaali, pinaatti, kurkku, salaatti), juurekset ja vihannekset, hedelmät. Lisäksi voi käyttää emäsjauhetta tai ruokasoodaa emäksisyyttä lisäämään.
Happamuutta aiheuttavia ruoka-aineita on kaikki lihat, vilja, makeutusaineet (pahimpia). Näiden vastapainoksi on syötävä paljon emäksisiä ruoka-aineita.

Ensinnäkin ruoka-aineiden yhdistely ja paljon emäksisten ruoka-aineitten syöminen on kaiken A ja O!
Esim. Lihaa ja keitettyä parsaa, tomaattia ja kurkkua ..vai??

Tärkkelystä ja proteiinia ei samaan aikaan aterialla. Hedelmät AINA tyhjään mahaan. Kaikki alhaisen PH:n ruoka-aineet pois ruokavaliosta. Siinä joitakin perusperiaatteita. :)
Miksei tärk+prot samaan aikaan? Ja Miksi hedelmät aina tyhjään mahaan aikä esim jälkiruuaksi?
Lisäksi suosittelen hyviä ruoansulatusentsyymejä. Jos ruoka ei sula se jää tunneiksi ja tunneiksi mätänemään mahalaukkuun ja siitäkös kivat oireet tuleekin. Huonosti sulanut ruoka ei imeydy suolistosta joten vitamiinit ym. ei imeydy ja siitäkin tulee ongelmia.
Siis millaisia r.sulatusentsyymejä, mistä saa - apteekista?

Sokeri tekee huonon olon. Siis valkoinen sokeri. Jos mun vatsa huonona, se ei kestä viinirypäleitä eikä maapähkinöitä. Jos lisätty sokeri on ruokavaliossa vähäistä, voin syödä kourallisen pari maapähkinöitä ilman ongelmia. Sama viinirypäleiden kanssa. Kuivahedelmissä on valittava tarkkaan, mitä syön, sillä vatsani ei kestä E 220:aa.

Mulla on siis polykystiset munasarjat, joiden takia hormoni- ja sokeriarvot eivät ole ihan kohdillaan. Kaltaisilleni suositellaan vähäsokerista ja vähäkalorista ruokavaliota. En ihan ymmärrä tuoda vähäkalorisuutta. Etenkin nykyään haluan pitää huolen siitä, että en kituuttele. Kaloreita en kovin tarkkaan laske, mutta pureskelen ruuan kunnolla ja kuulostelen omaa oloa. Vähäsokerisuus on ihan hyvä. Kuivattuja hedelmiä en voi syödä ihan mielimäärin myöskään. Monien sokeriöverien jälkeen on alkanut lisäainepommikarkit jo ällöttää.

Sitten yksi, mitä en enää suostu käyttämään, on aspartaamia sisältävät tuotteet. Alkaa särkeä päätä.

Jeps, pyrin veganismiin, mutta en koe sitä millään muotoa rajoittavaksi. Toiset kyseenalaistavat pavut protskunlähteenä papujen hiilaripitoisuuden takia, mutta itselläni toimii pavut ja linssit proteiinilähteenä todella hyvin. Syömishäiriötoipilaana en nyt uskalla ihan älyttömiä natsittaa ruuan kanssa. Tietenkin jotain rajoja yritän vetää eli ei liikaa sokeria, koska vähäsokerisuus on oman kropan parhaaksi. Okei, on yksi asia, josta olen tarkka, mutta sen kanssa sopiikin olla tarkka eli säännölliset ruoka-ajat. Eipä tee niin paljon mieli makeaa ja kroppa kiittää, kun ei hamuile irtsareita koko ajan.

Onko jollakulla muulla, että sokeri ei oikein sovi ja että silti on kauheat sokerinhimot? Ohjeita tms.? Olen nyt ollut pari viikkoa ostamatta karkkia, mikä on suuri saavutus. On ollut kiva huomata, että saa syödä aika paljon turpoilematta ja että verensokeri pysyy tasaisena :)

Aika hakemista sopiva ruokavalio on, mutta uskoisin sen lopulta palkitsevan.

Mulla on siis polykystiset munasarjat, joiden takia hormoni- ja sokeriarvot eivät ole ihan kohdillaan. Kaltaisilleni suositellaan vähäsokerista ja vähäkalorista ruokavaliota. En ihan ymmärrä tuoda vähäkalorisuutta. Etenkin nykyään haluan pitää huolen siitä, että en kituuttele. Kaloreita en kovin tarkkaan laske, mutta pureskelen ruuan kunnolla ja kuulostelen omaa oloa. Vähäsokerisuus on ihan hyvä. Kuivattuja hedelmiä en voi syödä ihan mielimäärin myöskään. Monien sokeriöverien jälkeen on alkanut lisäainepommikarkit jo ällöttää.

Mulla on myös PCO ja luulen, että tuo suositus on tehty siksi, että PCO on tavallista ylipainoisilla naisilla. En siis usko, että PCO:n takia sinänsä tarvitsee noudattaa vähäkalorista ruokavaliota. Oletko saanut jotain selvitystä, miten PCO vaikuttaa hormoni- ja sokeriarvoihin? Olen joskus miettinyt, että onko PCO altistava tekiä lihomiselle vai toisin päin.

En ole saanut selvitystä PCO:n vaikutuksesta painoon.

Kun mulla alkoi oireilu (menee sitten PCOS:n puolle kaiketi), niin karkinhimo nousi taivaisiin. Tukka oheni jne. Jepu-jee. No, nyt vuosien jälkeen on alkanut tilanteen korjailu. Mulla todettiin noi polykystiset munasarjat vajaa pari vuotta sitten. Se oli sitä aikaa, kun halusin olla laiha jne., joten tulkitsin kaikkia juttuja kuin piru Raamattua. Musta ois kuitenkin parempi, että noissa jutuissa lukis jotenkin muuten kuin vähäkalorinen ruokavalio.

En ole saanut selvitystä PCO:n vaikutuksesta painoon.

Kun mulla alkoi oireilu (menee sitten PCOS:n puolle kaiketi), niin karkinhimo nousi taivaisiin. Tukka oheni jne. Jepu-jee. No, nyt vuosien jälkeen on alkanut tilanteen korjailu. Mulla todettiin noi polykystiset munasarjat vajaa pari vuotta sitten. Se oli sitä aikaa, kun halusin olla laiha jne., joten tulkitsin kaikkia juttuja kuin piru Raamattua. Musta ois kuitenkin parempi, että noissa jutuissa lukis jotenkin muuten kuin vähäkalorinen ruokavalio.

Oon samaa mieltä! Mä en ole oikein koskaan ollut tyytyväinen painooni, vaan aina pitänyt itseäni pullukkana, jolloin tulkitsin PCO:nkin heti niin, että "Aha, ylipainoisten ongelma. Taas todistus siitä, että olen läski (jota siis muiden mielestä en ole)."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom